امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

جزئیات روز پدر و روز مرد ایران باستان و تقویم آریایی ها

#1
جزئیات روز پدر و روز مرد ایران باستان و تقویم آریایی ها 1





جشن بهمنگان و روز پدر ایرانیان باستان
گروهی از زرتشتیان به انگیزه اثر وهومن(= نیک اندیشی) در شیوه رفتار مردان، روز «جشن بهمن گان» را روز پدر می دانند. جشن بهمنگان در روز دوم بهمن ماه و به مناسبت همنام شدن روز و ماه برگزار می گردید. ایرانیان، دهمین ماه سال و دومین روز از هر ماه را به نام وهومن نامگذاری کرده اند و آن را جشن می گیرند.

بهمن از واژه اوستایی وهومن Vohumana گرفته شده که به معنای «اندیشه نیک»، «منش نیک» و «خرد سپندینه» است. وهومن یکی از امشاسپندان نزدیک به درگاه اهورامزدا می باشد.

در جشن بهمنگان یا بهمنجه زرتشتیان از کشتار حیوانات سودمند و خوردن گوشت آنان خودداری می کردند و برخی زرتشتیان، پرهیز از خوردن و کشتار را در تمام روزهای بهمن ادامه می دهند.

همچنین این روز (جشن بهمن گان) متعلق به مردان اندیشه ور و درستکار است و در نزد زرتشتیان به عنوان روز پدر نامیده می شود. در این روز زنان و فرزندان به همسر و پدران خود هدیه داده و از آنان سپاسگزاری می کنند.

زرتشتیان

روز مرد زرتشتیان و جشن شهریورگان
انجمن موبدان تهران، به علت اینکه گروهی جشن بهمن گان را روز جانوران اهلی می دانند، تصمیم گرفت تا روز پدر را به جشن شهریورگان منتقل کند. جشن شهریورگان به این دلیل به عنوان روز پدر انتخاب شده است که به معنای شهریاری بر اراده و نفس است پس امروزه زرتشتیان جشن شهریورگان را روز پدر می دانند.

شهریورگان از جشن های آتش و از جملهٔ جشنهای دوازدگانهٔ سال ایران باستان بوده است . روز چهارم از هر ماه به نام شهریور می باشد و چهارم ماه شهریور جشن شهریورگان می باشد. میان امشاسپندان یا ملائک و ایزدان شش گانه از لحاظ مرتبت و مقام بعد از بهمن قرار گرفته و دومین است.

شهریور دوستی و آرزو و فرشته ای است که به جواهر هفتگانه از قبیل طلا، نقره و دیگر فلزات که برقراری صنعت و دوام دنیا و مردم به آن ها بستگی دارد، موکل است. شهریور از امشاسپندان مردگونه؛ و به معنای شهریاری بر اراده و نفس است بنابراین در دوران اخیر زرتشتیان جشن شهریورگان را به عنوان روز پدر انتخاب کرده اند. برخی جشن شهریورگان را زاد روز مرد بزرگ تاریخ بشریت یعنی کوروش کبیر می دانند.

کوروش کبیر

ایرانیان باستان جشن شهریورگان را جشن می گرفتند و در خانه ها آتش می افروختند و ستایش خداوند و شکر نعمت های او می گزاردند و در آن به کمک به بینوایان می پرداختند و همه خوشحال بودند. جشن شهریورگان که شروع جمع آوری محصولات و به دست آوردن نتیجه است برای کشاورزان اهمیت زیادی دارد و برای آنان بهترین جشن و شادی است.

بر اساس گفته های موبد کورش نیکنام درباره جشن روز پدر:

برخی افراد زادروز اشوزرتشت در ششم فروردین را به عنوان روز پدر به انگیزه پاسداری از بینش پدر تاریخ یکتاپرستی مردم جهان، آیین راستی و خردورزی را به همگان پیشنهاد کرده اند. این روز "هوذرو" نام دارد و هفتاد و دو رویداد تاریخی و نیک در این روز جشن گرفته می شودکه یکی از آنها جا دارد بزرگداشت پدران باشد.

برخی افراد نیز روز هفتم آبان را که روز بزرگداشت کورش بزرگ را برای بزرگداشت روز پدر نامزد کرده اند اما در دوران اخیر زرتشتیان جشن شهریورگان را به عنوان روز پدر انتخاب کرده اند.

پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آیا قزاق ها ریشه ای آریایی دارند؟
Book تاریخ دموکراسی در ایران باستان✔
Wink بدترین و کابوس وار ترین مجازات های ایران باستان..♡
  عقاید چینیان باستان
  تاریخ اسرائیل و یهودای باستان چه وقایعی داشت؟
  تاریخ کلی از مهاجرت آریایی ها تا ساسانیان قسمت اول
  تمام جنگ های ایران از زمان کورش تا حالا .52 جنگ ایران از زمان کورش تا کنون .
  ◄مُعَـرفي منـاسبَت و جَشن هاي ايـران باستان►
  گل نیلوفردرجهان باستان نماد چه بوده است؟
  روایت یک شاهکار نظامی دوره باستان + عکس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان