امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بهانه ها و بهانه های تازه / آندره ژید

#1
ماهرانه‌ترین قصه ها و نکته های او [اسکار وایلد] و موثرترین هزل‌هایش به آن منظور بود که دو "اخلاق"، یعنی ناتورالیسم "کفر" و "ایده آلیسم مسیحی" را در برابر هم قرار دهد. تعریف می‌کرد: وقتی که مسیح خواست به ناصره بازگردد، ناصره چنان تغییر کرده بود پر از اشک و آه و این شهر تازه آکنده بود از طنین خنده و آواز. و مسیح وقتی وارد شهر شد بردگان را دید که با باری از گل، به سوی پلکان مرمری خانه‌ی سفید می‌شتابند. مسیح وارد خانه شد و در صدر تالاری از سنگ یشم مردی را دید که در بستری ارغوانی دراز کشیده، موهای آشفته‌اش غرق در گل های سرخ و لبانش از شراب، قرمز رنگ است. مسیح به او نزدیک شد و دست بر شانه اش زد و گفت: چرا اینگونه زندگی می کنی؟ مرد برگشت و او را شناخت و پاسخ داد: من جذامی بودم، تو مرا شفا دادی. چرا طور دیگری زندگی نکنم؟
مسیح از خانه خارج شد. در کوچه زنی را دید که چهره و لباس هایش رنگ آمیزی شده بود و کفش های مروارید به پا داشت و پشت سر او مردی راه می رفت و از چشمانش هوس می ریخت و مسیح به مرد نزدیک شد گفت: چرا به دنبال این زن افتاده ای و او را این طور نگاه می‌کنی؟ مرد برگشت و او را شناخت و گفت: من کور بودم، تو مرا شفا دادی. بهتر از این چه چیز نگاه کنم؟
و مسیح به زن نزدیک شد و گفت: این راه که تو می روی راه گناه است. زن او را شناخت و برگشت و خنده کنان گفت: راهی که میروم لذت بخش است و تو همه گناهان مرا بخشیده‌ای!
آنگاه مسیح احساس کرد که قلبش از اندوه آکنده شده است و خواست شهر را ترک کند. اما وقتی بیرون می‌رفت، بالاخره در کنار خندق های شهر، جوانی دید که نشسته است و گریه می کند. مسیح به اون نزدیک شد، دست به مو های مجعدش کشید و گفت : دوست من چرا گریه می‌کنی؟
و "الیعازر" به بالا نگاه کرد و او را شناخت و جواب داد : من مرده بودم تو مرا از نو زنده کردی، می‌خواهی چه کار دیگری بکنم؟
آندره‌ ژید/بهانه‌ها و بهانه‌های تازه: مجموعه ای از خاطرات، یادادشت‌ها، نامه‌ها و مقالات
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Wink کتاب تازه‌ای از سوسن طاقدیس برای کودکان!
Thumbs Up روایتی دیگر از "نی‌انبان" در تازه‌ترین اثر "محسن شریفیان"
Thumbs Up تازه‌های نشر زهرا عبدی
Thumbs Up مجموعه شعر تازه گروس عبدالملکیان منتشر شد
Big Grin چاپ تازه شعرهای آزاد ترکی ابوالفضل پاشا
Big Grin چند کتاب تازه منتشر شد
Thumbs Up نویسنده به‌دنبال بهانه نباشد
Heart عشق تازه
Heart لالایی های تازه ام
  این کتابهای تازه را داغ داغ بخوانید

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان