امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

معرفی بالگرد تک‌موتوره پیاسکی اچ‌یوپی

#1
پیاسکی اچ‌یوپی (به انگلیسی: Piasecki HUP Retriever) یا اچ-۲۵ ملقب به بازیابنده یک بالگرد تک‌موتوره با موتور رادیال ساخت پیاسکی آمریکا بود. این بالگرد نخستین بالگردی بود که توانست مانور لوپ یا چرخش به دور خود در راستای محور طولی را انجام دهد. خط تولید این محصول تنها ۶ سال فعال بود که در این مدت ۳۳۹ بالگرد تولید شدند.طراحی این بالگرد با توجه به نیازهای نیروی دریایی آمریکا انجام شد که به دنبال بالگردی بود تا بتواند از روی ناو بالگردبر، ناو هواپیمابر یا کشتی‌های جنگی عملیات انجام دهد. پیش‌نمونه‌های این بالگرد با نام پی‌وی-۱۴ ساخته شد و تا پی‌وی-۱۸ توسعه پیدا کرد. سپس حکومت فدرال ایالات متحده آمریکا نام اچ‌یوپی را بر روی آن گذاشت. پیش‌نمونهٔ اچ‌یوپی توسط نیروهای مسلح آمریکا با تنها رقیب این بالگرد یعنی سیکورسکی ایکس‌اچ‌جی‌اس مقایسه شد. سیکورسکی ایکس‌اچ‌جی‌اس دراصل یک سیکورسکی اچ-۵ بود که از نظر اندازه بزرگ شده بود و موتور ضعیفی داشت؛ وزن سنگین و بی‌تعادلی آن در هنگام پرواز و هزینه‌های سنگین تعمیرات و مشکلات اساسی در طراحی آن بالگرد باعث شده بود که نیروی دریایی آمریکا هیچ علاقه‌ای به سیکورسکی ایکس‌اچ‌جی‌اس نداشته باشد. بنابراین پیاسکی با قاطعیت پیروز این مناقصه شد و خط تولید این بالگرد با نام اچ‌یوپی-۱ آغاز گردید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
معرفی بالگرد تک‌موتوره پیاسکی اچ‌یوپی 1
طراحی این بالگرد با دو پروانه سه تیغه‌ای با قطر ۱۱ متر بود و تیغه‌ها قابلیت خم شدن داشتند تا بالگرد فضای کمتری بر روی ناو بالگردبر اشغال کند. این ویژگی باعث می‌شد تا بتوان بالگردها را با آسانسور ناو هواپیمابر به روی عرشه منتقل کرد. سامانه هماهنگ‌سازی دو ملخ در این بالگرد که بوسیله مهندس پیاسکی ساخته شد بعدها در بالگردهای پیاسکی اچ-۲۱ و بوئینگ سی‌اچ-۴۶ و بوئینگ سی‌اچ-۴۷ نیز به کار رفت. نخستین اچ‌یوپی از یک موتور رادیال آر-۹۷۵ نیرو می‌گرفت که توان آن هنگام برخاستن، ۵۲۵ اسب بخار بود و در نسخه‌های بعدی تا ۵۵۰ اسب بخار افزایش یافت.نخستین ناوگان در فبریه ۱۹۴۹ تحویل شد که ۳۲ فروند اچ‌یوپی-۱ به نیروی دریایی پیوستند. نمونه بهبودیافته که اچ‌یوپی-۲ نام داشت (با نام پی‌وی-۱۸ در شرکت پیاسکی) با موتور قوی‌تر و تغییرات گستردهٔ بهینه‌سازی و سامانهٔ ضدزیردریایی سونار ارائه شد. اچ‌یوپی-۲ نخستین بالگرد دارای خلبان خودکار بود یک مدل پهپادی نیز از این مدل ساخته شد که می‌توانست در مختصات مورد نظر بصورت رادیویی کنترل بشود و در ارتفاع ۲٫۵ متری از سطح زمین هاور کند. شرکت اِدو ایرکرفت نیز توانست مدلی دوزیست از این بالگرد را بسازد که از روی آب نشست و برخاست کند. یک نسخه از اچ‌یوپی-۲ نیز برای نیروی زمینی آمریکا ساخته شد و اچ-۲۵ قاطر نام گرفت؛ ولی همهٔ این نمونه‌ها با ورود اچ‌یوپی-۳ بازنشسته شدند.در سال ۲۰۰۹ و در پی یک نمایش هوایی ویژهٔ هواپیماها و بالگردهای قدیمی، یک فروند اچ‌یوپی-۱ به نمایش درآمد و در مسیر رفتن به نمایشگاه با کابل فشار قوی برخورد کرد و پس از سقوط آتش گرفت. بالگرد دارای سه سرنشین بود که هر سه نفر جان باختند. هیئت ملی ایمنی حمل و نقل اعلام کرد که دلیل سقوط این بالگرد بی‌توجهی خلبان و ندیدن کابل‌های فشار قوی بوده‌است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
معرفی بالگرد تک‌موتوره پیاسکی اچ‌یوپی 1
خدمه: دو خلبان
ظرفیت: چهار خدمه
طول: ۵۶ فوت ۱۱ اینچ (۱۷٫۳۵ متر)
ارتفاع: ۱۳ فوت ۲ اینچ (۴٫۰۱ متر)
وزن خالی: ۴٬۱۳۲ پوند (۱٬۸۷۴ کیلوگرم)
وزن ناخالص: ۵٬۷۵۰ پوند (۲٬۶۰۸ کیلوگرم)
بیشترین وزن برخاست: ۶٬۱۰۰ پوند (۲٬۷۶۷ کیلوگرم)
پیشرانه هواگرد: ۱ عدد موتور پیستونی رادیال ۹ سیلندر Continental R-975-46A،‏ ۵۵۰ اسب بخار (۴۱۰ کیلووات)
Main rotor diameter: ۲× ۳۵ فوت ۰ اینچ (۱۰٫۶۷ متر)
Main rotor area: ۱٬۹۲۴٫۵ فوت مربع (۱۷۸٫۷۹ متر مربع) * Blade section: NACA 001
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
معرفی بالگرد تک‌موتوره پیاسکی اچ‌یوپی 1
حداکثر سرعت: ۱۰۵ مایل بر ساعت (۱۶۹ کیلومتر بر ساعت؛ ۹۱ گره)
سرعت کروز: ۸۰ مایل بر ساعت (۱۲۹ کیلومتر بر ساعت؛ ۷۰ گره)
بُرد: ۳۴۰ مایل (۲۹۵ مایل دریایی؛ ۵۴۷ کیلومتر)
حداكثر ارتفاع: ۱۰٬۰۰۰ فوت (۳٬۰۰۰ متر)
نرخ صعود: ۱٬۰۰۰ فوت بر دقیقه (۵٫۱ متر بر ثانیه)
Disk loading: ۳ پوند بر فوت مربع (۱۵ کیلوگرم بر متر مربع)
Everything is Temporary(:
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  |معرفی جنگنده فرانسوی داسو سوپر اتاندارد|
  |+تغییرات انجام شده در بالگرد طوفان+|
  |معرفی جنگنده رزمی سبک ال-۱۵۹ الکا|
  ||تاریخچه عملیاتی و طراحی بالگرد روسی کاموف-50||
  ||تاریخچه عملیاتی و طراحی بالگرد روسی میل-28||
  |معرفی هواپیمای گشت دریایی هاوکر سیدلی نمرود|
  |معرفی هواپیمای برییف آ-۵۰|
  |معرفی هواپیمای بریتانیایی دو موتوره دی هاویلند سی ویکسن|
  |معرفی هواگرد تهاجمی بلکبرن بوکانیر|
  |معرفی موتور توربوفن پرت اند ویتنی تی‌اف۳۰|

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان