امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

یک گلدان پر از گذشت

#1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
یک گلدان پر از گذشت 1
محبت و عشق از یک دشمن ، دوستی همیشگی می‌سازد

با این جمله حضرت علی ( ع ) شروع کنیم که می‌فرمایند : در عفو لذتی است که در انتقام نخواهد بود .

صحبت کردن درباره بخشش زیبا ، اخلاق مدارانه و لذت بخش است اما سختی کار جایی است که می‌بایست بزرگواری خود را ثابت کنیم . صحبت کردن در مورد این موضوع با عمل کردن به آن از زمین تا آسمان تفاوت دارد . جالب است که عموم مردم می‌توانند به خوبی درباره گذشت و بخشش صحبت کنند اما درصد محدودی قدرت عمل به آن را دارند . گذشت یکی از بارزترین صفات خداوند است و ما انسان‌ها معمولا صفات خوب خدا را تقلید می‌کنیم . وقتی از چیزی گذشت می‌کنیم از دارایی خداوند و از آن امتیازی که خداوند با لطف و رحمت خود در اختیارمان قرار داده گذشته ایم . اکثر دادگاههای خانوادگی ، جدایی‌ها ، عدم موفقیت در کار و … ناشی از به دنبال انتقام بودن و یا نشاندن حرف خودمان به کرسی است در حالی که نصف بیشتر مشکلات میان انسانها با مهربانی و رفتار منطقی حل خواهد شد . هرچند این روزها فشار مشکلات زندگی بالاست و همین امر باعث شده است تا افراد کم حوصله باشند و با خلق تنگ و به اصطلاح بی اعصاب باموضوعات برخورد کنند اما نباید این نوع رفتارها گسترش پیدا کند چرا که فرهنگ ما فرهنگ انسان دوستانه و غریب نوازانه است . جالب است اگر بخواهیم از یک در بیرون رویم صد بار بفرمایید می‌گوئیم اما در سر یک چهارراه تاحد مرگ خود و دیگران ، برای به کرسی نشاندن حرف مان جلو می‌رویم .

متاسفانه در سال‌های اخیر ، گذشت و بخشش در میان افراد جامعه کم رنگ شده است و این ویژگی اخلاقی در شرایط اجتماعی موجود و با خلقیات غیر قابل پیش بینی نسل جدید که به آن نسل تکنولوژی و اینترنت می‌گویند به سختی یافت می‌شود .

با این تفاسیر جای واژه‌هایی مانند عفو و گذشت در جامعه بسیار خالی است و بهتر است از نقد خودمان شروع کنیم تا به فرهنگ سازی برسیم . آدم‌ها باید بدانند بخشش و مهربانی با فرد خطاکار تاثیر مستقیمی‌در افزایش کیفیت زندگی شان دارد . بهتر است در مواقع عصبانیت تصمیم نگرفته و صبر پیشه کنیم تا عصبانیت و هیجانات آنی ما فروکش کند و در کمال آرامش به موضوع فکر کرده و بعد تصمیم مناسبی بگیریم . مطمئن باشیم بعدها لذتی که بابت رفتار مملو از تامل و طمانینه خود خواهیم برد بسیاربیشتر از تصمیمی‌است که در لحظه عصبانیت گرفتیم بنابراین لازمه بخشش و گذشت ریا، صبوری است .

افرادی که گذشت بیشتری دارند زندگی موفق تر و شادتری خواهند داشت و راه نجات به هنگام تنگ دستی بخشش است نه خست .و دست آخر به قول بزرگان اینکه : « ببخش تا بزرگ شوی .»
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان