امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

میکرو کنترلر چیست؟

#1
میکرو کنترلر در اصطلاح به ریز پردازنده‌هایی گفته می‌شود که بجز CPU حداقل شامل سیستم‌های ورودی و خرو جی (I/o) حافظه و مدارات ارتباط با حافظه در داخل تراشه اصلی هستند و نیازی به مدارات واسطه بیرونی جهت ارتباط با سیستم‌های جانبی را ندارد. البته امکانات همه میکرو کنترلر‌ها هشابه و یکسان نمی‌باشد و برخی از میکرو کنترلر‌ها علاوه بر امکانات فو ق العاده شامل مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ و آنالوگ به دیجیتال و یا حتی امکانات بیشتر و اختصاصی تر می‌باشند.

میکرو کنترلر چیست؟ 1

میکرو کنترلر در حقیقت کامپیوتر‌های کوچک می‌باشد که دارای همه قسمت‌های ضروری برای پردازش اطالاعات و صدور فرامین لازم است. یک سری ورودی/ خروجی که برای ارتباط میکرو لازم است و همچنین پروسسور و حافظه… کاربر با استفاده از نرم افزاری آن را برنامه ریزی می‌کند. تا بتواند یک یک یا چند دستگاه را بکار بیاندازد.
 در زیر انواع میکرو مورد استفاده آمده است:
۸۰CXX این شناخته شده ترین نوع در تمام دنیا است!.  .و جز اساسی ترین نوع میکروکنترولر‌هاست. در حال حاضر دهها شرکت میکروکنترولرهایی که میسازند هنوز بر ساختار ۸۰۵۱ است.این نوع میکروکنترولر از بهترین‌های دنیا ست و به گونه ای عالی امکانات و توانمندیهایش با هم سازگار است. به گونه ای که میکروکنترولر‌های بسیار پیشرفته زیمنس، اتمل و ماکزیم ، سایپرکس و… که شامل درایورهای باس صنعتی،رسیور‌های بلوتوث، و دیکودر‌های mp3,mpeg و… ادوات جانبی خاص و ویژه همه ،ساختارشان ۸۰۵۱ است.
AVR این میکروها عمر و خوش نامی‌۸۰۵۱ را ندارند ولی به سرعت در حال جای باز کردن است.تمام این سری تکنولوژی برنامه ریزی در مدار شرکت اتمل را به ارث برده اند (ISP) و زمان توسعه سیستم را به کمترین حد رسانده اند.امکانات تایمری بیشتر،حافظه پایا حتی با قطع برق (eeprom) و spi از امکانات عمده این سری است.
PIC این خانواده در اینترنت بسیار طرفدار دارد. سورس کد‌های آموزشی ،مدارات نمونه و… در سایت شرکت میکروچیپ فراوان است. این سری شامل نموهایی با فلش و otp می‌باشد.
بزگترین مزیت این سری مصرف ناچیز آن است، به گونه ای که تکنولوژی نانووات به آن داده شده. البته عمر پایین یکی از مشکلات این میکرو است.
به هر حال در بین میکروکنترولر‌ها ۸۰۵۱ و خانواده آن بهترین و آینده دار ترین نوع میکرو کنترولر به شمار میرود. و امکانات جانبی و کامپایلر‌های زیادی آن را ساپورت میکند. به هر حال تجربه کار کردن با سری‌های دیگر را هم از دست ندهید.
میکرو کنترلر MC68HC7058 ساخت شرکت MOTOROLA نمونه ای از میکرو کنترلر‌های مدرن می‌باشد که امروزه در ساختمان مانیتور‌های پارس از آن استفاده شده است. قلب این میکرو کنترلر را ریز پردازنده ۶۸۰۵ تشکیل می‌دهد و حافظه آن شامل ۳٫۷۵ کیلو بایت حافظه ROM جهت ذخیره کردن نرم افزار اجرایی و ۲۵۶ بایت حافظه RAM جهت ذخیره سازی مو قت می‌باشد.

نرم افزار ذخیره شده در حافظه این میکرو کنترلر تحت امتیاز شرکت هیوندای کره جنوبی بوده و قابل دسترسی یا دخل و تصرف ننی باشد و فقط مختص ۱۵ اینج مدل HL -5870 می‌باشد. از و ضایف اصلی میک رو کنترلر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

میکرو کنترلر چیست؟ 1

۱- کنترل دکمه‌های جلوی مانیتور در صنعت ساخت
۲- ایجاد ولتاژ‌های DC جهت کنترل قسمت‌های مختلف مدار
۳-ارتباط با حامظه none volatile جهت ذخیره سازی و باز خوانی اطلاعات.
۴- ارتباط با سیستم تغذیه جهت مدیریت توان مصرمی
۵- ارتباط با سیستم مولد OSD
6- ارتباط با سیستم تنظیم گر خودکار
۷- تنظیم اعو جاجات و تصحیح خطاها
۸- مضناتیس جدایی
۹- پردازش سیگنال‌های همزمانی
۱۰- کنترل پیچش تصویر
در ساخت ربات‌های کوچک اکثرا از ۸۰۵۱ و در موارد پیشرفته تر از AVR بهره می‌گیرند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان