امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

وصيت نامه «بازر گان مرگ» ، آلفرد نوبل و چگونگي اعطا جايزه نوبل

#1

در آوريل 1888يك روزنامه فرانسوي به اشتباه مرگ لودويك نوبل ، برادر الفرد نوبل را به وي نسبت داد و به طعن اين واقعه را مرگ «بازرگان مرگ» ياد كرد ، بازرگاني كه با يافتن راههاي تازه براي كشتار جمعي ثروت كلاني را صاحب شده .
اين قضيه درست هشت سال قبل از مرگ آلفرد نوبل ، موجب پرشاني مخترع ديناميت شد و نامبرده بر آن شد تا اين نگرش منفي نسبت به خود را به نوعي برطرف كند و تلاش كرد كه ثروتش را در راه خدمت به بشريت صرف كند به همين خاطر در وصيت نامه اش تجديد نظر كرد و بخش اعظم ثروت خود را در مراكز اقتصادي قابل اطمينان سرمايه گذاري كرد .نامبرده در ساعت دو بعد از نيمه شب دهم دسامبر 1896در سن 63 سالگي و در ايتاليا در گذشت .
متن وصيت نامه آلفرد نوبل:
« من امضا کننده زیر آلفرد برنهارد نوبل پس از مطالعات و ملاحضات دقیق اعلام می دارم که آخرین وصایای من نسبت به میراثی که ممکن است پس از مرگ بر جای بماند به شرح زیر است . به اجرا کنندگان وصایا خود توصیه می کنم در مورد میراث من که قابل تبدیل شدن به وجه نقد است به ترتیب زیر اقدام نمایند:
آنچه که از من به ارث می ماند به پول نقد تبدیل کنند و در موسسات معتبر به شکل سرمایه بسپارند. پولی که به این صورت نگهداری می شود سرمایه ثابتی به وجود خواهد آورد . منافع حاصل از این سرمایه را همه ساله به عنوان جایزه به کسانی که طی سال قبل به بهترین نحو به سود بشر خدمت کرده اند اعطا نمایند. این پول را به پنج قسمت مساوی تبدیل کنید، یک سهم را به کسی بدهید که مهمترین اکتشاف یا اختراع را در دانش فیزیولوژی یا پزشکی نموده باشد ، سهم دیگر را به کسی بدهید که مهمترین اختراع یا اکتشاف را در رشته فیزیک به عمل آورده باشد . یک سهم را به کسی بدهید که از لحاظ معنوی برجسته ترین اثر ادبی را به وجود آورده باشد و بالخره یک سهم را به کسی اعطا کنید که حد اکثر مساعی را در استحکام و تشدید روابط برادرانه بین ملل و یا تشکیل و ازدیاد مجامع صلح مبذول داشته است.
جایزه فیریک و شیمی توسط آکادمی علوم در استکهلم جایزه فیزیولوژی و پزشکی از طرف موسسه پزشکی و جراحی کارولین در استکهلم و جایزه ادبیات تو سط آکادمی سوئد و جایزه صلح از طرف کمیته ای مرکب از پنج نفر به انتخاب پارلمان نروژ تعیین و توزیع خواهد شد. علاقه خاص من این است که در تقسیم این جوایز به هیچ وجه ملیت نامزدها ملحوظ نشود یعنی شایسته ترین افراد مشمول اخذ جایزه قرار گیرند اعم از اینکه اسکاندیناوی باشند یا نباشند این وصیت نامه تنها وصیت معتبر من است و مفاد آن هر گونه وصیتی را که ممکن است پس از مرگ من ارائه شود باطل می سازد.
پاریس 27 نوامبر 1895 الفرد برنهارد نوبل»

نحوه اعطاي جايزه نوبل:
كانديد مورد نظر براي جايزه نوبل بايد يا از طريق يكي از برندگان اين جايزه و يا توسط يكي از اعضاء هيات كميته اهدا كننده و دست آخر اينكه اساتيد برجسته دانشگاهها ، شخص مورد نظر را مستحق دريافت جايزه دانسته و معرفي كنند و هر شخص تنهايي نمي تواند خود را نامزد دريافت اين جايزه نمايد . معرفي يا تقاضا ها معمولا در فوريه هر سال به هيات هاي مربوطه اعلام مي شود و بعد از بررسي هيات ها در پشت درهاي بسته ، در اوايل اكتبر گزارش نهايي همراه با ذلايل معتبر به كميته نهايي داده شده و در همان ماه اكتبر اسامي برندكان اعلام مي شود .
مراسم اهدا جايزه هر ساله در دهم دسامبر برابر با سالگرد در گذشت نوبل با حضور پادشاه سوئد و در استكهلم اعطا مي شود كه شامل مدال ، ديپلم و مبلغي معين مي گردد و اگر كسي تا اكتبر سال بعد موفق به دريافت جايزه نشود ، مبلغ جايزه را نمي تواند دريافت كند ولي مدال و ديپلم را مي تواند در يافت نمايد.
خانم شيرين عبادي به عنوان تنها ايراني و تنها زن مسلمان مي باشد كه تاكنون موفق به دريافت جايزه نوبل( صلح) در سال 2003 شده است .
عضو گروه تاریخ انجمن
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  نامه ی یک دختر کم توقع
  نامه ای از یک پسر به پدرش!! (خیلی باحاله)
  فال نامه مرگ؟!؟!؟!؟!؟!
  نحوه انتخاب موضوع پایان نامه ارشد و دکتری
  دوس دختره گ/و/ز/و(قبل از ورود وصیت نامه همراتون باشه)
  نامه یک پسر عاشق به دختر مورد علاقه اش،
Thumbs Up نامه ى عاشقانه پسرى عرب به يك دختر ايرانى
  وصیت نامه ی عشق را خوانده ای؟
  آشنایی با بیمه نامه بدنه اتومبیل
Sad نامه قبل از خودکشی پسر 16ساله (واقعی) >_<

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان