امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امتیازات: 4.67
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

عاقبت شیطان

#1
در ميان شياطين جنّ فرد ممتازي وجود دارد كه در شيطنت مقام عالي دارد و همان ابليس است و شيطان سنبل التقاط خير و شر در عالم است. و ما بايد مراقب خويشتن باشيم، نپنداريم اگر خداوند توفيقي عطا فرموده و ما چند روزي در راه درستي گام برداشتيم. تا پايان چنان خواهيم ماند، جهان، عرصة درگرگونيهاست، آدمي تا زنده است و بر راستاي باريك روزگار مي گذرد احتمال سقوط دارد. درود بر بزرگاني كه هماره از سوء خاتم و بدي عاقبت، بيش از هر چيزي هراسيدند و همواره دعا مي كردند كه عاقبت به خير گردند. «اللهّم اجعل عواقب امورنا خيراً»
مسأله مهلت خواستن و دادن، ابليس و خداوند در سه مورد در قرآن ذكر شده است:‌
اعراف/14:‌«قال انظرني الي يومِ لا يبعثون» تا روزي كه مردم برانگيخته مي شوند، مرا مهلت ده! حجر36/ص/79«قال ربّ فانظر ني الي يومِ لا يبعثون»
گفت پروردگارا، مرا تا روزي كه (مردم دوباره) برانگيخته مي شوند، مهلت ده!
امّا البتّه خداوند نمي فرمايد كه به ‌او تا قيامت مهلت داديم، بلكه مي فرمايد:
حجر/37 و 38: «قال فانك مِنْ المنظرين الي يوم الوقت المعلوم»
فرمود همانا تو از مهلت داده شدگاني تا روز هنگام معلوم.
«اين جمله جواب خداي متعال به ابليس است و در آن اجابت قسمتي از خواستة او و هم ردّ قسمتي ديگر از آن است. اجابت است نسبت به اصل عمر دادن و ردّ نسبت به قيدي كه او به كلام زد و آن اين است كه اين مهلت تا قيامت باشد. و لذا فرمود، مهلت ميدهم اما تا روزي معلوم نه تا قيامت حال بپردازيم به اينكه «وقت معلوم» به چه معناست. و براي چه كسي معلوم است. اين كه در آيه مورد بحث وقت مذكور براي ابليس معلوم است يا نه؟ از لفظ آيه فهميده نمي شود»[1] بعد مرحوم علّامه(ره) در بحث روايي اين آيات روايتي از ابن عبّاس نقل مي كند كه منظور از «يوم» در آيه آخرين روز تكلف است، كه همان روز نفغ اوّ است كه تمامي خلايق مي ميرند و ميان نفخة‌ اوّل و دوّم كه همه را زنده مي كند چهارصد يا چهل سال «به اختلاف روايات» فاصله است. و تفاوت ميان آنچه ابليس خواسته و آنچه خداوند اجابت فرموده، همين چند سال است. «و در تفسير عياشي از وقب بن جميع در تفسير برهان از شرف الدين نجفي، با حذف سند از وهب نقل كرده كه گفت: از امام صادق ـ عليه السلام ـ از ابليس پرسيدم و اين كه منظور از «يوم وقت معلوم» در آيه مذكور چيست؟ فرمود: اي وهب، آيا گمان كرده اي همان روز بعث است كه مردم در آن زنده مي شوند نه، بلكه خداي «عزّوجل» او را مهلت داد تا روزي كه قائم ما ظهور كند كه در آن روز موي پيشاني ابليس را گرفته، گردنش را مي زند روز وقت معلوم آن روز است»[2]
و نيز حضرت علّامه در پاسخ به چنين سؤالي فرموده اند: «گويا اين وقت نزد خود شيطان نيز معلوم است،[3] در اخبار رجعت آمده، لشگر اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ با شيطان و ذريّه و ياران او در حوالي بصره مي جنگند و نزديك مي شود كه لشگر اميرالمؤمنين شكست بخورد ناگاهرسول اكرم(ص) از آسمان نازل مي شود و شيطان مي فهمد كه وقت معلوم فرا رسيده است لذا به طرف بيت المقدّس مي گريزد. ولي پيغمبر اكرم (ص) او را تعقيب مي كند و روي صخرة‌بيت المقدس قبلة نخست مسلمانان شيطان را سر مي برد و دنيا پر از خير و صلاح مي گردد.»[4] علّامه طباطبايي(ره) در جمع بين اين روايات مي فرمايد: «ممكن است هر سه روايت را به صورتي معنا كنيم كه منافاتي ميان آنها نباشد آن اين است كه بگوييم، در روايات وارده از طريق امامان اهل بيت ـ عليه السلام ـ‌غالب آيات مربوط به قيامت گاهي به روز ظهور مهدي و گاهي به روز رجعت و گاهي به روز قيامت تفسير شده و اين بدان جهت است كه هر سه روز در اين كه روز بروز حقايق اند مشتركند، هر چند كه بروز حقايق در آنها مختلف و داراي شدّت و ضعف است. بنابراين حكم قيامت در آن دو روز ديگر هم جاري است.»[5] و نهايت اين كه شيطان راهي به سوي نجات و سعادت نخواهد داشت و تا «وقت معلوم» بنابر تفسيري كه گذشت خداوند به او مهلت داده است و وعيد جهنّم به شيطان و پيروان او داده است. چنانكه خداي متعال در آية 85 سورة (ص) مي فرمايد: «لا ملأنّ جهنّم منك و ممّن تبعكَ منهم اجمعين» اين آيه در حقيقت پاسخي است از خداي سبحان به ابليس كه مشتمل بر قضايايي است كه خدا عليه ابليس و پيروانش رانده و بزودي همه را داخل جهنّم كرده و مشمول خلود در عذاب الهي است. و خداوند به حقّ سوگند ياد مي كند و حقّ مي گويد كه جهنّم را از شيطان و پيروانش پر مي كند. اين جمله و اين آيه كه با الفاظ تأكيد هم همراه است مبيّن اين معناست كه كسي كمترين ترديد و شكي در اين باره به خود راه ندهيد كه براي شيطان و پيروانش راه نجاتي نيست و ادامة خط آنها به دارالبوار منتهي مي گردد.
در مورد عاقبت و فرجام نهايي شيطان برخي از اهل تصوف هم نظر گاه[6] ديگري دارند كه بخاطر سست و بي پايت و بي اساس بودن اين قول، از ذكر آن خودداري مي كنيم.
مردان الهي كه به جايي رسيده اند و به قرب الهي نايل شده اند، با ياد خدا و ذكر او هميشه دلهاي خويش را جلا داده اند و نگذاشته اند كه شيطان بر آنها تسلّط يابد و ما نيز بايد با استعداد از رحمت پيكران الهي هميشه به ياد خدا
باشيم و با ذكر نام و ياد او شيطان را از خود برانيم. چنانكه علّامه نراقي مي گويد:
تا كه دل با ياد حق باشد قرين مي نيايد ره در آنجا آن لعين
دل چو شد خالي زياد كردگار منزل شيطان و ديو و دشتيار[7]
معرفي منابع براي مطالعة بيشتر
1. تفسيرالميزان «ترجمه» ج12، ذيل آيات 26 تا 48 سورة حجر صفحات 36 ـ 35 ـ 234، سيد محمد باقر موسوي همداني دفتر انتشارات اسلامي قم.
2. معارف قرآن «3ـ1» درسهاي آيت الله مصباح يزدي، ص 309 تا 285، انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره).
3. مصاف بي پايان با شيطان، دكتر فتح الله نجارزادگان، «محمدي» مؤسسه بوستان كتاب قم.
«ذكر الله رأسُ مال كل مؤمنٍ و ربحه اسلامَة‌من الشيطانِ»
ياد خدا سرماية مؤمن با سودي سرشار است، سودي كه همان نجات از شيطان است.[8]
صداقت نخستین فصل دفتر دانایی است . ((تامس جفرسن))
پاسخ
 سپاس شده توسط Magical Girl ، ps3000 ، *larmes de Feu* ، فلانی ، mohammad31 ، mr.destiny
آگهی
#2
با نام خدایی که آزمون و آزمایش را سبب ساخت تا بندگانش چون چشمه گردند زلال زلال درود باد ما نباید کاری داشته باشیم که ابلیس شیطان کردار شیطان دل کینا بود می گردد و از گردونه روزگار به در می رود اول بنا به سوره اسراء نشانه53که خداوند منان می فرمایند::***( وَقُل لِّعِبَادِي يَقُولُواْ الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلإِنْسَانِ عَدُوًّا مُّبِينًا)***مفهومش***به بندگانم بگو: «سخنى بگويند که بهترين باشد! چرا که (شيطان بوسيله سخنان ناموزون)، ميان آنها فتنه و فساد مى‏کند؛ هميشه شيطان دشمن آشکارى براى انسان بوده است!***و آیات دیگر قرآن ما پی میبریم که این اهرمن زحاک ساز دشمن خونی ماست پس اول باید خود را بشناسیم چرا که(من عرف نفسه فقد عرف ربه) بعداز شناخت خود به سراغ شیطان می رویم چرا که لازمه به خاک زدن حریف شناختن اوست پس حال ما دانستیم که حریفی قدر پیش روست می آییم چکار می کنیم خود را قوی تر از او می سازیم و نیازی به ترس نسیت چرا که ما اشرف مخلوقاتیم و گنده تر از شیطان ها هم بر ما سجده آورده اند خوب اندیشه می کنیم جایی برای ابهام نیست لازم است از نوشته های خوبتان تقیدر کرد البته باید پوزش طلبید چرا که در این پیغام از واژه های تازی بسیار استفاده شد البته نشانه ها و روایات جای خود را دارایند با سپاس هامان کبیر
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  مراسم قربانی کردن در شیطان پرستی و کشتن دختران باکره+عکس
Brick شیطان به وسیلۀ زینت دادن متاع‌های دنیا در عقیدۀ انسان نفوذ می‌کند و..
  شیطان از چه موجوداتی بدش میاد
Tongue آیا انسان و شیطان خصلت مشترک دارند؟
  وقتی شیطان گریه می کند!
  عاقبت کسی که خودکشی می کند چیست؟
  همه چیز درباره ی شیطان!!!
  خصلت مشترک انسان و شیطان
Rainbow نمادهای شیطان پرستی
  تصویری از اتاق یک شیطان‌پرست + عکس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان