نظرسنجی: باور کردن گفته های علم بهتر است یا دین؟
علم
دین
[نمایش نتایج]
 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

علم بهتر است یا دین؟

#31
برای جوابت
مسلمان ها میگن ادم اولین انسان هوشمند بوده است و قبل و بعد ان موجوداتی بوده
ولی علم دارای مستندات است و اثبات ولی دین گفته های یک شخص که میگه خدا گفته

(14-04-2016، 14:38)αρнσтιc نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
با علم میشه پول در اورد و زندگی و گذروند! ولی با دین نمیشه .. :|
خ پ قطعا علم بهتره .. ولی دین هم جایگاه خاص خودشو داره ! 

اخوندا باهاش از علم بیشتر پول در میارن
I am on the highway to hell
جدیدا قوه ی تخیلم از بین رفته
هدفم رو گم کردم
دوست دارم به دیگران کمک کنم
دوست دارم کشاورز بشم
نمیدونم چم شده دعا کنید
پاسخ
آگهی
#32
دین افیون توده هاست

کارل مارکس
The blood runs free
The rain turns red
Give me the wine
You keep the bread
پاسخ
#33
(08-07-2016، 10:49)لرد سفید نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
برای جوابت
مسلمان ها میگن ادم اولین انسان هوشمند بوده است و قبل و بعد ان موجوداتی بوده
ولی علم دارای مستندات است و اثبات ولی دین گفته های یک شخص که میگه خدا گفته


(14-04-2016، 14:38)αρнσтιc نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
با علم میشه پول در اورد و زندگی و گذروند! ولی با دین نمیشه .. :|
خ پ قطعا علم بهتره .. ولی دین هم جایگاه خاص خودشو داره ! 

اخوندا باهاش از علم بیشتر پول در میارن
من خیلی درمورد اسلام اطلاعاتی ندارم
اما اخوند ها هم درس میخونن تا به مرجعیت تقلید برسن و بعدش میتونن پول های کلان در بیارن و این یعنی کسب علم و داشتن درامد فوق العاده
رنگ خاموشـے در طرح لب است
بانگـے از دور مرا می خواند
لیک پاهایم در قیر شب است
رخنه اے نیست در این تاریکـے
در و دیوار به هم پیوسته
سایه اے لغزد اگر روی زمین
نقش وهمـــے است ز بندے رسته
نفس آدم ها
سر بسر افسرده است
سہـراب سپهـرے
پاسخ
#34
  برونو لاتور (1947-) فیلسوف، انسان‌شناس و جامعه‌شناس فرانسوی است. وی به سبب مطالعاتش در حوزه علم و فناوری شناخته شده است. در اندیشه او سه حوزه موضوعی را می‌توان از هم تفکیک کرد. یکی حوزه مطالعات علوم و تکنولوژی، دیگری حوزه مطالعات جامعه شناختی و سوم حوزه مطالعات دینی.





برونو لاتور ایده‌ اصلی خود را بر این محور چیده است که امر ماوراء هیچ نسبتی با علوم دنیوی ندارد. او بر اساس این مبنا به نتایجی نائل آمده است. آیت‌الله جوادی آملی اما عدم درک صحیح نسبت به این موضوع را توجه داده‌ و از آن بر حذر داشته‌اند. در ایده‌ آیت‌الله جوادی آملی، علم و دین با یکدیگر ممزوج شده‌اند و یکی بدون دیگری قابل تصویر نیست. آیت‌الله جوادی آملی برای تبیین این موضوع، ابتدا از شرایط علم حقیقی سخن به میان می‌آورند. در پارادایم فکری ایشان، علم آن زمان می‌تواند مزیّن به اطلاق "علم" گردد که همراه با قطعیت و طمأنینه باشد. به این معنا که فرضیات صرف دانشمندان نمی‌تواند عنوان "علم" بر خود بگیرند. ایشان در تحلیلی بر این ادعا اینگونه عنوان می‌کنند که: "اینکه برخی در تحلیل دانش و معرفت، همه‌ی علوم را به فرضیه بر می‌گردانند و یا با تأکید بر نسبی‌گرایی، حقیقت را توزیع می‌کنند و با مسامحه و مصالحه هر فرضیه و ایده‌ای را برخوردار از درجه‌ای از حقیقت می‌دانند، در تقابل با واقع گرایی حاکم بر این نظریه قرار می‌گیرد. زیرا نه واقع، نسبی است و نه معرفت. پس آنچه در درون هندسه‌ی معرفت دینی قرار می‌گیرد، یا باید معرفت قطعی و یقینی باشد یا علم اطمینان آور. از این رو تصوری که علم موجود را یک سری فرضیات اثبات‌ناپذیر می‌انگارد و یا با تأکید بر نسبی‌گرایی معرفت و علم مطلق و واقع نما را دور از دسترس بشر می‌داند، نمی‌تواند در این تحلیل که علم را همگام با ادله معتبر نقلی از منابع معرفت دینی می‌شمارد، جایگاهی داشته باشد".
آیت‌الله جوادی آملی، چنین علمی که به مرتبه‌ی طمأنینه و یقین رسیده است را برابر با حجت شرعی قلمداد می‌کنند. به باور ایشان این مرتبه از علم، می‌تواند با نقل شرعی برابری کند و هیچ خللی در آن وارد نیست. به تعبیر ایشان: تنها این علم یقین‌آور می‌تواند حجت شرعی و منبع دین باشد، نه هر فرضیه‌ای که عالِمی آن را ساخته و پرداخته است. فرضیه اساساً علم نیست زیرا نه مبرهن است و نه مایه‌ی فراهم آمدن اطمینان و اعتقاد عقلایی.
به باور آیت‌الله جوادی آملی، علمی که مفید قطع و یقین است، معارض با دین نمی‌شود، گرچه ممکن است با ظواهر نقل معارض شود. با این تحلیل، علم مشکلی با دین ندارد و ناسازگاری احتمالی آن با منبع دیگرِ دین یعنی "نقل"، همانند تعارض نقل با نقل، از مسیر خود علاج می‌شود.
آیت‌الله جوادی آملی برای تبیین دقیق این موضع، مثالی را عنوان می‌کنند که:یافته‌های پزشکی در داروسازی و راه‌های درمان اگر فراتر از صِرف ظن و گمان بود و موجب اطمینان شد، به لحاظ شرعی اعتنای به آنها لازم است. به این معنا که اگر کسی با علم به اطمینان آور بودن این کشفیات و توصیه‌های پزشکی به آنها اعتنا نکرد و جان خود یا بیمار خود را به خطر انداخت، شرعاً مسئول است و در درگاه الهی برای فعل خود عذر و بهانه‌ای ندارد.
به تعبیری، همان طور که حجت شرعی بودن دلیل نقلی این اجازه را می‌دهد تا محتوای آن را به شارع به طور علم یا علمی (ظن معتبر و اطمینان آور) استناد دهیم، خواه محتوای دلیل نقلی، حکمی از احکام فقهی و حقوقی باشد یا اخباری از عالم و یا وقایعی که در قیامت اتفاق می‌افتد، به همین سان، حجّت بودن عقل به این معنا است که مدلول آن، صحّت انتساب به شرع دارد. پس یافته‌ی علمی اطمینان آور مثل دلیل نقلی معتبر، حجیت اصولی داشته و محتوای آن صحّت انتساب به شارع دارد و لذا می‌تواند در مواردی دلیل نقلی را تخصیص یا تقیید بزند.
آیت‌الله جوادی آملی با این تحلیل، اساساً علم غیر الهی را نمی‌پذیرند. ایشان بر این باورند که چون حقیقتاً عالم، صُنع خدای تعالی است، پس علم، لاجرم الهی و دینی است و هرگز علم الحادی نداریم. علم اگر علم باشد نه فرضیه‌ی محض و وهم و ظنّ، کشف و قرائت طبیعت و جهان است و به علت این که صدر و ساقه‌ی جهان، فعل خداوند است، عالِم پرده از فعل خدا بر می‌دارد و چون علم تفسیر و تبیین فعل خداست؛ الهی و دینی است. پس این عالِم است نه علم از آن جهت که علم است که بر اثر اتکای به فلسفه‌ی علم الحادی، علم را ابزار الحاد خود قرار می‌دهد و تفسیر محرّف از جهان عرضه می‌دارد و عنوان خلقت را به جریان طبیعت تبدیل می‌نماید و در محدوده‌ی بسته و بدون برون رفت آن می‌گردد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
https://harfeto.timefriend.net/16352332903584
پاسخ
#35
اگه علم رو بدست بیاری به دین میرسی مطمئن باش انسان از ندونستن هست که ازار میبینه
پاسخ
#36
دین و علم با هم کارایی دارن
علم بدون دین باعث ضعف در باور های جمعه میشه و در نتیجه ساختار های اجتماعی رو سست میکنه ودر نهایت جامعه دچار افسردگی ناشی از خشونت علم و نابودی میشه
ودین بدون علم هم اصلا دین نیست چون اگر کوچک ترین چیزی رو که علمی ثابت کنه ودین بگه اشتباهه پس اون دین جعلیه مثل زمانی که مسیحیت برای منافعش میگفت زمین صاف هست وگرد نیست و نشون میده که دین دستکاری شده
وقتی هردو در کنار هم باشن جامعه شکوفا میشه
البته در جامعه ما هم دین درست هست و هم تعداد دانشمندانمون کم نیست علت عقب موندن کشور ضعف خودمون و راحت طلبی هست که نه دین رو و نه دانش رو درست رعایت نمیکنیم
هر شبنمی در این ره صد بحر آتشین است/ دردا که این معما شرح و بیان ندارد
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان