امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اطلاعاتي درباره ويروس

#1
- ويروس چيست ؟
 
ویروسها انگل های اجباری داخل سلولی هستند که برای تکثیر و بقای خود به طور کامل به سلول میزبان وابسته می­باشند. بنابراین یک ذره ویروسی در خارج از سلول و در محیط هیچ فعالیتی نمی تواند داشته باشد.
 
 2-ويروس HTLV-I در كدام خانواده تقسيم بندي مي شود؟
یکی از اعضاي خانواده رترو ویروسها (Retroviridae) به نام ویروس لنفوسیت T انسان (HTLV-1) مي باشد.
 
 3 - ويزگي خاص اين خانواده از ويروس ها چيست؟
ژنوم خانواده رتروویروسها RNA می باشد به طوری که همه اعضای خانواده دو رشته کاملا همسان از RNA دارند. اما پس از ورود ویروس به سلول میزبان (به طور مثال سلول T انسان) این ژنوم RNAیی تبدیل به DNA می شود که بتواند در کروموزوم میزبان ادغام گردد. این قطعه از DNAکه پرو ویروس نام دارد، الگوی اصلی فعالیت ویروس برای تکثیر و ساخت مولکولهای تنظیم کننده سلول میزبان خواهد بود. این نوع از فعالیت، مختص این خانواده ویروسی و از مشخصات اصلی متمایز کننده آنها می باشد.
 

  4- تاريخچه كشف وشناسايي ويروس چيست؟
در سال هاي اواخر ده هفتاد ميلادي مجموعه اي از لوسمي هاي مشابه در جنوب غربي ژاپن منجر به معرفي نوع خاصي از لوسمي با نام لوسمي سلول T بزرگسالان (ATLL) شد.چند سال بعد در سال هاي 1980و 81 در امريكا وژاپن به طور جداگانه اي از اين سلول ها نوعي ويروس با نام ويروس لوسمي سلول Tبزگسالان نوع I (HTLV-I) جداگريد و عامل ايجاد اين بيماري شناخته شد. اين ویروس به عنوان اولین رتروویروس انسانی برای اولین بار در سال 1979در آمریکا از یک بیمار مبتلا به لنفوم جلدی جدا و شناسایی شد و در سال 1980 تکثیر آن با کمک اینترلوکین 2 میسر گردید. HTLV-2که بیماریزایی آن بسیار کمتر از HTLV-1 است از یک لنفوم سلول مویی جدا شد اما تا به امروز بیماریزایی زير كلاس هاي ديگر آن به خوبي مشخص نشده است.
 
 5- پراكندگي سروتيپ ويروس در دنيا به چه نحوي مي باشد؟
این ویروس در سلولهای آلوده باقی میماند.مطالعات اپید میولوژی مولکولی نشان داده است که پروویروس HTLV-1بطور قابل ملاحظه ای از نظر ژنتیکی پایدار است.تا به امروز چهار ساب تایپ HTLV-1 گزارش شده است که عبارتند از A,B,CوD.هر یک از این ساب تایپها انتشار جغرافیایی منحصر به فردی دارند به طوریکه Aدرکارائیب وBدر افریقای مرکزی ،Cدر ملانزین و Dعمدتا در کولیهای آفریقای مرکزی انتشار دارد. بالاترین میزان شیوع ویروس در ژاپن است بطوریکه تخمین زده میشود حدود 1 تا 2 میلیون نفر آلوده به این ویروس هستند.سایر مناطق با شیوع بالا عبارتند از آفریقای مرکزی ،آمریکای جنوبی و ایران.تماس مستقیم سلول به سلول نقش مهمی در انتقال ویروس ایفا میکند چرا که ویروس به مقدار بسیار کمی بصورت آزاد وجود دارد.این ویروس عمدتا سلولهای T CD4مثبت را آلوده میکند وهمچنین سلولهای T Cd 8و دندریتیک را نیزآلوده میکند.
 
 6-بيماري زايي ويروس چگونه مي باشد؟
این ویروس دوره كمون بسيار طولاني در حدود 20-40 سال را دارد ودر اغلب افراد (97%) فعال نمي شود. تنها در 1-3 % افراد پس از گزراندن دوره كمون فعال گشته و دو تابلوي بايني متفاوت ايجاد مي كند. لوسمي سلول T بالغين (ATLL) وميلو پاتي ناشي از HTLV-I به همراه فلج اسپاستيك گرمسيري (HAM/TSP) .لذا اين ويروس مشكل بهداشتي فردي نبوده بلكه شيوع بيش از حد آن در اجتماع همراه با مشكلاتي در آينده خواهد بود .
 
 7- عفونت­زایی و انتقال HTLV-I
این ویروس از معدود ویروس هایی می باشد که از طریق ذره ویروسی آزاد منتقل نمی شود و تنها از طریق انتقال سلولهای آلوده به ویروس از فرد آلوده منتقل می شود.یعنی ویروس از طریق هوا،دست دادن وتماس های عادی منتقل نمی شود و عمده راههای انتقال آن زمانی است که احتمال انتقال سلول آلوده  امکان پذیر باشد.مثل انتقال خون،اعمال جراحی،حجامت،استفاده از سرنگ مشترک و اعمال دندان پزشکی ،از طریق سلول های آلوده در شیر مادر و تماس جنسی بخصوص از مرد به زن.
 پس عفونت HTLV-Iاز جهار  طریق عمده زیر منتقل می­شود :

1- مادر به نوزاد (بیشتر از طریق فورانش از شیرپستان)

2- تماس جنسی (بیشتر از مرد به زن)

3- انتقال افقی با خون 
4- استفاده از سرنگ مشترك آلوده در معتادان تزريقي
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان