امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نقد بازی FORZA MOTORSPORT 4

#1
در سبك شبيه ساز رانندگي بازي هاي اندكي وجود دارند كه در ميان آنها بيشتر از دو نام نمي درخشد، Forza Motor Sport و Gran Turismo؛ با اينحال اين دو بازي نيز تفاوت هاي آشكاري با يكديگر دارند؛ سري FMS تقريباً يك IP كاملاً جديد و تازه است و در طي 6 سال، 3 عنوان از آن ساخته و روانه بازار شده است اما در مقابل، در عنوان رقيب تنها در طول 6 سال فقط يك شماره از آن منتشر شده (GT5)! با اينحال رقابت بين اين دو بازي بسيار شديد است و با اينكه سري FMS تازه وارد است و با وجود عرضه سه عنوان از اين سري در سال هاي اخير، سازندگان آن تجربه بسيار زيادي را كسب كرده اند و كيفيت اين بازي نيز در طي اين سه شماره پيشرفت هاي بسياري كرده به طوري كه حالا به رقيبي بسيار جدي و خطرناك براي سري پرطرفدار و قديمي GT تبديل شده است. يكي از دلايل ديگري كه اين رقابت را شديدتر مي كند، انحصاري بودن اين دو عنوان است و با وجود عرضه هر كدام از اين بازي ها، رقابت بين اين دو كنسول محبوب نيز دوباره داغ مي شود. حال آخرين شماره از سري GT در بازار موجود است و با اينكه از لحاظ فروش عالي عمل كرده بود اما نقطه ضعف هايي كه اين شماره داشت بسيار بيشتر از حد انتظارت بازيكنان بود و در نتيجه تعريف ها از اين بازي بسيار متفاوت است. حال قرار است شماره جديدي نيز از سري FMS منتشر شود تا با رقيب ديرينه خود مقابله كرده و همچنين يك شبيه ساز رانندگي كامل را به طرفداران اين بازي هديه دهد.



مطمئناً شماره سوم اين سري با وجود اينكه يك بازي كاملاً زيبا و مفرح بود اما يك بازي كامل و بي نقص نبود و مشكلاتي داشت كه مانع تبديل شدن اين بازي به بهترين بازي در سبك خود مي شد، اما اينبار سازندگان قول عنواني كامل را داده اند كه از هيچ نظري ناقص نخواهد بود و تجربه اي شگفت انگيز را براي دوستداران اين سري رقم مي زند. اولين قدم سازندگان در ايجاد چنين تجربه اي، كامل كردن بخش گيم پلي بازي است. در اين شماره قرار است مسابقاتي كاملاً جديد و متنوع وجود داشته باشد تا بازيبازان هيچوقت احساس خستگي به آنان دست ندهد و هميشه تجربه بسيار متفاوت و بديعي را داشته باشند؛ اين مسابقات شامل NASCAR، Formula 1، Rally و غيره مي شود كه تنوع را در اين شماره بسيار بالا مي برد.

متاسفانه يك خبر بد نيز از طرف سازندگان اعلام شد كه در اين شماره نيز مسابقات شب وجود ندارند. دليلي كه سازندگان براي نبود اين حالت بيان كرده اند نگه داشتن ثابت فريم بازي در 60 و هرچه بالاتر بردن كيفيت گرافيكي اين شماره است.

اما حالت جديدي كه به بازي اضافه شده است، مسابقات آنلايني به نام Rival است كه اين مسابقات به صورت تك به تك توسط شما و دوستتان صورت مي گيرد و نتيجه اين مسابقه را نيز مي توان در قسمت آنلاين اين بازي به اشتراك گذاشت تا ديگر دوستان شما نيز از نتيجه آن با خبر شوند.

زماني كه بازي معرفي شد شايعاتي مبني بر وجود قابليت تغيير آب و هوا در انجام مسابقات به گوش مي رسيد كه سازندگان آن را تكذيب كرده و اعلام كرده اند كه اين حالت در اين شماره وجود نخواهد داشت، به اين معنا كه در طول يك مسابقه ديگر تغييرات آب و هوايي را شاهد نخواهيم بود.





اكثر طرفداران اين بازي با قسمت Season Play سري Forza آشنايي دارند كه در واقع بخش اصلي قسمت تك نفره بازي است و بازيباز با انجام مسابقات مختلف و برنده شدن در آنها به اعتبار و پول هاي او اضافه مي شود و به اين صورت مي توانست ماشين هايي جديدتر و بهتر خريداري كرده و همچنين Level خود را بيشتر كند. با ورود به يك لول جديد نيز بازي براي تقدير از شما يک خودرو به صورت رَندوم به شما هديه مي داد و اين خودرو مي توانست يك خودروي بدرد نخور و ناكارآمد باشد و يا يك خودروي درجه بالا و گران قيمت (كه مورد دوم كم اتفاق مي افتاد!‌)؛ با اينحال در اين شماره نام اين بخش به World Tour تغيير پيدا كرده است و تفاوت هايي نيز با بخش Season Play دارد و به نوعي مي توان گفت WT بخش بهينه شده و تكميل شده SP است. در اين بخش جديد قرار است كه به لول ها اهميت بيشتري داده شود و در واقع لول ها تاثيرات بيشتري بر روي گيم پلي تك نفره بازي و بخصوص بخش آنلاين مي گذارند. اولين تغيير بخش WT نسبت به SP خودروهاي جايزه است و به اين صورت است كه به جاي اينكه خود بازي به انتخاب خودش خودرويي را تحويل شما دهد، اينبار خود شما مي توانيد خودروي مورد علاقه خود را بين سه خودروي پيشنهادي انتخاب كنيد. Event ها نيز هنوز در بازي وجود دارند و هرگاه كه شما اراده كنيد مي توانيد به آنها سر زده و هر يك از آنها را با توجه به لول و خودروتان انتخاب كنيد و لذت ببريد.

ديگر تغييري كه گيم پلي تك نفره شاهد آن بوده، تعداد مسابقه دهندگان در پيست مسابقه است كه تعدادشان به 16 خودرو تغيير پيدا كرده و حال شما بايد رقابتي سخت تر را در پيش بگيريد. ديگر تغيير بسيار مثبت در بازي تعداد خودرو ها است كه در اين شماره از 400 خودرو به 500 خودرو از 80 شركت معتبر خودرو سازي افزايش پيدا كرده است، رقم بسيار بالايي كه نيرو و وقت بسيار زيادي را طلب مي كند تا جايي كه Turn 10 مجبور به افزايش كاركنان خود شده تا بازه زماني ساخت بازي تغييري پيدا نكند، با اين وجود سازندگان اين قول را داده اند كه هر ماه با عرضه يك DLC براي بازي 10 خودرو را به بازي اضافه كنند كه مطمئناً بسيار جالب توجه و كار آمد خواهد بود.

جا دارد همينجا يه نكته را بگوييم و آنهم اين است كه كساني كه شماره قبل اين سري را بازي كرده اند و سيو آن را نگه داشته اند نيز مي توانند با وارد كردن سيو بازي قبل به اين شماره، خودرو هايي را كه در بازي قبل خريداري كرده بودند را به طور رايگان در اين شماره نيز وارد كنند تا دوباره مجبور به انجام يك كار روتين وار نشوند و فرصت اين را داشته باشند كه خودرو هايي جديدتر را در اين شماره تجربه كنند.



ديگر حالت اضافه شده به اين بازي بخش Auto Vista است كه از لحاظ كاركرد حالتي شبيه به بخش Photo Travel در بازي GT5 دارد، با اين تفاوت كه به گرفتن يك عكس با كيفيت خلاصه نمي شود و قابليت هاي بسيار زيادتري نسبت به Photo Travel دارد. تفاوت بسيار عمده اين بخش با PT در اين است كه شما مي توانيد قسمت هاي مختلف خودروي خود را بررسي کرده و با حركت دوربين به هركدام از اجزاي مختلف خودرو، اطلاعات تكميلي و كاملاً كارامدي را از آن بدست آوريد كه هركدام از اين اطلاعات توسط يك بخش سخنگو به بازيباز گفته مي شود.

ديگر بخش حياتي و بسيار مهم در سري FMS بخش آنلاين بازي است كه هميشه براي بازيبازانش چيزي جديد دارد و تنوع در آن موج مي زند و با اينحال در اين شماره نيز قرار است مسابقاتي جديد و حالت هاي جديدي اضافه شد تا تجربه را در اين بخش بيش از پيش لذت بخش و سرگرم كننده سازد. بخش جديد كه به قسمت آنلاين بازي اضافه شده Car Club نام دارد كه شما مي توانيد با تشكيل يك گروه آنلاين در بازي به همراه دوستانتان خودروهاي يكديگر را به اشتراك بگذاريد تا ديگر دوستانتان نيز از خودرو هاي شما لذت ببرند. همچنين مي توان خودرويي كه در گروه به اشتراك گذاشته شده را تغييراتي در آن ايجاد كرد، البته براي انجام اين تغييرات، در ابتدا بايد از دارنده خودرو اجازه لازم گرفته شود. قابليت جديد ديگري كه در Car Club وجود دارد اين است كه شما مي توانيد به صورت گروهي تا تعداد 16 نفر با ديگر گروه ها نيز مسابقه دهيد و قدرت گروه خود را در مقابل ديگر گروه ها محك بزنيد. مطمئناً اين قابليت حس رقابت بسيار شديد و لذت بخشي را به بازيبازان حرفه اي اين بازي ميدهد تا با ساخت گروه خود نامشان را در اين بازي جاودانه كنند.



دارندگان Kinect مي توانند با وصل كردن اين وسيله به دستگاه خود و تشخيص چهره شان توسط دوربين، در مسابقات با تكان دادن سر خود دوربين بازي را نيز تكان دهند و بصورتي حس واقعي يك راننده را داشته باشند. مطمئناً اين قابليت در پيچ هاي سخت و دشوار بازي بسيار كار آمد خواهد بود. قابليت ديگر اين است كه در اين شماره مسابقات مخصوصي وجود دارند كه فقط براي كينكت طراحي شده اند و شما مي توانيد با دستان خود ماشين را کنترل کنيد، البته اين مسابقات معدود خواهند بود و فقط به عنوان يك سرگرمي به بازي اضافه شده اند. همان طور كه گفته شد، كينكت در اين بازي قابليت هاي بسيار زيادي خواهد داشت، از جمله كاربردهاي اين دوربين را مي توان در بخش هاي Auto Vista و منوي بازي دانست كه در هر كدام كاربرد هاي خاص خود را دارد.

ديگر بخش بسيار پر طرفدار و جذاب اين شماره، بخش Top Gear است كه در اين شماره هم وجود دارد اما با اين تفاوت كه كامل تر و بهينه تر شده است و وي‍‍ژگي هاي كامل اين برنامه تلويزيوني را داراست. براي مثال تمام اطلاعات تخصصي در رابطه با ماشين ها با صداي جري كلاركسون، مجري اين برنامه تلويزيوني ارائه مي شود. ديگر بخشي كه از اين برنامه وارد بازي شده است پيست اختصاصي برنامه TG است كه سازندگان قول داده اند که آن را به صورت كامل و همراه با جزئيات وارد بازي كنند. در كل اين بخش مي تواند براي دوستداران اين برنامه تلويزيوي يك محبت و هديه باشد.

مطمئناً مهم ترين و قابل توجه ترين بخش در هر سبك، شبيه سازي گرافيك و جلوه هاي ديداري است كه تاثير بسيار زيادي بر روي بازيباز مي گذارد. سري FMS نيز توجه بسيار زيادي به اين بخش داشته است و با عرضه هر عنوان از اين سري اين بخش را آپديت كرده و آن را بسيار پر جزييات تر و رئال تر كرده است. حال در اين شماره نيز طبق صحبت سازندگان، موتور بازي با اينكه همان موتور قبليست اما قابليت هاي جديد و بي شماري به آن اضافه شده است مي توان اين موتور را حتي يك نسخه جديد دانست. همان طور كه در اوايل مقاله نيز اشاره كردم، هدف سازندگان ايجاد 60 فريم بر ثانيه است و با وجود و به لطف بهينه سازي موتور بازي، اکنون ميزان چند ضلعي ها در طراحي خودروها به يك ميليون رسيده است و ديگر خبري از لبه هاي تيز مانند شماره قبلي نيستيم. پيست ها و محيط هاي بازي نيز با توجه به اينكه تعدادشان افزايش پيدا كرده، پر جزئيات تر نيز شده اند، تا جايي که مي توان گفت گرافيك اين نسخه كاملاً با شماره سوم متفاوت است.



نور پردازي بازي نيز به لطف سيستم جديد Image Base Lighting فوق العاده طبيعي و زيبا به نظر خواهد رسيد و انعكاس نور بر روي خودروها نيز به کمک اين سيستم كاملاً رئال و طبيعي نمايان مي شود. در كل پيشرفت گرافيكي اين شماره نسبت به شماره هاي قبلي سري واقعاً زياد و تاثير گذار به نظر مي رسد.در هر حال ظاهراً اين شماره قرار است تبديل به فرمان رواي بي چون و چراي سبك شبيه ساز رانندگي شود. با وجود تغييرات بسيار گسترده اي كه در بازي صورت گرفته و هر بخش به نهايت وي‍ژگي هاي خود دست يافته است، مي توان انتظار يك بازي فوق العاده را از نسخه چهارم Forza Motorsport داشت و با وجود شناختي كه از شماره ها قبلي اين سري داريم، مطمئناً اين بازي طرفداران خود را مايوس نخواهد كرد.
اینم چند تا عکس از بازی
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی FORZA MOTORSPORT 4 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی FORZA MOTORSPORT 4 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی FORZA MOTORSPORT 4 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی FORZA MOTORSPORT 4 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی FORZA MOTORSPORT 4 1
سپاس فراوان ...
منبع : مجله بازی نما
پاسخ
 سپاس شده توسط SABER ، FARID.SHOMPET ، hossein.
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  معرفی چند بازی برای کنسول های بازی برای گیمر هایی مثل خودم+عکس
  معرفی بهترین بازی های racing و ماشین بازی
  معرفی بهترین بازی های racing و ماشین بازی
  معرفی بازی های اندرویدی که قابلیت پشتیبانی از دسته بازی را دارند
  10 بازی که شما را به خاطر بازی کردن روی درجه سختی Easy آزار می دهند
  دانلود بازی Motorsport Manager برای پلتفرم PC
  باحال ترین وال پیپر های بازی...همه ی این بازی ها توی جشنوارهgamescom هستن GA
  نقد بازی Worms 4: Mayhem (به همراه نکات مخفی در بازی)
  نقد بازی Homefront؛ نبرد شکست خورده یک بازی زیبا + عکس
  بررسی بازی Forza Horizon 2

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان