امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ناهنجاری روابط دندانی – فکی

#1
ناهنجاری روابط دندانی – فکی 1
[rtl]گاهی اوقات روابط بین دندان ها ، استخوان نگه دارنده آنها و فکین ایده آل نبوده و مشکلاتی را ایجاد می کند که به آنها ناهنجاری های روابط دندانی – فکی و یا به طور مختصر ، اشکالات بایت می گویند . [/rtl]
[rtl]

بایت بطور ساده یعنی جویدن ، گاز گرفتن و برهم آمدن دندانها .
چنین مشکلاتی علاوه بر مخدوش کردن ظاهر دندان ها ، موجب ناراحتی فک ، سایش دندان ها و سردرد می شوند  . امروزه دندان پزشکی جدید به کمک روش های مختلف می تواند این عارضه را معالجه کرده و سلامتی را به دهان بیمار بازگرداند .

از جمله علل چنین عارضه ای می توان به عوامل ارثی ، کشیدن زود هنگام دندان ها و عادات بد دهانی مانند مکیدن انگشتان ، جویدن ناخن ، پیپ ، مداد و دیگر اجسام سخت و شکننده اشاره کرد . یکی از عواقب مشکلات بایت ، دندان قروچه یا براکسیزم می باشد که موجب ساییده شدن لبه دندان ها ، ناراحتی فک و سردرد می شود . در این موارد باید به درمان ناهنجاری و عوامل ایجاد کننده  دندان قروچه پرداخت تا از سایش و شکستگی دندان ها جلوگیری شود .

(Attrition & Fractures ) درمان سایش و شکستگی لبه دندان ها
برای بازسازی لبه های ساییده و شکسته می توان بر حسب مورد از کامپازیت ، لامینیت چینی و یا حتی در موارد شدید از روکش استفاده کرد .

( Open Bite ) باز بودن بایت
در این مورد با وجودی که دندان های عقب روی هم قرار دارند ، بین دندان های جلوی فک بالا و پایین فاصله ای ایجاد می شود.از علل به وجود آورنده این ضایعه می توان به مکیدن انگشت در دوران طفولیت و عوامل ارثی اشاره کرد . برای درمان اپن بایت می توان از جراحی فک و صورت ، ارتودنسی و روش های ترمیمی مانند کامپازیت و لامینیت چینی استفاده کرد .
 
(Deep Bite ) عمیق بودن بایت
در مواردی که دندان های جلوی فک  بالا کاملا روی دندان های پایین را بگیرند، فک بیمار حالت بسته پیدا می کند و صورت او کوتاه تر به نظر می رسد . در این موارد بهتر است ابتدا با ارتودنسی بایت بیمار باز شده و در صورتی که دندان های جلو دچار سایش یا شکستگی لبه باشد ، توسط روش های ترمیمی بازسازی گردند .
در مواردی که بایت بیمار به علت سایش دندان های عقب بسته شده باشد ، بهتر است سطح جونده دندان های عقب با روکش یا با پرکردگی های لابراتوری ( آنلی ) بازسازی شود تا ارتفاع صورت و دندان های به وضع طبیعی خود بازگردد .

(Cross Bite )  کراس بایت
دندان های فک بالا در حالت عادی کمی جلوتر از فک پایین بوده و لبه آنها حدود  5/0 تا 1 میلی متر روی لبه دندان های جلوی فک پایین را می پوشاند . چنان چه این وضعیت در یک یا تمام دندان ها معکوس شود ، به آن بایت معکوس یا کراس بایت می گویند . در این صورت ، یک یا تمام دندان های فک بالا عقب تر از دندان های فک پایین قرار می گیرند که در این حالت فک پایین بیمار بیش از حد جلو به نظر می رسد .
ایده آل ترین درمان کراس بایت ، ارتودنسی است . البته در موارد شدید ، نیاز به جراحی فک و صورت و عقب کشیدن فک پایین پیدا می شود . گاهی اوقات کراس بایت های تک دندانی را می توان با روش های ترمیمی درمان کرد .

( Tooth Protrusion ) بیرون زدگی دندان ها
 در این موارد دندان ها حالت گرازی یا خرگوشی پیدا می کنند و در موارد شدید حتی مانع از بسته شدن لبها خواهند شد . همانند مورد قبل ، درمان ایده آل ارتودنسی و در موارد شدید ، جراحی فک و صورت به همراه ارتودنسی است .
در صورتی که دندان ها دچار صدمه شدید شده باشند یا از قبل روکش داشته باشند و بیمار تمایلی به جراحی فک و ارتودنسی نداشته باشد ، می توان جهت تاج دندان را توسط روکش کردن تغییر داد و حالت تو رفته تری به آنها بخشید .

[/rtl]
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Question از "ناهنجاری‌های مادرزادی" چه می‌دانید؟
  دردهای دندانی با منشا غیردندانی!
  کشف روابط ژنتیکی در بیماری پارکینسون
  ارتباط خانوادگي عامل تاثير گذار بر روابط همسران
  آیا روغن نارگیل بهتر از هر خمیر دندانی است؟
  برای کودکان و بزرگسالان چه خمیر دندانی خوب است؟
  بوتاکس روابط مادر و فرزندی را نابود می کند
  ایمپلنت دندانی چیست؟
  ایمپلنت دندانی چیست؟
  اقدامات بهداشتی و پیشگیری از مشکلات دهانی دندانی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان