امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بهترین ترفندها برای صرفه جویی در نوروز

#1
به گزارش دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران،  تا مهمانان وارد خانه شدند سریع همه برق های خانه روشن شد و خانم خانه برای تهیه چای سریع زیرکتری را روشن کرد. مهمانان نشستند و صحبت ها گرم شده بود که صدای درب یخچال برای بار دهم آمد. هربار وسیله ای مانند میوه و یا شیرینی و ... از آن خارج می شد. همه این مسائل دقیقا نکاتی است که در ایام نوروز وارد هر خانه ای که بشوید دیده می شود و انتهای ماه باعث می شود که تنها هزینه زیادی برای انرژی بدهید اما با برنامه ریزی و تدبیر درست تمام مشکلات قابل حل است.

صرفه جویی پای گاز

یکی از مهمترین و پر مصرف ترین بخش های خانه آشپزخانه است و این روزها بسیار از آن استفاده می شود اما دقت داشته باشید که تنها با رعایت نکات خاص است که آخر ماه قبض سنگینی دریافت نمی کنید. کتری یکی از وسایلی است که این روزها حتما روی گاز  شما روشن است و خاموشی آن تنها شب ها دیده می شود. برای از بین رفتن این مشکل صبح ها یک کتری آب جوش درست کنید و در فلاکس بریزید تا هر بار مجبور به روشن کردن گاز نباشید.

برای درست کردن غذا نیز باز به نکات همیشگی مانند انتخاب شعله مناسب با اندازه قابلمه دقت داشت. نکاتی مانند زیاد نکردن شعله های اجاق از جمله مواردی است که همیشه باید در نظر داشته باشید و تکرار دوباره آن ها تنها باعث خستگی شما می شود.

مصرف صحيح انرژي هنگام شستن ظروف

این روزها مهمان ها در خانه رفت و آمد دارند و ظرف های زیادی به موجب پذیرایی از آن ها کثیف می شود از این رو باید در مصرف آب صرفه جویی کنیم. برای شستن ظروف می توانید همه آن ها را جمع کرده و در یک سری با هم بشویید تا کمتر اب مصرف شود. همچنین دقت داشته باشید که شیر هیچوقت بی اندازه باز نباشد. برخی از ظروف را می توان با یک دستمال نیز تمیر کرد پس نیاز به شستن آن ندارید.

مراقب یخچال و فریزر باشید

تعطیلات نوروز تمامی اعضای خانواده در خانه هستند و البته هر کدام ممکن است هر لحظه به سمت آشپزخانه و درب یخچال و فریزر بروند تا شاید خوراکی کوچکی برای خودشان پیدا کنند. باز کردن درب یخچال آن هم چندین بار پشت سر هم این روزها امری عادی است که البته باید جلوی ان گرفته شود. خارج شدن سرمای داخل این وسایل باعث می شود تا آن ها برای جبران این سرما ففشار بیشتری به خودشان وارد کنند و مصرف انرژی تا 20 درصد افزایش پیدا می کند.  

تمرين همدلي با صرفه‌جويي‌هاي نوروزي

نوروز فرصت مناسبي براي تمرين مهارت همدلي، همكاري و تقسيم وظايف بين اعضاي خانواده است. بهتر است هر يك از اعضا مسئوليت انجام يكي از كارهاي منزل را به عهده بگيرند. براي نمونه جاروي دستي جايگزين استفاده از جاروي برقي شود. اين كار نه تنها باعث كاهش مصرف هزينه‌ها و صرفه‌جويي انرژي خواهد شد، بلكه حس همكاري و همدلي را در ميان اعضاي خانواده رواج داده و تمرين فيزيكي مناسبي براي پيشگيري از اضافه‌وزن ناشي از پرخوري و بي‌تحركي در تعطيلات نوروز خواهد بود.

نور و نوروز

تعمير و تعويض لامپ‌ها قبل از آغاز سال جديد، يكي از روش‌هاي صرفه‌جويي و درست مصرف كردن انرژي است. قبل از تعويض دكوراسيون منزل و نصب تابلوهاي جديد بايد تمام لامپ‌ها بررسي شود و از آنجايي‌كه در ديد و بازديدهاي نوروزي دفعات روشن و خاموش كردن لوسترها افزايش پيدا مي‌كند براي صرفه‌جويي بيشتر از كليدهاي جداگانه در شاخه‌هاي لوستر استفاده شود.

استفاده از لامپ‌ هاي فلورسنت يا حتي‌الامكان لامپ‌هاي LED و وسايل برقي مجهز به سيستم LED مانند تلويزيون نقش مهمي در پيشگيري ازاتلاف انرژي در ايام نوروز خواهد بود. آمارها نشان مي‌دهند، 25 درصد از برق مصرفي خانه‌ها به سيستم روشنايي مربوط است. استفاده از كليدهاي دو پل يا نصب چند لامپ با وات پایين به جاي يك لامپ با وات بالا از روش‌هاي صرفه‌جويي در تعطيلات نوروزي خواهد بود.

غذاهای دست نخورده

در هر ميهماني ممكن است مقداري از موادغذايي، دست نخورده باقي بماند و صاحبخانه مجبور به دورريختن آن شود. به جاي هدر دادن موادغذايي بهتر است از آنها براي طبخ وعده‌هاي غذايي اصلي ديگر، دسر يا شيريني استفاده كرد. براي نمونه خرده‌هاي بيسكوئيت يا باقيمانده شيريني‌ها را با كمي پودر سير، جعفري و شويد و كره مخلوط كرده روي آن به ميزان دلخواه پنير پيتزا ريخته و در فر با دماي 200 درجه سانتيگراد قرار داده تا پنير آب شود. از اين ايده براي پذيرايي در وعده عصرانه مي‌توان بهره برد.

پيشگيري از اتلاف انرژي و آشتي با طبيعت

نوروز فرصت مناسبي براي آشتي با طبيعت است. افرادي‌كه وقت بيشتري را در تعطيلات صرف پياده‌روي، غذا خوردن در هواي آزاد، بازي در پارك يا انجام تفريحاتي مانند نقاشي در طبيعت مي‌كنند، در روزهاي كاري بعد از تعطيلات به نتيجه مطلوب‌تري مي‌رسند. سپري كردن اوقات فراغت ايام نوروز در خانه، مصرف تنقلات، بي‌تحركي و ساعت‌ها نشستن پاي برنامه‌هاي تلويزيوني نه تنها از شادابي روح مي‌كاهد بلكه منجر به اضافه وزن و اتلاف وقت وانرژي انساني و الكتريكي خواهد شد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بهترین خاطره ها در فلش خور
Heart اسم بهترین دوستت رو برعکس بنویس ؟
  از صفحه چت با بهترین دوستت شات بده
  اسم بهترین دوستاتون از وقتی به دنیا اومدی تا الان چی بوده؟؟؟
  سوال برای پسرا چه دختری برای ازدواج مناسبه؟
Heart این اتفاقی که برای من افتاد سعی کنید برای شما نیافته{این داستان واقعیه و دردناک}
  بهترین شاهکار خرابکاریتون چی بوده ؟؟؟
Android ●بهترین پیام
Heart مزایای بهترین متخصص کاشت مو
  چالشِ تو و بهترین دوستت D;

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان