امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

هوای داخل منزل چطور آلوده می شود؟

#1
آلودگی قارچی
آلودگی های قارچی بیشتر در آب و هوای مرطوب وجود دارد (مثل شمال کشور) و یا در محیط هایی که رطوبت بالاتری دارند (مثل حمام).


 هوای داخل منزل چطور آلوده می شود؟ 1
این قارچ ها در اشیایی مانند فرش، دیوار و ... تولیدمثل کرده و حساسیت هایی را برای افراد ایجاد می کنند.
 
بهترین روش برای از بین بردن آلودگی های قارچی، خشک نگه داشتن وسایل و محیط منزل می باشد و اگر وسیله ای خیس باقی بماند، آن را بلافاصله خشک کرده و سپس استفاده کنیم.
 
همچنین قسمت هایی از منزل مانند حمام، زیرزمین، دستشویی و آشپزخانه را با باز کردن درب و پنجره و  روشن گذاشتن هواکش، خشک نگه داریم.
 
هوای داخل منزل چطور آلوده می شود؟ 1
 آلودگی مواد تمیزکننده و آفت کش
هنگام نظافت منزل، بسیاری از افراد از انواع مواد پاک کننده و سفید کننده استفاده می کنند که بوی ناشی از این مواد می تواند تا مدتی در فضای منزل باقی بماند و افراد را با ناراحتی های تنفسی روبرو کند.
 
متاسفانه این آلودگی در میان خانم های خانه دار مورد غفلت واقع می شود و تلاشی برای دفع بوی نامطلب این گونه مواد نمی کنند.
 
بیشترین راه حل برای مبارزه با این آلودگی، استفاده از پاک کننده های طبیعی می باشد. در غیر این صورت باید تهویه هوای محیط را با باز گذاشتن درب و پنجره در نظر گرفت.
 
هوای داخل منزل چطور آلوده می شود؟ 1
 گازها
یکی از آلاینده های محیط های بسته، گاز رادون می باشد که از انواع گازهای رادیو اکتیو است و می تواند باعث بروز سرطان شود. تهویه این گاز آلاینده، نیاز به مداخله حرفه ای دارد.
 
یکی دیگر از گازهای آلاینده در محیط های سربسته، گاز منوکسیدکربن می باشد. این گاز کشنده است و مشکلاتی که این گاز ایجاد می کند، معمولا در فصول سرد سال می باشد. هنگامی که برای گرم کردن منزل و یا محیط کار از بخاری گازی استفاده می شود و گاز مونوکسید در اثر احتراق ناصحیح تولید می شود.
 
هنگامی که منبع تولیدکننده گاز مونو کسید کربن در محیط بسته شناخته شد، باید بلافاصله آن منبع را از محیط خارج کرده و نسبت به تهویه و تعویض هوای محیط اقدام کنید.
 
هوای داخل منزل چطور آلوده می شود؟ 1
مواد و مصالح ساختمانی
برخی از مواد و مصالح ساختمانی می توانند آلودگی هایی را در محیط بسته ایجاد کنند، مثل برخی مواد مدرن که از فرمالدئید ساخته می شود و در ساختمان استفاده می شوند.
این مواد از خود فرمالدئید منتشر می کنند و پس از مدتی بی خطر می شوند.
 
تنها راه مقابله و کاهش میزان فرمالدئید منتشر شده از مصالح ساختمانی، پایین نگه داشتن دما و رطوبت داخل منزل می باشد و بهترین راه برای در امان ماندن از موادی همچون فرمالدئید انتخاب مصالح ساختمانی بی خطر و در عین حال عاری از فرمالدئید می باشد.
دیگر اینکه از مواد و مصالح مرغوب برای ساخت و ساز استفاده کنیم.


توصیه ها
1- نصب و راه اندازی سیستم تهویه مناسب در منزل امری ضروری است و نظارت بر عملکرد درست این سیستم بسیار مهم است، زیرا ممکن است پس از مدتی به دلیل عدم نظارت، سیستم تهویه به خوبی کار نکند و منجر به تشکیل و انتشار آلاینده ها در محیط شود.
هوای داخل منزل چطور آلوده می شود؟ 1
2- در فصل زمستان بهتر است به علت کاهش میزان رطوبت در منزل، دستگاه های بخور سرد استفاده کرد تا میزان رطوبت هوای محیط را تنظیم کند.
 
برخی از اثاثیه منزل، مواد شیمیایی را از خود منتشر می کنند که می تواند سبب آلودگی محیط منزل می شود، مثلا برخی مبلمان ها، فرش های ماشینی، چسب ها و ... .
 
اگرچه استفاده از این مواد، مشکل خاصی برای بسیاری از افراد ایجاد نمی کند، اما می تواند منجر به بروز بیماری آلرژی در برخی افراد شود.
 
خشبوکننده های هوا، رنگ زدن، دستگاه پیرینتر، حشره کش ها، لاک الکل و ... از موادی هستند که جزء آلاینده های هوای داخل منزل محسوب می شوند.
 
هوای داخل منزل چطور آلوده می شود؟ 1
3- آلاینده های داخل منزل اثرات کوتاه مدت و بلند مدتی بر سلامت افراد دارند. اثرات کوتاه مدت آن شامل عطسه و خارش، تحریک چشم، سرگیجه و خستگی می باشد.
 
بسیاری از این علائم با دور شدن از مواد آلاینده کاهش پیدا می کند، اما ممکن اثرات بلندمدت را در اثر مواجهه طولانی و مکرر بر سلامت فرد بگذارد، اثراتی مانند بروز مشکلات تنفسی و ضربان قلب.
 
احتمال واکنش فوری بدن در مقابل آلاینده های داخل خانه و فضای بسته به چند عامل بستگی دارد. از عوامل مهم می توان به سن فرد و وضعیت سلامتی فرد قبل از قرار گرفتن در محیط سربسته آلوده اشاره کرد.
 
در موارد دیگر واکنش هر فردی به آلاینده بستگی به حساسیت شخصی او دارد، چرا که تاثیر آلاینده ها می تواند به طور چشمگیری از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.
هوای داخل منزل چطور آلوده می شود؟ 1
پاسخ
 سپاس شده توسط -м α є ∂ є-
آگهی
#2
اها افتاد
پاسخ
 سپاس شده توسط bahare_021


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  فیزیوتراپی در منزل
  چطور متوجه شویم که به ماهی آلرژی داریم ؟
  درست کردن ترکیبات لاغری با قهوه در منزل
  ویتامین های گروه ب B اثرات مخرب آلودگی هوای را از بین می برد
  روش های مقابله با هوای سرد برای بیمار نشدن
  استفاده از دستگاه بخور در هوای آلوده برای سلامتی مضر است؟
  درمان تنبلی تخمدان + 10 روش برای بهبود سلامت تخمدان در منزل
Exclamation بالغ بر ۶۰ درصد مواد اولیه دارویی داخل کشور تولید می‌شود
Thumbs Up ۹۷ درصد داروی کشور در داخل تولید می‌شود
Star اولویت وزارت بهداشت برای تامین نیازهای تجهیزاتی و ملزوماتی حوزه سلامت با تولید داخل

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان