امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آیا حذف وعده سحری ضرر دارد؟

#1
ماه رمضان ماه خداوند، ماه نزول قرآن و از شریف‌ترین ماه‌های سال است. در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود و عبادت در یکی از شب‌های قدر بهتر از عبادت هزار ماه است.

رسول خدا (ص) در خطبه شعبانیه خود درباره فضیلت و عظمت ماه رمضان فرموده است: «ای بندگان خدا! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما روی‌آورده است؛ ماهی که نزد خداوند بهترین ماه‌ها است؛ روزهایش بهترین روزها، شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است.

مطالعات نشان داده است روزه علاوه بر آثار معنوی فراوان می‌تواند باعث برکات فراوان جسمی و فیزیولوژیک باشد. اما اگر به روزه‌داری به‌طور اصولی عمل نشود ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آیا حذف وعده سحری ضرر دارد؟ 1
مصرف گروه‎های اصلی غذایی

برای سالم ماندن یکی از مهم‎ترین نکات، مصرف از گروه‎های اصلی غذایی است. بر همین اساس با توجه به اینکه در این ماه معمولا غذایی دریافتی کمتر از میزان غذایی دریافتی در روزهای معمول است، مصرف متعادل همه گروه‎های غذایی بیش از سایر ماه‎های سال به افراد توصیه می‌شود.

برای کنترل متابولیک در طی ماه رمضان، رعایت نکاتی همچون، پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل، تقسیم وعده‌ها به حداکثر ممکن (افطاری- شام- سحری) و صرف غذای سبک و مختصر به هنگام افطار (شیرگرم، فرنی و شیر برنج) می‌تواند کمک کننده باشد.

همچنین استفاده از سبزی‌ها و میوه‌ها در هنگام افطار، عدم زیاده روی در مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری را به روزه‌داران توصیه می شود.

مصرف مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما، کشمش و انواع میوه به جای انواع شیرینی‌ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی (ویتامین‌ها و مواد معدنی) هستند، پرهیز از مصرف آب سرد و یا نوشیدنی‌های سرد در شروع افطار و پرهیز از پرخوری از دیگر توصیه‎های تغذیه‌ای برای حفظ سلامت روزه‌داران در طول ماه مبارک رمضان است.

افزایش قدرت ذهنی

روزه گرفتن در ماه رمضان نه تنها قدرت بدنی افراد را کاهش نمی‌دهد بلکه به سبب اختصاص خون کمتر برای هضم غذا به افزایش فعالیت‌های بدنی و ذهنی کمک می‌کند. پزشکان معتقدند در افراد روزه دار خون به جای آنکه برای هضم غذا به سمت معده پمپاژ شود به سمت عضلات و مغز پمپاژ می‌شود و هیچ علتی وجود ندارد که فعالیت بدنی فرد روزه دار را کاهش دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد در شرایط عادی هر دقیقه نهصد میلی لیتر خون به مغز می‌رسد حال آنکه در هنگام روزه این مقدار به یک هزار و دویست میلی لیتر افزایش می‌یابد و این امر باعث افزایش توانایی‌های ذهنی فرد می‌شود.

متخصصان معتقدند در صورتی که افراد در ماه رمضان از رژیم غذایی درستی در هنگام سحر استفاده کنند و علاوه بر آن خواب کافی داشته باشند و از شب بیداری‌های طولانی و استعمال دخانیات بپرهیزند در روزهای ماه رمضان احساس کسالت و خواب آلودگی نخواهند کرد.

ادغام افطار و شام

باید بدانید، عدم استفاده از وعده سحری سبب افت قند و کاهش هوشیاری شده و این امر سبب می‌شود فرد در طول روز کارایی لازم را نداشته باشد. همچنین عده‌ای به دلیل عدم صرف غذا در وعده سحر، وعده شام را دیر وقت مصرف می‌کنند که این امر ممکن است سبب شود فرد خواب راحتی نداشته باشد.

در ایام ماه رمضان به دنبال روزه‌داری، یک وعده غذایی حذف می‌شود. به این ترتیب 20 تا 30 درصد کمتر از دیگر ایام سال غذا مصرف می‌شود، این در حالی است که باید در نظر داشت در دو وعده باقی مانده پرخوری نشود.

برخلاف عده‌ای که معتقدند باید میان افطار و شام فاصله باشد، لازم است که وعده افطار و شام با هم در نظر گرفته شوند؛ چرا که افطار خود یک وعده غذایی کامل است. در مجموع لازم است دو وعده سحر و افطار در ماه رمضان مورد توجه قرار گیرد و در عین حال از پرخوری پرهیز شود.

جلوگیری از تشنگی

به منظور جلوگیری از تشنگی در ایام روزه‌داری از مصرف مواد غذایی مانند ماکارونی، مصرف زیاد پلو و ته دیگ در وعده سحر خودداری شود و گفت: مصرف سالاد، سبزیجات و غلات سبوس‌دار در وعده سحر می‌تواند گرسنگی و تشنگی را به تعویق اندازد، چرا که این مواد دارای فیبر زیادی هستند و به تدریج جذب بدن می‌شوند. مصرف چای در وعده سحر نیز توصیه می‌شود؛ اما مصرف زیاد آن به دلیل ادرار آور بودن و به دنبال آن ایجاد تشنگی، توصیه نمی‌شود.

وعده سحری

حذف وعده سحری برای سلامت افراد ضرر دارد و با توجه به طولانی بودن زمان روزه‌داری در فصل تابستان، به همه روزه‌داران توصیه می‌شود که حتما سحری را در برنامه غذایی خود داشته‌باشند.

نتایج تحقیقی که در فرانسه انجام گرفته است نشان می‌دهد که هنگام سحری نباید به یکباره بیش از حد غذا و مایعات مصرف شود. خوردن بیش از حد غذا، میوه در یک وعده به ویژه هنگام سحری برای آنکه بدن در طول روز استقامت داشته باشد مناسب نیست.خوردن یک میوه، یک نوع آب میوه و یک کاسه آش، سبزیجات برای تامین گلیسمی بدن glycémie به سطح عادی کافی است.

مصرف کافئین بسیار رقیق نیز برای روزداران توصیه می‌شود. در همین راستا، توصیه شده است که در طول شب و نه هنگام سحر آب زیاد مصرف شود تا به این ترتیب سطح آب بدن در طول روز در حالت مناسبی باشد.
Wнαтever I вecoмe , I decιde
.I нαve ɴo reɢreтѕ 
پاسخ
 سپاس شده توسط PROOSHAT ، ~ArTaBaNoOs~ ، Roxanna
آگهی
#2
تحقیقات تو فرانسه درباره ی سحری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ولی تاپیک جالبی بود باید به مادرم بگم بیاد بخونه
آیا حذف وعده سحری ضرر دارد؟ 1
پاسخ
 سپاس شده توسط Wєιяɗ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سیلر ماروچی چه ویژگی‌هایی دارد؟
  هولتر مانیتورینگ فشار خون چیست و چه کاربردی دارد؟
  آیا درمان خانگی فیستول با گیاهان دارویی واقعیت دارد؟
  خونریزی مقعد چه ارتباطی با بیماری بواسیر دارد؟
  دستگاه اکسیژن ساز چیست و چه کاربردی دارد؟
  رابطه زناشویی در ماه رمضان چه حکمی دارد ؟
  چشم بند خواب چیست و چه فوایدی برای سلامت انسان دارد؟
  آیا امکان مجددعمل بینی وجود دارد یا خیر؟
  زایمان به صورت سزارین چه خطرات و عوارضی دارد؟
  آیا خوردن برف ضرر دارد؟ می توانیم برف بخوریم؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان