امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سلطان جاسوسان جهان و بوریس ساوینکوف

#1
این داستان درباره یکی از مشهورترین عملیات ضد جاسوسی تاریخ بنام عملیات تراس می باشد. ماجرا در سال 1922 هنگامی اتفاق افتاد كه پس از پيروزی انقلاب بلشویکی روسيه سازمان اينتلجنس سرويس تصميم گرفت با استفاده از مهاجرين ناراضی روسی بر ضد منافع روسيه اقدامات تروریستی انجام بده و متقابلا سازمان (گ پ او) تصميم گرفت بدل اين عمليات رو انجام بده. (گ پ او) اسم رمز عمليات خودش رو بر ضد عمليات خرابكارانه عمليات (تراست) نامگذاری كرد عمليات تراست به عملياتی اطلاق ميشه كه توسط سازمان اطلاعاتی (گ پ او) از سال 1922 عليه ضد انقلابيون مهاجر روسيه سازمان يافت. اين عمليات که به (سازمان تراست منتسب شده به عنوان جبهه ائتلافی گروههای ضد بلشویکی به كانون اصلی فعاليت های اپوزيسيون (گروههای ناراضی) مهاجر روس بدل شده بود. مركز فعاليت اين سازمان در لهستان بود و در راس آن ساوينكوف انقلابی معروف روس قرار داشت.


بوريس ساوينكوف

متولد 1879 ، مرگ 1925

فعاليت های خود را از سالهای 1890 از دوران دانشجوئی در سن پطرز بورگ و در صفوف جنبش (ناروديزم) عليه رژ‍يم تزاری آغاز كرد او به عنوان یکی از رهبران جناح چپ (حزب سوسياليست انقلابی كه با نام اختصاری اس آر شناخته ميشد) در ترور (پلوه) (بر وزن سكته) وزير كشور و رئيس پليس روسيه و ترور های ديگر نقش داشت و لذا دستگير و به اعدام محكوم شد ولی موفق به فرار گرديد و در سال 1906 به سويس گريخت. پس از سقوط ر‍‍‍ژ‍يم تزاری ساوينكوف به روسيه بازگشت و به عنوان معاون وزارت جنگ در دولت كرنسکی منصوب شد.



ویاچسلاو پلوه وزیر کشور تزار که توسط ساوینکوف ترور شد



پس از پيروزی بلشويك ها ساوينكوف به مخالفت با آنها پرداخت و در سال 1918 رهبری عمليات تروریستی عليه رژيم جديد را به دست گرفت و شورشهای متعددی را سازمان داد و پس از شكست، فعاليت های خود را در لهستان ادامه داد. ساوينكوف در لهستان از حمايت های ژنرال پيلسودسکی و اينتلجنس سرويس بريتانيا برخوردار بود و سيدنی رایلی (متولد 1873 در اکرایین مرگ 1925) سرجاسوس يهودی انگلیسی و وينستون چرچيل در تماس مستقيم با وی قرار داشتند. چرچيل پس از نخستين ملاقات با ساوينكوف او را به عنوان يك (تروريست خوب) برای اهداف خود (و دارای قدرتی نزديك به اعجاز) ارزيابی كرد.

بدينسان ساوينكوف در راس (سازمان تراست) قرار گرفت و قريب به سی هزار مهاجر روس را وارد تشكيلات خود كرد (كه بسياری از آنها جاسوس بلشويك ها بودند) در تابستان 1922 یکی از همكاران ساوينكوف در حين ورود به خاك روسيه دستگير شد و پس از پذيرش همكاری با (گ پ او) آزاد گرديد و بدين سان نفوذ بلشويك ها در (سازمان تراست) پی ريزی شد. ابعاد اين نفوذ تا بدانجا رسيد كه یکی از افسران عاليرتبه (گ پ او) در پوشش یکی از رهبران (سازمان تراست) در مسكو به ورشو و پاريس سفر كرد و با ساوينكوف ملاقات نمود. او از ساوينكوف خواست كه برای رهبری مستقيم سازمان به روسيه بيايد ساوينكوف در آغاز امتناع نمود و یکی از معاونين خود را اعزام داشت.

او نيز دستگير شد و به عنوان مامور نفوذی بلشويك ها به فعاليت ادامه داد و ساوينكوف را به ادامه فعاليت در درون روسيه ترغيب كرد. بالاخره ساوينكوف پذيرفت و پس از ورود به روسيه دستگير شد. او در 27 اوت 1922 در دادگاه به جرائم خود اعتراف كرد و از رژيم بلشویکی تقاضای عفو نمود. اعترافات ساوينكوف سبب شد كه وی تنها به 10 سال زندان محكوم گردد. سيدنی رایلی سر جاسوس اينتلجنس سرويس ابتدا اعترافات ساوينكوف را جعلی خواند اما مدتی بعد خيانت وی را پذيرفت. ساوينكوف در زندان تلاش زيادی كرد تا آزاد شود و در صفوف سازمان اطلاعاتی شوروی فعاليت نمايد و زمانی كه اين درخواست وی رد شد با پرتاب خود از يك پنجره در زندان لوبليانكا از طبقه سوم خودکشی كرد.



سيدنی رایلی



نفوذ بلشويك ها در (سازمان تراست) با دستگيری ساوينكوف پايان نيافت و اين بار عليه سيدنی رایلی متمركز شد. رایلی با تمهيداتی مشابه به درون روسيه كشيده شد و در مسكو با دو تن از رهبران (تراست) كه در واقع مامورين (گ پ آو) بودند به طرح ريزی يك سلسله عمليات پرداخت و زمانی كه مدارك كافی عليه او بدست آمد، دستگير شد رایلی نيز تسليم شد و در زندان نامه ای به (دزرژینسکی) ریيس سازمان اطلاعات شوروی (او نيز يك يهودی اهل لهستان و بسيار سختگير و بی رحم بود) تهيهكرد و تعهد كرد كه اگر بخشوده شود تمام اطلاعات خود را در باره اينتلجنس سرويس، سازمان اطلاعاتی آمريكا، و مهاجرين روس در اختيار او قرار خواهد داد. ظاهرا اين درخواست پذيرفته نشد و رایلی در 5 نوامبر 1925 تير باران گرديد.

پس از مرگ سيدنی رایلی وی در انگلستان به عنوان (سلطان جاسوسان بريتانيا) به شهرت افسانه ای رسيد و شايعاتی نيز رواج يافت كه مرگ وی صحت ندارد و او همچنان به عمليات پنهان خود ادامه ميدهد. (حالا من عکس رایلی رو پس از اعدام براتون میذارم و زنده بودن اونو شدیدا تکذیب میکنم).



سیدنی رایلی پس از تیر باران



منبع:
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://wikiarya.com/history-savinko.htm

اینهم تصویری از کورنیلف وساوینکف که اتحاد خوفناکی ضد بلشویسم تشکیل داده بودن.
وقطب قدرتمند نیروی سفید شناخته میشدن.
سلطان جاسوسان جهان و بوریس ساوینکوف 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
"دختر و افسر مرزی"

سلطان جاسوسان جهان و بوریس ساوینکوف 1
((...زنده باد صلح بین المللی,مرگ بر جنگ افروزان...))
استالین_آخرین سخنرانی سال 1952
عضو گروه تاریخ انجمن
پاسخ
 سپاس شده توسط ...Altair...
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  جاسوسان بهایی وزارتخانه ها
  سلطان سلیمان عثمانی که بود ؟
  «خرم سلطان» کیست و نقش او در افول امپراتوری عثمانی چیست؟
  اوضاع حکومت و سپاه در عهد شاه سلطان حسین
  دفع طغیان طوایف بلوچ در عهد شاه سلطان حسین
  شاه سلطان حسین پادشاه مالی نالایق
  شاه سلطان حسین صفوى
  سهم خرافات در سقوط صفویه/ آبگوشت شاه سلطان حسین که سپاهیان را نامرئی می‌کرد!
  سریال ترکی پرطرفدار و جنجال‌برانگیز درباره سلطان عثمانی (حریم سلطان)
  مشهور ترین عکس های تاریخی جهان...........

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان