امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فرهنگ ملی

#1
فرهنگ ملی 1

مجموعه ای از پاره فرهنگ ها شامل نشانه ها، هنجارها، سنت ها، افکار، روش های زندگی، نماد ها و الگوهای رفتاری متنوع قومی ـ کتله ای، شکل های متفاوت بیان، نظام های ارزشی و مبانی اعتقادات و باورها که در یک فرایند اجتماعی ـ تاریخی تلفیق و سامان دهی شده است و هویت مشترک یک جامعه سیاسی را تبلور بخشند، فرهنگ ملی را به وجود می آورد.


منابع فرهنگ ملی
فرهنگ ملی، به دلیل برخورداری از عناصر پویا و پرشمار، متأثر از داده های گوناگون و منبعث از منابع مختلفی است که سیره و ساختار بنیادین آن را در یک فرایند متنوع و متکُثر فراهم و تألیف می کند و به غنا می رساند. این منابع با کارویژه های چندگانه، بستر تولید و توزیع بسته های فرهنگ ملی در حوزه مصرف می شوند. بنابراین، گزاره های ذیل می توانند از مهمترین منابع فرهنگ ملی به شمار آیند:
ـ آموزه های دینی ـ مذهبی
ـ رفتارها و نمادسازی های فرهنگی ـ تاریخی و داده های آموزشی دولت ملی.
ـ ویژگی های محیطی و اکولوژیک
ـ ارزش های فرهنگی ـ اقتصادی و الگوهای مصرف و تولید
ـ فراورده ها و الزامات فرهنگ مسلط جهانی

ویژگی ها
فرهنگ ملی، حوزه ی منبسطی از مفاهیم و مصادیق پاره فرهنگ های رایج در میان گروه های قومی، مذهبی و اجتماعی را بازتاب می دهد که در یک پروسه تعاملی، پالایش، قرینه سازی، ادغام و گزینش می گردد. تدارک، ترتیب و تلفیق چنین گونه های فرهنگی و رفتاری ای، به صورت تدریجی و در یک همزیستی و پیوستگی مداوم تاریخی به فرجام رسیده و کلیت سامان یافته و همگان پذیر را به نمایش می گذارد. از این رو، فرهنگ ملی در عین تجانس نهایی خود، در درون نا متنجانس است و گرایش های گوناگونی دارد؛ زیرا در هر جامعه، گروه بندی های مختلف با ارزش گزاری های متفاوتی موجود است. بدین جهت، جلوه ها و نشانه های ایمایی و معنایی فرهنگ ملی می تواند ویژگی های ذیل را تبیین کند:
ـ متکثر، چند وجهی، و چند گانه است
ـ توسعه پذیر، پویا و پایدار است
ـ پیوند دهنده، همگان پذیر، الزام آور و معطوف به احساسات مشترک است
ـ در یک فرایند زمانی تدریجی، به سازمان پذیری و تولید انبوه می رسد
بنابراین، فرهنگ ملی هر سرزمینی، دارای خصوصیات و ویژگی های خاص آن سرزمین است که تحت عناصر تاریخی، جغرافیایی، مذهبی، عقیدتی و کلیه ی آن خصوصیاتی که رنگ و بوی خاصی دارد و به آن ملت هویتی متفاوت از دیگران می دهد، شکل می یابد. فرهنگ ملی از پایه های استقلال ملی است و بر مردم آن جامعه است که از فرهنگ خود همانند سرزمین خود، دفاع کنند.

نسبت فرهنگ ملی با پروسه ملت سازی
عناصر فرهنگ ملی، در یک محیط اجتماعی، شرایط فرهنگی و عینی، و خصوصیت زمانی ای به وارستگی و گشایش می رسد که زمینه ها و ملزومات واقعی پدیده دولت ـ ملت به ظهور شایسته و تبلور بایسته رسیده باشد؛ بدین معنی که فرهنگ ملی، مستلزم تحقق شرایط عینی و ظرفیت های ذهنی برای درک ارزش ها و مفاهیم ملت سازی، بلوغ فهم عمومی و تکوین بینش جمعی زیست کنندگان یک واحد سیاسی است و بدون تأمین و مکین چنین پیش شرط هایی، الگو و نمایه فرهنگ ملی صورت عملی نخواهد بست. بدین جهت، قائم شدن دولت ملی، پویایی و خردمندی نطام اجتماعی و پایداری ارزش های مشترک سیاسی در چارچوب یک فضای حیاتی و جغرافیایی، از پیش شرط های مهم، اصلی و اساسی تکوین و تکامل فرهنگ ملی به شمار می رود.
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان