امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

برخورد سیارکی به زمین باعث تنوع زیستی شد!

#1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
برخورد سیارکی به زمین باعث تنوع زیستی شد! 1

آنها معتقدند که این واقعه می تواند یکی از بزرگ ترین فجایع کیهانی در تاریخ منظومه شمسی محسوب شود. این واقعه یک برخورد بزرگ در کمربند سیارکی بوده که حدود ۱۲ میلیون سال قبل از آن به وقوع پیوسته است. آن برخورد و تصادم به شکسته شدن و خرد شدن سیارک ۲۰۰ کیلومتری منجر شد و قطعات و تکه سنگ های بزرگ به اطراف پراکنده شدند که بعدا برخی از آنها از مدار زمین عبور کردند. دو قطعه از آن سنگ ها به دریاهای کم عمق که اسکاندیناوی امروزی را تحت پوشش قرار داده اند برخورد کردند.
با بالا رفتن و متعادل شدن پوسته زمین اثر آن واقعه در مرکز سوئد زیر زمین پنهان شد که یکی دهانه برخوردی Lockne به طول ۷٫۵ کیلومتر در ۲۰ کیلومتری جنوب شهر اوئسه سوند (Oestersund) و دیگری دهانه ای به طول ۷۰۰ متر در نزدیکی شهر مالینگن است. این مطالعه که در نشریه گزارشات علمی (Scientific Reports) به چاپ رسیده باعث رجوع دوباره به گمان دیرینه ای شده که طبق آن، این دو دهانه که به فاصله ۱۶ کیلومتری هم قرار دارند را ناشی از برخورد یک جرم دوتایی می دانند. این اثر یک نوع تصادم و برخورد بسیار نادر دوتایی است که در اثر اصابت سیارک هایی که به صورت جفت سفر می کنند به وجود می آید.
تیم محققان که از سوی موسسه جنز اورموئه از مرکز اختر زیست شناسی در مادرید حمایت می شدند دهانه ها را حفاری کردند و به جستجوی اثر یا ردپایی از رسوباتی پرداختند که تحت تاثیر برخورد قرار گرفته و به اطراف پراکنده شده بود. محققان همچنین هاله ای از مواد بیرون ریخته را ترسیم کردند که به صورت حلقه ای از مواد پرتاب شده در اثر برخورد پس از ضربه بود که ده ها کیلومتر از مرکز دهانه دورتر پرتاب شده بودند. متخصصان معتقدند دهانه برخوردی Lockne را جرمی با حدود ۶۰۰ متر قطر ایجاد کرده، در حالی که دهانه برخوردی مالینگن با برخورد جرمی به قطر ۱۵۰ متر به وجود آمده است.
به چنین اجرامی در اصطلاح، سیارک های توده سنگی یا تکه های سرگردان به شکل خوشه ای می گویند. سیارک های دوتایی بخشی از بحث های مورد مطالعه در اخترفیزیک است. مدل سازی سیارک هایی که به سمت زمین می آیند نشان می دهد که حدود ۱۶ درصد چنین اشیایی به صورت جفتی سفر می کنند، اما باید گفت از ۱۸۸ دهانه برخوردی شناخته شده روی زمین فقط ده مورد در کانادا، روسیه، آلمان، فنلاند و برزیل به عنوان کاندیدای جدی دهانه های قرین و نظیر یکدیگر مطرح شده اند که مورد اصابت سیارک های جفتی قرار گرفته اند.
این برخورد دوتایی در ۴۵۸ میلیون سال قبل می تواند بخشی از بارش های شدید شهاب سنگ ها باشد که پس از یک فروپاشی بزرگ در کمربند سیارکی، زمین را مورد اصابت قرار داد. برخی کارشناسان چنین تئوری پردازی می کنند که این موضوع تاثیرات قابل توجهی بر آب و هوا و اکوسیستم های زمین داشته و باعث آغاز دوران تازه ای در تحول و تکامل گونه های جانوری موسوم به رخداد بزرگ تنوع زیستی اوردوویسین (Ordovician) شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط آرمین سلطان داداشها ، لاراجون
آگهی
#2
واقعااHuh
بیا بغل بابا

:bighug:


پاسخ
 سپاس شده توسط لاراجون


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  زمین چند سال دیگر خانه ما می‌ماند؟
  ماه چگونه باعث افزایش طول شبانه روز میشود
  زمین تخت است! نظریه‌ای احمقانه یا واقعیتی تکان دهنده؟!
  انسان ها اهل زمین نیستند! نظریه دکتر الیس سیلور!
  آیا بیگانگان از منظومه‌های مجاور می‌توانند زمین را ببینند؟
  نمی‌توان جلوی فاجعۀ برخورد سیارک را گرفت!
  اگر زمین تخت بود چه اتفاقی می‌افتاد؟
Lightbulb اگر زمین برای ۵ ثانیه اکسیژنش تما شود چه اتفاقی می افتد...؟
  عکسبرداری از محل فرود آپولو ۱۵ در ماه از روی زمین!
  سیارک جنجالی از کنار زمین بی‌خطر گذشت/ سال ۲۰۷۹ با فاصله‌ای نزدیک‌تر بازمی‌گردد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان