امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

«سینما و جهان ایرانی» رونمایی شد

#1
نقل قول:
«سینما و جهان ایرانی» رونمایی شد 1



جلسه رونمایی از کتاب "سینما و جهان ایرانی" با حضور سیداحمد محیط طباطبایی در سینما فلسطین و همزمان با جشنواره سینما حقیقت برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، در ابتدای این جلسه که اجرای آن برعهده شاهین امین - نویسنده و منتقد سینما - بود،کلیپی درباره کتاب و انگیزهها، اهداف وروند تحقیق و تالیف به روایت برادران عبدالعلی زاده پخش شد.

در این کلیپ بخشی از مقدمه کتاب با صدای رؤیا تیموریان بازخوانی شد. سپس در مراسمی، از کتاب "سینما و جهان ایرانی " رونمایی شد.

در این جلسه سیداحمد محیط طباطبایی - پژوهشگر - درباره این کتاب گفت: هنگامی که این کتاب را مورد دقت نظر قرار میدهید متوجه میشوید با کتابی کامل درمورد مفهوم و اهمیت فرهنگ ایرانی روبهرویید؛ کتابی پیشرو در مورد موضوعی که منابع زیادی در مورد آن نیست. اگر هم هست، بیشتر در خارج از ایران است.
وی ادامه داد: کتابهای مختلفی در زمینه تاریخ، جغرافیا، ادبیات و سیاست و در کل، مسائل مختلف ایران نوشته شده است اما آنچه کتاب "سینما وجهان ایرانی" به آن پرداخته، یک منبع قابل ارجاع به اهل نظر میدهد . منبعی مستند که با استفاده از متخصصان مختلف عرصه فرهنگ و هنر، دیدگاههای متنوع، رویکرد کاربردی نسبت به سینما دارد. کتابی که در مورد تقویت ارتباط میان کشورهای ایران فرهنگی و گستره جهانی ایرانی به طور مفصل صحبت کرده است. مطمئن هستم از همین حالا این کتاب یکی از منابعی است که مورد رجوع افراد مختلف قرار میگیرد.
وی افزود: این کتاب از موضوع نماد شناسی، اسطوره شناسی، زبانشناسی، باستانشناسی، سینما، موسیقی، فلسفه، تاریخ، اقتصاد و فرهنگ به موضوع نظری جهان ایرانی میپردازد. وقتی از مفهوم ایران در این کتاب صحبت میکنیم، از نژاد آریایی و ایرانی بحثی نداریم، حتی جغرافیای آن مورد نظر نیست. چیزی که جهان ایرانی را از سایر کشورها متمایز میکند، خود فرهنگ ایرانی است. آنچه از مصر و یونان به دست آمده تاریخ این سرزمینها است اما امروز ما با مصر و یونان جدیدی رو به روییم که منفصل از تاریخ آنها است، در حالی که ایران با فرهنگ خود پایدار مانده است.



«سینما و جهان ایرانی» رونمایی شد 1


وی تصریح کرد: ایران معنیاش استقلال سیاسی نیست، بلکه هویت و استقلال فرهنگی باعث شده یک استقلال و هویت مشخص و یکپارچه پیدا کند که از دل تاریخ تا کنون همچنان خودش را حفظ کرده است و این کتاب به این دیدگاه میپردازد. ایران به منزله فرهنگ که ویژگیاش تنوع فرهنگی است. یک فرهنگ یکسان ایرانی نداریم. اقلیم متنوع، تنوع فرهنگی را به دنبال داشته است و کتاب تکیهاش به این موضوع است.
این پژوهشگر و کارشناس میراث فرهنگی ادامه داد: کتاب "سینما وجهان ایرانی"در گستره تاریخ به این فرهنگ میپردازد. برای روشنتر شدن موضوع باید گفت مولوی متعلق کجاست؟ در بلخ به دنیا آمده، در ایران رشد پیدا کرده، در قونیه اقامت کرده و به فارسی دری سروده است. اما در نهایت ایرانی است. پس زبانهای مختلف و ارتباطات مختلف داریم که بخش مرتبط کننده و حقله و زنجیر مرتبط کننده آن، ایران فرهنگی است. چیزی که بسیاری از کشورها فاقد آن هستند.
کتاب از سوی دیگر تاکید دارد که سینما بهترین رابطه هنری فرهنگی است که میراث مشترک را به جهان نشان میدهد. خالی از حب و بغض و ناسیونالیسم افراطی، ایران فرهنگی را میتوان از طریق سینما به جوانهای مملکت و جهان نشان داد. از طریق سینما میتوان میراث معنوی فرهنگ ایرانی را گسترش داد که مکان ثابت ندارد. ویژگی میراث معنوی آن است که متعلق به یک کشور نیست. مثل نوروز که ۲۳ کشور در آن شرکت دارند. این کتاب کار پژوهشی ما را به نوعی کوتاه کرده و منبع جامعی ارائه میدهد.
علیاکبر عبدالعلیزاده نیز در ادامه جلسه خاطرنشان کرد: واقعا از صحبتهای استاد محیط طباطبایی شگفتزده و ذوقزده شدم. پیشنهاد اولیه که از سوی آقای ایوبی مطرح شد، تولید مجموعه فیلمنامه و فیلم مستند درباره جهان ایرانی بود اما بعد به این جمعبندی رسیدیم که ابتدا از ریشه بحث را پی بگیریم و بعد، از نتایج به دست آمده برای محصول سینمایی استفاده کنیم.
وی افزود: هدف این بود که شاید از دل این گفتوگوهای شفاهی سوژههایی برای تولید آثار مستند و داستانی در اختیاز فیلمسازان قرار بگیرد، که این اتفاق در واقع افتاده و امروز در هر یک از این گفتوگوها میتوانید شاهد ۷ یا ۸ ایده بکر برای فیلمسازی نهفته است.

او گفت: امیدوارم که این کتاب به معنای واقعی کلمه برای فیلمسازان کاربردی باشد.در ابتدا ما با صد نفر متخصص در حوزههای مختلف فرهنگی ادبی و هنری کار را آغاز کردیم، اما در نهایت از همه این افراد ۱۸ نفر انتخاب شدند که گفتوگوها با آنها انجام شد. این آغاز مسیری است که به همت دوستان در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به سرانجام رسید و امیدوارم در جلد های بعدی با حضور اساتید برجسته دیگر ادامه یابد.

این نویسنده و منتقد سینما افزود: در موضوع شناخت و معرفی فرهنگ ایرانی غفلت شده آنچنان که خودمان هم دیگر خودمان را نمی شناسیم و بهجا نمی آوریم. در نوشتن این کتاب دشواری کار زوایای تازهای حتی در اجرائیات پیدا کرد. اساتید البته افتخار دادند و پای گفت و گو نشستند بزرگوارانی چون یعقوب آژند، ژاله آموزگار، حجتالله ایوبی، اسماعیل بنیاردلان، سیدمحمد بهشتی، کیوان پهلوان، فریدون جنیدی، صفر حقداد، شادمهر راستین، مجید رضابالا، صادق عاشورپور، افتخار عارف حسین، ساسان فاطمی، محیط طباطبایی، دکتر یعقوب آژند، گاراژیان ،گوهرپور و...


عباس عبدالعلیزاده دیگر نویسنده کتاب نیز گفت: این کتاب مجموعهای از جرقههایی است که ما گرد هم آوردهایم که به یک کبریت تبدیل شده است و دیگر به فیلمسازان، فیلمنامه نویسان و پژوهشگران بستگی دارد که با آن شمع روشن کنند، چراغ روشن کنند یا فانوس دریایی.


وی ادامه داد: در این کتاب زمینه توجه و اهمیت فرهنگ ایرانی و ضرورت پرداختن به آن را مد نظر قرار دادیم، با این امید که خوانندگان کتاب که بیشتر سینماگران و مدیران فرهنگی هستند، به فراخور دغدغهها، امکانات و اختیارات خود، از برآیند مطالب دست به کار پروژهشی، نگارش فیلمنامه و تهیه فیلم و هر اقدام نانوشته دیگر بزنند.
این نویسنده سینما گفت: در هر کدام از گفتوگوهایی که با افراد متخصص رشتههای مختلف صورت گرفته است، میتوان چندین سوژه برای فیلم سازی و کار پژوهشی یافت و تهیه کرد که امیدواریم این اتفاق بیفتد. مثلا اینکه در ایران بیشترین کلیساهای تاریخی و مقبره شناخته شده پیامبران وجود دارد و ده ها نکته دیگر که کمتر به آنها پرداخته شده است و در این کتاب آمده است.
«سینما و جهان ایرانی» رونمایی شد 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  انگلیسی فرانسوی و ایرانی
Star معرفی رمان های ایرانی !
  داستان زندگی پسر ایرانی که با دختر ملکه قبیله آفریقایی ازدواج کرد
  معرفی رمان ایرانی با پایان تلخ
  شاهکار یک دختر خیلی باهوش ایرانی
  فرهنگ ایرانی :+
  داستان ترسناک ایرانی
  داستان واقعی دوست دختر ودوست پسر ایرانی(عاشقانه)
Exclamation ****10 رمان برتر جهان****
  پرفروش ترین کتاب های جهان

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان