امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اثبات ضرورت امامت

#1
ختم نبوت بدون نصب امام معصوم ، خلاف حکمت الهی است و کامل بودن دین جهانی و جاودانی اسلام ، منوط بــه این است که بعد از پیامبر اکرم (ص) جانشینان شایسته ای برای او تعیین گردند به گونه ای که به جز مقام نبوت و رسالت ، دارای همه مناصب الهی وی باشند.
این مطلب را می توان از آیات کریمه قرآن و روایات فراوانی که شیعه و سنی در تفسیر آنها نقل کرده اند استفاده کرد :
از جمله ، در آیه سوم از سوره مائده می فرماید : «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دیناً»
این آیه که به اتفاق مفسرین در حج الوداع و تنها چند ماه قبل از رحلت پیامبر اکرم (ص) نازل شد بــعــد از اشـاره بــه ناامیدی کــفــار از آسـیب پذیری اسلام ، «الیوم یئس الذین کفر وامن دینکم ...» تاکید می کند که امروز دین شما را کامل و نعمتم را بر شما تمام کرده. و بــا تــوجـــه بـه روایات فراوانی که در شان نزول این آیه ها وارد شده کاملاً روشن می شود که این «اکمال و اتمام» که توأم با نومید شدن کفار از آسیب پـذیری اسلام بوده با نصب جانشین برای پیامبر اکرم (ص) از طرف خدای متعال تحقق یافته است. زیرا دشمنان اسلام ، انتظار داشتند که بعد از وفات رسول خدا (ص) ـ مخصوصاً با توجه به اینکه فرزند ذکوری نداشتند ـ اسلام بدون سرپرست بماند و در معرض ضعف و زوال قــرار گـیـرد ، ولــی بــا نصب جانشین برای وی دین اسلام به نصاب کمال و نعمت الهی به سرحد تمام رسید و امید کافران بر باد رفت. (۱)
و کیفیت آن ، چنین بود که پیامبر اکرم (ص) هنگام بازگشت از حج الوداع همه حجاج را در محل غدیر خم جمع کــردنــد و ضـمـن ایــراد خــطـبــه مفصلی ، از ایشان (از جمعیت) سوال کردند : «الست اولی بکم من انفسکم ؟» (۲) آیا من از طرف خدا متعال بر شما ولایت ندارم ؟
همگی یکصدا جواب مثبت دادند ، آنگاه زیر بغل علی (ع) را گرفته او را در برابر مردم بلند کردند و فرمودند : «من کنت مولاه فعلی مولاه» و بدین ترتیب ، ولایت الهی را برای آن حضرت اعلام فرمودند.
سپس همه حضار با آن حضرت بیعت کردند و از جمله ، خلیفه دوم ضمن بیعت با امیر موئمنان علی (ع) به عنوان تهنیت گفت :
«بخ بخ لک یا علی اصحبت مولای و مولی کل مؤمن و مومن» (۳)
و در این روز بود که این آیه شریفه ، نازل شد : «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دیناً» و پـیامبر اکرم (ص) تکبیر گفتند و فرمودند : «تمام نبوتی و تمام دین الله ولای علی بعدی»
و در روایتی کــــــــه بعضی از بزرگان اهل سنت (حموینی) نیز نقل کرده اند آمده است که ابوبکر و عمر از جا برخــاستند و از رســول خـــدا (ص) پرسیدند که آیا این ولایت مخصوص علی است ؟
حضرت فرمود : مخصوص علی و اوصیائ من تا روز قیامت است.
پرسیدند : اوصیائ شما چه کسانی هستند ؟
فرمودند : «علی اخی و وزیری و وارثی و وصیی و خلیفتی فی امتی و ولی کل موئمن من بعدی , ثــم ابنی الحسن , ثــم النی الحسین , ثــم تسع من ولد ابنی الحسین واحداً بعد واحد , القرآن معهم و هم مع القرآن, لایفارقونه و لا یفارفهم حتی یردوا علی الحوض» (۴)
بر حسب آنچه از روایات متعدد ، استفاده می شود پیامبر اکرم (ص) قبلاً مأمور شده بودند که امامت امــیــر مــومنان (ع) را رسماً اعــلام کـنند ولی بیم داشتند که مبادا مردم ، این کار را حمل بر نظر شخصی آن حضرت کنند و از پذیرفتن آن سرباز زنند. از این روی در پـی فرصت مناسبی بودند که زمینه این کار فراهم شود تا اینکه این آیه شریفه نازل شد :
«یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس» (۵) و ضـمـن تــاکید بـــر لــزوم تبلیغ ایـن پیام الهی ـ که همسنگ با همه پیام های دیگر است و نرساندن آن به منزله ترک تبلیغ کل رسالت الهی می باشد ـ بــه آن حـضـرت مــژده داد کــــه خدای متعال تو را از پیامد های آن ، مصون خواهد داشت. با نزول این آیه ، پیامبر اکرم (ص) دریافتند که زمان مناسب، فرا رسیده و تاخـیر بیش از این روا نیست. از این روی در غدیر خم به انجام این وظیفه, مبادرت ورزیدند. (۶)
البته آنچه اختصاص به این روز داشت اعلام رسمی و گرفتن بیعت از مردم بود وگرنه رسول خدا (ص) در طول دوران رسالتشان بــارهـــا و بــــــه صورت های گوناگون ، جانشینی امیرمومنان علی (ع) را گوشزد کرده بودند و در همان سال های آغازین بعثت ، هنگامی که آیه :
«و انذر عشیرتک الاقربین» (۷) نازل شد در حضور همه خویشاوندان فرمودند : نخستین کسی کـــه دعـوت مرا بپذیرد جانشین من خواهد بود و به اتفاق فریقین، نخستین کسی که پاسخ مثبت داد علی بن ابی طالب (ع) بود. (۸)
و نیز هنگامی که آیه : «یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامرمنکم» (۹) نازل شد و اطاعت کسانی که به عنوان "اولواالامر" به طور مطلق، واجب کرد و اطاعت ایشان را همسنگ اطاعت پیغمبر اکرم (ص) قرار داد ، جابربن عبدالله انصاری از آن حضرت پرسید :
این اولواالامر که اطاعتشان مقرون به اطاعت شما شده چه کسانی هستند ؟
فرمود : «هم خلفائی یا جابر و أئم المسلمین من بعدی ، اولهم علی بن ائبی طالب ثم الحسن ثم الحسین ثــم علی بن الحسین ثــم محمد بن علی المعروف فی التوار بالباقر ـ ستدر که یا جابر فاذا القیته فاقراه منی السلام ـ ثم الصادق جعفر بن محمد ثم موسی بن جعفر ثــم عـلی بن موسی ثم محمد بن علی ثم علی بن محمد ثم الحسن بن علی ثم سمیی و کنیی حج الله فی ارضه و بقیته فـی عـبـاده ابن الحسن بن علی ...» (۱۰)
و طبق پیشگویی پیامبر اکرم (ص) جــابــر تا زمان امامت حضرت باقر (ع) زنده ماند و سلام رسول خدا (ص) را بــــه ایشان ابلاغ کرد.
در حدیث دیگری از ابوبصیر نقل شده که گفت : درباره آیه اولواالامر از امام صادق (ع) سوال کردم.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  دلایل اثبات وجود خدا
  چرا تعدادی از ائمه اطهار در سن پایین برای امامت انتخاب می شدند؟
  چند نمونه از دلایل امامت حضرت امام رضا علیه السلام.
Heart اثبات وجود خدا قابل توجه بعضیا
  اثبات خدا
  رويكرد قرينه شناسانه ابن سينا در اثبات خداوند
  ستارگان آسمان امامت
  خدا کیست و چه دلیلی می‌توان برای اثبات او آورد؟
  انیشتن و اثبات وجود خدا ...
Heart حقيقت و فلسفه امامت

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان