امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دانستنیهای زنانه درباره بهداشت دهان و دندان

#1
زیبایی چشمها، حالت ابروها، تركیب بینی و سلامت پوست، همگی در تركیب یك صورت زیبا موثرند، اما تاثیر دندانهای زیبا را نیز در هماهنگی یك چهره نمیشود انكار كرد. زن و مرد و پیر و جوان، لبخند زیبا را دوست دارند و شاید در این میان خانمها نسبت به این موضوع اندكی حساسترند. البته خانمها برای داشتن دهان و دندانی سالم، لازماست به نكاتی كه بهطور خاص برای بانوان مطرح میشوند، توجه كنند.
زنان،نسبت به مردان،تغییرات هورمونی بیشتری را در بدن خود تجربه میكنند و در دوران مختلف زندگی خود مانند بلوغ، حاملگی و یائسگی،بدنشان دستخوش تغییرات شدید هورمونی میشود. این تغییرات هورمونی میتواند خطر بیماریهای لثه و در حالتهای شدیدتر خطر از دست رفتن دندانها را افزایش دهد.
به عنوان مثال در دوران بلوغ و در زمان عادتهای ماهیانه، سطح هورمونهای جنسی نظیر استروژن و پروژسترون در خون بالا رفته و با افزایش سطح این هورمونها،لثهها تحریكپذیرترشده، و ملتهب و متمایل به خونریزی خواهند شد. در اغلب زنان پس از پایان یافتن عادت ماهیانه،لثه ها به حالت عادی خود باز میگردد. در دوران حاملگی نیز لثهها دچار التهاب میشوند و این حالت در سه ماهه سوم حاملگی شدیدتر میشود. گاهی افزایش حجمهای خوشخیمی موسوم به <تومور حاملگی> نیز در لثهها ایجاد میشود. این تومورها خوشخیماند و اغلب با اتمام حاملگی پایان مییابد. علت ایجاد این تومورها، اغلب مواقع، بهداشت ناكافی و محركهای موضعی نظیر جرمهاست. به خانمهایی كه برای بارداری تصمیم میگیرند،توصیه میشود، قبل از بارداری حتما با مراجعه به دندانپزشك از سلامت لثه و دندانهایشان مطمئن شوند. در طی دوران حاملگی نیز، مراجعه به دندانپزشك هر ۳ ماه یكبار، و در صورت نیاز، انجام جرمگیری توصیه میشود. خانمهای باردار باید در طول دوران حاملگی، بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت كنند. بیماری لثه در طول بارداری ممكن است منجر به تولد نوزادانی با وزن كم شود.
قرصهای ضدبارداری نیز ممكن است در بعضی افراد، لثهها را دچار التهاب كند. خانمهایی كه قرصهای ضدبارداری مصرف میكنند نیز باید به خوبی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت كنند. طی دوران یائسگی، تغییرات هورمونی بدن خانمها، ممكن است موجب ایجاد علائمی نظیر درد در ناحیه دهان و لثهها،تغییرات حس چشایی و سوزش دهان شود. نشانگان سوزش دهان،بیماری شایع و مزمنی است كه علت قاطعی برای آن شناخته نشده است. در این بیماری،بیشترین شدت سوزش دهان در هنگام شب اتفاق میافتد و گاهی ممكن است باعث اختلال در خواب افراد شود.بیماری سوزش دهان كه در بین زنان یائسه شایع است، درمان قطعی ندارد، اما در تحقیقی،تاثیر دارویی به نام <كلونازپام> بر روی این بیماری بررسی شده است و نتایج بدست آمده نشانگر این است كه این دارو میتواند تا حد زیادی این بیماری را كنترل كند اما خود این دارو،دارای اثرات جانبی زیادی است. برای افرادی كه دچار این بیماری هستند،رعایت بهداشت كامل دهان شامل مسواك، نخ دندان،معاینات مرتب دندانپزشكی و رعایت یك رژیم غذایی سالم و نوشیدن آب فراوان توصیه میشود.
● دهانت را می بویند
وجود بوی بد دهان عاملی است كه به راحتی میتواند مشكلات شدیدی را حتی تا حد اختلافات زناشویی در افراد ایجاد كند. زنان و مردان هر دو ممكن است دچار بوی بد دهان شوند كه این مشكل اغلب در اثر فعالیت باكتریهای دهانی، پوسیدگیهای دندانی،بیماریهای لثه،سینوزیت و مشكلات گوارشی و ... ایجاد میشود. در خانمها علاوه بر تمام این مسائل، تغییرات هورمونی نیز ممكن است باعث ایجاد بوی بد دهان شود. به عبارتی در خانمهایی كه بهطور معمول دچار مشكل بوی بدن دهان نیستند ممكن است در روزهای خاصی از سیكل ماهانه، دهانی بدبو داشته باشند. اغلب مواقع در چند روز قبل از عادت ماهیانه،به دلیل تغییرات هورمونی،میزان پروتئینهای بزاق افزایش مییابد،باكتریهای بیهوازی دهان،این پروتئینها را تخمیر كرده و باعث ایجاد گازهایی میشود كه بوی بد دهان را ایجاد میكنند. خانمها برای كاهش بوی بد دهان در این دوران، باید علاوه بر مسواك زدن دندانها و استفاده از نخ دندان،مسواك زدن زبان را فراموش نكنند. این كار باعث میشود از حجم باكتریهای دهانی كاسته شود و بوی بد دهان كم شود. استفاده از دهانشویههای ضدباكتری هم موثر است.
● رژیم لاغری متهم میشود
رژیمهای لاغری انواع و اقسام دارند. رژیمهایی كه به لاغری سریع افراد منجر میشود و یا تنها گروه خاصی از خوراكیها را برای شخص آزاد میگذارد، برای سلامت آدمی خطرناك است. لاغر شدن ۷ كیلو در یك هفته،كم كردن هفتهای یك سایز و ... همگی ظاهری فریبنده و باطنی مخرب دارند. اغلب رژیم ناصحیح غذایی، منجر به ایجاد انواع فقر ویتامین و مواد معدنی خواهند شد كه در این میان كاهش ویتامینهای d، b۲۱ و كمبود ماده معدنی كلسیم بسیار بارز است. سایر مواد معدنی و پروتئینها هم به شدت كاهش مییابند. ویتامینهایی مثل d، b۲۱ و نیز كلسیم، برای سلامت عمومی و بهخصوص سلامت دهان و دندان و لثهها بسیار مفید و ضروریاند و در رژیمهای ناصحیح لاغری این ریز مغذیها بسیار كم شده و اغلب كسانی كه رژیمهای ناصحیح دارند با مشكلات لثه و زخمهای عود كننده دهانی مواجه میشوند. از طرفی اغلب قرصهای لاغری علاوه بر عوارض جانبی گوناگون، باعث كاهش میزان بزاق میشود. با كم شدن بزاق محیط دهان به سمت اسیدی شدن پیش میرود و زمینه برای ایجاد پوسیدگیهای دندانی،فراهم میشود. بنابراین،اگر به دنبال لاغر شدن هستید،برای گرفتن رژیم،به متخصصان تغذیه مراجعه كنید و سعی كنید در طول دوران رژیم از تمام گروههای مواد غذایی استفاده كنید. ورزش را هرگز فراموش نكنید. ورزش باعث كاهش اضطراب و بهبود وضعیت دهان و دندان میشود.
● شكستنی است، با احتیاط حمل شود
پوكی استخوان بیماری كمبود كلسیم و كمتحركی، از آثار زندگی مدرن است. اختلالات تغذیهای و كاهش دریافت لبنیات وكلسیم، كمتحركی، مصرف الكل و كشیدن سیگار از عوامل موثر در ایجاد پوكی استخوانند. در خانمها علاوه بر تمام این عوامل، با ورود به سن یائسگی و كاهش هورمون استروژن احتمال پوكیاستخوان بالا میرود. استخوان فك نیز از تهاجم پوكیاستخوان در امان نمیماند. خانمهایی كه به پوكیاستخوان مبتلا هستند، باید به خوبی مراقب ناحیه فك خود باشند زیرا كوچكترین ضربات به ناحیه فك و دهان میتواند منجر به شكستن فك شود. از طرفی با كاهش تراكم استخوان،میزان چسبندگی لثه نیز كاهش مییابد و از طرفی دندانها حمایت فكی خود را از دست میدهند و احتمال لق شدن دندانها حتی بدون پوسیدگی افزایش مییابد. علاوه بر عوامل یاد شده، وجود تاریخچه فامیلی،و استفاده از بعضی داروها نیز میتواند در ایجاد پوكی استخوان موثر باشند. برای پیشگیری از پوكی استخوان باید به تحرك پرداخت و از رژیمهای غذایی مملو از ویتامین d و كلسیم وفسفر استفاده كرد. به علاوه سبزیها و میوههایی كه دارای ویتامین c، فیبر، پتاسیم،منیزیوم و روی دارند نیز، در پیشگیری از پوكیاستخوان موثرند.
پاسخ
 سپاس شده توسط Nυмв ، mr.destiny
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  دانستنیهای جالب پزشکی
  قیمت کامپوزیت دندان در کرج
  سوالات متداول بیماران درباره لیزر فیستول مقعدی
  ایمپلنت دندان دیجیتال، جدیدترین تکنولوژی کاشت دندان
  ۷ فاکتور تاثیرگذار بر میزان موفقیت ایمپلنت دندان
  تغییر رنگ دندان ها و 11علت اصلی آن
  عملکرد اسپریدر دندانپزشکی در عصب کشی و ترمیم دندان
Minioni لمینت سرامیکی دندان
  علل و درمان لق شدن دندان در بزرگسالی
  خوردنی هایی که دندان پزشکان لب نمیزنند !

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان