امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کساني که پس از مرگ ،ادبيات دنيا را تکان دادند

#1
کافکا اين اثر را به صورت يک حکايت پندآموز نوشته بود اما متوجه نبود چه پيش بيني تاريخي تلخي مي کند. دولت توتاليتري که در کتاب قدرت را در دست دارد و جوزف ک. را دستگير مي کند شباهت بسياري با رژيم هاي حاکم اروپا در قرن بيستم دارد.

هنري جيمز(1)، جين آستين (2) ، کافکا (3) ، استيگ لارسون  و جان کندي تول نويسندگاني هستند که حتي پس از مرگ نيز اثري مهم به دوستداران ادبيات هديه دادند.
کساني که پس از مرگ ،ادبيات دنيا را تکان دادند

1. «محاکمه» نوشته فرانتس کافکا (1925)

هر سه رمان بزرگ اين نويسنده اهل چک پس از مرگ او منتشر شدند. بهترين اين سه اثر «محاکمه» بود که يک سال پس از مرگ نويسنده بر اثر سل، چاپ شد. البته دستنويس کافکا کامل نبود و مکس برود، دوست و نويسنده زندگينامه کافکا دستي روي آن کشيد و منتشرش کرد.

مثل ديگر کتاب هاي کافکا در «محاکمه» نيز شاهد علاقه اين نويسنده به شرايط بشر از ديد جوزف ک. هستيم، يک منشي بانک بلندپرواز که به اتهام جرمي نامشخص (براي خودش و خواننده) بازداشت و در نهايت کشته مي شود.

کافکا اين اثر را به صورت يک حکايت پندآموز نوشته بود اما متوجه نبود چه پيش بيني تاريخي تلخي مي کند. دولت توتاليتري که در کتاب قدرت را در دست دارد و جوزف ک. را دستگير مي کند شباهت بسياري با رژيم هاي حاکم اروپا در قرن بيستم دارد.

2. «برج عاج» نوشته هنري جيمز (1917)

اين اثر يک زوج تجاري ميليونر و البته در حال مرگ به نام هاي ابل گاو و فرانک بترمن را به عنوان شخصيت محوري دارد. اولين رمان از دو اثر ناتمام جيمز، نقد تند و تيزي به حرص و فساد آمريکا است.

اين اثر ريتم آرامي دارد و نثري فاخر، هم دوره اي هاي هنري جيمز معتقد بودند اين نويسنده با اين کار به مخالفت و تنفر از تنبلي سرمايه داري دامن زده است.

انتشارات «اسکريبنر» براي نوشتن اين اثر پول زيادي به عنوان پيش پرداخت به جيمز داد. پولي که در واقع از طرف يکي از دوستان نويسنده پرداخت شده بود.

3. «Sanditon» نوشته جين آستين (1817)

جين آستين نوشتن آخرين اثرش را زماني شروع کرد که ديگر در برابر بيماري مرموزش تسليم شده بود. بيماري که در نهايت موجب مرگ او شد. در نتيجه تنها 11 فصل اول کتاب تکميل شدند.

جين آستين نوشتن آخرين اثرش را زماني شروع کرد که ديگر در برابر بيماري مرموزش تسليم شده بود. بيماري که در نهايت موجب مرگ او شد. در نتيجه تنها 11 فصل اول کتاب تکميل شدند.

اما در کمال شگفتي بيماري اصلا بر شوخ طبعي گزنده او تاثيري نداشته و در کتاب شاهد تمسخر وسواس خواهران پارکر نسبت به سلامتي خود هستيم.

اين اثر هميشه مورد علاقه «پايان بخش ها» بوده است، پايان بخش ها نويسندگاني هستند که آثار ناتمام ديگر نويسندگان را تکميل مي کنند. حداقل 12 نسخه از «Sanditon» به قلم چنين نويسنده هايي موجود است. «ترغيب» آخرين رمان کامل آستين نيز پس از مرگ او به چاپ رسيد.

4. «ائتلاف عقب مانده ها» نوشته جان کندي تول (1980)

او نويسنده اي است که دنياي ادبيات به او بي مهري کرد (يک دليل آن خودکشي او در سال 1969 بود). «ائتلاف عقب مانده ها» 11 سال پس از مرگ نويسنده منتشر شد و جايزه پوليتزر داستان نويسي را نيز دريافت کرد.

ماجراي اين اثر که کمدي پيکارسک محسوب مي شود در نيواورلئان دهه 1960 ميلادي مي گذرد و داستان فردي به نام ايگناتوس جي. ريلي است که با عنوان «دن کيشوت چاق» شهرت دارد. توصيفات غني تول از نيواورلئان و توانايي او در القاي گويش مردم اين منطقه بهترين نمونه چنين کاري در ادبيات است.
کساني که پس از مرگ ،ادبيات دنيا را تکان دادند

5. سه گانه «هزاره» نوشته استيگ لارسون (2005-2007)

لارسون در زمان حيات در دنياي روزنامه نگاري سوئد شهرت بسياري داشت و دليل اين امر تلاش او در برملاکردن فساد گروه هاي راست گراي افراطي بود. او سه گانه «هزاره» را که اولين کتاب آن «دختري با خالکوبي اژدها» نام دارد براي تفنن مي نوشت و تلاش چنداني براي چاپ آنها نکرد.

پس از مرگ او بر اثر سکته قلبي در سال 2004 کتاب ها چاپ و به پرفروش ترين کتاب هاي دهه تبديل شدند. در مجموع 27 ميليون نسخه از اين سه اثر تا سال 2010 به فروش رفته است و نسخه سينمايي آنها نيز در سوئد توليد و با استقبال فراوان روبرو شد. نسخه سينمايي آمريکايي اين آثار نيز در دست توليد هستند.

دو اثر ديگر «دختري که با آتش بازي کرد» و «دختري که لانه زنبورهاي قرمز را لگد کرد» نام دارد. هر سه رمان جنايي داستان روزنامه نگاري است که با کمک دختري متخصص Hک رايانه پرونده هاي جنايي را حل مي کند. لارسون سال گذشته ميلادي از سوي نشريه «يواس اي تودي» به عنوان نويسنده سال معرفي شد.



پي نوشت:

(1) هنري جيمز (به انگليسي: Henry James) ( 15  آوريل 1843 - 28 فوريه 1916) نويسنده‌اي آمريکايي - بريتانيايي بود. وي خالق آثاري همچون ديزي ميلر و سفيران و تصوير يک بانو است.

(2) جين آستن (به انگليسي: Jane Austen) ( 16  دسامبر - همپشير 1775-18 ژوئيه 1817-وينچستر)، نويسنده انگليسي که آثارش، ادبيات غربي را بسيار مورد تأثير قرار داده‌است. شناخت او از زندگي زنان و مهارتش در گوشه و کنايه‌ها، او را به يکي از مشهورترين رمان‌نويسان عصر خودش تبديل کرده‌است.

(3) فرانتس کافکا (3 ژوئيه، 1883 - 3 ژوئن، 1924) يکي از بزرگ‌ترين نويسندگان آلماني‌زبان در قرن بيستم بود. آثار کافکا ـ که با وجود وصيت او مبني بر نابود کردن همه آنها، اکثراً پس از مرگش منتشر شدند ـ در زمره تأثيرگذارترين آثار در ادبيات غرب به شمار مي‌آيند.



منابع: آفتاب نيوز ، ويکي پديا
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان