امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ریشه‌ها و آسیبهای بدحجابی

#1

ریشه‌ها و آسیبهای بدحجابی
چشم و همچشمی و ازدواج غیرسنتی؛ عوامل بدحجابی/ خانواده‌ها هوشیار باشند
بدحجابی ناشی از مواردی از جمله ضعف ایمان، چشم و همچشمی و فرار از ازدواج سنتی است که آسیبها و تبعات جدی بدنبال دارد و می‌بایست با شناخت دقیق ابعاد و ریشه‌های آن برای زدودن جامعه از این مشکل فعالیت کرد .
ایران کشوری اسلامی است که همین اسلامی بودن شرایط و ضوابط خاصی را در ابعاد مختلف می طلبد تا اسلامی بودن از حالت اسمی خارج و این مؤلفه به شکلهای مختلف نمایان باشد .
بهره مندی از پوشش اسلامی یکی از مصادیق جامعه اسلامی است، حجاب و عفاف بعنوان یک ارزش همواره برای مردم ایران زمین مهم و مورد توجه جدی بوده است .
یکی از عواملی که پیروزی انقلاب اسلامی را رقم زد، گسترش بی عفتی و بی بندوباری در جامعه بود و فعالیتهای پس از انقلاب به سمتی بود که این معضل برطرف شده و عفت عمومی همراه با رعایت زیبنده حجاب همگانی شود .
آنچه طی چند سال اخیر به یک مسئله اجتماعی تبدیل شده، بدحجابی است که بسیار خودنمایی کرده و از عوامل بروز ناهنجاریهایی نیز هست و به همین دلیل هیچ بدحجابی نمی تواند ادعا کند مسئله موضوعی کاملا شخصی است .
بروز و ظهور بدحجابی عوامل مختلفی دارد:
ضعف ایمان
بی هیچ شک و تردیدی، بی حجابی از فقر معرفت دینی نشأت می گیرد .
یکی از مهمترین دلایل ضعف ایمان است . چنانچه مفاهیم ارزشی و دینی از کودکی به خوبی و بدرستی تبیین شده و تلاش همگانی اعم از خانواده و مسئولان تربیتی مانند آموزش و پرورش بر تقویت معرفت دینی معطوف باشد و این مهم مورد غفلت و بی توجهی قرار نگیرد، پایه های دینی و اعتقادی نوجوانان و جوانانی که در معرض چنین تربیتی قرار داشته اند چنان قوی و عمیق است که هیچ عامل بیرونی نمی تواند تأثیری در باورهای معنوی و ارزشی آنها گذاشته، انحرافی ایجاد کند .
خانواده

خانواده از ارکان بسیار مهم تربیتی است که چنانچه مسئولیت خود را در راستای تربیت دینی و مذهبی، پایبندی به ارزشها، تعصب و غیرت و ... بخوبی انجام دهند، بسیاری از مشکلاتی که امروز دست به گریبان جامعه است، وجود نخواهد نداشت و حتی اگر امروز هم خانواده آگاه شده و وظیفه خود را در قبال فرزندانشان به خوبی به انجام برسانند، مشکلات کم کم رنگ باخته و بسیار کم می شوند .
اما نکته ای که اینروزها به بسیاری از مسائل دامن می زند، سطحی نگری خانواده هایی است که با رویکرد همرنگ جماعت شدن و یا اینکه وقتی همه، کاری را بکنند دیگر قبحی در کار نست، بسیاری از ارزشهای خود را زیرپا می گذارند و به همین دلیل نیز ابایی از تماشای بی بندوباریهای برنامه های ماهواره ای برای خود و فرزندانشان قائل نبوده، تغییرات پوششی، رفتاری و گفتاری فرزاندانشان را به پای تغییر زمان گذاشته و به سادگی از کنار آن می گذرند، غافل از اینکه چه جفا و خیانتی در حق خود، فرزندان و جامعه روا می دارند .
چه بسا اگر خانواده در سطح کوچکتر دقت نظر بیشتری بر رفتار فرزندانشان داشته و هوشمندانه روشنگری کنند، بسیاری از مسائل در سطح کلان جامعه خودنمایی نخواهد کرد .
خودنمایی و جلوه گری
ازآنجا که انسان همواره به دنبال کسب موقعیت، محبوبیت و مورد توجه بودن است، گاهی دیده می شود برخی افراد سست عنصری که به لحاظ اجتماعی نیز موقعیت مناسبی ندارند، برای جلب توجه بیشتر و به نوعی مرکز توجه قرار گرفتن بدنبال کسب موقعیتهای کاذب هستند.
در این راستا این گروه به ظاهر خود بیش از حد توجه می کنند تا به خیال خود، کمبودهای ارزشی خود را پشت ظاهر فرینده پنهان کنند، این افراط در جلوه گیریها، درنهایت به شکلهای ناشایستی نمود یافته و نتایج منفی آن بخوبی قابل پیش بینی است .
غربزدگی
یکی از تبعات گسترش ارتباطات، ورود ماهواره به خانه ها و تماشای زندگی به سبک غربی از سوی خانواده هایی است که ضعفهای معرفتی بسیاری داشته، از نتایج منفی بی بند و باریهای نمایش داده شده در برنامه های ماهواره ای غافل بوده و تنها در نهایت سطح نگری به این فکر می کنند که هر روز با گرفتن یک الگو از برنامه هایی که می بینند و نمایش آن در میان دوستان و آشنایان، به اصطلاح برای خود وجهه ای امروزی تعریف کنند .
این گروه غافل هستند آنچه در برنامه های تلویزیونی غربی دیده می شود، همه زندگی آنها و بویژه همه زندگی افراد موفق و معتبر نیست . البته با کمی دقت و تأمل بیشتر در بطن زندگی حقیقی آنها، خارج از فضای فیلمها و سریالها، بخوبی آشکار می شود که خودشان از بی بندوباریها و ناامنیهای اخلاقی و خانوادگی ایجاد شده به ستوه آمده، با طرح ها و ایده هایی جدید درپی رفع چالشهای پیش آمده هستند .
بعنوان مثال جدا کردن مدارس دخترانه و پسرانه یکی از راهکارهایی است که برای رفع بسیاری از معضلات و مشکلات تداخل موجود ارائه شده پیگیری می شود .
اگر کمی تأمل کنیم، اصلا عاقلانه نیست دنباله رو کسانی باشیم که خود در حل مسائل و مشکلاتشان درمانده هستند و هرآنچه را امروز ما درپی تقلید و پیاده کردن آنها در خانواده و اجتماع خود هستیم، خود غربیها بعنوان معضل با آنها برخورد و در پی راهکار هستند .
میل به زیبایی

زیبایی طلبی از دیگر عوامل گرایش دختران به بدحجابی است چرا که تصور می کنند با پوشش و حجاب خاص خود جذابتر و زیباتر به چشم آمده، تحسین می شوند . اما این گروه، فارغ از گناهی که با این رویکرد مرتکب می شوند، غافل هستند که با همین زیبایی که برای خود ساخته اند مورد سوء استفاده برای لذتهای گذرا و موقت قرار می گیرند .
اخبار مرتبط با اینگونه حوادث این روزها کم نیستند، که دختران ساده دل، با زیباییهای ساختگی خود به اصطلاح فرد مورد نظرشان را بدست آورده اما مورد فریب قرار گرفته و حتی تهدید شده اند که از آنها فیلم و عکس تهیه شده است !
ازدواج
متأسفانه دیده می شود برخی دختران، بدحجابی را مقدمه ای برای ازدواج به اصطلاح غیرسنتی خود می دانند و کسانی که اعلام می کنند علاقه ای به ازدواج به سبک مادران خود ندارند، تلاش می کنند به شکلی، خود وارد عمل شده و همسرانشان را بنوعی خود انتخاب کنند و به اصطلاح خودشان، حق انتخاب داشته باشند .
این گروه غافل هستند که بطور معمول مردان سالم و پرهیزکار از گرفتن چنین دخترانی ابا دارند . مردان اندکی هم که تن به چنین ازدواجهایی بدهند اگر خود به نوعی اغفال شده باشند که تکلیفشان روشن است، این زندگی دوام و بقایی نخواهد داشت، اگر هم مردان پاک و سالم باشند، برای مدت کوتاهی با زنان بدحجاب خود سازش دارند و پس از مدتی اگر تغییری در همسر خود نبینند ناسازگاریها شروع خواهد شد.
دلایلی که مردان بسیاری برای دادخواست طلاق به دادگاههای خانواده ارائه می دهند مؤید این مطلب است، چه بسیارند مردانی که از عملهای زیبایی مکرر همسران خود بر روی صورتشان و تغییر چهره آنها ناراضی هستند، به قدری که ادامه زندگی را ممکن نمی دانند و همینطور مردانی که توجه دیگر مردان به همسران بدحجاب خود را بر نمی تابند .
اظهار غنای مالی
بدحجابی گاهی نیز ریشه در فخرفروشی دارد و فرد بدحجاب در تلاش است به هر شکل ممکن خود را متمایز و برتر از دیگران نشان دهد .
مدگرایی و چشم و همچشمی
مدگرایی از پدیده هایی است که از تقلید کورکورانه و چشم و همچشمی ناشی می شود، این امر نسنجیده و بدون فکر بوده و عاملان آن، جهت اغفال جوانان و دور کردن آنها از ارزشهای فردی و اجتماعی، حتی علم و تحصیل تلاش می کنند. در واقع عاملان ترویج مد بدنبال آن هستند تا ذهن نوجوانان و جوانان کشور را معطوف به مسائل بی پایه، سطحی و بی ارزش کنند.
بی تردید عوامل دیگری هم در بروز بدحجابی که تبعات منفی بسیاری از آن در حوزه فردی و اجتماعی دیده شده وجود دارد، که در این نوشتار به طرح گذرای همین موارد اکتفا می کنیم.
نکته مورد اهمیتی که باید در نظر داشت، ارتقای معرفت عمومی و فرهنگسازی قوی و غنی به منظور جلوگیری از گرایشات مختلف و مصون سازی نوجوان و جوانان از آسیبهایی است که در دراز مدت آنها را تهدید می کند .
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ریشه‌ها و آسیبهای بدحجابی 1
پاسخ
 سپاس شده توسط ریحون بنفش ، serpent ، ИĪИĴΛ ИĪƓĤƬ☛
آگهی
#2
مرسی از مطلبت آجی
منو فقط کسی میفهمه که کسی نمیفهمتش
پاسخ
 سپاس شده توسط ЯΣΨΗΛΝЕH
#3
ممنون:4chs:
تلخ ترین حرف دوستت دارم اما …
شیرین ترین حرف  … اما دوستت دارم
پاسخ
 سپاس شده توسط ЯΣΨΗΛΝЕH


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Star آیت‌الله نوری همدانی: ریشه‌های تربیتی را با تربیت اسلامی آمیخته کنید
  هالووین و ارتباط آن با ریشه های شیطان پرستـی..!
  پیامدهای ناگوار بدحجابی در خانواده و اجتماع
  جوون ایران...اونم شیعه...ریشه داعشی؟؟؟؟
  4قدم محکم برای ریشه کنی رذایل!
Rainbow آیا حجاب ریشه در تمایلات فطرى زن دارد؟
  ریشه های حجاب پیش از اسلام
  ریشه یابی نیاز انسان به دعا
  تقدیرگرایی عامیانه؛ ریشه ها و پیامدها

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان