امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سلامت خانواده ^.^

#1
Smile 
از خطرات و عوارض “دستمال کاغذی” چقدر می دانید؟

سلامت خانواده ^.^ 1
استفاده از “دستمال کاغذی” های نامرغوب عوارض
فراوانی دارد ،گاهی استفاده از این دستمال ها برای
خشک کردن بخشهای حساس بدن موجب بروز
مشکلاتی برای خانم ها می شود.

ویژگی های دستمال کاغذی خوب و خطرات دستمال کاغذی های غیربهداشتی

از دستمال کاغذی زیاداستفاده می کنید ولی نمی دانید مشخصات یک دستمال کاغذی بهداشتی چیست و یا از خطرات جدی استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن بخشهای حساس بدن بی خبرید. قبل از استفاده حتما باید نکات مهم درمورد استفاده صحیح از دستمال کاغذی را بدانید ، در ادامه این بخش به بررسی مشخصات دستمال کاغذی خوب و سالم و همچنین بیان عوارض استفاده از دستمال های کاغذی غیراستاندارد خواهیم پرداخت.دستمال کاغذی

ویژگی های دستمال کاغذی خوب و بهداشتی ؛ برگ دستمال کاغذی خوب و بهداشتی چه ویژگی هایی دارد؟

سلامت خانواده ^.^ 1

نکات بهداشتی درباره انواع دستمال کاغذی


1.دستمال کاغذی باید از خمیر الیاف سلولزی به رنگ سفید یا الوان باشد.برگ های دستمال کاغذی باید از استحکام کافی برخوردار باشد و طی مراحل حمل و نقل، شکل ظاهری خود را از دست ندهد.

2.دستمال کاغذی باید کرپ شده (منظور از کرپ، چین خوردگی های سطح کاغذ است که هنگام تولید آن به منظور افزایش سطح تماس و در نتیجه بالا بردن میزان سرعت جذب آب ایجاد می شود، به طوری که هنگام پاک کردن دست خیس بعد از نیم ساعت حالت اولیه خود را به دست آورد و اگر دستمال بلافاصله در تماس با آب خیس پودر شود، مطمئنا مواد شیمیایی زیادی در آن به کار برده شده است)، همچنین فاقد پرز ، الیاف کلوخه شده، سوراخ، لکه و سایر اجسام خارجی باشد. هنگامی که برگ دستمال کاغذی را در مقابل نور قرار می دهید پراکندگی الیاف به طور یکنواخت دیده می شود. رنگ به کار رفته در ساخت دستمال های کاغذی باید از رنگ های مجاز و ثابت باشد و با رنگ بسته محتوی دستمال کاغذی هم رنگ و متناسب باشد.

3.دستمالها باید از بسته تک تک و به راحتی بیرون آمده و ناحیه خروج دستمال از بسته، به اندازه ای باشد که به راحتی ، دستمالها خارج شود، سطح دستمال بدون لکه، تراشه و یا سوراخ باشد.

توصیه های مهم و بهداشتی در انتخاب و استفاده از دستمال کاغذی

سلامت خانواده ^.^ 1

دستمال کاغذی مرغوب چه ویژگی هایی دارد


1.نوع دستمال کاغذی را براساس نیاز خود انتخاب کنید؛ دستمال های مرطوب پاک کننده آرایش برای همین منظور تولید می شوند و استفاده دیگری ندارند.

2.دستمال های مرطوب کودک استانداردهای خاص خود را دارند و تا حد ممکن هرگز نباید از دستمال های دیگری برای کودکان استفاده کنیم.

3.دستمال های آشپزخانه و توالت نسبت به دستمال کاغذی های دیگر جنس محکم و استحکام بیشتری دارند و در موارد دیگر نباید مورد استفاده قرار گیرند.

خطرات استفاده از دستمال کاغذی های فله ای

سلامت خانواده ^.^ 1

خطرات دستمال کاغذی نامرغوب و فله ای


دستمال کاغذی های فله ای که به قیمت های پایین به فروش می رسد از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و به همین علت خانواده ها باید برای خرید این محصولات بهداشتی هزینه و بودجه مناسبی را اختصاص دهند تا به همان نسبت سلامت خود را تضمین کنند. در توضیح اینکه چرا نباید دستمال کاغذی فله ای خریداری کنید باید بگوییم که اقلام سلولزی فله ای که به صورت کیلویی عرضه می شود استانداردهای لازم و مهم را ندارد و مصرف این نوع محصولات، بهداشت و سلامت فرد مصرف کننده را به خطر می اندازد، به همین دلیل همه شما برای حفظ سلامتی خود جداً از خرید اینگونه محصولات خودداری کنید.

عوارض و خطرات استفاده از دستمال کاغذی غیربهداشتی و فله ای

استفاده از دستمال کاغذی غیراستاندارد باعث بروز آلرژی، سرفه، مشکلات پوستی و... می شود و به همین دلیل، توصیه می شود که خانواده ها هنگام خرید از باکیفیت بودن محصول، مطمئن شوند. نکته مهم دیگر اینکه این دستمال های کاغذی یک بار مصرف هستند و در صورت کثیف شدن نباید در جیب یا دست نگه داشته شوند و با مخاط بدن تماس یابند. به همین دلیل، هنگام سرماخوردگی حتما باید دستمال کاغذی جیبی به همراه داشته باشید و از تماس مستقیم آنها با چشم، دهان و ناحیه تناسلی جدا خودداری کنید.»

خطرات دستمال کاغذی برای خانم ها

سلامت خانواده ^.^ 1

مضرات استفاده از دستمال توالت برای خانمها


ناحیه تناسلی، جزو حساس ترین مناطق پوستی است که می تواند به سرعت و شدت با هر نوع محرک خارجی مانند دستمال کاغذی، تحریک شود. متاسفانه، بسیاری از خانم ها به صورت وسواس گونه ای عادت به خشک کردن ناحیه تناسلی خود بعد از رفتن به دستشویی دارند که این مسئله می تواند مشکلات پوستی مختلفی را در این قسمت حساس از بدن برایشان ایجاد کند. مشکلات پوستی ناشی از استفاده دستمال کاغذی در ناحیه تناسلی به دلیل وجود مواد حساسیت زا موجود در مواد و ترکیب های دستمال های کاغذی بوده که موجب حساسیت می شود .به خصوص اگر درناحیه تناسلی بیماری وجود داشته باشد با خشک نمودن این قسمت با دستمال بیماری تشدید می شود. باید بدانید که در بسیاری از موارد سوزش، خارش، قرمزی، خشکی و التهاب در ناحیه تناسلی از علائم ایجاد حساسیت ناشی از خشک کردن و استفاده با دستمال است.

برای جلوگیری از ایجاد این حساسیت دستگاه تناسلی به دستمال کاغذی چه کنیم؟

سلامت خانواده ^.^ 1

مضرات دستمال کاغذی برای ناحیه تناسلی زنان

برای جلوگیری از ایجاد این علائم در ناحیه تناسلی در درجه اول سعی کنید از دستمال کاغذی استفاده نکنید و حوله بخصوص حوله های یکبار مصرف را جایگزین کنید .

اگر از دستمال کاغذی استفاده می کنید باید دستمالی انتخاب کنید که مواد حساسیت زای کمتری داشته باشد و توجه کنید که تمام قسمت های ناحیه تناسلی، مخصوصا داخل ناحیه و مخاط ها را کاملا خشک نکنید و این توصیه مهم به این دلیل است که حساسیت و وسواس بیش از حد منجر به ایجاد ضایعاتی شبیه به زگیل تناسلی به مرور زمان می شود .

این رفتار همچنین ضایعاتی که بدون درد، سوزش یا خارش هستند نیز به نام پاپیلوماتوزها که دانه هایی ریز و همرنگ پوست بوده و در قسمت داخلی لبه های ناحیه تناسلی می باشند ایجاد میکند.
پاسخ
 سپاس شده توسط ❤nila❤ ، •ДmịrHoSsiŋ• ، **Maria** ، ✩σραqυєηєѕѕ✭
آگهی
#2
گزیدگی حشرات چه زمانی نگران کننده است؟

سلامت خانواده ^.^ 1

تنها شما نیستید که مورد حمله و گزیدگی حشرات
موزی قرار می گیرید و این جذب پشه امری طبیعی
است اما همانطور که می دانید پشه ها بعضی از افراد
را بیشتر نیش می زنند چرا؟

وقتی که پشه شما را می گزد، چه در بدنتان اتفاقی می افتد؟

تا به حال به این فکر کرده اید که وقتی جای گزش پشه را میخارانید ،چه اتفاقی در بدن شما می افتد؟ یا اینکه چرا بعد از گزش حشرات احساس خارش می کنید ؟ کدام گزیدگی جدی و نگران کننده است؟ در این بخش به سوالات شما در این زمینه پاسخ می دهیم.

خارش بعد از گزیدگی حشرات

اگر چه گاهی اوقات خاراندن بدون فکر و ساده ی جای گزش پشه ممکن است مضر به نظر بیاید، ولی احتمالا پیادمدهای بیشتری در پی خواهد داشت. بر طبق نظریه متخصین حشره شناسی در دانشگاه فلوریدا، گزش پشه بر اثر این است که پشه ی ماده به وسیله ی نیشش ، سطح پوست شما را کاوش میکند و بستر مویرگی را در سطح پوست قرار می دهد زمانی که نیش در داخل پوست نفوذ کرد، پشه آب دهانش را در زیر پوست خالی میکند.به یاد داشته باشید که آب دهان پشه حاوی یک نوع پروتئین است که سیستم ایمنی بدن شما به عنوان ماده خارجی می شناسد بنابراین بدن شما در محل گزش سریع و شدید واکنش نشان می دهد، که باعث تورم و حس خارش در آن ناحیه می شود معمولا این اتفاق یک یا دو روز بعد از گزش اتفاق می افتد، ولی علاوه برخارش ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشید یا عفونت کنید.

سلامت خانواده ^.^ 1
علت خارش پس از گزیدگی حشرات

نشانه آلرژیک بودن گزش حشرات

برای فهمیدن این که محل گزش پشه در شما ممکن است این مشکلات را داشته باشد ، از این موارد پیروی کنید:
احساس سوزش و گزش زمانی اتفاق می افتد، که پوست شما ماده ای به نام هیستامین را ترشح می کند، که با هرگونه ماده که ممکن است مضر باشد ،(مانند آب دهان پشه) مبارزه می کند هیستامین باعث میشود که رگ های اطراف محل گزش ورم کنند و یک حالت برآمده ،به وجود بیاید این مساله هم چنین عصب ها را آزار میدهد و باعث خارش می شود.

چه زمانی این مسئله ، بیشتر از یک گزش پشه ساده است؟

اگر بعد از گزش پشه علاوه بر علائم گفته شده، احساس درد و خستگی کردید ، بهتر است که توسط پزشک ویزیت شوید چرا که فقط پزشک متوجه می شود که آیا فقط یک گزش ناراحت کننده است یا چیزی که، به توجه بیشتری احتیاج دارد.
خستگی
تب
بی قراری
سردرد
جوش
ناراحتی های عمومی
تورم گلو

چرا پشه ها انسان ها را می گزند؟

بر طبق تحقیقات ،پشه ها قادر به تشخیص حضور انسان از فاصله 150 فوتی هستند این به دلیل دی اکسید کربنی است، که در طی عمل دم رها می کنید.این نشانه موجب جستجوی آن ها برای یافتن طعمه می شود ؛ این علامت پشه را، مستقیم به سمت شما هدایت نمی کند، اگرچه کار را برای یافتن منبع احتمالی غذا آسانتر می کند. پشه، بوی دی اکسید کربن را برخلاف جهت باد دنبال میکند، تا به منبع اصلی برسد این کار با دقت در حال پرواز انجام می شود. در حالی که نزدیک است، تمامی منابع را در طول راه ارزیابی می کند.
اگر نشانه ای را به عنوان انسان نشناسد تا زمان یافتن به جستجو ادامه می دهد پشه، انسان را از فاصله 30 فوتی تشخیص می دهد ، اگر چه در فاصله خیلی کم گرمای بدن شما را متوجه می شود این زمانی است که علائم به خصوص دیگر، مانند رطوبت و بوی بدن نقش خود را ایفا می کنند.
مرحله بعدی ، زمانی است که پشه به دنبال جایی برای فرود آمدن روی بدن شما، مانند پا یا قوزک پا است زمانی که در فاصله یک اینچی شما است،به محض اینکه مطمئن می شود که شما انسان هستید،نیش می زند.

سلامت خانواده ^.^ 1
دلیل گزیدگی انسان ها توسط حشرات

گروه خونی شما پشه را جذب می کند

تحقیقات نشان می دهد افرادی که گروه خونی «O» دارند در مقایسه با افرادی که گروه خونی دیگری مانند A ، B و یا AB دارند، بیشتر پشه ها را به خود جذب می کنند.

ژن جذب پشه را دارید

ژن های پادتن سپیدگویچه (HLA) مسئول تعیین اولویت پشه برای انسان هستند. این ژن ها در تنظیم بوی بدن نقش مهمی داشته و بنابراین با توجه به همین مسئله، میزان گیرایی پشه ها نسبت به مواد شیمیایی که توسط بدن افرادی تولید می شود که این نوع ژن ها را دارند بیشتر است. در واقع پشه ها می توانند شما را بو کنند و حتی وقتی در جمع هستید شما را نیش بزنند.

سلامت خانواده ^.^ 1
روش های پیشگیری از گزیدگی حشرات

راه های پیشگیری از پشه گزیدگی:

چندین راه برای اجتناب از پشه گزیدگی وجود دارد که شامل:
دفع کننده های شیمیایی، به خصوص ،سیترونلا خیلی موثر هستند.
این به این دلیل است که مانند سایر دفع کننده های دیگر بوی قوی و نا خوشایند ندارند و موثر هستند.
روغن اکالیپتوس لیمویی ،که یک دفع کننده ی طبیعی است، نیز می تواند کارآمد باشد.
این محصول با عنوان تجاری سیتریدول فروخته می شود، ولی برای کودکان زیر سه سال مناسب نیست.
یک راه حل طبیعی دیگر برای مبارزه با گزیدگی پشه ، ترکیبی از مواد است.اگر دتیل متا تلومید 5 درصد را به وانیل یا روغن سیترونلا اضافه کنید ، عمر ماده ی دفع کننده را افزایش می دهید. به اضافه اینکه برای پوستتان هم بهتر است.

سلامت خانواده ^.^ 1
علل اصلی جذب پشه به بدن انسان
پاسخ
 سپاس شده توسط **Maria** ، ✩σραqυєηєѕѕ✭
#3
فواید باور نکردنی در آغوش گرفتن یکدیگر

سلامت خانواده ^.^ 1

می دانیم که بغل کردن آرامش بخش است و استرس
را درمان می کند اما فواید در آغوش گرفتن تنها برای
آرامش روان نیست و تاثیرات فوق العاده ای در زیبایی
و تسکین برخی دردها خواهد داشت.

مزایای به آغوش گرفتن برای سلامتی

آغوش گرفتن می تواند در لحظه معانی مختلفی داشته باشد، اما تاثیر آن بسیار فراتر از آنچه که فکر میکنید است ، زیرا این کار میتواند از چندین راه مختلف سودمند باشد در بحث امروز بخش سلامت نمناک شما درباره مزایای به آغوش کشیدن برای سلامتی خود مطالبی را خواهید آموخت که مطمئنا بعد ازاین شما را به آغوش گرفتن عزیزانتان بیشتر تشویق می کند. آغوش ، ما را بهم متصل میکند ، احساس آرامش میدهد ، به ما اجازه ی ابراز احساسات میدهد و میتواند به ما کمک کند که حس کنیم در نوک قله ایستاده ایم .مزایای بسیاری برای این کار وجود دارد از آن براحتی عبور نکنید . این کار مانند یک تزریق عصبی و روانی عمل میکند .

سلامت خانواده ^.^ 1
فواید آغوش گرفتن که باورتان نمی شود

بعد از آغوش گرفتن فردی که دوست دارید در بدنتان چه اتفاقی می افتد

زمانی که شما کسی را درآغوش میکشید ، هورمون اکسیتوسین - هورمون "شادی" آزاد می شود ، این حالت، مربوط به روابط اجتماعی میباشد ، بخصوص ، رابطه ی میان مادر و فرزند ؛ علاوه بر این ، آغوش ، مزایای دیگری نیز دارد ، فشار خون شماراکاهش میدهد ، سطح استرس شما را کاهش میدهد و به طور کلی ، احساس خوشبختی را درشما افزایش می دهد . برای موثر بودن، این تماس فیزیکی باید صادقانه باشد و برای چند ثانیه طول بکشد. هیچ چیزی زیباتر از داشتن یک پناهگاه بعنوان کسی که دوست دارید درآغوش او پناه بگیرید نیست . اگر چه ممکن است به شما یاد داده باشند که آغوش تنها یک فرایند به صرف "صمیمیت" است، اما ، اگر حتی درخیابان یک فرد غریبه را به آغوش بکشید ، این کار مییتواند رنگ خاکستری روز شما را به روشنی مبدل سازد.

سلامت خانواده ^.^ 1
فواید آغوش گرفتن برای تسکین دردها و رفع استرس

فواید و تاثیرات مثبت آغوش گرفتن

1-این کار میزان اکسیژن را در بدن شما افزایش میدهد

هنگامی که شما در آغوش گرفته میشوید ، سطح هموگلوبین خون شما،تحریک می شود ، که به انتقال اکسیژن بیشتر در جریان خون و ارگان های حیاتی بدن شما کمک میکند این کار مانند اکسیر جوانی برای شماست .

2- باعث کاهش فشار خون بالا میشود

این مزیت نه تنها برای به آغوش کشیدن و بلکه در مورد گرفتن دست کسی که دوستش دارید نیز صدق میکند درهرحال ، این کار ضربان قلب شما را کاهش داده و فشار خون را پایین می آورد، که احساسات شما را آرامش بخشیده و خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش می دهد.

سلامت خانواده ^.^ 1
فواید باور نکردنی در آغوش گرفتن کودک

3- این کار،به رشد کودک کمک می کند

هنگامی که یک نوزاد تازه متولد شده را درآغوش میکشید ، مادران، اعضای خانواده، پزشکان و پرستاران نیزبا این کار به بهبود فرآیند رشدکودک ، با افزایش انرژی و ارتقاء سیستم ایمنی بدن نوزاد کمک می کنند همچنین این کار برای نوزادان ، باعث میشود اطرافیان خود را به خاطر بیاورند .

4- باعث کاهش استرس میشود

هنگامی که پس از یک روز استرس زا به خانه می آیید، هیچ چیزی بهتر از به آغوش کشیدن فرزندان تان، شریک زندگیتان و یا حتی حیوان خانگی خود نیست. این به این دلیل است که تماس مستقیم با کسی که دوست دارید، نگرانی های شما را کاهش می دهد، باعث فراموش کردن مسائل مربوط به کار یا مشکلات مالی میشود و به طور خودکار لبخند را به صورت شما می آورد آغوش می تواند بهتر از یک دوش داغ یا چای گیاهی، به شما کمک کند تا از استرس رهایی بیابید .

سلامت خانواده ^.^ 1
ارتباط در آغوش گرفتن و افزایش سن

5- سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند

یکی دیگر از مزایای این کار؟ این است که درطول زندگی وافزایش سن نیز یک کمک و همراه بحساب می آید، هنگامی که شما به آغوش میگیرد یا گرفته میشوید ، سیستم ایمنی بدن شما تقویت شده و حساسیت شما به بیماری را به خصوص در فصل زمستان کاهش پیدا میکند. فصول سردتر سال ، فصل آغوش برای همه ی مردم است چرا که جالب است بدانید این کار برای جلوگیری از سرماخوردگی و گلودرد نیز مفید است .

6-بی خوابی را از بین می برد

درآغوش گرفتن یکی از نزدیکان خود ، مانند یک قرص خواب آور قوی است که می تواند به شما در شب هایی که نمیتوانید خواب راحتی داشته باشیید ، یا به پوچی درزندگی خود رسیده اید، کمک بسیاری کند. اگر به خواب رفتن برای شما سخت است و شما درحال بیمارشدن و رنج بردن این مشکل هستید ، بهترین کار ، خوابیدن درکنار کسی است که دوستش دارید.

سلامت خانواده ^.^ 1
تاثیر مثبت در آغوش گرفتن یکدیگر

7- یک ضد افسردگی طبیعی است

به همان شیوه ای که آغوش به شما کمک می کند خوب بخوابید و استرس را از بین ببرید، همچنین به عنوان یک ضد افسردگی قوی عمل می کند. اگر احساس ناراحتی میکنید، خوشحال نیستید، یا نمیتوانید معنای خود را در زندگی پیدا کنید، فردی را که در زندگیتان به شما نزدیک است را به آغوش بکشید . این تماس فیزیکی شما را به زندگی باز می گرداند و باعث میشود کمتر احساس تنهایی کنید .

دیگر مزایای در آغوش کشیدن

با درنظر گرفتن مزایای مربوط به سلامتی در به آغوش کشیدن یا گرفته شدن ، مزایای احساس و روانی دیگری نیز وجود دارند که شامل :

سلامت خانواده ^.^ 1
مزیت های بی نظیر بغل کردن

1-افزایش احساس امنیت و اعتماد به نفس

در آغوش گرفتن باعث می شود احساس خوشایند، حمایت و آرامش کنید شما می توانید بیرون بیایید و در مقابل یک جمعیت ، سخنرانی داشته باشید ؛ با امتحان مواجه شوید و به خوبی کار کنید، یا در نهایت با چیزی که مدت هاست از آن فرار میکرده اید ، رودرو شوید .اگر نیاز به یک مقدار کمی از اعتماد به نفس در هر شرایطی که باعث عصبانیت شما می شود، دارید ، فقط یک آغوش خوب بخواهید شما آرام می شوید و احساس می کنید که می توانید هر کاری را انجام دهید.

سلامت خانواده ^.^ 1
ارتباط بغل کردن و افزایش حس اعتماد به نفس

2-باعث تحریک پذیری کمتر خواهد شد

به آغوش گرفتن ، می تواند با تحریک گردش خون، زمانی که شما احساس خشم می کنید، کمک خوبی برایتان باشد چرا؟ از آنجا که این کار به شما اجازه میدهد تا تمام این تنش ها را از خود دور ساخته و آرامش پیدا کنید .اگر بی هیچ دلیل خاصی در خلق و خوی مناسبی نیستید، از کسی بخواهید که اورا در آغوش بگیرید یا بالعکس حتی یک همکار نیز می تواند در این مواقع کمک خوبی باشد .

سلامت خانواده ^.^ 1
آغوش کشیدن راهی برای نشان دادن عشق

3- باعث ابراز احساسات میشود

چه راهی بهتر از به آغوش کشیدن برای نشان دادن عشق و دوست داشتن به افرادی که دوستشان داریم وجود دارد! ؟این کار بدون اینکه نیاز باشد حتی کلمه ای حرف بزنید، میتواند احساسات شما را بخوبی بیان کند. همه ی افراد معنی آغوش را میدانند ؛ میتواند حتی بدین معنی باشد که (( میتوانی روی من حساب کنی )) (( از تو محافظت خواهم کرد )) (( تو را درک میکنم )) (( دوستت دارم )) و بسیاری از معانی دیگر به آغوش کشیدن ، شما را با طرف مقابل خود متصل میکند و هردوی شما از این کار بهره خواهید برد.
پاسخ
 سپاس شده توسط **Maria** ، ✩σραqυєηєѕѕ✭
#4
راز طول عمر افراد صد ساله در چیست؟

سلامت خانواده ^.^ 1

شاید با خودتان بگویید که برای چه برخی افراد طول
عمر زیادی دارند و برخی بالعکس، اما دلایل و اسرار
خاصی هستند که افراد صدساله در طول زندگی خود
انجام داده اند.

اسرار 100 ساله شدن افراد

محققان 5 اسرار افرادی راکه 100ساله زندگی کرده اند را آشکار میکنندکاشت مو

درحالی که 100ساله ها سهم کوچکی ازجمعیت مسن تر را تشکیل میدهند،نسبت آنها درحال افزایش است.در سال 1990، از هر 10 000 نفر 2/9% بالای 65 سال بودند این آمار تاسال 2015 به 7,4 افزایش یافت و پیش بینی میشود تا سال 2050 به 23,6 افزایش یابد.
راز 100 ساله های ژاپن وایتالیا چیست؟ همه شما میتوانید سوشی وماکارونی بخورید؟ ژاپنی ها و ایتالیاها در سایرنقاط جهان تعداد قابل توجهی ازافراد مسن تر و 100ساله را دارند، ژاپن دارای بالاترین نقطه و 4,8 درهر10,000نفراست وسپس ایتالیا در4,1 در هر10,000 نفراست.

ایالات متحده با 2/2% سومین مقام را دار چین 0,3% وهند با 0,2% پنج کشور برتر را تشکیل میدهند.طبق گزارش سازمان ملل متحد"چشم انداز جمعیت جهان در 2017"واقعا باورنکردنی است از این رو انتظارمیرود این تعداد در 25سال اینده به میزان ده برابر افزایش یابد ولی دلیل طول عمر این افراد چیست؟

سلامت خانواده ^.^ 1
اسرار افرادی که 100 سال زندگی کردند

ژنتیک و شیوه زندگی؟

خب, ممکن است(درآینده نه چندان دور )زمانی برسد که میتوانیم در حقیقت ژن های خود را تغییر دهیم گفته میشود که ژن ها در زندگی شما نقش دارند . افرادی که به صد سال رسیده اند شباهت بیشتری نسبت به بقیه جمعیت دارند و احتمال خیلی زیادی دارد که یکی از اجدادش برای مدت طولانی زندگی کرده اند بااین حال,به طور افزایش یافته ,عوامل(فاکتور) سبک زندگی-همراه با توصیه های های علمی و پزشکی -نقش مهم و برجسته ایی برای زندگی طولانی دارند.اما همه چیز ژنتیک و سبک زندگی نیست ؛ 5 عامل مهم دیگر برای افزایش طول عمر وجود دارد که در ادامه خواهید خواند.

از نظر علمی پنج عامل موثر در میان صدساله ها وجود دارد

1. داشتن یک دیدگاه مثبت:
ما این واقعیت را میدانیم که استرس برای بسیاری (بیشتر)از بیماری های جدی یک عیب مشترک است بهترین راه شکستن استرس(ازبین بردن استرس)حالت مثبت ذهن است که شاید مهمترین عامل یک زندگی طولانی وسالم است.

2.نگه داشتن حس شوخ طبعی و خوش نگرشی:
امیلیانو مرکادو دل تورو 115 ساله,هرگز به حس شوخ طبعی خود را حذف نکرد ، حتی در زمان شلیک گلوله او ادعا میکند که او از یک "باشگاه رقص"بازدید کرد.ه بود..a.k.a.,یک بوردلو-به محض اینکه او شیرجه زد تیر اندازی شد .وقتی از او درمورد اینکه چه کاری در محل سکونت خودانجام میداد پرسیدند،پاسخ داد:دعا...آخرین زمانی بود که گلوله شروع به پرواز کرد!

3.زندگی در اعتدال :
جان و شارلوت هندرسون,104 و 102ساله ، 77 سال است که ازدواج کرده اند ، اقای هندرسون فوتبالیست پیشین تگزاس است که در سال 1932 به عنوان یک تازه کار بازی کرد وقتی از راز های او
پرسیدند،اوگفت:"در اعتدال زندگی کنید". هرگز بیش از حد ،از چیزی استفاده نکنید.

سلامت خانواده ^.^ 1
پنج عامل موثر در میان افراد 100 ساله

خوب بخورید و خوب بخوابید

بیش از اندازه ننوشید، پر خوری نکنید و به طور مرتب ورزش کنید."
همسرش نظر خود را اضافه میکند و می گوید:زمانی خوبی داشتیم و از زمانی که او بازنشسته شد بهتر هم شد ، ما خیلی به سفر رفتیم تمام وقت مشغول هستیم و مطمئن هستم که این موضوع کمک شایانی می کند.
دکتر دیل بردسن، متخصص شناخته شده بین المللی در بیماری های عصبی، بیماران خود را در برنامه های آموزش علمی معتبر آموزش می دهد. دکتر هنری مانکه، مدیر عامل شرکت ، که با بیماران بردسن کار می کند، می گوید:"یک توافق در حال شکل گرفتن است ، که ما باید برای درمان اختلالات عصبی با رویکرد متنوع و متناسب با هر فرد، اقدام کنیم.

سلامت خانواده ^.^ 1
به طور مرتب ورزش کنید

5. پاک باقی ماندن:

هری عادلر، 101 ساله، پیشنهاد مستقیم و ساده خودرا می گوید:"فقط از دردسر بیرون بیایید". صدساله ها به اهمیت پیروی از وجدان و تمیز بودن زندگی خود تاکید می کنند.طبق یک نظرسنجی از سوی فوربس:"تقریبا 75 درصد از صد ساله ها که ما بررسی کردیم هرگز سیگار نکشیدند و یا؛ بیشتر آنها بین 40 تا 70 سالگی ان رامتوقف کرده اند.

نتیجه گیری

ژاپنی ها عادت غذایی مناسب را یک عامل حیاتی برای زندگی طولانی و سالم میدانند ، در بیش از 70 سال، ژاپنی با داشتن یکی از کوتاه ترین انتظارات زندگی در جهان (پس از جنگ جهانی دوم) به بالاترین سطح خود رسیده است همانطور که ما نمی توانیم همه مولفه های شیوه زندگی را در یک مقاله فهرست کنیم (یا به طور کامل توضیح دهیم)، در اینجا لیست سریعی از آنچه دوستان فار استرن با توجه به مطالعات خود انجام می دهند، می باشد:

- خوردن مقدار زیادی برنج، سبزیجات و ماهی.
- چای طبیعی زیادی بخورید ("ماتچا").
- فقط غذاهای تازه بخورید.
- وعده های کوچکتر بخورید.
- فعالتر باشید (همانطور که بسیاری از ژاپنی ها رانندگی نمی کنند، پیاده به قطار، کار و مدرسه میروند)
- زمان زیادی را در طبیعت بگذرانید.


سلامت خانواده ^.^ 1
اسرار زندگی افراد صد ساله

همانطور که گفتم:

فرهنگ اضافه کاری، به نام کاروسی ("مرگ از کارافتادگی") در ژاپن، یک بحران سلامت شناخته شده است ، اخیرا یک روزنامه نگار 31 ساله به نام میوا سادو بعد از یک ساعت بیش از 150 ساعت اضافه کاری در اثر نارسایی قلبی فوت کرد. با توجه به مزایای سلامت سایر فرهنگ ها که بسیاری ازانها وجود دارد، و فقط شامل عناصر فرهنگی آن است که به سلامت و شادی کمک می کند.
برطبق این نوشتار، دولت فدرال ژاپن در تلاش است تا قوانین فدرال را برای محدود کردن ساعت هایی که کارکنان می توانند کار کنند، برقرار کنند.
پاسخ
 سپاس شده توسط **Maria** ، ✩σραqυєηєѕѕ✭
#5
وقتی لامپ کم مصرف مرگبار می شود!

سلامت خانواده ^.^ 1

لامپ کم مصرف تقریبا در تمامی خانه ها وجود دارد و
مورد استفاده قرار می گیرد اما نکته جالب توجه این
است که بعد از شکستن لامپ کم مصرف چه خطراتی
رخ می دهد.

خطرات لامپ کم مصرف
لامپ های کم مصرف جایگزین لامپ های رشته ای در سرتاسر دنیا شدند، قیمت بالای اولیه لامپ ها با طول عمر طولانی و مصرف پایین جبران می شود. لامپ های کم مصرف جی ای، مانند اکثر لامپ های کم مصرف، لامپ های مهتابی فشرده هستند.کاشت مو
با استفاده از قوانین مبنی بر ممنوع کردن لامپ های رشته ای در سال 2012 در برخی از کشورها ، و ممنوعیت استفاده از لامپ های کم مصرف در اتحادیه اروپا، به نظر می رسد لامپ های کم مصرف ، نویدبخش هستند اما بدون خطرهم نیستند ! ولی چه خطری ؟ خطراتی که در این بخش از سلامت نمناک خواهید خواند.

خطرات و مضرات استفاده از لامپ های کم مصرف شکسته

مسمومیت جیوه
به طور متوسط، هر یک از حباب های لامپ کم مصرف، حاوی 5 میلی گرم جیوه است. جیوه یک سم عصب گرا است و به عنوان پسماند سمی طبقه بندی می شود اگر یک لامپ بشکند، جیوه در منزل آزاد می شود. روی فرش می ریزد ، سطح خطرناک جیوه هفته ها در هوا پخش و منطقه را آلود می کند. پیش بینی شده لامپ های مهتابی شکسته و دور افتاده هر ساله دوتا چهار تن جیوه داخل محیط زیست آزاد می کنند ، این محیط ممکن است اتاق نشیمن باشد.

سلامت خانواده ^.^ 1

خطرات استفاده از لامپ های کم مصرف شکسته

خطرات UV
یک لامپ کم مصرف جی ای ، اشعه UVتولید می کند. اثرات مضر نورUV منجر به آسیب پوست و تشکیل آب مروارید می شود. در حالی که لامپ فلورسنت به اندازه نور خورشیدUV تولید نمی کند، تحقیقات کمی برای ارزیابی خطرات بلند مدت پوست و چشم ها وجود دارد. اتحادیه اروپا توصیه می کند قرار گرفتن نزدیک لامپ های مهتابی فشرده، بیش از یک فوت به مدت یک ساعت روزانه را محدود کنید.

آتش
گزارش هایی از آتش سوزی ناشی از لامپ های مهتابی فشرده وجود دارد. در بیشتر موارد آتش سوزی ناشی از شکستن لامپ زمانی بود که لامپ روشن بود با این حال گزارش هایی از آتش سوزی در داخل بالاست در پایه پلاستیکی لامپ وجود دارد. از آنجا که بالاست در بسیاری از لامپ ها طوری طراحی نشده است که در فضای بسته ، کار کند، تنها باید از لامپ های خاص برای چنین کاربردهایی استفاده کنید.

سردرد و میگرن
درصد کمی از جمعیت با سوسو لامپ های کم مصرف دچار سردرد، تهوع و میگرن می شوند. کارگران در معرض نور طبیعی کم تر از همکاران خود که در دفاترشان لامپ های مهتابی استفاده می کنند آسیب می بینند.

سلامت خانواده ^.^ 1

بهترین راه پس از شکستن لامپ کم مصرف

بعد از شکستن لامپ کم مصرف چه کنیم؟

به سرعت پنجره ها را باز کنید و درصورتیکه دستگاه تهویه یا فن روشن است آنها را خاموش کنید تا از انتقال بیشتر بخار جیوه به دیگر بخش ها جلوگیری شود، در مورد لامپ روشن اگر لامپ به صورت روشن شکسته است ، برای جلوگیری از خطرات برق گرفتگی و یا آتش سوزی آن را سریعا خاموش کنید. درکل بعد از این اتفاق 15 دقیقه در محلی که لامپ شکسته است حضور نداشته باشید و با ترک فوری محل از استشمام بخار جیوه جلوگیری کنید.

فراموش نکنید که اصلا از جاروبرقی برای تمیز کردن محل استفاده نکنید چراکه باعث پخش آلودگی در هوای محیط شود. روش پیشنهادی استفاده از چسب است که می توانید با قسمت چسب ناک نوار چسب پهن یا هر چیزی دیگری ذرات ریز را جمع کنید.
پاسخ
 سپاس شده توسط **Maria** ، ✩σραqυєηєѕѕ✭
#6
واقعا نوشیدن شیرقد را بلندتر می کند؟

سلامت خانواده ^.^ 1

از قدیم مادر و پدرها فرزندانشان را به خوردن شیر
تشویق می کنند و به آنها می گویند که شیر قد
بلندشان می کند ، ولی آیا این مسئله صحت دارد یا
خیر؟

نوشیدن شیرقد را بلندترمی کند؟

نوشیدن شیر قد را بلندتر می کند ؟ اگر برخلاف این باشد تصورهای کودکیمان از بین میرود. شیر مواد مورد نیاز بدن را تامین می کند و در این شکی نیست اما رابطه ی آن با قد بلند شدن چیست؟شیر قد بلند

چه فاکتورهایی در بلندشدن قد موثر است؟

آیا نوشیدن شیر به بلندشدن قد نوجوانان کمک می کند؟

چه داستانی پشت شعار غذایی مورد علاقه ی پدران و مادران وجود دارد؟ پاسخ این سوالات را در ادامه این بخش خواهید خواند.

سلامت خانواده ^.^ 1
رابطه مصرف شیر با قد بلند شدن کودکان و نوجوانان

نوشیدن شیر قد را بلند می کند اما در شرایطی ...

شیر تنها تا وقتی که زیر20 سال هستید به بلند شدن قد کمک میکند و گرنه بعد از گذشت سن بلوغ هیچ گونه تاثیری در افزایش قد نخواهدداشت چون صفحات رشد و بافت های درحال رشد در انتهای استخوان های بلند در کودکان و جوانان بسته و همزمان استخوانها سخت می شود ، این اتفاق زمانی که بین 18 تا 25 سال سن دارید رخ میدهد و نشان میدهد رشد متوقف شده است با این حال اگر کودک ، نوجوان یا در اوایل 20سالگی هستید مصرف مواد مغذی مثل شیرمی تواند تفاوتی را ایجاد کند.

مصرف شیر تاثیر مثبتی در افزایش قد کودکان در مرحله رشد و بلوغ دارد . مطالعاتی که در رابطه با قد دختران صورت گرفته آنها را به قد والدین و مصرف شیر مرتبط می کند همچنین مطالعاتی قبل از بلوغ صورت گرفته که نشان میدهد آنهایی که رژیم شان غنی از کلسیم است در یک دوره 3ساله دو و نیم سانت نسبت به آنهایی که کمتر کلسیم مصرف کرده اند قدشان بلندترشده . قدنتیجه اسکلت و رشد استخوان هاست و مصرف روزانه شیر بطور قابل توجهی به تراکم استخوان، تشکیل استخوان ، سرکوب توده های استخوانی کمک می کند.
سلامت خانواده ^.^ 1
تا چه سنی مصرف شیر موجب قد بلند شدن می شود؟

تغذیه دوران کودکی 20 تا 40 درصد قد را تعیین می کند در حالی که تغذیه تنها تعیین کننده نیست بلکه یک عامل کلیدی محسوب می شود ، برخی برآوردها نشان می دهد که به اندازه 20 تا 40 درصد از قد یک فرد توسط عوامل غیر ژنتیکی، که تغذیه یکی از اجزاء مهم آن است تعیین میشود چراکه کودکانی که سوء تغذیه ، کمبود وزن دارند نسبت به کودکان دیگر کوتاه تر هستند از این رو بسیار مهم است تا در زمان کودکی توده استخوانی محکمی برای فرزندانتان بسازید.

هدف در یک رژیم غذایی برای کودکان متعادل کردن پروتئین ، چربی ، کربوهیدرات، ویتامین ها، موادمعدنی و کالری است.

پس چرا مصرف شیر مهم است؟ پاسخ ریشه در ارزش موادغذایی (لبنیات)دارد چرا که شیرحاوی مواد مغذی حیاتی برای رشد استخوانها است . هر چند شیر تنها راه تامین کلسیم نیست و باید از مواد غذایی دیگر حاوی این ماده معدنی بهره گرفت ولی شیر در دسترس ترین و مهم ترین منبع تامین کلسیم است. مواد غذایی دیگر مثل ماست، تخم مرغ، اسفناج، انواع گوشت، و سیب زمینی (شیرین) از دیگر منابع تامین کلسیم است.
پاسخ
 سپاس شده توسط **Maria** ، ✩σραqυєηєѕѕ✭
آگهی
#7
کلی فایده فقط با یک ساعت زودتر خوابیدن

سلامت خانواده ^.^ 1

این روزها اکثر افراد به خصوص جوانان عادت به دیر
خوابیدن دارندو با گوشی هایشان مشغول اند و
نمیدانند زود خوابیدن برای بدن اهمیت و فواید ویژه
ای دارد.

11 اتفاق شگفت انگیزی که اگر زودتر بخوابید می افتد

زود خوابیدن حتی 60 دقیقه می تواند مزایای زیادی برای بدن، حالت و روابط داشته باشد، مهم ترین فواید زود خوابیدن تاثیراتی است که روی شکل ظاهری و وضعیت روحی روانی شما به وجود آید پس حتما این مورد را در سبک زندگی سالم خود لحاظ کنید ؛ ادامه این بخش 11 فایده زود خوابیدن شبانه است که هر دام از شما احتمال زیاد به آن نیاز دارید.

کمتر بد اخلاق خواهید شد :

روابط ما وقتی چرت نمی زنیم از بین می رود. پس از یک شب بی خوابی، ممکن است احساس ناراحتی و اضطراب بیشتری بکنید که می تواند فشار زیادی بر خانواده ها و دوستان وارد کند. تحقیقات تایید می کند وقتی ما بی خواب می شویم کمی بد اخلاق می شویم مطالعه ای در دانشگاه پنسیلوانیا نشان داد افرادی که تنها یک هفته 4.5 ساعت می خوابند احساس استرس، ناراحتی، غم و خستگی ذهنی دارند .هنگامی که سوژه ها الگوهای خواب عادی را ازسر گرفتند، بهبود چشمگیری در موقعیت خود گزارش کردند. خوابیدن بیشتر باعث می شود وضعیت بهتری داشته باشید تا بتوانید زمان با کیفیت را با دوستان یا خانواده سپری کنید.

سلامت خانواده ^.^ 1
دیگر بد اخلاق نخواهید شد

استرس تان کم می شود :

اندورفین بعد از دویدن را فراموش کنید:یک ساعت خواب اضافی ، روحیه را تقویت می کند. در بررسی اخیر بیش از 700 پاسخ دهنده که 17 تا 79 سال سن داشتند، کسانی که به عنوان سحر خیز شناسایی شدند ، احساس بهتری نسبت به شب زنده داران داشتند. محققان می گویند وقتی هفت تا نه ساعت بخوابید ، خستگی می تواند اثرات منفی زیادی روی مغز مثل افسردگی، اضطراب و اختلالات روحی دیگر ایجاد کند . شادتر بودن - کم کردن استرس - می تواند به سادگی ، هر شب یک ساعت اضافی خوابیدن باشد.

سلامت خانواده ^.^ 1
استرس را فراموش خواهید کرد

می توانید رفت و آمد امن تری داشته باشید :

نوشیدن الکل و رانندگی کردن خطرناک است، اما رانندگی خواب آلود نیز می تواند فاجعه بار باشد. پشت فرمان زمانی که ذهن مه آلود و خسته است می تواند رفتار رانندگی را تغییر دهد و باعث شود بی قرار، استرس زده و یا سریع تر از حالت عادی رانندگی کنید. رانندگی خواب آلود بسیار رایج تر از آنچه فکر می کنید ، است. یک نظرسنجی بنیاد ملی خواب مشخص کرد 60 درصد از رانندگان بالغ - حدود 168 میلیون نفر - می گویند در طول سال گذشته که رانندگی می کردند بیش از یک سوم ( 103 میلیون نفر ) در واقع پشت فرمان خوابشان می رفت.

بهتر و زیباتر خواهید شد :

حتی بهترین برنامه مراقبت از پوست نمی تواند به طور کامل پف زیر چشم ناشی از یک شب بی خوابی را پنهان کند. مطالعه اخیر سوئد نشان داد وقتی شرکت کنندگان تصاویری از افرادی مشاهده کردند که خواب بودند و یا استراحت کامل کرده بودند ،نسبت به افراد کم خواب جذابیت بیشتری داشتند، افراد کم خواب کم تر دوستانه، کم تر سلامت و غم انگیزتربودند. از طرف دیگر خواب کافی می تواند درخشندگی تازه به پوست بدهد. علاوه بر این ، یک ساعت خوابیدن اضافی می تواند برای ورزش مفید باشد. دانشمندان در برزیل متوجه شدند محرومیت از خواب می تواند باعث از دست رفتن ماهیچه ها و احتمال بیشتر آسیب شود.

کارآمدتر خواهید بود و راندمان کاریتان رو به بالا خواهد رفت :

شب دیرخوابیدن می تواند ساعت کاری را 9 تا 5 ساعت کاهش دهد. تمرکز، حافظه، ظرفیت ریاضی و استدلال منطقی کاهش پیدا می کند چون خسته هستید و مانع انجام کار در محل کارتان می شود. در حقیقت، مطالعه ای نشان داد افراد بعد از بیدار شدن از خواب عمیق، 30 درصد بهتر روی معما کار می کنند. تحقیقات نشان داده اند خوابیدن برای کمک به حل مشکلات پیچیده مردم ضروری است. به راحتی می توانید زمان خواب را تنها با یک ساعت تنظیم کنید تا مزیت رقابتی به شما بدهد و در کارتان موفق شوید.

چاقی تان سریع تر درمان می شود و خوش اندام تر خواهید شد:

این راز نیست کم خوابی می تواند بر دور کمر تاثیر بگذارد. محققان در مطالعه ای که در خواب ژورنال منتشر شد ، دریافتند افراد بزرگ سال که دیر می خوابند نسبت به کسانی که زودتر به رختخواب می روند، وزن بالاتری دارند مطالعه دیگری که توسط آکادمی پزشکی آمریکا منتشر شد دریافتند شب زنده داران استرالیایی 1.5 برابر بیشتر چاق می شوند .چرا؟ مغز خواب آلود به احتمال زیاد به وعده های غذایی سرشار از کالری ، چرب در ساعات دیروقت شب میل دارد. متخصصان می گویند که مجرم هورمونی به نام لپتین است.

سلامت خانواده ^.^ 1
تاثیر زود خوابیدن بر لاغری

کمتر بیمار می شوید :

خواب بیشتر باعث می شود سیستم ایمنی آسیب کمتری از ویروس ها و باکتری ها ببیند . همان طور که چرت می زنید ، سیستم ایمنی پروتئین هایی به نام سیتوکین آزاد می کند که می تواند شما را از عفونت محافظت کند؛ بدون خواب، بدن به افزایش آن برای مبارزه با این بیماری نیاز ندارد.

سلامت خانواده ^.^ 1
در صورت زود خوابیدن کمتر بیمار خواهید شد

بیشتر زنده می مانید :

با بیشتر خوابیدن و کاهش خطر ابتلا به تعدادی از بیماری های مزمن ، سال ها به زندگی خود بیفزایید. مطالعات نشان داده اند بزرگسالان که معمولا کم تر از شش ساعت و نیم ساعت در شب می خوابند نسبت به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و فشار خون بیشتر آسیب پذیر هستند. حتی با رژیم غذایی سالم ،ورزش منظم، خواب کافی می توانید به طول عمر خود بیفزایید.

کابوس کمتری می بینید :

با خواب های بد خداحافظی کنید .مطالعه سال 2010 نشان داد دیر خوابیدن احتمال کابوس، به خصوص در میان زنان،را افزایش می دهد .محققان پیشنهاد می کنند این امر ممکن است به این دلیل باشد که بیدار ماندن و دیر خوابیدن ریتم طبیعی شبانه روزی،را مختل کرده و باعث کابوس می شود.

سلامت خانواده ^.^ 1
اگر زود بخوابید کابوس کمتری خواهید دید

قدرت حافظه تان افزایش می یابد :

در سال 2007، محققان دریافتند کم خوابی حافظه بلند مدت و مهارت های تصمیم گیری را تضعیف می کند. از آنجا که خوابیدن به مغز اجازه می دهد تا به حالت اول باز گردد ، دیر وقت خوابیدن به مکانیزم های مغز برای ذخیره سازی حافظه آسیب می زند. خوابیدن بیشتر باعث افزایش حافظه نیز می شود

وقت شناس می شوید :

وقتی یک ساعت زودتر بخوابید ، می توانید به موقع بیدار شوید، احساس نشاط و آمادگی کنید و آماده شوید و روز را غنیمت بشمارید.
پاسخ
 سپاس شده توسط **Maria** ، ✩σραqυєηєѕѕ✭
#8
علت اصلی سیگاری شدن جوانان را میدانید؟

سلامت خانواده ^.^ 1

حتما شما هم دوست دارید علت سیگاری شدن افراد
مخصوصا نوجوانان و جوانان را بدانید, در ادامه با علت
و راه جلوگیری از آن آشنا میشوید.

دلیل سیگاری شدن افراد

اغلب افرادی که سیگار کشیدن را در سال های ابتدای جوانی (و یا حتّی نو جوانی ) آغاز کرده اند , علّت آن را فرار از مشکلات ، هم رنگ شدن با دوستان و هم سالانِ سیگاری شان , مقابلۀ با بلا تکلیفی ها و بحران های نوجوانی وجوانی ,هویت یابی، کنجکاوی , بی حوصلگی و ضعف عزّت نفس ذکر کرده اند . سیگار کشیدن افراد (به ویژه جوانان) , مانع از فعّالیّت های مفید جسمانی روزانهُ آن ها می شود و انجام و پیگیری هر گونه رشته ی ورزشی را برای آن ها غیر ممکن می سازد .سیگاری ها اغلب پوستی زرد دندان هایی فرسوده و باز دمی بد بو دارند . اگر جوانان و نوجوانان بدانند که سیگار کشیدن عادتی ساده نیست , بلکه اعتیادی بارز و مشخّص است که عاملی برای بسیاری از آسیبهای روانی ـ ا جتماعی می شود , به طور حتم کمترخود را درگیر چنین معضلی زشت ونافرجام می سازند.سیگاری شدن

وقتی «کریستف کلمب» قاره آمریکا را کشف کرد، در یادداشت روزانه خود نوشت:«بومیان، برگ ها را- به صورت درهم پیچیده شده یا در چپق- آتش می زنند و دود آن را وارد دهان خود می کنند».

سلامت خانواده ^.^ 1
عوامل موثر در سیگاری شدن

مسلم است که این برگ ها تنباکو بوده اند. بعضی کاشفان اولیه به تدخین دست زدند و احتمالا به دلیل لذت آن، برگ های تنباکو را در اوایل سده 1500، با خود به اروپا بردند، که در آن ها تنباکو بیشتر برای مقاصد پزشکی مورد استفاده قرار می گرفت. بعدها در همان قرن، استعمال دخانیات برای کسب لذت در میان مهاجرنشینان آمریکا و اروپا رواج یافت.

در سده 1600، کشیدن پیپ رایج شد و فرانسوی ها انفیه را معمول کردند. انفیه تنباکویی است به صورت گرد درآمده که مردم، بیشتر آن را با قراردادن زیر بینی و کشیدن نفس عمیق مصرف می کردند. در اوایل سده 1600، پس از آن که مخترعان دستگاهی برای تولید انبوه سیگار ساختند و پرورش دهندگان گیاه، نوع بهتری از تنباکو را به عمل آوردند، تمایل مردم به استعمال دخانیات در پنج سال بعد به سرعت افزایش یافت. امروزه استعمال دخانیات به عنوان یک معضل مهم بهداشتی و فراگیر در دنیا مطرح است، به طوری که بیش از چهار میلیون نفر سالانه در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند.

برخی از پژوهشگران معتقدند که سیگار مهم ترین معضل سلامتی است؛ چنان چه در سال های اخیر، تب مصرف سیگار به خصوص در میان دانشجویان و افراد جوان بسیار رشد یافته است و این مساله به عنوان یک آسیب فرهنگی و اجتماعی سلامت جوانان را مورد تهدید قرار خواهدداد. طبق گزارشات وزارت بهداشت در سال 1369 تنها 10. 17 درصد از افراد 15 تا 24 ساله مصرف کننده سیگار بودند، در حالی که در سال 1379 این رقم به 17.1 درصد افزایش یافته بود. پژوهش انجام شده در سال 1387 نشان داد 3.85 درصد از دانشجویان مورد بررسی سابقه مصرف سیگار داشتند و 6.8 درصد آن ها به مصرف ادامه داده بودند.

طبق آخرین آمار، در حال حاضر حدود 10 میلیون نفر مصرف کننده سیگار در کشور وجود دارد. آخرین آمار مربوط به بررسی عوامل خطرساز بیماری های غیرواگیر نشان داده است 11.9 درصد از جمعیت پانزده تا شصت و چهار سال، که اکثریت آنان پسران جوان هستند، به طور روزانه مصرف کننده مواد دخانی در کشور هستند. در حال حاضر، تعداد مصرف کنندگان سیگار در دنیا 1.3 میلیارد نفر برآورد می شود که براساس پیش بینی های انجام شده این میزان تا سال 2025 میلادی به 1.7 میلیارد نفر خواهدرسید.

سلامت خانواده ^.^ 1
سیگاری شدن چه علتی دارد؟

عوارض ناشی از مصرف سیگار
کمتر عادتی است که مانند سیگارکشیدن عامل بالقوه مرگ باشد. افراد به دلیل ترکیبات شیمیایی که ضمن مصرف تنباکو به بدن شان وارد می شود، از نظر جسمی به آن وابسته می شوند. شخصی که روزانه یک بسته سیگار می کشد و سنش بین سی تا سی و پنج سال است، حدود شش سال و نیم زودتر خواهدمرد. بدیهی است که این مرگ ها معمولا بعد از بیماری طولانی مدت، دردناک و تضعیف کننده اتفاق می افتد. مصرف کنندگان سیگار بیش از دیگران بیمار می شوند. مصرف سیگار «آترواسکلروز عروق کرونر» هر دو جنس را سرعت بخشیده، همچنین سن ابتلا به سکته قلبی با مصرف سیگار بیشتر کاهش یافته است. ضمنا سیگار باعث تحریک وقایع «ایسمیک حاد» می شود.

کثرت بیماری های حاد میان مردان مصرف کننده سیگار، چهارده درصد بیشتر از مردان غیرسیگاری است و سی و سه درصد بیشتر از دیگران روزهای کاری را از دست می دهند. این تفاوت برای زنان مصرف کننده سیگار در مورد بیماری های حاد، 21 درصد و در مورد از دست دادن روزهای کاری 45 درصد است. به طور کلی، مصرف کنندگان سیگار نسبت به غیرسیگاری ها از سلامت کمتری برخوردارند و امکان مرگ آنان در هر سال تقریبا دو برابر دیگران است.

اولین مصرف
اولین مصرف اغلب مصرف کنندگان سیگار، نوجوانی یا جوانی است و تعداد بسیار کمی از افراد هستند که در سنین چهل و پنجاه ناگهان برای اولین بار تصمیم به مصرف سیگار می گیرند. عوامل روانی و اجتماعی فشارهای اولیه را برای اجبار نوجوانان به کشیدن سیگار به وجود می آورند. بسیاری از جنبه های محیط اجتماعی در شکل گیری نگرش ها، باورها و تصمیمات نوجوان برای سیگار کشیدن موثر هستند. برای مثال، پژوهش ها نشان داده است نوجوانانی که پدر، مادر و دوستان شان سیگار می کشند، تمایل بیشتری به کشیدن سیگار دارند. همچنین زمانی که نوجوانان شروع به کشیدن اولین سیگار می کنند، معمولا این کار را با همراهی هم سالان و تشویق آنان انجام می دهند. این یافته ها نشان می دهد که الگوپذیری و فشار هم سالان از جمله عوامل موثر و مهم در مصرف سیگار به شمار می آیند.

به نظر می رسد که ویژگی های شخصیتی همچون عصیان و خطر کردن، بر سیگار کشیدن نوجوانان اثر می گذارد. نوجوانانی که در مدرسه موفقیت های کمتری دارند، آنانی که سرکش هستند و پدر، مادر و دوستان شان سیگار می کشند، تمایل بیشتری به مصرف سیگار در سنین پایین دارند و برای این که خود را سرسخت، بی اعتنا و مستقل نشان دهند، به کشیدن سیگار روی می آورند. به نظر می رسد که تصویر ذهنی فرد سیگاری نیز مهم باشد؛ پژوهش ها نشان داده است که پسران و دختران یازده تا پانزده ساله اغلب به این دلیل سیگار می کشند که در نظر جنس مخالف جذاب و دوست داشتنی جلوه کنند و بالغ و پرجاذبه و هیجان انگیز به نظر برسند. الگوها و تصویرهای ذهنی اجتماعی و فشار هم سالان، از دید نوجوانانی که به نظر دیگران اهمیت می دهند بسیار مهم اند.

تبدیل به حرفه ای
درباره شروع مصرف سیگار یک قاعده سرانگشتی وجود دارد که به نظر می رسد از اعتبار برخوردار باشد:افرادی که سیگار چهارم خود را نیز دود می کنند، بسیار امکان دارد که به یک سیگاری حرفه ای تبدیل شوند. اگرچه اکثریت پسران نوجوان در آغاز کار حداقل یک سیگار می کشند، بیشتر آنان هرگز به سیگار چهارم نمی رسند. روند اعتیاد به سیگار، اغلب به کندی صورت می گیرد و برخی اوقات یک سال یا بیشتر به طول می انجامد. چرا بعضی از مردم پس از کشیدن نخستین سیگار، این کار را ادامه می دهند و بعضی دیگر چنین نیستند؟ بخشی از پاسخ به تاثیرات روانی اجتماعی مربوط می شود که آنان را به کشیدن اولین سیگار وامی دارد.

در دو پژوهش طولی، نقش عوامل روانی و اجتماعی را در کشیدن سیگار بررسی کردند. در این دو پژوهش، هزاران نوجوان پرسش نامه هایی را حداقل در دو سال مختلف پر کردند. سپس، پاسخ های مربوط به سال های مختلف مورد بررسی قرار گرفتند تا مشخص شود آیا محیط اجتماعی و باورهای افراد درباره سیگار کشیدن، با تغییرات ایجادشده در مصرف سیگار آنان، ارتباطی داشته است یا خیر. نتایج نشان داد اگر آزمودنی ها دست کم پدر یا مادرشان سیگار می کشید، معاشرت زیادی با دوستان خود داشتند، در معرض فشار هم سالان برای سیگار کشیدن بودند و برای مثال از آنان می شنیدند «اگر سیگار نکشید دیگران شما را مسخره می کنند» و «وقتی با دوستان سیگاری هستید، شما هم باید سیگار بکشید»، یا نسبت به سیگار کشیدن از نگرش های مثبتی برخوردار بودند؛

مثلا «سیگارکشیدن لذت بخش است» و «سیگار کشیدن می تواند زمانی که افراد، عصبی یا دستپاچه هستند، به آن ها کمک کند» یا باور نداشتند که کشیدن سیگار برای سلامت آن ها مضر است. برای مثال، تصور می کردند که سیگار کشیدن تنها برای افراد مسن تر خطرناک است و فقط زمانی بد است که به مدت طولانی ادامه یابد، کشیدن سیگار را ادامه یا آن را افزایش می دادند. تحقیق دیگری نشان داده است که نوجوانان سیگاری معمولا در حضور افراد دیگر، به ویژه هم سالان، بر مصرف سیگار خود می افزایند و نیز معاشرت با افراد سیگاری دیگر باعث افزایش مصرف سیگارشان می شود. در یک تحقیق دیگر، در پاسخ نوجوانان به این پرسش که چرا افرادی که به طور عادی شروع به سیگار کشیدن می کنند، این کار را ادامه می دهند، چهار دلیل روان شناختی به دست آمد:

• ایجاد احساسات مثبت؛ یعنی سیگارکشیدن برای تحریک، آرامش یا لذت.
• کاهش احساسات منفی همچون تسکین اضطراب یا تنش.
• تبدیل مصرف سیگار به یک رفتار عادی یا خودکار و بدون آگاهی.
• وابستگی روانی به مصرف سیگار برای غلبه بر حالت های مثبت و منفی خود.

به عقیده «تامکینز» یکی از این دلایل، اصلی ترین عامل کنترل کننده در رفتار خاص سیگار کشیدن فرد است. در نتیجه، می توان اشخاص را براساس سیگاری بودن یا کسب احساسات مثبت یا سیگاری بودن عادتی و نظایر آن، دسته بندی کرد. تحقیقات در مجموع، الگوی «تامکینز» را تایید می کند. در نتیجه، می توان افراد را برمبنای اصلی ترین دلیلی که برای سیگار کشیدن بیان می دارند دسته بندی کرد، زیرا این دلیل بر رفتار مصرف سیگار آنان اثر می گذارد. برای مثال، در یک تحقیق درباره علل مصرف سیگار، رفتار افراد مورد آزمون که به لحاظ یک دلیل خاص امتیاز بالایی آورده بودند با هم مقایسه شدند.

بدین صورت که از آزمودنی ها خواسته شد از سیگارهایی که در سرکه فروبرده شده و طعم خوشایند خود را تا حدود زیادی از دست داده بودند استفاده کنند. به آزمودنی ها چنین گفته شده بود پژوهش به منظور امتحان یک ماده خاص صورت می گیرد که بعضی اثرهای منفی مصرف سیگار را بر ریه خنثی می کند. سیگاری های دارای هدف کسب احساسات مثبت، یعنی آن هایی برای کشیدن سیگار به دلیل طعم لذت بخش آن امتیاز کمی گرفته بودند این سیگارها را می کشیدند. در یک تحقیق دیگر، سیگاری های دارای هدف طرد احساسات منفی، یعنی آن هایی که به سیگارکشیدن برای کاهش اضطراب امتیاز داده بودند، پس از تماشای یک فیلم ترسناک بیشتر از کسانی که به این دلیل امتیاز کمی اختصاص داده بودند سیگار کشیدند.

نتایج به دست آمده از دیگر تحقیقات نیز نشان می دهد که مردم از سیگار به عنوان وسیله ای برای تحمل استرس استفاده می کنند. یک پژوهش چنین نشان داده است که سیگار کشیدن در میان نوجوانان کم سین و سال به میزان استرس در زندگی شان مربوط است؛ یعنی هر اندازه استرس آنان بیشتر باشد برای سیگار کشیدن مستعدتر می شوند. پژوهش دیگری نشان داده است که سیگاری های بزرگسال چنین اظهار می کنند که اگر در تعامل های اجتماعی استرس زا سیگار بشکند، در مقایسه با زمانی که سیگار نمی کشند، به اضطراب کمتری دچار می شوند و این کار بر قدرت بیان نظرهایشان اثر بسیاری می گذارد. اما مفهوم آن، این نیست که سیگار کشیدن یک راه خوب برای یافتن آرامش و کاستن از میزان تنش است.

اگرچه غالبا زمانی که سیگاری ها سیگار می کشند، در مقایسه با زمانی که نمی توانند این کار را انجام دهند کارهای خود را بهتر انجام می دهند و در موقعیت های پراسترس احساس آرامش بیشتری می کنند. بعضی شواهد نشان می دهند که آن ها در مقایسه با افراد غیرسیگاری کارهای خود را بهتر به انجام نمی رسانند یا احساس آرامش بیشتری نمی کنند. عوامل زیست شناختی نیز در تداوم مصرف سیگار موثر است؛ این واقعیت که سیگار کشیدن نوجوانان با مصرف سیگار پدر و مادر و خواهر و برادر ارتباط زیادی دارد نشان می دهد که کشیدن سیگار در خانواده ها شایع است. بی تردید بخشی از این رابطه از فرایندهای یادگیری اجتماعی، حاصل می شود.

همچنین بعضی از شواهد نشان می دهد که نیکوتینی که در دوران بارداری از یک مادر سیگاری به فرزندش انتقال یافته ممکن است کودک را در برابر اثرهای اعتیادآور نیکوتین مستعدتر سازد. آیا وراثت نیز در این امر نقشی را ایفا می کند؟ بررسی وضعیت دوقلوها و فرزندخوانده ها نشان داده است که عوامل وراثتی، بر یادگیری و حفظ رفتار سیگار کشیدم مردم، اثر می گذارند. اگرچه محققان درباره راه های خاصی که از طریق آن ها وراثت بر سیگار کشیدن اثر می گذارد، اطلاعات دقیقی ندارند، شواهد غیرقطعی سه راه ممکن را پیشنهاد می کند:

• عوامل وراثتی ممکن است برخی ویژگی های شخصیتی همچون سرکشی را تشکیل دهد که با سیگار کشیدن ارتباط دارند.
• وراثت ممکن است بر میزان لذت بردن یا نبردن شخص از تنباکو اثر بگذارد.
• عوامل وراثتی ممکن است بر میزان راحتی و شدت وابستگی جسمانی به تنباکو اثر بگذارند.

راهبردهای پیشگیری
چون اغلب افراد کشیدن سیگار را از سنین پایین شروع می کنند، اقدامات پیشگیرانه باید پیش از مصرف در نوجوانی صورت گیرد؛ این اقدامات، راهبردهای پیشگیرانه اولیه محسوب می شوند. هرچند اقدامات اولیه برای پیشگیری از سیگار کشیدن بر آثار بلندمدت این رفتار متمرکز است (مثلا مرگ بر اثر سرطان)، اما اساسا این رویکردها به دلایل متعددی ناموفق بوده اند؛ بسیاری از نوجوانانی که شروع به سیگار کشیدن می کنند از خطرات آن آگاهند، اما خود را در معرض خطر تصور نمی کنند، تا حدودی به این دلیل که نوجوانان معمولا پیش از تجربه عوارض طولانی مدت سیگار، تصمیم به ترک می گیرند.

حتی آن هایی که باور دارند در معرض خطر عوارض متعدد سیگار برای سلامتی قرار دارند نیز ممکن است مزایای کوتاه مدت تر سیگار کشیدن (مثلا بالغ به نظر آمدن) را مهم تر از عوارض طولانی مدت و دیرآیند آن بدانند. تاکید بر عوارض طولانی مدت کشیدن سیگار حتی ممکن است نتیجه معکوس بدهد، چون موجب می شود نوجوانان تصور کنند سیگار کشیدن هیچ عوارض منفی کوتاه مدتی ندارد. بنابراین، برنامه های جدیدتر پیشگیری بر آموزش تاثیرات نفوذ اجتماعی و یا آموزش مهارت های زندگی متمرکز است. برنامه های نفوذ اجتماعی مولفه هایی دارند که به منظور اثربخشی آن ها در بازداری نوجوانان از سیگار کشیدن طراحی شده اند.

این برنامه ها اطلاعاتی درباره عوارض فوری فیزیولوژیکی و اجتماعی سیگار کشیدن، همچون هزینه های مالی سیگار کشیدن و داشتن دندان های کثیف و بوی بدن دهان، در اختیار نوجوانان قرار می دهند. درواقع، در تغییر نگرش های نوجوانان درباره سیگار کشیدن، تاکید بر عوارض خفیف، اما کوتاه مدت سیگار کشیدن موثرتر از تاکید بر پیامدهای جدی، ولی طولانی مدت آن است. این برنامه ها با افشای ماهیت فریبنده تبلیغ سیگار، اطلاعاتی درباره تمایل نوجوانان برای استقلال در اختیار آن ها قرار می دهند. پیام اساسی این است افرادی که سیگار می خرند تسلیم شعارهای تبلیغاتی اند، اما آن هایی که از سیگار کشیدن امتناع می کنند مستقل و متکی به نفس هستند (صفات بسیار جذاب برای بیشتر نوجوانان).

به دلیل این که هم سالان نقش مهمی در شروع و تداوم سیگار کشیدن دارند، این برنامه ها اغلب تاکید دارند که بسیاری از نوجوانان مخالف مصرف سیگار هستند. نوجوانان گرایش به اغراق در تعداد افرادی دارند که به رفتارهای پرخطر دست می زنند و معتقدند دیگران تصورات بسیار مثبتی درباره این رفتارها و افرادی که به این رفتارها دست می زنند، دارند. در نهایت، برنامه های نفوذ اجتماعی معمولا با مدل های مطلوب نمایش داده می شوند، یعنی دانش آموزان بزرگ تر (مثلا دانش آموزان سال آخر دبیرستانی گروه هایی از دانش آموزان سال اول دبیرستانی را رهبری می کنند).

این رهبران هم سال، راهبردهایی برای مقاومت در برابر فشار هم سالان برای سیگار کشیدن نشان می دهند و اجازه می دهند شرکت کنندگان موقعیت های مختلف را نقش گذاری کنند تا به تمرین واکنش ها و پاسخ هایشان پرداخته باشند. برای مثال، ممکن است از دانش آموزان بپرسند که اگر کسی گفت:«بیا همه دارند سیگار می کشند» چگونه واکنش نشان خواهند داد. مطالعه ای روی دانش آموزان کلاس ششم در کانادا نشان داد دانش آموزانی که تحت آموزش برنامه نفوذ اجتماعی قرار گرفته بودند، به طور معناداری کم تر از آن هایی که چنین برنامه ای را آموزش ندیده بودند، احتمال داشت در اواخر کلاس هشتم سیگار را امتحان کنند.

به علاوه، این برنامه حتی در کمک به دانش آموزانی که قبلا گهگاه سیگار کشیده بودند نیز موثر بود؛ طی دو سال پیگیری، 63 درصد از آن هایی که این برنامه را آموزش دیده بودند سیگار را ترک کردند. برنامه های آموزش مهارت زندگی مبتنی بر این فرض هستند که نوجوانان فاقد عزت نفس و اعتماد به نفس، بیشتر در معرض خطر مصرف سیگار قرار دارند. نوجوانان معمولا به دو دلیل سیگار می کشند:داشتن احساس بهتر و فقدان مهارت های لازم برای ایستادگی در برابر فشار هم سالانی که آن ها را برای سیگار کشیدن تحت فشار قرار می دهند. این برنامه ها شامل برخی مولفه های برنامه های نفوذ اجتماعی است؛ مثل ارائه اطلاعات درباره پیامدهای منفی و کوتاه مدت مصرف سیگار و تاثیر رسانه ها بر آن.

اما آن ها حمایت کلی برای افزایش عزت نفس و شایستگی اجتماعی، فنونی برای مقاومت در برابر درخواست های مجاب کننده و مهارت هایی برای ارتباط کلامی و غیرکلامی نیز به نوجوانان ارائه می دهند. مطالعه «گیل بات وین» و همکارانش در سال 1984 نشان داد که دانش آموزان کلاس هفتم در نیویورک که به مدت چهار تا شش هفته، پانزده جلسه در مورد مهارت های زندگی آموزش دیده بودند، کمتر از آن هایی که تحت چنین آموزشی قرار نگرفته بودند، احتمال داشت حتی تا بیشتر از یک سال بعد سیگار بکشند (به ترتیب 10 درصد در برابر 22 درصد).
هرچند برخی رویکردهای روانی و اجتماعی پیشگیری از سیگار کشیدن تا حدی موثر بوده اند، اما بعضی از این برنامه ها موفقیت اولیه خوبی داشته اند که با گذر زمان از بین رفته است.

به علاوه، چون دانش آموزان پایین تر از کلاس پنجم که نگرش های مثبتی به سیگاری ها داشته اند (احتمالا براساس تصاویر سینمایی یا تلویزیونی)، بیشتر احتمال داشته که در دبیرستان شروع به سیگار کشیدن کنند، به نظر می رسد آموزش سه یا چهار سال قبل از این دوران، تاثیر اندکی دارد. احتمالا برنامه های موثر و کارآمد باید شامل جلسات کمکی در دبیرستان، تمرکز بر افرادی که قبلا گهگاه سیگار کشیده اند و در نتیجه در معرض خطر زیاد مصرف سیگار هستند، شناسایی و توجه ویژه شخصی تر براساس نیازهای روانی مشخص دانش آموزان باشد. همچنین ارائه پیام های پیشگیری از مصرف سیگار به افرادی که سیگار می کشند اما هنوز سیگاری های عادتی (و معتاد به سیگار) نیستند، بسیار اهمیت دارد.

در این زمان، راحت تر می توان مداخله انجام داد تا زمانی که عادت به مصرف سیگار به شدت و به قوت شکل گرفته باشد. در تلاش برای پیشگیری از مصرف سیگار از برخی ابزارهای رسانه ای مانند تلویزیون، مجلات و تبلیغات روی بیلبورد استفاده شده است. هر چند، برخی برنامه های وسیع با کاهش محرک های مصرف سیگار و تغییر نگرش به سیگاری ها به مثابه افرادی خونسرد، به پیشگیری از سیگار کشیدن کمک کرده اند، اما این رویکردها به دلایل متعدد موثر نبوده اند. شبکه های تلویزیونی که برای پخش تبلیغات عمومی پولی دریافت نمی کنند، احتمالا چنین تبلیغاتی را در ساعات کم بیننده پخش می کنند.

در نهایت، در تلاش برای پیشگیری از مصرف سیگار توسط نوجوانان، برنامه های وسیع دولتی نیز به کار گرفته می شوند. این برنامه ها از راهبردهای متنوعی، از جمله افزایش بهای سیگار، محدود کردن تبلیغات سیگار، ممنوعیت استعمال آن در امکان عمومی و محروم کردن نوجوانان از امکان خرید سیگار، استفاده می کنند. افزایش بهای سیگار در کاهش سیگار کشیدن نوجوانان کاملا موثر خواهدبود، چون نوجوانان درآمد شخصی نسبتا اندکی دارند. درواقع، مطالعه جدیدی نشان داده است که افزایش بهای سیگار تا 10 درصد باعث کاهش 10 درصدی مصرف سیگار در میان نوجوانان خواهدشد.
پاسخ
 سپاس شده توسط **Maria** ، ✩σραqυєηєѕѕ✭
#9
روش برخورد با کسی که قصد خودکشی دارد

سلامت خانواده ^.^ 1

اگر در دوستان یا اطرافیان تان کسی قصد خودکشی
دارد شما میتوانید با این روش ها او را منصرف کرده و
به زندگی برگردانید.

راه های نجات دیگران از خودکشی

هر سال حدود یک میلیون نفر در جهان به دلیل اقدام به خودکشی، می میرند.وقتی کسی خودکشی می کند، از خود می پرسید چرا من متوجه نشدم او چنین خیالاتی را در سر می پرواند. چرا نتوانستم کمکش کنم؟خودکشی

چرا نتوانستم درمان درد او باشم تا سهم ناچیزم را در زندگی او ادعا کنم. آیا درد اوچنان بی درمان بوده است که تصمیم گرفته در این سن کم به زندگی اش خاتمه دهد.

سلامت خانواده ^.^ 1
چگونه از خودکشی دیگران جلوگیری کنیم؟

هیچ کدام از شهرهای بزرگ ایران، خط تماس اضطراری برای خودکشی ندارند، حق ویزیت روانشناسان و مشاوران آنقدر گران است که قرارهای ملاقات با آنان را به طبقات خاصی از جامعه محدود می کند و در حالی که خیلی ها تمایل دارند بگویند مقصر افزایش اخبار خودکشی، رسانه هایی هستند که اخبار این حوادث را پوشش می دهند، نباید فراموش کرد که خودکشی هم مثل هر مساله دیگری، ریشه های متعددی دارد و یک شبه و بدون مقدمه اتفاق نمی افتد.

اما چه کنیم اگر فهمیدیم که یکی از دوستان یا آشنایان و نزدیکانمان به خودکشی فکر می کند؟ قبل از هر چیز فراموش نکنید که این نوشته مشهور آندره مارلو که می گوید:«آدم هایی که در مورد خودکشی حرف می زنند معمولا خودکشی نمی کنند»، ریشه ای در واقعیت ندارد.

نشانه ها و کلماتی که می شنوید را جدی بگیرید. مفتخر باشید که آدمی که می خواهد خودکشی کند، شما را انتخاب کرده است تا در مورد تصمیمش حرف بزند. معنی اش این است که به شما اعتماد کرده و برای رابطه اش با شما ارزش قائل شده است. به کسی که در مورد مسائل سلامت روانش با شما صحبت می کند، به چشم مزاحم نگاه نکنید. متوجه باشید که افسردگی و افکار خودکشی، ناشی از ضعف، تنبلی یا ناتوانی نیست. مشکلات سلامت روان مثل باقی مشکلات سلامتی در سایر اندام های بدن، ناشی از عملکرد یکی از دستگاه های بدن است، نه ناتوانی فردی یا علاقه مندی به جلب توجه و برچسب های ناخوش آیند دیگر. با راه های زیر، ممکن است بتوانید جان یک آدم دیگر را نجات دهید که به اندازه نجات کل آدم های دنیا مهم است:

1. چیزی که می شنوید را جدی بگیرید، آدم ها را جدی بگیرید و بگذارید آنها بدانند که برای شما مهم هستند

شنیدن اینکه حال آدمی اینقدر بد است که به خودکشی فکر می کند، حتما ترسناک و ناراحت کننده است و می تواند نشانه ای از وجود یک بحران واقعی در آدم ها باشد اما خیلی وقت ها، آدم هایی که در مورد خودکشی حرف می زنند نیاز دارند که کسی به حرف آنها گوش کند. پس به آنها توجه کنید، از آنها بخواهید که حرف بزنند، به دوستتان بگویید که زندگی و سلامتی اش برای شما مهم است، اگر به اندازه کافی به او نزدیک هستید برایش از یک متخصص وقت بگیرید، او را تا مطب دکتر برسانید و صبر کنید تا ملاقاتش تمام شود و اگر از متخصص راضی نبود به او اطمینان بدهید که می توانید کس دیگری را پیدا کنید که بتواند با او ارتباط برقرار کند.

2. سعی کنید تشخیص دهید که چه زمانی موقعیت «بحرانی» است

اگر دوستتان در خانه تنهاست و تلفن را جواب نمی دهد، اگر به جایی رفته است که می ترسید بتواند آسیبی به خودش بزند، اگر شما را در جریان قصدش برای خودکشی قرار داده است و می دانید که برای این کار برنامه ریزی می کند، می توانید با 110 تماس بگیرید. از اینکه این تماس شاید برای شما یا دوستتان یا خانواده ها مشکلی به وجود بیاورد، اصلا نترسید. مددکاران اجتماعی پلیس می توانند شما را راهنمایی کنند که چه کاری در این شرایط بهتر است. اگر وضعیت واقعا خطرناک باشد، ماموران پلیس می توانند به نجات جان دوستتان کمک کنند. پس روی پلیس حساب کنید.

3. دلسوز باشید

کسی که با شما در مورد افکار خودکشی یا روزهای بدش حرف می زند، شجاعت زیادی به خرج داده است، برای شما ارزش و احترام زیادی قائل بوده و روی شما حساب کرده است. ارزش طرف صحبت قرارگرفتن را داشته باشید، دلسوزی نشان بدهید، دوستتان را قضاوت نکنید، به او نگویید که تنبل یا ضعیف است یا ارزش زندگی کردن را نمی داند. سعی کنید خودتان را به جای او قرار دهید و مساله را از نگاه او بررسی کنید. مهربان باشید و نشان بدهید که ارزش این اعتمادی که به شما شده است را دارید. دوستتان را تشویق کند که کمک حرفه ای بگیرد و به او اطمینان بدهید که در کنارش می مانید.

4. به دوستی که می دانید در حال مبارزه با افسردگی یا اضطراب است، نزدیک شوید و با او حرف بزنید

تصور نکنید که حرف زدن با دوستتان در مورد مسائلش، مساله شما نیست. به این فکر نکنید که حرف زدن در مورد اضطراب یا افسردگی می تواند حال فعلی شما را عوض کند. با دوستتان حرف بزنید. حرف زدن به شما و دوستتان کمک خواهد کرد. بنیاد ملی پیشگیری از خودکشی در آمریکا پیشنهاد داده است که حرف زدن را قدم به قدم بر اساس گام های زیر آغاز کنید:

- از دوستتان بخواهید که اگر می تواند و می خواهد با شما به صورت خصوصی حرف بزند

- با سوال کردن سر حرف را باز کنید. شما بازجو نیستید اما اگر به اندازه کافی دلسوزانه سوال کنید می توانید به دوستتان کمک کنید که راحت تر حرف بزند، مثلا می توانید بگویید «به نظرم رو به راه نیستی. چیزی شده؟»

- به داستان دوستتان گوش کنید و نشان بدهید که شنیدن آن چیزی که می گوید برای شما مهم است

- از دوستتان بپرسید که آیا به این فکر کرده است که می خواهد به خودش آسیب برساند یا احتمالا زندگی اش را تمام کند؟

- دوستتان را تشویق کنید که به سراغ متخصص برود، کمک حرفه ای و پزشکی بگیرد و به او اطمینان بدهید که در کنارش هستید

5. همه حرف ها را نباید گفت

سعی نکنید به دوستتان بگویید که مشکلش اهمیت ندارد یا کم اهمیت است. سعی نکنید به او بگویید که «چیزی نیست». سعی نکنید بحثی در مورد ارزش و اهمیت زندگی یا معنای آن شروع کنید. به دوستتان نگویید که شما می توانید وضعیت او را تغییر دهید یا می توانید مشکلات او را حل کنید. به دوستتان نگویید که «حالت بهتر می شود». سعی نکنید او را قانع کنید که «مشکلی وجود ندارد». چانه نزنید. نگویید «زمان مساله را حل می کند و حالت بهتر می شود». درست همان طوری که زخم معده هفته آینده درمان نمی شود، این طور مشکلات هم تنها با «گذشت زمان» حل نمی شود. همان طوری اظهار نظر کنید که وقتی کسی از شما می پرسد با درد کلیه اش چه کاری باید بکند، به او پاسخ می دهید. پرسیدن اینکه «اگر خودکشی کنی چه بلایی به سر اعضای خانواده ات می آید؟» بی فایده است و کمکی به دوستتان نمی کند. آدم هایی که به خودکشی فکر می کنند، احتمالا فشار زیادی از طرف اعضای خانواده شان احساس می کنند. درک کنید که آنها از اینکه مسئول باشند خسته هستند.

6. رفتارهای آدم ها مهم هستند

آدم ها با زبان های مختلفی سعی می کنند دیگران را در مورد مشکلاتشان آگاه کنند. طبق بررسی های بنیاد ملی پیشگیری از خودکشی در آمریکا، اغلب کسانی که خودکشی می کنند در هفته ها یا ماه های پیش از خودکشی در مورد خودکشی حرف زده اند.

صحبت کردن از خودکشی، صحبت کردن از اینکه دلیلی برای زندگی وجود ندارد، صحبت کردن از این احساس که «مزاحم دیگران هستم»، احساس گیر افتادن یا درد غیر قابل توضیح و غیرقابل تحمل، همه اینها آدم ها را در خطر بالای آسیب پذیری و تمایل به خودکشی قرار می دهد. جمله هایی مثل «اگر بمیرم هم مهم نیست» یا «دلم می خواست کاش از خواب بیدار نمی شدم»، می تواند و باید زنگ خطر را برای شما به صدا در بیاورد.

شاید بیشتر کسانی که از خودکشی حرف می زنند واقعا اقدام به خودکشی نکنند اما حرف زدن از خودکشی نشانه جدی افسردگی است. بنیاد ملی پیشگیری از خودکشی در آمریکا می گوید:«پرسیدن در مورد تمایلات به خودکشی نیست که ایده خودکشی را در مغز دیگران قرار می دهد اما سوال کردن در این مورد می تواند به دیگران کمک کند که در مورد مسائلشان حرف بزنند».

7. به آدم ها کمک کنید که کمک حرفه ای بگیرند

کمک حرفه ای را دست کم نگیرید. اگر تا اینجای کار با دوستتان همراه بوده اید، کمک زیادی به او کرده اید اما مشکل حل نشده است. کمک حرفه ای و تخصصی برای افرادی که با مسائل سلامت روان درگیر هستند ضروری است. روانشناسان، روانپزشکان یا روان درمانگران، می توانند افراد مناسبی برای مراجعه و کمک گرفتن باشند. متاسفانه در ایران ، هنوز کمک های حرفه ای اورژانسی آنلاین به زبان فارسی در دسترس نیست اما سعی کنید به دوستتان کمک کنید روانشناس مناسبی پیدا کند. به او اطمینان بدهید که در کنار او هستید، مسائل خصوصی را بین خودتان نگه می دارید و حمایتش می کنید تا حالش بهتر شود.

8. از عوامل خطرآفرین آگاه باشید

برخی شرایط خاص روانی می تواند خطر تمایل به خودکشی را بیشتر کند. افسردگی، اختلال دو قطبی، شیزوفرنی، تیپ های شخصیتی مستعد، اختلال های اضطرابی ، سوء مصرف مواد مخدر و برخی داروها، از جمله چیزهایی است که باید نگرانشان باشید. عوامل دیگری هم هستند که می توانند شانس حرکت به سمت خودکشی را در افراد بیشتر کنند. سابقه خودکشی های ناموفق قبلی، سابقه خودکشی موفق یا ناموفق اعضای خانواده، درگیری با یک بیماری مزمن و درگیری طولانی مدت با استرس، به گفته مرکز ملی پیشگیری از خودکشی آمریکا می توانند نگران کننده باشند. دسترسی به ابزارهای خودکشی هم می تواند خطرناک باشد. اگر کسی به شما گفته است که قصد دارد خودکشی کند، از او بپرسید که برنامه دارد چطور این کار را انجام دهد و سعی کنید دسترسی اش به وسایلی که می تواند برایش خطرآفرین باشد را محدود کنید. در مورد داروها، مخدرها و سم ها حساس باشید.

9. علائم هشداردهنده را بشناسید

چیزهایی که دوستتان می گوید، رفتارهایی که انجام می دهد، تغییر حال و هوا و چیزهایی از این دست می تواند هشداردهنده باشد. هرچه تعداد چیزهایی که مشاهده می کنید بیشتر باشد، خطر نزدیک تر است. کمک کنید دوستتان تغییر حال و هوا بدهد، به خصوص زمانی که مساله ناشی از ارتباط با یک اتفاق دردناک، از دست دادن یا مرگ یکی از عزیزان و نزدیکان است. افزایش مصرف الکل یا مواد مخدر و حتی بعضی داروها، جست وجو در مورد راه های خودکشی در وب، بی احتیاطی های عجیب و غریب، رفتار تهاجمی، بی خوابی یا پرخوابی، خداحافظی با دوستان و آشنایان و بخشیدن اموال با ارزش به دیگران، از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلا جذاب بودند، تحریک پذیری، اضطراب و مانند آنها می تواند نشانه های خطر باشد.

10. به دوستتان کمک کنید برنامه ای برای حفظ امنیتش بنویسد

اگر نگران دوستتان هستید به او کمک کنید که برنامه ای برای حفظ امنیتش بنویسد. اگر می خواهید به او کمک کنید، اسم شما باید در لیست افرادی که می توانند به او کمک کنند باشد. برنامه حفظ امنیت شخصی شامل موارد زیر است که در پاسخ به هر کدام از پرسش ها باید حداقل سه گزینه مختلف ذکر شود:

- نشانه هایی که می گوید شرایط در حال بد شدن است چیست؟ افکار، تصاویر ذهنی، حال و هوا، شرایط یا رفتارهایی که باعث می شود به خودکشی فکر کنید چه چیزهایی هستند؟

- چه کار می توانم بکنم که با شرایط مقابله کنم؟ چه کار باید انجام بدهم تا بدون دخالت دادن دیگران، حال و هوایم تغییر کند؟ چیزهایی مانند تمرین تمرکز، مدیتیشن، ورزش و ...

- افراد یا جاهایی که می توانند حالم را عوض کنند چه کسانی یا چه جاهایی هستند؟

- کسانی که می توانم به آنها زنگ بزنم تا به کمک من بیایند کدام ها هستند؟

- متخصص هایی که می توانند کمک کنند چه کسانی هستند؟

- چه کاری می توانم انجام بدهم که شرایطم امن و آرام بشود؟
پاسخ
 سپاس شده توسط **Maria** ، ✩σραqυєηєѕѕ✭
#10
وقتی ظرف نگهداری مواد غذایی سمی می شود!
سلامت خانواده ^.^ 1

انتخاب اشتباه ظرف نگهداری مواد غذایی باعث ورود
مواد خطرناک به داخل محتوی ظرف خواهد شد و بدون
آنکه متوجه باشیم مود خوراکی و غذای مصرفی خود را
آلوده کرده ایم.

جنس پلاستیک ظرف نگهداری مواد غذایی خطرناک است

ظرف نگهداری مواد غذایی بریا دسته ای از مواد غذایی و خوراکی مناسب نیستند چرا که ترکیبات این دسته از ظروف با برخی از مواد غذایی به راحتی ترکیب شده و مشکل ساز خواهند شد.ظرف نگهداری مواد غذایی
ظروف پلاستیکی جزو ظروف پرکاربرد آشپزخانه هستند که برای نگهداری انواع مواد غذایی خام و پخته ایده آل به نظر می رسند. علاوه بر تنوع شکل، اندازه و سهولت مصرف، قیمت مناسب آنها در مقایسه با ظروف آلومینیومی یا مواد دیگر علت دیگر وجود این ظروف در کابینت همه آشپزخانه هاست، اما مشکل اینجاست که همه خوراکی ها را نمی توان در ظروف پلاستیکی نگه داشت زیرا ترکیبات آنها قابلیت تجزیه سریع یا حتی آلودگی با باکتری ها را دارند.

متاسفانه بسیاری از افراد شناختی در این باره ندارند و این شیوه را بدون رعایت اصول درست دائم در منزل، محل کار، گردش و سفر به کار می گیرند. به همین دلیل در ادامه 6 مورد از خوراکی هایی را که اصلا نباید با مواد پلاستیکی تماس داشته باشند، معرفی می کنیم.

سلامت خانواده ^.^ 1
ظرف پلاستیکی برای نگهداری همه مواد غذایی مناسب نیستند

6 گزینه ممنوع مواد غذایی برای نگهداری در ظرف پلاستیکی

1. تخم مرغ خام

تخم مرغ خام و دیگر خوراکی های حاوی آن مانند سس مایونز، املت و... نباید در ظروف پلاستیکی نگهداری شوند زیرا ممکن است ظروف با باکتری هایی مانند سالمونلا (باکتری ای است که معمولا در جوجه و تخم مرغ وجود دارد و عامل شایع ترین مسمومیت های غذایی است.

این باکتری با پختن غذا از بین می رود اما ممکن است در تخم مرغ خام و خوراکی های حاوی آن که حرارت نمی بینند، یافت شود) و اشریشیا کُلی (بیشتر گونه های این باکتری بی آزار هستند اما بعضی از آنها عامل بسیاری از مسمومیت های غذایی و اسهال اند) آلوده شوند. در واقع، این میکروارگانیسم ها به راحتی از طریق این غذاها منتقل می شوند و در تماس با مواد پلاستیکی می توانند تکثیر بی حد و مرزی داشته باشند. تنها روش مطمئن برای نگهداری چنین خوراکی هایی استفاده از ظروف شیشه ای و مقاوم به حرارت است.

2. گوشت های فرآوری شده

علت عدم توصیه نگهداری گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس، همبرگر و... در ظروف پلاستیکی کاهش خواص تغذیه ای آنهاست. حتی زمانی که این محصولات برش زده می شوند یا در ترکیب غذاهای حاوی سس به کار می روند، خیلی سریع تغییر می کنند و طعم و بافت اصلی خود را از دست می دهند.

3. سوپ ها و غذاهای حاوی سس

این غذاها معمولا با حرارت بالا طبخ می شوند و اگر در ظروف پلاستیکی سرو شوند، با ترکیبات آن واکنش داده و طعم و خواص خود را از دست می دهند. البته اگر غذا کاملا خنک شود می توان آن را در ظروف پلاستیکی دربسته ریخت و در یخچال نگهداری کرد. در واقع، گرمای پخش شده در ظرف عامل مشکل زا در مواد غذایی خواهد بود.

4. شیر و فرآورده های لبنی

ظروف پلاستیکی شرایط لازم برای نگهداری مطلوب شیر و دیگر فرآورده های آن را ندارند. گرچه شاید بتوان چند ساعت این خوراکی ها را در ظروف پلاستیکی نگهداری کرد اما برای مدت طولانی اصلا توصیه نمی شود زیرا خطر آلودگی با باکتری ها افزایش پیدا می کند. ظروف پلاستیکی روند تغییرات دمایی را در خوراکی ها آسان می کند، به تجزیه آنها سرعت می بخشد و خطر ابتلا به ناراحتی های گوارشی و معده را افزایش می دهد. پنیر در این خصوص حساسیت بیشتری دارد زیرا با قرارگیری پنیر ظرف حالت تعریق پیدا می کند و زمینه رشد قارچ ها و باکتری ها فراهم می شود و این موضوع موجب بروز ناراحتی های گوارشی پس از یک بار مصرف می شود. بنابراین بهترین ظروف برای نگهداری شیر و فرآورده های آن ظروف آلومینیومی و لعابی هستند زیرا زمان ماندگاری ماده غذایی یادشده را افزایش می دهند.

5. سالاد و سبزیجات

بیشتر مردم تصور می کنند ظروف پلاستیکی بهترین انتخاب برای نگهداری سبزیجات تازه به خصوص انواع سالاد هستند. گرچه ممکن است بتوان مانع از آلودگی شد اما اصلا نمی توان سبزیجات را مدت طولانی تازه نگه داشت. در کل، تماس سبزیجات خردشده و آغشته به سس با ظروف پلاستیکی هم باعث تغییر طعم و هم از دست دادن خواص تغذیه ای شان می شود بنابراین آنها را در ظروف شیشه ای بریزید.

6. قهوه و چای

گرچه امروزه انواع لیوان و فنجان برای چای و قهوه موجود است اما اگر ضرورتی برای استفاده از لیوان های پلاستیکی بود حتما باید اجازه داد ابتدا نوشیدنی کاملا خنک شود. در واقع، دمای بالا روی پلاستیک تاثیر می گذارد و خطر آلودگی با باکتری ها را هم افزایش می دهد و طعم و خواص نوشیدنی را نیز عوض می کند.

حرف آخر

در پایان باید گفت گرچه ظروف پلاستیکی برای خوراکی های ذکرشده اصلا مناسب نیستند اما بهتر است برای نگهداری دیگر مواد غذایی نیز ظروف با شرایط نگهداری بهتر به خصوص ظروف شیشه ای انتخاب شوند. در واقع، استفاده از مواد پلاستیکی تهدیدی جدی برای محیط زیست است که با آلودگی منابع آب و خاک زمینه بروز بیماری های مختلف را در طولانی مدت افزایش می دهد.
پاسخ
 سپاس شده توسط **Maria** ، ✩σραqυєηєѕѕ✭


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تاثیر جنسیت جنین بر سلامت مادر و کودک
  بزرگترین دشمنان سلامت قلب را بشناسید
  خوراکی های مفید برای سلامت روده
  تست سریع سلامت ؛ کجای صورتتان چروک شده ؟
  عوارض داروها در سلامت دهان ، دندان و سایر اعضای بدن
  چگونه بد جویدن غذا می تواند روی ظاهر و سلامت ما تاثیر بگذارد؟
  10عادات اشتباه که سلامت و جذابیت هر فردی را از بین می برد
  5نشانه بی توجهی به سلامت بدن که باید جدی گرفت
  چشم بند خواب چیست و چه فوایدی برای سلامت انسان دارد؟
  ناگفته های چشم پزشکان برای مراقبت از سلامت چشم

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان