امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حذف پراید موجب تنش در بازار خودرو شد/ احتمال افزایش ۴۰ درصدی قیمت خودرو تا پایان سال

#1
حذف پراید موجب تنش در بازار خودرو شد/ احتمال افزایش ۴۰ درصدی قیمت خودرو تا پایان سال 1
در چند ماه اخیر شیوع بیماری کرونا بسیاری از حوزه‌های فعال دنیا را تحت تاثیر قرار داد، بنابراین رکود بسیار بحرانی در تمام دنیا ازجمله در اقتصاد مشاهده می‌کنیم، در نتیجه این رکود در کشور ما نیز حاکم شد. اما اگر بازار خودرو را دنبال کنید سیر صعودی را در قیمت‌ها مشاهده خواهید کرد که موجب نگرانی در افکار عمومی و بلاتکلیفی بازار شده باشد.
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: درحال حاضر وضعیت فعلی به گونه‌ای است که باید به هرشکلی که می‌توان ظرفیت تولید را افزایش داد تا بتوان جوابگوی بخشی از تقاضای بازار شد و خودرو از موقعیت سرمایه‌گذاری خارج شود. این تنها راهکاری است که می‌توان برای نجات بازار خودرو و صنعت رو به موت خودرو انجام داد.







امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه خودرو دیگر کالای مصرفی و تابع عرضه و تقاضا نیست، گفت: در وضعیت فعلی که اتفاقات کلان اقتصادی نه تنها در ایران بلکه در دنیا درحال رخ داده است، مردم به انواع سرمایه‌‌گذاری روی آورده‌اند و نگاه به بازار خودرو به عنوان نگاه به بازاری برای سرمایه‌داری تغییر کرده است.



به گفته وی، رسیدن شاخص کل به مرز 800 هزارتا، افزایش قیمت طلا، افزایش نرخ ارز و رسیدن به کانال 16 هزار تومانی آن و افزایش 20 درصدی مواد اولیه مورد نیاز صنایع در اسفندماه موجب می‌شود که هر فردی که در بازار سرمایه‌داری حضور دارد، افزایش قیمت خودرو را پیش بینی کند. بنابراین به دلیل کاهش ارزش ریال و به جز نوسانات هیجانی برگرفته از برخی اخبار در بازار خودرو در مجموع شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم.



کاکایی خبرهای منتشر شده چند روز اخیر در حوزه خودرو را تاثیرگذار در افزایش قیمت‌ها عنوان کرد و گفت: خبر حذف پراید در صورتی که هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد موجب ایجاد نگرانی در قشر ضعیف که توان خرید خودروهایی با مدل بالاتر را ندارند و ایجاد تنش در بازار خودرو و سوء‎استفاده سرمایه‌گذاران از این اتفاق شده است.



این کارشناس خودرو عدم وجود قیمت مصوبی را از مشکلات اصلی بیان کرد و ادامه داد: به دلیل اینکه هیچ قیمت رسمی و مصوبی در خودرو وجود ندارد این فروشندگان هستند که قیمت‌ها را مشخص می‌کنند، بنابراین اگر فروشندگان نیازی به پول حاصل از فروش خودرو نداشته باشند از فروش آن تا رسیدن به قیمت بالاتر امتناع می‌کنند، پس با وجود رکود در بازار شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود.



به گفته وی؛ حذف پراید و 405 و از طرف دیگر اسرار دولت به پیاده کردن استانداردهای یورو 5 و غیره ... موجب قوت گرفتن پیش‌بینی افزایش قیمت خودرو شده است. زیرا حذف پراید موجب افزایش قیمت آن در بازار و به معنای دیگر کاهش ارزش ریال خواهد شد.



این استاد دانشگاه ادامه داد: به دلیل اینکه مدیران صنعتی و کارآفرینان صنعت در سال گذشته نهایت سعی و تلاش خود را داشته‌اند تا با افزایش تحریم‌ها شاهد افزایش تولید و حتی زدن رکورد آن برخلاف پیش‌‌بینی‌های کاهشی باشیم، دیگر توانی برای آنها نمانده است و این سیاستمداران خواهند بود که با تمهیدات و تصمیمات خود اقتصاد، تورم و بازار را کنترل کنند.



وی با تاکید بر اتخاذ تصمیمات سخت از طرف سیاستمداران، گفت: زیرا با وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور، تحریم‌ها و نرخ ارز چشم اندازی برای افزایش تولید از طرف مدیران صنعتی که موجب کاهش قیمت خودرو باشد وجود ندارد و باید پذیرفت که تولید در برابر تقاضا و سرمایه‌گذاری کم است، بنابراین مدیران هستند که می‌توانند قیمتها را کنترل کنند.



این کارشناس خودرو، رخداد جهش‌های موجود در بازار بورس، افزایش قیمت طلا و ارز را کاهش ارزش ریال تعبیر کرد و افزود: با توجه به تورم 35 درصدی پیش‌بینی شده اقتصاددانان تا پایان سال در کشور، می‌توان افزایش قیمت نزدیک به 40 درصدی را تا پایان سال جاری برای خودرو نیز پیش بینی کرد. این درحالی است که اگر این موارد با کاهش ساخت خودرو از طرف خودروساز به دلایل مشکلات حاصل از تحریم و مواد اولیه همراه باشد، این میزان افزایش خواهد یافت. به خصوص اگر وضعیت حاکم با عدم تصمیم گیری مدیران و مسئولین همراه باشد.



وی ادامه داد: لازم به ذکر است که مدیران و سیاستمداران همان روش سال گذشته‌ی اعمال قیمت‌های دستوری را ادامه می‌دهند که این روش‌ها موجب افزایش قیمت خودرو و زیان بیش از پیش خودروسازان و قرارگیری آن‌ها با چالش‌های جدی است. بنابراین در صورت ادامه یافتن این وضع حاکم در کشور چشم انداز خوبی را برای بازار خودرو نمی‌توان دید و به دلیل اینکه بازار تابع قیمت ارز است، بنابراین تورم 40 درصدی خودرو تا پایان سال منطقی به نظر می‌رسد.



این کارشناس بازار خودرو در مورد راهکارهای موجود گفت: درحال حاضر تنها راهکار کوتاه مدتی که می‌توان ارائه کرد این است که سیاستمداران تصمیمات جدی مانند؛ آزادسازی قیمت خودرو را اتخاذ کنند فعلا در مورد پیاده‌سازی استاندارهای یورو 5 در خودروها کوتاه بیایند، چرا که رفتن به سمت ساخت خودروهای یورو5 موجب کاهش تولید و در نتیجه افزایش قیمت خواهد بود.



عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: درحال حاضر وضعیت فعلی به گونه‌ای است که باید به هرشکلی که می‌توان ظرفیت تولید را افزایش داد تا بتوان جوابگوی بخشی از تقاضای بازار شد و خودرو از موقعیت سرمایه‌گذاری خارج شود. این تنها راهکاری است که می‌توان برای نجات بازار خودرو و صنعت رو به موت خودرو انجام داد. زیرا خودروسازان بیش از 35 میلیارد تومان متضرر شده‌اند و باید از ادامه آن جلوگیری کنیم تا بعد بتوان در مورد خودرو و حتی کاهش قیمت آن تصمیم گرفت.
پاسخ
آگهی
#2
خخخ
چ روزایی بود خداییش
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ناشناس
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ◘◘○○قیمت خودروها○○◘◘
  خودرو ﺭﻭﻟﺰﺭﻭﯾﺲ ﺳﺎﯾﻠﻨﺖ ﺷﺎﺩﻭ ﺍﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ رسما تایید شد
  ﺗﻘﻮﯾﺖ خودرو ﺗﻮﯾﻮﺗﺎ ﻟﻨﺪﮐﺮﻭﺯﺭ ۷۹ ﺑﺎ ﺑﺪﻧﻪ ﺯﺭﻫﯽ
  خودرو دﺍﻧﮓ ﻓﻨﮓ S50 EV‌ ﭘﻼ‌ﺱ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺭﺳﻤﯽ ﺭﻭﻧﻤﺎﯾﯽ ﺷﺪ
  خودرو مرسدس ﺁ ﺍﻡ ﺟﯽ EQS رقیب تسلا مدل s پلید
  جزئیاتی از نسخه ویژه خودرو فورد رنجر رپتور
  گزارشی جدید از خودرو ﺁﺋﻮﺩﯼ RS4 مدل کاملا الکتریکی
  رونمایی خودرو جنسیسG70 شوتینگ بریک واگن برای قاره اروپا
  خودرو ﻓﯿﺲ ﻟﯿﻔﺖ ﭼﺮﯼ ﺁﺭﯾﺰﻭ 6 ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪ
  اولین خودرو جهان با قابلیت تغییر رنگ؛ ب‌ام‌و برای CES 2022

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان