امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مزایا و معایب استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودرو

#1
مزایا و معایب استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودرو 1
شاید شما هم تا بحال از باد نیتروژن در لاستیک‌های خودروی خود استفاده کرده باشید. البته در گذشته عمده کاربرد استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک‌های خودروهای نظامی بوده است در ادامه می خواهیم با باد نیتروژن و مزایا و معایب آن بیشتر آشنا شویم.
گاز نیتروژن در لاستیک خودرو
با توجه به گزارشات کارشناسان خودرو در این زمینه متوجه می شویم میزان کاهش باد نیتروژن لاستیک نسبت به کاهش فشار باد معمولی حدود یک ششم می باشد و در حال حاضر با توجه به مشخص شدن مزایای دیگر این نوع باد لاستیک، استفاده از آن بیشتر و گسترده تر شده است. با این حال سوالاتی در مورد گاز نیتروژن مطرح می شود مانند:

طبق گفته یکی از کارشناسان خودرو اگر اهل رانندگی سریع و تند رفتن هستید و همچنین در نزدیکی شما آپاراتی وجود دارد که همواره گاز نیتروژن دارد بهتر است از این باد برای لاستیک های خودروی خود استفاده نمایید و اگر به چنین تعمیرگاه و آپاراتی دسترسی ندارید و یا اینکه اهل تند رفتن نیستید بهتر است از باد معمولی در لاستیک خودروی خود استفاده نمایید.
مزایا و معایب استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودرو 1
فواید باد نیتروژن زدن در تایر ماشین
مزایای استفاده از باد نیتروژن در لاستیک ماشین
با توجه به گزارشات و آمارها در این زمینه استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک های خودرو روز به روز در حال افزایش است و افراد و رانندگان بیشتری به مرور زمان علاقمند به استفاده از این گاز می شوند. البته استفاده از گاز نیتروژن چیز جدیدی نیست و سالها قبل استفاده از باد نیتروژن در لاستیک های خودرو مرسوم شد.

از این باد سالهاست که در لاستیک هواپیماها، ماشین های ارتش آمریکا و تمام اتومبیل های مسابقات داکار استفاده می شود. با این حال باد نیتروژن هم مانند هر چیز دیگری در کنار مزایای خود دارای معایبی هم می باشد که در ادامه به طور کامل به آنها خواهیم پرداخت.

گفتنی است یکی از راه های افزایش عمر لاستیک خودرو می تواند استفاده از گاز نیتروژن باشد.

1. حذف رطوبت
بر اساس گزارشات و اطلاعات در این زمینه می توان به این موضوع اشاره نمود هوای معمولی استفاده شده در لاستیک خودرو دارای ناخالصی بوده و شامل ۷۸ درصد نیتروژن، ۲۱ درصد اکسیژن، ۱ درصد سایر گازها و رطوبت می باشد. به همین دلیل این رطوبت موجود در هوای معمولی منجر به افزایش خورندگی لاستیک های خودرو و کم شدن سیم لاستیک ها می شود.

از همین رو استفاده از باد نیتروژن می تواند کاملا مفید باشد و به این دلیل که رطوبت به طور کامل حذف می شود، عمر لاستیک های خودرو افزایش می یابد. مزیت دیگری که استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک های خودرو دارد این است که این گاز در آتش سوزی و احتراق عامل کمکی محسوب نمی شود.

2. امنیت بالا
باد نیتروژن به دلیل بزرگتر بودن اندازه مولکول آن حدود چهاردرصد سبک تر از باد معمولی می باشد و این عامل باعث می شود تا گرما را با سرعت بیشتری از دست دهد و به دنبال آن خطر ترکیدگی لاستیک به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. به همین دلیل هم است که باد نیتروژن در ماشین های مسابقه ای کاربرد بسیار زیادی دارد و خطر احتمالی از طرف لاستیک را کاهش می دهد.

3. فشار ثابت لاستیک ها
در لاستیک هایی که با گاز نیتروژن پر می شوند به ندرت شاهد کم شدن باد هستیم و به مرور زمان باد آنها کاهش نمی یابد. دلیل آن هم این است که نیتروژن به سختی می تواند از لاستیک خارج شود و منجر به کاهش فشار باد لاستیک شود. همچنین باد نیتروژن حساسیت بسیار کمتری نسبت به تغییرات دمایی از خود نشان می دهد.

4. کاهش مصرف سوخت
همین ثابت بودن فشار باد لاستیک منجر می شود راندمان افزایش پیدا کرده و به دنبال آن مصرف سوخت کاهش پیدا کند. یعنی می توان استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودرو را از روش های کاهش مصرف سوخت خودرو در نظر گرفت.

به طور دقیق می توان گفت استفاده از باد نیتروژن می توان حدود سه درصد در کاهش مصرف سوخت خودرو تاثیر مثبت داشته باشد. البته این میزان خیلی زیاد نیست ولی با توجه به استفاده طولانی مدت از خودرو می تواند عدد بزرگی شود.

همچنین سالانه حدود ۳۰۰ میلیون حلقه لاستیک در دنیا به عنوان زباله دفن می شوند که در صورت استفاده از گاز نیتروزن در لاستیک ها می توان این عدد را تا حدود ۳۰ درصد کاهش داد و به حفظ سلامت محیط زیست هم کمک نمود.

5. کاهش نشتی
گاز موجود در تایر بر اثر اعمال فشار در شرایط مختلف، از تایر خارج می‌شود. اتم نیتروژن به مقدار کمی بزرگ تر از اتم اکسیژن است و بنابراین نرخ نشتی آن از تایر در مقایسه با گاز اکسیژن کمتر خواهد بود. به طور کلی میزان نشتی اکسیژن از تایر 1.6 مرتبه سریع تر از گاز نیتروژن است.

6. بهبود هندلینگ
به طور کلی تاثیرات گاز نیتروژن در تایر خودرو را نمی‌توان گسترده دانست و شاید با شنیدن بهبود هندلینگ هیجان زده شوید. همه چیز به پایداری فشار گاز در داخل تایر مربوط می‌شود، زمانی که استفاده از گاز نیتروژن پایداری بیشتر فشار تایر و در نهایت به مقدار بسیار اندکی، بهبود هندلینگ را به ارمغان می‌آورد.

به همین دلیل است که در خودروهای مسابقه‌ای از گاز نیتروژن استفاده می‌شود اما برای خودروهای عادی تاثیر استفاده از این گاز برای رانندگان در طی روز محسوس نخواهد بود.

7. کاهش آلودگی محیط زیست
با توجه به افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت در استفاده از گاز نیتروژن و افزایش ۳۰ درصدی طول عمر لاستیک‌ها از آلودگی هر چند بیشتر محیط زیست جلوگیری می‌کند.
مزایا و معایب استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودرو 1
عوارض استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودرو
معایب استفاده از گاز نیتروژن در تایر خودرو
همانطور که گفتیم هر چیزی در کنار مزایایی که دارد قطعا یک سری ایرادات و معایبی هم دارد که گاز نیتروژن لاستیک های خودرو هم از این قاعده مستثنی نیستند. در ادامه با مهمترین معایب استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک های خودرو آشنا خواهیم شد.

1. هزینه بیشتر
هزینه بادکردن لاستیک های خودرو با گاز نیتروژن بسیار بیشتر از باد معمولی می باشد به طوری که در آمریکا برای بادکردن هر تایر از گاز نیتروژن باید حدود ۵ دلار حدود معادل ۵۰ هزار تومان پرداخت کرد و مشخصا برای هر دو جفت لاستیک های خودرو باید حدود ۲۰۰ هزار تومان پرداخت نمود که خیلی بیشتر از هزینه باد معمولی می باشد.

2. سرویس و نگهداری
گفتنی است این که شما لاستیک خودروی خود را گاز نیتروژن پر کنید دلیل نمی شود که دیگر نیازی به چک کردن فشار ان نداشته باشید. بلکه شما در این شرایط باید همواره حواستان به فشار باد لاستیک خودروتان باشد و برای همین مورد باید همواره وضعیت باد لاستیک خودروی خود را چک نمایید.

3. عدم دسترسی همیشگی گاز نیتروژن
منظور از کم بودن این است که هر آپاراتی باد نیتروژن ندارد و هرجایی نمی توان آپاراتی پیدا کرد که گاز نیتروژن داشته باشد و همین موضوع از محدودیت های استفاده از گاز نیتروژن می باشد. به همین دلیل شما باید برای هر تنظیم باد عادی دنبال یک مکان مناسب باشید که همین موضوع دردسر ساز است. مثلا در جاده اید و باد لاستیک شما کم می شود و در این شرایط آپاراتی ای که گاز نیتروژن داشته باشد بسیار کم است.

4. زمان بر بودن
پر کردن باد تایر با گاز نیتروژن زمان بیشتری نسبت به گاز اکسیژن نیاز دارد. برای این که از بیشترین مزایای گاز نیتروژن استفاده کنید باید چندین مرتبه گاز نیتروژن را در داخل تایر پر و خالی کنید.

برخی از تعمیرگاه ها، مجهز به ماشین هایی است که اکسیژن را از نیتروژن خارج می‌کند و فرآیند پر کردن تایر توسط گاز نیتروژن برای نخستین بار را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد اما این عملیات زمان بری بیشتری نسبت به گاز اکسژن دارد.
پاسخ
 سپاس شده توسط امیر‌حسین
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  خودرو ﺭﻭﻟﺰﺭﻭﯾﺲ ﺳﺎﯾﻠﻨﺖ ﺷﺎﺩﻭ ﺍﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ رسما تایید شد
  ﺗﻘﻮﯾﺖ خودرو ﺗﻮﯾﻮﺗﺎ ﻟﻨﺪﮐﺮﻭﺯﺭ ۷۹ ﺑﺎ ﺑﺪﻧﻪ ﺯﺭﻫﯽ
  خودرو دﺍﻧﮓ ﻓﻨﮓ S50 EV‌ ﭘﻼ‌ﺱ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺭﺳﻤﯽ ﺭﻭﻧﻤﺎﯾﯽ ﺷﺪ
  خودرو مرسدس ﺁ ﺍﻡ ﺟﯽ EQS رقیب تسلا مدل s پلید
  جزئیاتی از نسخه ویژه خودرو فورد رنجر رپتور
  گزارشی جدید از خودرو ﺁﺋﻮﺩﯼ RS4 مدل کاملا الکتریکی
  رونمایی خودرو جنسیسG70 شوتینگ بریک واگن برای قاره اروپا
  خودرو ﻓﯿﺲ ﻟﯿﻔﺖ ﭼﺮﯼ ﺁﺭﯾﺰﻭ 6 ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪ
  اولین خودرو جهان با قابلیت تغییر رنگ؛ ب‌ام‌و برای CES 2022
  ﻓﺮﻭﺵ خودرو کمیاب ﻣﯿﺒﺎﺥ 57S ﮐﻮﭘﻪ ﺳﺎﻣﻮﺋﻞ ﺍﺗﻮﺋﻮ

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان