امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اهمیت درب رادیاتور خودرو و علائم خرابی آن

#1
اهمیت درب رادیاتور خودرو و علائم خرابی آن 1
درب رادیاتور از اجزای مهم رادیاتور است و در صورت خراب بودن درب رادیاتور سیستم خنک کننده خودرو دچار مشکل می‌شود. به همین دلیل تست سالم بودن درب رادیاتور از اهمیت زیادی برخوردار است.
علائم خرابی درب رادیاتور خودرو
قبل از اینکه به علائم خرابی درب رادیاتور بپردازیم. لازم است توضیحاتی را درباره خود رادیاتور یا نظام خنک کننده موتور خودرو ارائه دهیم و بدانیم که به طور کلی رادیاتور چه نقشی را در سیستم خودرو ایفا می‌کند.

رادیاتور چیست؟
احتراق سبب کارکرد موتور خودرو می‌شود که عمل احتراق نیز با تولید گرما و حرارت همراه خواهد بود. اگر میزان از تولید بی‌وقفه گرما توسط موتور، تنظیم و کنترل نشود، این سیستم دچار مشکل می‌شود.

به طور کلی دمای موتور خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به گونه‌ای که حتی اگر این دما به میزان غیر عادی کم شود و موتور بیش از حد خنک باشد نیز امکان دارد که موتور در مخاطره قرار بگیرد و در کیفیت کارایی آن ایراد و نقص پدید آید.

از این رو رادیاتور یا نظام خنک کننده موتور، در داخل اتومبیل تعبیه شده است تا این حرارت اضافی را حذف کند و فعالیت و عملکرد موتور را به واسطه حفظ دمای متعادل آن، مطلوب نگه دارد.

لازم به ذکر است که درجه حرارت یا همان دمای موتور خودرو باید در بازه‌ای حدود ۸ تا ۸۰ درجه سلسیوس قرار بگیرد تا خطری آن را تهدید نکند.
رادیاتور نقش بزرگی را در خنک کردن موتور بازی می کند و هرگونه خللی در این سیستم، سبب جوش آوردن موتور خودرو می شود.
اهمیت درب رادیاتور خودرو و علائم خرابی آن 1
درب رادیاتور چیست؟
قطعه اصلی و مهم رادیاتور ،درب رادیاتور نام دارد که شامل ۲ سوپاپ است و هدف از تعبیه آن، ذخیره مواد خنک کننده و اطمینان از ماندن سیستم رادیاتور تحت فشار است.

فضای داخلی رادیاتور تحت فشار است و این فشار به کمک درب آن کنترل و نگهداری می‌شود.

در غیر این صورت، ممکن است ماشین شما بیش از حد گرم شود و رادیاتور آن آسیب جدی ببیند.

درب رادیاتور به اندازه خود رادیاتور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید همواره نسبت به سالم بودن آن، اطمینان داشته باشید.

علائم خرابی درب رادیاتور
لذا علائم خرابی درب رادیاتور به شرح زیر هستند که شما می‌توانید با تست درب رادیاتور به راحتی مشکل را بررسی نمایید:

1. نشت مایع خنک کننده یا آب رادیاتور
اگر شاهد ردی از مایع خنک کننده و یا آب در نزدیکی رادیاتور بودید، بهتر است وجود نشتی در رادیاتور و یا درب رادیاتور فرسوده و خراب شده را بررسی نمایید.

2. مخزن سرریز شده
خنک کننده با انبساط وارد مخزن می‌شود. درپوش رادیاتور با فشار آزاد شده، مایع خنک کننده را به سمت مخزن سرریز می‌فرستد. یکی از علائم خرابی درب رادیاتور، این است که مایع خنک کننده خیلی سریع آزاد شده که این سبب جوش آوردن و سرریز شدن مخزن می‌شود.

بیشتر بخوانید::

همه چیز درباره شمع خودرو و علائم خرابی و نحوه سرویس
علائم ظاهری خرابی شمع خودرو + زمان مناسب تعویض شمع خودرو
پلوس چیست؟ علت و نشانه خرابی هر قطعه آن
3. افتادگی و خراب شد شیلنگ رادیاتور
اگر شلنگ رادیاتور خودرو از بین برود، ممکن است درب رادیاتور عیب داشته باشید. در این حالت خلاء توسط درپوش رادیاتور به درستی آزاد نمی‌شود و این سبب فروپاشی و از بین رفتن شیلنگ خواهد شد.

به محض رویت این مشکل، درب رادیاتور را بررسی کرده و در صورت معیوب بودن، نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

4. وجود هوا داخل سیستم خنک کننده
هنگامی که درپوش رادیاتور شما به درستی بسته نشود ، هوا به درون سیستم خنک کننده وارد می‌شود. این امر سبب گرم شدن بیش از حد موتور خواهد شد چرا که رادیاتور نمی‌تواند درجه حرارت مناسب را حفظ نماید.

چنانچه موتور خودرو جوش آورده و بی اندازه گرم شود، ممکن است دلیل آن معیوب بودن درب رادیاتور باشد که باید نسبت به تست درب رادیاتور اقدام نمایید.

5. گرم شدن بیش از حد موتور
یکی دیگر از علائم خرابی درب رادیاتور، گرم شدن بیش از اندازه موتور است، چرا که نشان‌دهنده آن است که سیستم خنک کننده موتور به خوبی کار نمی‌کند.

در این حالت ممکن است صدای فیس درب رادیاتور به گوش شما نیز برسد، اما پیشنهاد می‌کنیم اتومبیل خود را خاموش کرده و تا خنک شدن موتور و رادیاتور صبر نموده و بعد اقدام به بررسی تست درب رادیاتور و رادیاتور نمایید.
اهمیت درب رادیاتور خودرو و علائم خرابی آن 1
پس از اطمینان حاصل کردن از خنک شدن نسبی موتور خودرو برای تست درب رادیاتور ، درب کاپوت ماشین را به واسطه قطعه بلند و میله مانندی که درب موتور را نگه می‌دارد، باز می‌کنیم.
در بخش فوقانی رادیاتور، درب رادیاتور قرار دارد که اغلب به وسیله برچسبی که روی آن چسبانده شده، قابل تشخیص است و ظاهری مشابه با شکل هندسی بیضی دارد و در مقایسه با سایر درب‌ها متفاوت است‌.
از پارچه یا مقوایی ضخیم کمک می‌گیریم و درب رادیاتور را به سمت پایین فشرده و آن را می‌چرخانیم تا باز شود.
(این اقدامات احتیاطی به دلیل این است که در صورت داغ بودن رادیاتور، لمس کردن درب رادیاتور ممکن است سبب ایجاد سوختگی و آسیب شود.)
رادیاتور و تست درب رادیاتور
درب رادیاتور یکی از اجزای سیستم خنک کننده است که از اهمیت بالایی برخوردار است و صاحب خودرو همواره باید از سلامت این قطعه اطمینان حاصل کند تا موتور خودرو دچار آسیب نشود.

درب رادیاتور باعث می‌شود که مقدار آب به جوشش در آمده در داخل رادیاتور به فضای خارجی آن سرازیر نشود و داخل سیستم خنک کننده باقی بماند.

این درب در واقع نقشی مشابه نقش یک محافظت کننده را ایفا می‌کند و در صورت بروز هر گونه مشکل در کارایی آن، تست درب رادیاتور و در نهایت تعمیر آن الزامی است‌.

اصطلاح “جوش آوردن” ماشین برای همه ما آشنا است؛ هنگامی که آب در داخل رادیاتور به خوبی به چرخش در نمی‌آید، دمای آب بالا می‌رود، درب رادیاتور می‌تواند یکی از دلایل بروز این مشکل باشد.

از آنجا که درب رادیاتور موتور سبب ایجاد تعادل و توازن در میزان فشار آب در سیستم خنک کننده می‌شود،
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  خودرو ﺭﻭﻟﺰﺭﻭﯾﺲ ﺳﺎﯾﻠﻨﺖ ﺷﺎﺩﻭ ﺍﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ رسما تایید شد
  ﺗﻘﻮﯾﺖ خودرو ﺗﻮﯾﻮﺗﺎ ﻟﻨﺪﮐﺮﻭﺯﺭ ۷۹ ﺑﺎ ﺑﺪﻧﻪ ﺯﺭﻫﯽ
  خودرو دﺍﻧﮓ ﻓﻨﮓ S50 EV‌ ﭘﻼ‌ﺱ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺭﺳﻤﯽ ﺭﻭﻧﻤﺎﯾﯽ ﺷﺪ
  خودرو مرسدس ﺁ ﺍﻡ ﺟﯽ EQS رقیب تسلا مدل s پلید
  جزئیاتی از نسخه ویژه خودرو فورد رنجر رپتور
  گزارشی جدید از خودرو ﺁﺋﻮﺩﯼ RS4 مدل کاملا الکتریکی
  رونمایی خودرو جنسیسG70 شوتینگ بریک واگن برای قاره اروپا
  خودرو ﻓﯿﺲ ﻟﯿﻔﺖ ﭼﺮﯼ ﺁﺭﯾﺰﻭ 6 ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪ
  اولین خودرو جهان با قابلیت تغییر رنگ؛ ب‌ام‌و برای CES 2022
  ﻓﺮﻭﺵ خودرو کمیاب ﻣﯿﺒﺎﺥ 57S ﮐﻮﭘﻪ ﺳﺎﻣﻮﺋﻞ ﺍﺗﻮﺋﻮ

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان