از آن پس، هر ساله تعدادي دانشجو در مقطع کارشناسي مهندسي هوافضا در اين دانشکده پذيرفته مي شوند. به دليل وجود کادر علمي ورزيده و نيز امکانات آموزشي و آزمايشگاهي، وزارت فرهنگ و آموزش عالي براي نخستين بار در ايران، مجوز تأسيس دوره کارشناسي ارشد ايروديناميک را براي اين دانشکده صادر نمود که نخستين دوره آن با پذيرش پنج نفر دانشجو در سال 1371 آغاز شد و در سال هاي بعد، ظرفيت آن افزايش يافت. در سال 1374مقطع کارشناسي ارشد براساس مصوبه شوراي عالي برنامه ريزي از ايرود ديناميک به هوا فضا تغيير نام داده و چهار گرايش ايرود ديناميک، جلوبرنده، سازه و مکانيک پرواز را شامل شد و بر همين اساس، چهار گروه آموزشي در دانشکده فعال شد.
در سال 1376 پس از دريافت مجوزهاي لازم، براي راه اندازي دوره دکتراي مهندسي هوا فضا اقدام شد و در دهمين سالگرد تأسيس دانشکده، دانشجويان مقطع دکترا، مشغول به تحصيل شدند.
در حال حاضر دانشکده هاي هوافضاي کشور عبارتند از:
- دانشکده هوا فضاي دانشگاه تربيت مدرس با گرايش مکانيک پرواز- سازه
- دانشکده هوا فضاي دانشگاه صنعتي شريف با گرايش آئروديناميک، جلو برنده، ديناميک کنترل پرواز
- دانشکده هوا فضاي دانشگاه علم و صنعت با گرايش آئروديناميک، جلو برنده، فضا
- دانشکده هوا فضاي دانشگاه صنعتي اميرکبير با گرايش آئروديناميک، جلوبرنده، سازه، مکانيک پرواز
- دانشکده هوا فضاي دانشگاه آزاد اسلامي با گرايش هوافضا
- دانشکده هوا فضاي دانشگاه شهيد ستاري با گرايش هوانوردي- خلباني، هوانوردي- ناوبري هوايي و هوا فضا
- دانشکده هوا فضاي دانشگاه صنعتي مالک اشتر با گرايش سازه، آئروديناميک و جلوبرنده
- دانشکدهی مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
- گروه مهندسي هوافضا، دانشگاه شهید بهشتی
- بخش مهندسی هوافضا و انرژی دانشگاه شیراز
- دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران
- پژوهشگاه هوافضا
- گروه مهندسی هوافضای دانشگاه فردوسی مشهد
- دانشکده هوا فضاي دانشگاه صنعتي شريف با گرايش آئروديناميک، جلو برنده، ديناميک کنترل پرواز
- دانشکده هوا فضاي دانشگاه علم و صنعت با گرايش آئروديناميک، جلو برنده، فضا
- دانشکده هوا فضاي دانشگاه صنعتي اميرکبير با گرايش آئروديناميک، جلوبرنده، سازه، مکانيک پرواز
- دانشکده هوا فضاي دانشگاه آزاد اسلامي با گرايش هوافضا
- دانشکده هوا فضاي دانشگاه شهيد ستاري با گرايش هوانوردي- خلباني، هوانوردي- ناوبري هوايي و هوا فضا
- دانشکده هوا فضاي دانشگاه صنعتي مالک اشتر با گرايش سازه، آئروديناميک و جلوبرنده
- دانشکدهی مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
- گروه مهندسي هوافضا، دانشگاه شهید بهشتی
- بخش مهندسی هوافضا و انرژی دانشگاه شیراز
- دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران
- پژوهشگاه هوافضا
- گروه مهندسی هوافضای دانشگاه فردوسی مشهد
دانشکده هوا فضاي دانشگاه تربيت مدرس
گروه مهندسي هوافضای دانشگاه تربیت مدرس يكي از گروههاي بخش مکانیک دانشكدهی فنی و مهندسي است كه در مقطع كارشناسي ارشد هوافضا مشغول فعاليت است.
بخش مهندسی مكانیك از ابتدای تاسیس دانشكده فعالیت خود را آغاز كرده و از اعضای موسس موثر دانشكده به شمار میرود، هم اكنون گرایشهای مختلفی را در قالب چهار گروه به این شرح در بر می گیرد:
تبدیل انرژی، ساخت و تولید، طراحی کاربردی، هوافضا
ادرس وب سایت این دانشگاه : دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.modares.ac.ir/Schools/eng/dep/mch
دانشکده هوا فضاي دانشگاه صنعتي شريف
دانشکدهی مهندسی هوافضای شریف، پذیرش دانشجو را از سال 1366 در قالب گروه مهندسی هوافضا، به عنوان زیرمجموعهای از دانشکدهی مهندسی مکانیک، آغاز کرد. در سال 1378، گروه مهندسی هوافضا از دانشکدهی مهندسی مکانیک جدا شده و فعالیت خود را به عنوان یک دانشکدهی مستقل ادامه داد.
در مهرماه ۱۳۶۶ با تلاش جدی دکتر محمد طیبی رهنی در دانشکدهی مهندسی مکانیک این دانشگاه گروهی به نام گروه مهندسی هوافضا بنیان نهاده شد که ایشان نخستین مدیر آن بودند. ابتدا در آن گروه تنها دورهی کارشناسی ارائه میشد تا اینکه در سال ۱۳۷۲ دورهی کارشناسی ارشد و در سال ۱۳۷۵ دورهس دکتری نیز تاسیس گردید. این گروه توانست شمار زیادی از بهترین فارغ التحصیلان این رشته را که در بهترین دانشگاههای دنیا تحصیل کرده بودند، جذب نماید و پس از مدتی نه چندان دراز تبدیل به یکی از فعالترین گروههای دانشکدهی مهندسی مکانیک گردد.
اعضای هیئت علمی این گروه نه تنها در داخل دانشکده بلکه در داخل دانشگاه و حتی بیرون از دانشگاه در مسئولیتهایی چون: معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه، مدیر کل آموزش دانشگاه، رئیس کمیتهی هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس انجمن هوافضای ایران، رئیس دانشکدهی صنعت هواپیمائی کشوری، مدیر عامل صنایع هوائی ایران، عضو هیئت مدیره انجمن هوافضای ایران، عضو کمیته هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و غیره فعالیتهایی داشته و بعضا” هنوز دارند.
رشد روز افزون گروه مهندسی هوافضا به حدی بود که دیگر نمیتوانست در قالب یک گروه بگنجد. لذا، در ۲۳ آبان ۱۳۷۸ رسما” از دانشکده مهندسی مکانیک جدا گردید و به صورت یک دانشکدهی مستقل فعالیت خود را آغاز نمود.
ادرس وب سایت این دانشکده : دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://aero.sharif.ir
دانشکده هوا فضاي دانشگاه علم و صنعت
گروه هوافضای دانشگاه علم و صنعت يكي از گروههاي دانشکدهی مهندسی مکانیک است كه در مقطع كارشناسي ارشد هوافضا در گرایشهای آیرودینامیک، جلوبرندگی و طراحی سازه مشغول فعاليت است.
هدف از اجرای مجموعه هوافضا، ايجاد توانمندی در زمينه تحقيقات، طراحی، ساخت و تست سامانههای هوايی و فضايی در بخشهای جلوبرندگی، ائروديناميک، سازه، ديناميک و کنترل و سيستمهای فضايی ميباشد. سامانههای هوايی مانند هواپيما، هليکوپتر و موشک و سامانههای فضايی مانند ماهوارهها دارای فنآوريهای نوين و پيشرفته بوده و توانايی طراحی و ساخت آنها به معنای برتری تکنولوژيک، اقتصادی و دفاعی در کشور ميباشد. علاوه بر آن دانش و فن آوری در زمينه هوافضا به عنوان صنعت پيشرو در زمينههای ديگر مانند توربوکمپرسورهای مورد استفاده در ايستگاههای پمپاژ گاز، خودرو، تونلهای زير زمينی، موتورهای صنعتی و ساختمان نيز به کار گرفته ميشود. در دورههای تحصيلات تکميلی، روشهای پيشرفته در مدلسازی رياضی، تحليل، کنترل، طراحی، ساخت و تست اجزاء مختلف سامانههای هوايی و فضايی در قالب دروس مصوب در شاخههای مختلف رشته هوافضا آموزش داده شده و با انجام پروژه و سمينار در چارچوب برنامههای درسی گرايشات مختلف، دانشجويان را جهت اشتغال در اين زمينه آماده مينمايد.
ادرس وب سایت دانشگاه : دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.iust.ac.ir
بخش مهندسی مكانیك از ابتدای تاسیس دانشكده فعالیت خود را آغاز كرده و از اعضای موسس موثر دانشكده به شمار میرود، هم اكنون گرایشهای مختلفی را در قالب چهار گروه به این شرح در بر می گیرد:
تبدیل انرژی، ساخت و تولید، طراحی کاربردی، هوافضا
ادرس وب سایت این دانشگاه : دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.modares.ac.ir/Schools/eng/dep/mch
دانشکده هوا فضاي دانشگاه صنعتي شريف
دانشکدهی مهندسی هوافضای شریف، پذیرش دانشجو را از سال 1366 در قالب گروه مهندسی هوافضا، به عنوان زیرمجموعهای از دانشکدهی مهندسی مکانیک، آغاز کرد. در سال 1378، گروه مهندسی هوافضا از دانشکدهی مهندسی مکانیک جدا شده و فعالیت خود را به عنوان یک دانشکدهی مستقل ادامه داد.
در مهرماه ۱۳۶۶ با تلاش جدی دکتر محمد طیبی رهنی در دانشکدهی مهندسی مکانیک این دانشگاه گروهی به نام گروه مهندسی هوافضا بنیان نهاده شد که ایشان نخستین مدیر آن بودند. ابتدا در آن گروه تنها دورهی کارشناسی ارائه میشد تا اینکه در سال ۱۳۷۲ دورهی کارشناسی ارشد و در سال ۱۳۷۵ دورهس دکتری نیز تاسیس گردید. این گروه توانست شمار زیادی از بهترین فارغ التحصیلان این رشته را که در بهترین دانشگاههای دنیا تحصیل کرده بودند، جذب نماید و پس از مدتی نه چندان دراز تبدیل به یکی از فعالترین گروههای دانشکدهی مهندسی مکانیک گردد.
اعضای هیئت علمی این گروه نه تنها در داخل دانشکده بلکه در داخل دانشگاه و حتی بیرون از دانشگاه در مسئولیتهایی چون: معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه، مدیر کل آموزش دانشگاه، رئیس کمیتهی هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس انجمن هوافضای ایران، رئیس دانشکدهی صنعت هواپیمائی کشوری، مدیر عامل صنایع هوائی ایران، عضو هیئت مدیره انجمن هوافضای ایران، عضو کمیته هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و غیره فعالیتهایی داشته و بعضا” هنوز دارند.
رشد روز افزون گروه مهندسی هوافضا به حدی بود که دیگر نمیتوانست در قالب یک گروه بگنجد. لذا، در ۲۳ آبان ۱۳۷۸ رسما” از دانشکده مهندسی مکانیک جدا گردید و به صورت یک دانشکدهی مستقل فعالیت خود را آغاز نمود.
ادرس وب سایت این دانشکده : دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://aero.sharif.ir
دانشکده هوا فضاي دانشگاه علم و صنعت
گروه هوافضای دانشگاه علم و صنعت يكي از گروههاي دانشکدهی مهندسی مکانیک است كه در مقطع كارشناسي ارشد هوافضا در گرایشهای آیرودینامیک، جلوبرندگی و طراحی سازه مشغول فعاليت است.
هدف از اجرای مجموعه هوافضا، ايجاد توانمندی در زمينه تحقيقات، طراحی، ساخت و تست سامانههای هوايی و فضايی در بخشهای جلوبرندگی، ائروديناميک، سازه، ديناميک و کنترل و سيستمهای فضايی ميباشد. سامانههای هوايی مانند هواپيما، هليکوپتر و موشک و سامانههای فضايی مانند ماهوارهها دارای فنآوريهای نوين و پيشرفته بوده و توانايی طراحی و ساخت آنها به معنای برتری تکنولوژيک، اقتصادی و دفاعی در کشور ميباشد. علاوه بر آن دانش و فن آوری در زمينه هوافضا به عنوان صنعت پيشرو در زمينههای ديگر مانند توربوکمپرسورهای مورد استفاده در ايستگاههای پمپاژ گاز، خودرو، تونلهای زير زمينی، موتورهای صنعتی و ساختمان نيز به کار گرفته ميشود. در دورههای تحصيلات تکميلی، روشهای پيشرفته در مدلسازی رياضی، تحليل، کنترل، طراحی، ساخت و تست اجزاء مختلف سامانههای هوايی و فضايی در قالب دروس مصوب در شاخههای مختلف رشته هوافضا آموزش داده شده و با انجام پروژه و سمينار در چارچوب برنامههای درسی گرايشات مختلف، دانشجويان را جهت اشتغال در اين زمينه آماده مينمايد.
ادرس وب سایت دانشگاه : دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.iust.ac.ir
دانشکده هوا فضاي دانشگاه صنعتي اميرکبير
پايهگذاري در سال 1366 به عنوان نخستين دانشكدهي مستقل هوافضا در كشور
آغاز پذيرش دانشجويان در سطح كارشناسي رشتهي صنايع هوايي (هوافضا) از همان سال
آموزش در سطح كارشناسي ارشد (MSc) از سال 1371 براي نخستين بار در كشور
آموزش در چهار گرايش عمدهي مورد نياز صنعت شامل: آيروديناميك، پيشرانش، ديناميك (مكانيك) پرواز و سازههاي هوايي
آغاز پذيرش دانشجو در مقطع دكتري تخصصي از سال 1376 همزمان با دهمين سال تأسيس
انتقال به ساختمان اختصاصي دانشكدهي هوافضا با مساحت حدود 1700 متر مربع در مركز دانشگاه صنعتي اميركبير در سال 1378
آغاز پذيرش دانشجويان در سطح كارشناسي رشتهي صنايع هوايي (هوافضا) از همان سال
آموزش در سطح كارشناسي ارشد (MSc) از سال 1371 براي نخستين بار در كشور
آموزش در چهار گرايش عمدهي مورد نياز صنعت شامل: آيروديناميك، پيشرانش، ديناميك (مكانيك) پرواز و سازههاي هوايي
آغاز پذيرش دانشجو در مقطع دكتري تخصصي از سال 1376 همزمان با دهمين سال تأسيس
انتقال به ساختمان اختصاصي دانشكدهي هوافضا با مساحت حدود 1700 متر مربع در مركز دانشگاه صنعتي اميركبير در سال 1378
ادرس وب سایت دانشکده : دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://aerospace.aut.ac.ir
http://aerospace.aut.ac.ir
دانشکده هوا فضاي دانشگاه آزاد اسلامي
گروههای مهندسی مکانیک و مهندسی هوافضا از سال 1373 بطور مستقل به عنوان زیر مجموعه ای از دانشکده فنی و مهندسی آغاز به کار نمودند. درسال 1387 به خاطر گستردگی فعالیت ها، تعداد زیاد دانشجو و اساتید و با توجه به زمینه های کاری مشترک، دانشکده مستقلی تحت عنوان دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا متشکل از این دو گروه تاسیس گردید.
هدف اصلی این دانشکده تربیت دانشجویانی است که در زمینه های مختلف علوم مهندسی مکانیک و مهندسی هوافضا تعلیم یافته و قابلیت های خود را جهت آنالیز، مدل سازی، ساخت، اندازه گیری، طراحی و بکارگیری نتایج در گستره بزرگی از زمینه های مهندسی توسعه دهند. فرآیند فرمولاسیون، طراحی، کنترل، بهینه سازی و ساخت و تولید سیستم ها و ابزارهای جدید، مورد تاکید آموزش و پژوهش در این دانشکده می باشد که این امر نقطه شروعی در مشاغل مختلف در زمینه های مهندسی مکانیک و مهندسی هوافضا است.
این دانشکده در هر سه مقطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد و حدود 50 عضو هیات علمی دارد.
هدف اصلی این دانشکده تربیت دانشجویانی است که در زمینه های مختلف علوم مهندسی مکانیک و مهندسی هوافضا تعلیم یافته و قابلیت های خود را جهت آنالیز، مدل سازی، ساخت، اندازه گیری، طراحی و بکارگیری نتایج در گستره بزرگی از زمینه های مهندسی توسعه دهند. فرآیند فرمولاسیون، طراحی، کنترل، بهینه سازی و ساخت و تولید سیستم ها و ابزارهای جدید، مورد تاکید آموزش و پژوهش در این دانشکده می باشد که این امر نقطه شروعی در مشاغل مختلف در زمینه های مهندسی مکانیک و مهندسی هوافضا است.
این دانشکده در هر سه مقطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد و حدود 50 عضو هیات علمی دارد.
ادرس وب سایت دانشکده : دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://mechanic.srbiau.ac.ir/fa
http://mechanic.srbiau.ac.ir/fa
دانشکده هوايي شهيد ستاري
پس از پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي نيروي هوايي در پيروي از اصول آرماني استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي ضروري دانست در نظام آموزشي اين نيرو تغييرات عمده و اساسي ايجاد کند. به همين منظور با ايجاد دو ارگان تحت عناوين مرکز مطالعات و تحقيقات و برنامه ريزي آموزشي(تبا) اقدام به بررسي ساختار سازماني، نظام طبقه بندي مشاغل و نظام آموزشي نمود. مطالعات کارشناسي صورت پذيرفت که در اين راستا کارکنان مجرب نيرو و همچنين اساتيد دانشگاهي نقش عمده داشتند. طرح ايجاد دانشگاه هوايي به منظور تامين نيروي انساني در تخصصهاي کارشناسي خلباني عملياتي و فني در رابطه با تجهيزات متنوع، تهيه و از تصويب فرماندهي معظم کل قوا و شوراي عالي انقلاب فرهنگي گذشت. پس از تصويب آن، با هم تعدادي از مسئولين علاقه مند به آموزش ظرف کوتاهترين مدت با تشکيل گروههاي کاري مختلف و با هماهنگي و همکاري امير فرماندهي وقت نيرو، سرلشگر شهيد منصور ستاري و مساعدت مسئولين محترم وزارت فرهنگ و آموزش عالي دانشگاه هوايي با ايجاد رشته هاي کارشناسي مورد نياز و گزينش دانشجو در طريق کنکور سراسري 67-68 آغاز به کار کرد و در آذر ماه سال 67 بطور رسمي افتتاح گرديد.
اهداف تاسيس:
1.تامين نيروي انساني متعهد و متخصص نهاجا در سطوح کارشناسي و کارشناسي ارشد به نحوي که فارغ التحصيلان دانشگاه قادر باشند مسئوليت هاي مربوط به امور نگهداري، بازسازي و کار با سيستم هاي موجود را به عهده گرفته و نسبت به طراحي و ساخت سامانه هاي مورد نياز اقدام نمايند.
2.پرورش افسراني که علاوه بر تعمير و نگهداري سيستم هاي پيشرفته موجود در نيروي هوايي، امر خطير هدايت پرسنل را نيز بر عهده گرفته و در مشاغل مديريتي در سطوح مختلف نهاجا و ارتش انجام وظيفه نموده و ارائه طريق نمايند.
3.فراهم کردن بستر مناسب جهت گسترش فعاليت هاي علمي، فني و پژهشي در نهاجا.
4. گسترش آموزش عالي در ارتش و تقويت بنيه علمي کارکنان نهاجا.
اين دانشگاه در حال حاضر با سيزده رشته مهندسي و کارشناسي و دو رشته کارشناسي ارشد مصوب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري فعاليت مي نمايد که فارغ التحصيلان خود را جهت تامين نيروي انساني کارشناس به پايگاه هاي عملياتي و يگانهاي مختلف نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران گسيل مي دارد.
دانشکده پرواز نيروي هوايي
اين دانشگاه که با همت و تلاش سرلشگر شهيد منصور ستاري فرمانده وقت نيروي هوايي تأسيس شد، از سال 1367 و با مجوز وزارت فرهنگ و آموزش عالي، اقدام به جذب دانشجوي هوانوردي (خلباني) از طريق سازمان سنجش و پس از گذراندن آزمون سرتاسري مي نمايد. دانشجويان ظرف مدت 4 تا 5 سال در رشته هوانوردي با عنوان کارشناسي به عنوان ستوان دوم خلبان وارد يگان هاي عملياتي و تاکتيکي نيروي هوايي ارتش مي شوند.
دانشجويان دو سال اول را در واحدهاي علمي و غيرپروازي سپري کرده و سپس به مرحله پروازهاي مقدماتي و پيشرفته معرفي مي گردند. دانشجويان پس از مراحل نظري در يکي از پايگاه هاي نيروي هوايي کار پرواز مقدماتي را روي هواپيماهاي بوتانزا و PC-7 و دوره هاي تکميلي را با هواپيماهاي آموزشي فراصوتي F.5B/F و FT-7 طي کرده و پس از موفقيت به دريافت نشان خلباني مفتخر مي شوند. برابر اساسنامه دانشکده پرواز، تنها يگان رسمي تأمين کننده خلبان نظامي در کشور، اين دانشکده مي باشد که در صورت نياز آماده پذيرش دانشجويان خلباني ارگان ها و سازمان ها نيز مي باشد.
ادرس وب سایت دانشگاه :
دانشکده هوا فضاي دانشگاه صنعتي مالک اشتر
دانشکده مکانیک و هوافضای دانشگاه صنعتی مالک اشتر در سال 1365 با کسب مجوز از وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت با اجرای دوره کارشناسی مهندسي مکانیک طراحی جامدات شروع به کار نمود و سپس در سال 1366 اولین دوره کارشناسی مهندسي هوافضا در این دانشکده شروع به جذب دانشجو نمود.
گروههای آموزشی و پژوهشي مرتبط با مهندسی هوافضای اين دانشكده به شرح زير ميباشند:
گروه علمی آموزشی هوافضا
گروه پژوهشی موتورهاي هوافضايي
گروه پژوهشی بالگرد و بدون سرنشین
هماکنون دورههای آموزشی زیر (مرتبط با هوافضا) دراین دانشکده دایر است :
دورهی کارشناسی مهندسی هوافضا (دوره روزانه)
دورهی کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا (پیشرانه و جلوبرندگی) (دوره روزانه)
ادرس وب سایت دانشگاه : دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.mut-es.ac.ir
دانشکدهی مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
گروه هوافضای دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در سال ۱۳۷۹ در دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه تأسیس گردید و نخستین گروه از دانشجویان کارشناسی ارشد علاقه مند به این رشته در چهار گرایش آیرودینامیک، پیشرانش (جلوبرندگی)، سازههای هوائی و دینامیک و کنترل پرواز مشغول به تحصیل شدند.
پس از آن با توجه به نیازهای موجود در بخش مهندسی فضایی، در پی تدوین برنامه آموزشی جامع توسط اساتید دانشکده و تصویب آن از سوی وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری، گرایش مهندسی فضایی نیز برای اولین بار در کشور، در اوایل سال ۱۳۸۱ تأسیس گردید.
از سوی دیگر با توجه به همکاریهای علمی دانشکده مهندسی هوافضا و دانشگاه تکنولوژی هوافضای مسکو MATI، در مهرماه سال ۱۳۸۳ پس از اخذ مجوزهای لازم، دوره کارشناسی مشترک مهندسی هوافضا با همکاری این دو دانشگاه تأسیس گردید که بنا بر برنامه ریزیهای انجام شده دانشجویان این دوره ۳ تا ۴ سال از زمان تحصیل خود را در دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و یک سال دیگر را در دانشگاه تکنولوژی هوافضای مسکو می گذرانند.
به دنبال موفقیتهای فوق و با موافقت وزارت علوم، تحقیقات وفن آوری در اوایل سال ۱۳۸۴ دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بطور مستقل و به عنوان سومین دانشکده هوافضای کشور تأسیس گردید که با توجه به توانمندیهای دانشکده با تصویب وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری مجوز دوره کارشناسی روزانه نیز به دانشکده هوافضا داده شد و از مهرماه ۱۳۸۵ تعداد ۴۳ نفر دانشجو در دروه کارشناسی هوافضا مشغول به تحصیل شدند. مقطع دکتری هوافضا نیز در این دانشکده از مهرماه سال تحصیلی ۸۷-۸۶ راه اندازی شده است.
در مهرماه سال 1388 نخستین گروه از دانشجویان دکترای مهندسی هوافضا در دو گرایش جلوبرندگی (پیشرانش) و دینامیک پرواز و کنترل در این دانشکده مشغول به تحصیل شدند.
تا کنون آزمایشگاههای آیرودینامیک (تونل باد)، کارگاه موتور، بدنه و سیستمهای هواپیما در این دانشکده راهاندازی شدهاند و کارگاههای ابزاردقیق و اندازهگیری و کارگاه ورقکاری و جوشکاری نیز مراحل پایانی راهاندازی را طی مینمایند.
ادرس وب سایت دانشکده : دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
www.kntu.ac.ir/aerofa
گروه مهندسي هوافضا، دانشگاه شهید بهشتی
دانشكده مهندسي انرژي و فناوري هاي نوين با رويكرد فعاليت در زمينه علوم و فنون جديد شكل گرفته است.
گروه هاي آموزشي اين دانشكده عبارتند از: مهندسی هوا فضا،بيوتكنولوژي، مهندسی صنايع خمير و كاغذ و انرژي.
در پاييز 1386 دانشكده فعاليت آموزشي خود را با پذيرش اولين دوره دانشجويان کارشناسي ارشد در گروه های مهندسي هوافضا و صنايع خمير و كاغذ آغاز نمود.
گروه مهندسي هوا فضا يكي از گروه هاي دانشكده مهندسي فناوري هاي نوين است كه از مهر ماه 1386 با جذب 15 دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد فعاليت آموزشي خود را آغاز نموده است. رشته مهندسي هوافضا كه یکی از رشتههای گروه فنی مهندسی و داراي ماهيت ميان رشته اي است، در سال های اخیر جاي خود را در بين رشتههای راهبردی دانش و فناوري باز نموده است. این رشته در مقطع كارشناسي به صورت تك گرايشي (هوافضا) بوده و در مقاطع کارشناسی ارشد و دكترا (در ایران) دارای گرایشهای مکانیک پرواز، ایرودینامیک، پیشرانش، سازه و مهندسی فضايي است.در گروه مهندسي هوافضاي اين دانشكده در حال حاضرگرايش مهندسي فضايي ارائه مي گردد.و تاكنون سه دوره دانشجو ي كارشناسي ارشد مهندسي فضايي پذيرفته است و از مهرماه 1389 در دو گرايش مهندسي فضايي و گرايش مكانيك پرواز و كنترل در مقطع كارشناسي ارشد دانشجو ميپذيرد.
ادرس وب سایت دانشگاه : دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://nte.sbu.ac.ir
بخش مهندسی هوافضا و انرژی دانشگاه شیراز
كاربرد مهندسي مكانيك در كليه علوم مهندسي به حدي است كه هيچ يك از اين علوم را مستقل از مكانيك نميتوان تصور نمود. دانش آموختگان مهندسي مكانيك همواره در صنايع جايگاه ويژهاي داشتهاند. بسياري از ايشان هماكنون به عنوان مديران صنايع و يا مهندسان فعال در توليد و يا اعضاي هيأت علمي پژوهشي مراكز علمي كشور مشغول به كار ميباشند و توانستهاند با شايستگي و خلاقيت، دانش مهندسي خود را در راه نوآوري و پيشرفت و آباداني كشور در عمل به كار گيرند.
دانشكده مهندسي مكانيك پردیس مهندسي دانشگاه شيراز در سال 1343 با پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي آغاز به كار كرد و پس از آن در سال 1348 اولين دوره دانشجويان كارشناسي ارشد را پذيرفت.
آغاز دوره دكتراي مهندسي مكانيك براي اولين بار در ايران پيش از انقلاب، در اين دانشكده صورت پذيرفت و پس از پيروزي انقلاب اين دانشكده همگام با ديگر دانشگاههاي معتبر ايران دوره دكترا را از سال 1370 مجدداً پيريزي نمود.
هماكنون دانشكده مهندسي مكانيك داراي چهار بخش مهندسي مكانيك جامدات، مهندسي مكانيك حرارت و سيالات، مهندسي انرژي و هوا فضا و مهندسي هستهاي ميباشد. اين دانشكده در مقطع كارشناسي در دو گرايش طراحي جامدات و حرارت و سيالات و در مقطع كارشناسي ارشد در پنج گرايش مكانيک - طراحي كاربردي، مكانيك - تبديل انرژي، هوافضا - آيروديناميك، هستهای - رآكتور و هستهاي - پرتو پزشكي و در مقطع دكترا در سه گرايش مكانيك - طراحي كاربردي، مكانيك - تبديل انرژي و مهندسي هستهاي دانشجو ميپذيرد.
دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه شيراز در حال حاضر از فعاليت 27 عضو هيأت علمي بهره ميبرد. از اين تعداد 10 نفر در بخش مهندسی مکانیک طراحی کاربردی، 12 نفر در بخشهای مهندسی مکانیک حرارت و سیالات و مهندسي هوا فضا و انرژي و 5 نفر در بخش مهندسي هستهاي مشغول به فعاليت علمي هستند.
تاكنون بيش از 2295 دانشجو در مقطع كارشناسي، 390 دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد و 31 دانشجو در مقطع دكترا از اين دانشكده فارغالتحصيل شدهاند.
تعداد دانشجويان مقطع كارشناسي دانشکده مهندسي مكانيك در حال حاضر 430 نفر، دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد 205 نفر و تعداد دانشجويان دوره دكترا 47 نفر ميباشد.
فعاليتهاي آموزشي و پژوهشي اين دانشكده، محدود به تربيت دانشجو نبوده و همه ساله تحقيقات فراواني توسط اساتيد و دانشجويان و زيرمجموعههاي دانشكده مهندسي مكانيك در زمينههاي گوناگون علمي و صنعتي به انجام ميرسد.
دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه شيراز كه توسط وزارت علوم و تحقيقات و فناوري به عنوان قطب علمي مكانيك محاسباتي مكانيك كشور برگزيده شده افتخار دارد كه توانسته است ضمن تربيت دانشآموختگان ممتاز با انجام فعاليتهاي پژوهشي برجسته و كسب جوايز و نشانهاي علمي گوناگون نقش مفيد و مهمي در ارتقاي علمي و توسعه صنعتي كشور ايفا كند.
اين دانشكده جهت تكميل آموزشهاي نظري و فني خود، از مجموعه مجهزي از آزمايشگاهها و كارگاههاي تخصصي بهره ميبرد. اسامي برخي از آزمايشگاهها و نيز مراكز تحقيقاتي مرتبط با اين دانشكده به قرار ذيل ميباشد:
مركز انرژي خورشيدي - مركز محاسبات سريع - مركز تحقيقات موتور - مركز تحقيقات هوايي (مجري سيستم تونل باد حدود صوت) - مركز تحقيقات پيشرفته در طراحي - آزمايشگاه تونل باد و آيروالاستيسيته - مركز تحقيقات پيلهاي سوختي - آزمايشگاه ترموديناميك - آزمايشگاه انتقال حرارت - آزمايشگاه ديناميك و ارتعاشات - آزمایشگاه فیزیک هستهای - آزمایشگاه دزیمتری - كارگاه ماشين ابزار - كارگاه جوشكاري - كارگاه اتومكانيك
ادرس وب سایت دانشگاه : دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.shirazu.ac.ir
دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران
تاسيس دانشکده علوم و فنون نوين دانشگاه تهران در تاريخ 5/ 11/ 1388 به تصويب هيات امناي دانشگاه تهران رسيد و در 30 فروردین 1390 رسما گشایش یافت. اين دانشکده با هدف اصلي تربيت نيروي متخصص مورد نياز کشور، در مقاطع تحصيلات تکميلي در زمينههاي علوم و فناوريهاي نوين میانرشتهاي، جذب نخبگان و پژوهشگران و انجام پژوهشهاي کاربردي به منظور خلق و ارائهی دانش مورد نياز جامعه به مراکز صنعتي در جهت افق و چشماندازهاي ملي کشور تاسيس گرديد.
دانشکده علوم و فنون نوين با تصويب سه گروه با عناوين: هوا فضا، مهندسي علوم زيستي و، انرژي هاي نو و محيط زيست وظيفه خود را در جهت رسيدن به اهداف ذکر شده آغاز نموده است.
در حال حاضر رشتههاي در حال ايجاد اين دانشکده در مقطع دکتري شامل: مهندسي هوافضا، نانو بيو تکنولوژي و مهندسي پزشکي (بيو) و در مقطع کارشناسي ارشد شامل: مهندسي هوافضا مهندسي فضايي، مهندسي هوافضا - آيروديناميك، مهندسي هوافضا - سازه هاي هوافضايي، مهندسي هوافضا سوانح هوايي و صلاحيت پروازي، مهندسي هوا فضا جلوبرندگي، مهندسي هوا فضا ديناميک پرواز و کنترل، مهندسي فناوري اطلاعات پزشکي، بيو تکنولوژي، مهندسي پزشکي بيومتريال، مهندسي مکاترونيک، مهندسي پزشكي، مهندسي بافت و انرژي هاي تجديدپذير مي باشد.
همچنين دانشکده در جهت گسترش كمي و كيفي رشتهها در زمينههاي علوم و فنون نوين میان رشتهاي، راهاندازي و گسترش گروهها و رشتههاي نوين با استفاده از رصد و پيش بيني مسير اين علوم مادر و با بهرهمندي از نيروي انساني مبتکر و نخبه در دستورکار خود قرار داده است.
گروه هوافضا
هوافضا را مي توان تجليگاه آخرين پيشرفتهاي علوم و فنون دانست.
اصطلاح هوافضا خود بيان کننده زمينه کاري اين رشته است به عبارت ديگر هوافضا علم بررسي حرکت اجسام در جو و خارج از جو است.
زمينه پيدايش علم هوافضا با آرزوي پرواز بشر از گذشته هاي دور آغاز شده است. يک مهندس هوافضا به تنهائي قادر نخواهد بود که يک محصول هوافضائي مانند هواپيما را به صورت کامل و با تمام جزئيات طراحي کند. يک مهندس هوافضا، محاسبات لازم را انجام داده و در هر مرحله به منظور تأمين اهداف مورد نظر، نيازها و موارد گوناگون را به طور دقيق بيان مي کند سپس به منظور تأمين اين نيازها و سفارش ساير رشته هاي و زمينه هاي علمي و فني وارد عرصه مي شوند.
به دليل ارتباط تنگاتنگ رشته مهندسي هوافضا با امور نظامي، بخش قابل توجهي از صنعت هوافضا با بخش نظامي مرتبط است.
صنعت هوافضا را مي توان در زمره صنايعي در کشور دانست که کار علمي و تحقيقاتي در آنها نسبت به ساير صنايع موجود در کشور به صورت قابل قبولي انجام شده و بين صنعت و دانشگاه نيز ارتباط به نسبت مناسبي برقرار است.
دروس مکانيک، رياضي، فيزيک از جايگاه ويژه اي برخوردارند. عامل ديگر موفقيت، تسلط بر کامپيوتر و نرم افزارهاي مرتبط با رشته هوافضاست.
ادرس وب سایت دانشکده : دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://fnst.ut.ac.ir
پژوهشگاه هوافضا
پژوهشگاه هوافضا با عنايت به ضرورت فعاليت پژوهشي در زمينه راهبردي هوافضا و تأكيد بر پژوهش كاربردي در راستاي مأموريت خود و ضرورت تربيت دانشآموختگان با هدف رفع نياز نيروي پژوهشي كشور، اقدام به راهاندازي مديريت تحصيلات تكميلي و ايجاد دوره کارشناسي ارشد مهندسي هوافضا نموده است.
اين پژوهشگاه به دليل در اختيار داشتن اعضاء هيات علمي توانمند و متخصصان خبره در زمينه هوافضا، اين امکان را دارد تا با بهرهگيري از دانش و تجربه اين افراد و استفاده از ظرفيتهاي بالقوه موجود در پژوهشگاه، دورههاي آموزشي پيشرفتهاي را در سطح تحصيلات تکميلي ارائه نمايد.
يکي از مهمترين ويژگيهاي دوره تحصيلات تکميلي که آن را از مقاطع پايينتر متمايز ميسازد، تحقيق و پژوهش در حين آموزش است. پژوهشگاه هوافضا بهواسطه فعاليتهاي پژوهشي متنوعي که در شاخههاي مختلف هوافضا انجام ميدهد، ميتواند زمينه مناسبي را براي فعاليتهاي پژوهشي دانشجويان فراهم نمايد و دانشجويان پژوهشگاه از بدو اشتغال به تحصيل، وارد فعاليتهاي پژوهشي شده و توان آنها مصروف تحقيقات جدي و كاربردي ميشود. اين موضوع ويژگي منحصر به فردي به پژوهشگاه هوافضا ميدهد كه آنرا در جايگاه خاصي در مقايسه با دانشگاهها قرار داده است؛ چراکه در اغلب دانشگاههايي که اقدام به پذيرش دانشجو در رشته هوافضا مينمايند، به دليل نداشتن امکانات، امکان انجام پژوهشهاي کاربردي در حين تحصيل وجود ندارد.
برگزاري دورههاي هدفمند بين رشتهاي و ارايه آموزشهاي خاص از ديگر اهداف پژوهشگاه است كه با توجه به نياز روزافزون صنايع كشور به تربيت نيروهاي كارآمد، در صورت فراهم شدن بودجه و فضاي آموزشي و پژوهشي متناسب با اين دورهها، پژوهشگاه به صورت جديتر و با كيفيت بهتر قادر به رفع اين نياز خواهد بود.
مزایای تحصیل در پژوهشگاه هوافضا
1. امکان استفاده دانشجویان از تمامی امکانات علمی ـ پژوهشی پژوهشگاه براي ارتقای سطح علمی،
2. تحصیل در محیطی امن و آرام،
3. برخورداری از اساتید خبره و متخصص در گرایش مهندسی فضایی،
4. پشتیبانی از رسالههای تحصیلات تکمیلی،
5. امکان بورسیه دانشجویان ممتاز و مستعد براي دوره دکترا،
6. امکان استفاده دانشجویان از سیستم رایانه موازی پيشرفته.
معرفی گرایش مهندسی فضایی
دوره مهندسي فضايي دورهاي علمي، پژوهشي و كاربردي است كه در سطح كارشناسي ارشد برنامهريزي شده است. در طي اين دوره زمينههاي علمي و فني براي تجزيه، تحليل و طراحي سيستمي ماهوارهها و ماهوارهبرها به دانشجويان آموزش داده ميشود. هدف از اجراي اين دوره تربيت متخصصاني است كه قابليت تعريف، مديريت، اجرا و نظارت پروژههاي فضايي و طراحي سيستمي ماهوارهبر و ماهواره را با توجه به نيازها و امكانات داخل كشور داشته باشند.
ادرس وب سایت پژوهشگاه : دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.ari.ac.ir
گروه مهندسی هوافضای دانشگاه فردوسی مشهد
گروه مهندسی هوافضای دانشگاه فردوسی مشهد يكي از گروههای بخش مهندسی مکانیک دانشكدهی مهندسي است كه در مقطع كارشناسي ارشد هوافضا مشغول فعاليت بوده و گرایشهای آیرودینامیک، سازههای هوایی و جلوبرندگی را ارائه میدهد.