از ابتدای سال 1399 همانطور که در سال 98 پیش بینی شده بود، خرید خودرو از کارخانه به راکدترین حالت خود در چند سال اخیر رسید. چرا که بر خلاف پیشبینیهایی که برای افزایش ده درصدی قیمت خودرو در این سال شده بود، مجوزی برای افزایش 25 درصدی در هر سه ماه صادر شد که به خودروسازان اجازه دهد قیمت خودرو را در پایان سال تا صد درصد افزایش دهند.
در این مقاله قصد داریم به بررسی خودروهایی بپردازیم که در تابستان 99 رکورددار افزایش قیمت در میان قیمت ماشین های ایران خودرو بودهاند. خودروهایی که با افزایش قیمتی بیش از صد میلیون تومان در عرض سه ماه، هر شنوندهای را به تعجب وادار کردند.
سوزوکی گرند ویتارا، با دویست و سی و پنج میلیون تومان افزایش در تابستان صدرنشین جدول رکوردداران
هرچند سوزوکی گرند ویتارا در سال 1385 به عنوان یک شاسی بلند شهری به بازار آمد اما پیشرانه پرحجم آن و قدرت و دوام فنی نسبتا مناسب باعث شد که این خودرو بتواند نظر طرفداران خودروهای آفرودی را هم به خود جلب کند. به همین دلیل ایران خودرو چند سال پس از حضور گرند ویتارا در ایران تصمیم گرفت که ظرفیت پیشرانه آن را از 2 لیتر تا 2.4 لیتر افزایش دهد. با این حال باز هم این پیشرانه حجیم با قدرت 169اسب بخاری خود نتوانست آنچنان که باید انتظارات را از یک خودرو اسپرت برآورده کند. به همین دلیل از دید بسیاری از رانندگان سوزوکی گرند ویتارا نمیتواند تجربه خوبی از رانندگی برایشان به ارمغان آورد. چیزی که باعث شده قیمت یک میلیارد و صد و هفتاد میلیون تومانی سوزوکی گرند ویتارا در مقابل رقبای قدرتمندی چون هیوندای سانتافه و توسان، نه تنها غیرمنطقی که عجیب به نظر برسد.
پژو 2008 با صد و هفتاد میلیون تومان افزایش قیمت، رتبه دوم جدول رکوردداران
پژو 2008 یکی دیگر از خودروهای ساخت ایران خودرو است که در حال حاضر با قیمت 950 میلیون تومان عرضه میشود و از رده های بالای قیمت ماشین های ایران خودرو محسوب می شود. این خودرو یک کراس اوور جمع و جور است که در تابستان 96 وارد ایران شد. پژو 2008 از همان ابتدا به دلیل داشتن یک طراحی جسورانه و مدرن توانست در میان خریداران جای خود را باز کند. در کنار اینها استفاده از پیشرانهای که قبلا امتحان خود را در بعضی از محصولات سیتروئن پس داده است، نقطه قوت این زیباروی فرانسوی به شمار میرود. این پیشرانه که به فناوری توربوشارژ مجهز شده است میتواند قدرتی برابر 163 اسب بخار و گشتاوری 240 نیوتن متری ایجاد کند. هماهنگی این پیشرانه با یک گیربکس شش سرعته خودکار باعث شده که هر رانندهای از شتابگیری 8.2 ثانیهای این خودرو احساس رضایت کند.
اما بخش فنی تنها نقطه رضایتبخش پژو 2008 نیست. ابعاد مناسب در کنار استفاده از پنجرههای جانبی بزرگ باعث شده که دید راننده چه در قسمت جلو و چه در قسمت عقب تا حد زیادی بهبود پیدا کند. محدودیت دید عقب که مشکلی اساسی در خودروهای کراس اوور به شمار میاید، در پژو 2008 حل شده به نظر میرسد. به علاوه عملکرد مناسب سیستم تعلیق پژو 2008 باعث شده که رانندگی با این خودرو به تجربهای لذتبخش تبدیل شود.
افزایش قیمت صد و بیست میلیون تومانی، رتبه سوم را در جدول افزایش قیمت تابستان 99 به تندر 90 پلاس اتوماتیک اختصاص داد
تندر 90 یکی از محصولات پژو فرانسه است که علیرغم ظاهری که به نظر بسیاری از افراد چندان زیبا نبود، توانست به فروش خوبی در ایران دست پیدا کند. همین موضوع باعث شد که شرکت ایران خودرو تصمیم به مونتاژ نمونه دیگری از تندر 90 با نام تندر 90 پلاس اتوماتیک بگیرد. با این حال خروج اروپاییها از صنعت خودروسازی ایران، توقف مونتاژ تندر 90 پلاس اتوماتیک را خیلی زودتر از زمانی که انتظار میرفت، به دنبال داشت. این خودرو از یک پیشرانه 1.6 لیتری برای تامین توان خود استفاده میکند. استفاده از این پیشرانه در کنار گیربکس JHQ سبب شده که تندر 90 پلاس اتوماتیک به یک خودروی اقتصادی از نظر میزان مصرف سوخت و همچنین میزان استهلاک تبدیل شود. این پیشرانه قدرتی برابر 105 اسب بخار و گشتاوری در حدود 140 نیوتن متر را برای تندر 90 پلاس اتوماتیک به ارمغان میآورد. که این موضوع توانسته تندر 90 پلاس اتوماتیک را به یک خودروی مناسب برای رفت و آمدهای شهری تبدیل کند. در تندر 90 پلاس اتوماتیک کلاچ سیمی جای خود را به کلاچ هیدرولیکی داده است که میتواند به خوبی از پس مشکلات رایج گیربکس JHQ بربیاید.
قیمت ماشین های ایران خودرو در تابستان امسال افزایشی را تجربه کردند که در یک دهه اخیر بیسابقه بوده است. افزایش قیمتی که به عقیده نهادهای قیمتگذاری هنوز هم نمیتواند ضررهای خودروسازان را جبران کرده و ادامه این شیب افزایشی اتفاقی دور از انتظار نیست. این در حالی است که خودروهایی که روزگاری با هدف ماشیندار شدن قشر ضعیف جامعه به بازار آمده بود، امروز به خودروهایی لوکس و دستنیافتنی تبدیل شدهاند.
در این مقاله قصد داریم به بررسی خودروهایی بپردازیم که در تابستان 99 رکورددار افزایش قیمت در میان قیمت ماشین های ایران خودرو بودهاند. خودروهایی که با افزایش قیمتی بیش از صد میلیون تومان در عرض سه ماه، هر شنوندهای را به تعجب وادار کردند.
سوزوکی گرند ویتارا، با دویست و سی و پنج میلیون تومان افزایش در تابستان صدرنشین جدول رکوردداران
هرچند سوزوکی گرند ویتارا در سال 1385 به عنوان یک شاسی بلند شهری به بازار آمد اما پیشرانه پرحجم آن و قدرت و دوام فنی نسبتا مناسب باعث شد که این خودرو بتواند نظر طرفداران خودروهای آفرودی را هم به خود جلب کند. به همین دلیل ایران خودرو چند سال پس از حضور گرند ویتارا در ایران تصمیم گرفت که ظرفیت پیشرانه آن را از 2 لیتر تا 2.4 لیتر افزایش دهد. با این حال باز هم این پیشرانه حجیم با قدرت 169اسب بخاری خود نتوانست آنچنان که باید انتظارات را از یک خودرو اسپرت برآورده کند. به همین دلیل از دید بسیاری از رانندگان سوزوکی گرند ویتارا نمیتواند تجربه خوبی از رانندگی برایشان به ارمغان آورد. چیزی که باعث شده قیمت یک میلیارد و صد و هفتاد میلیون تومانی سوزوکی گرند ویتارا در مقابل رقبای قدرتمندی چون هیوندای سانتافه و توسان، نه تنها غیرمنطقی که عجیب به نظر برسد.
پژو 2008 با صد و هفتاد میلیون تومان افزایش قیمت، رتبه دوم جدول رکوردداران
پژو 2008 یکی دیگر از خودروهای ساخت ایران خودرو است که در حال حاضر با قیمت 950 میلیون تومان عرضه میشود و از رده های بالای قیمت ماشین های ایران خودرو محسوب می شود. این خودرو یک کراس اوور جمع و جور است که در تابستان 96 وارد ایران شد. پژو 2008 از همان ابتدا به دلیل داشتن یک طراحی جسورانه و مدرن توانست در میان خریداران جای خود را باز کند. در کنار اینها استفاده از پیشرانهای که قبلا امتحان خود را در بعضی از محصولات سیتروئن پس داده است، نقطه قوت این زیباروی فرانسوی به شمار میرود. این پیشرانه که به فناوری توربوشارژ مجهز شده است میتواند قدرتی برابر 163 اسب بخار و گشتاوری 240 نیوتن متری ایجاد کند. هماهنگی این پیشرانه با یک گیربکس شش سرعته خودکار باعث شده که هر رانندهای از شتابگیری 8.2 ثانیهای این خودرو احساس رضایت کند.
اما بخش فنی تنها نقطه رضایتبخش پژو 2008 نیست. ابعاد مناسب در کنار استفاده از پنجرههای جانبی بزرگ باعث شده که دید راننده چه در قسمت جلو و چه در قسمت عقب تا حد زیادی بهبود پیدا کند. محدودیت دید عقب که مشکلی اساسی در خودروهای کراس اوور به شمار میاید، در پژو 2008 حل شده به نظر میرسد. به علاوه عملکرد مناسب سیستم تعلیق پژو 2008 باعث شده که رانندگی با این خودرو به تجربهای لذتبخش تبدیل شود.
افزایش قیمت صد و بیست میلیون تومانی، رتبه سوم را در جدول افزایش قیمت تابستان 99 به تندر 90 پلاس اتوماتیک اختصاص داد
تندر 90 یکی از محصولات پژو فرانسه است که علیرغم ظاهری که به نظر بسیاری از افراد چندان زیبا نبود، توانست به فروش خوبی در ایران دست پیدا کند. همین موضوع باعث شد که شرکت ایران خودرو تصمیم به مونتاژ نمونه دیگری از تندر 90 با نام تندر 90 پلاس اتوماتیک بگیرد. با این حال خروج اروپاییها از صنعت خودروسازی ایران، توقف مونتاژ تندر 90 پلاس اتوماتیک را خیلی زودتر از زمانی که انتظار میرفت، به دنبال داشت. این خودرو از یک پیشرانه 1.6 لیتری برای تامین توان خود استفاده میکند. استفاده از این پیشرانه در کنار گیربکس JHQ سبب شده که تندر 90 پلاس اتوماتیک به یک خودروی اقتصادی از نظر میزان مصرف سوخت و همچنین میزان استهلاک تبدیل شود. این پیشرانه قدرتی برابر 105 اسب بخار و گشتاوری در حدود 140 نیوتن متر را برای تندر 90 پلاس اتوماتیک به ارمغان میآورد. که این موضوع توانسته تندر 90 پلاس اتوماتیک را به یک خودروی مناسب برای رفت و آمدهای شهری تبدیل کند. در تندر 90 پلاس اتوماتیک کلاچ سیمی جای خود را به کلاچ هیدرولیکی داده است که میتواند به خوبی از پس مشکلات رایج گیربکس JHQ بربیاید.
قیمت ماشین های ایران خودرو در تابستان امسال افزایشی را تجربه کردند که در یک دهه اخیر بیسابقه بوده است. افزایش قیمتی که به عقیده نهادهای قیمتگذاری هنوز هم نمیتواند ضررهای خودروسازان را جبران کرده و ادامه این شیب افزایشی اتفاقی دور از انتظار نیست. این در حالی است که خودروهایی که روزگاری با هدف ماشیندار شدن قشر ضعیف جامعه به بازار آمده بود، امروز به خودروهایی لوکس و دستنیافتنی تبدیل شدهاند.