امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

پیامدهای ناگوار بدحجابی در خانواده و اجتماع

#1
پیامدهای ناگوار بدحجابی در خانواده و اجتماع 1

در اسلام، نظام خانواده  اهمیت بسیار زیادی دارد. و به همین خاطر برای استحکام خانواده، قوانین و راهنمایی‌های فراوانی ذکر کرده است. یکی از دستورات و فرامین اسلام برای مصون ماندن از آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی حفظ حجاب است، و عدم رعایت حجاب آثار و پی‌آمدهای ناگواری را به دنبال دارد.

آثار ناگوار پدیده بدحجابی و بی‌حجابی در خانواده و اجتماع 
1. باعث تهدید خانواده‌ها ‌می‌شود: البته در این میان در پرتو خانواده است که عواطف و غرایز زن و مرد در کنار هم ارضا می‌شود و محیط خانواده در صورتی از ویژگی‌های نام‌برده برخوردار خواهد شد، که پایه آن محبت و عشق زوجین به هم‌دیگر باشد، البته چنین عشقی تنها بر مبنای ارزش‌های الهی و فضایل اخلاقی استوار است، لذا هر قدر در خانواده به حجاب و ارزش‌های اخلاقی اهمیت داده شود آن خانواده مستحکم‌تر خواهد شد.
هم‌چنین رفتارهای نیک و پسندیده والدین در خانواده باعث آرامش و تکمیل هم‌دیگر، و تدام امنیت خانواده و جایگاه زن به عنوان محبوب و معشوق و پرورش عواطف انسانی و تربیت نسل سالم و صالح می‌شود.
2. گرایش مردان به چند همسری: از آن‌جا که زنان علاقه دارند که قلب همسرشان کسی جز او را نخواهند و قلبش تنها در گرو محبت و عشق او و فرزندانش باشد، یعنی می‌خواهد همسرش فقط برای خودش باشد و همسرشان هیچ اشتیاق و علاقه‌ای به دیگر زنان نداشته باشد، این را حتی زنان بدحجاب هم آرزو دارند.
ولی با نگاه محققانه و آماری به دست می‌آید که خودآرایی و بدحجابی به زیان خود این‌گونه زنان و سایر زنان جامعه است، اما متاسفانه این زنان غافلند که سلامت و پاکی جامعه در گرو دوری از ظاهرهای فساد و شهوت‌انگیز زنان است، که این عامل مهمی در استمرار معشوقیت زن و زندگی تک‌همسری است.
3. تضعیف غیرت دینی و ناموسی در خانواده‌ها نیز از جمله آثار بد‌حجابی است. امام صادق(علیه‌السلام) در این مورد می‌فرماید: «خداوند بسیار غیرتمند است و اهل غیرت را دوست دارد و از نشانه‌های غیرتش آن‌ است که اعمال و رفتار زشت و پلید را، چه آشکار و چه پنهان حرام ساخته است».[1]
نمایش جاذبه‌های جسمی در نحوه پوشاک و پوشش و رفتار زنان، باعث توجه مردان و تحریک غریزه شهوت و ایجاد میل جنسی نامشروع و کام‌یابی کاذب در آن‌ها می‌شود. که این حالت مهلک و نابود کننده بر سلامت روح و روان، دین و ایمان مردان مخصوصا جوانان می‌شود که هرگز قابل جبران نیست.
خلاصه غیرت از میوه‌های طراوت‌بخش عفت و خویشتن‌داری است، پس جامعه‌ای که زنانش از عفاف و پوشش کامل برخوردار نیستند، عفت عمومی را در معرض خطر قرار می‌دهند، نتیجه آن کاهش و یا نابودی غیرت است.
امیرالمومنین(علیه‌السلام) در مورد رابطه بین عفت و غیرت چنین می‌فرماید: «ارزش مرد به اندازه همت او، صداقتش به مقدار جوان‌مردی‌اش، شجاعتش به میزان احساس مردانگی و عفتش به اندازه غیرت اوست».[2]
4. سلب امنیت زنان و دختران در جامعه: امنیت جنسی، جسمی و جانی و آبروی زنان در جامعه، از مهم‌ترین نیازهای اجتماعی زنان است. عفاف برای زن سرمایه عظیمی است، که در پرتو آن احساس شخصیت و ارزش‌مندی می‌کند و در صورت متهم شدن به تهمت ناروا  احساس حقارت می‌کند.
در اجتماع وقتی زنان و دختران با بدحجابی در معرض عام قرار می‌گیرند همیشه کسانی هستند که از این فرصت‌ها سوء استفاده می‌کنند و مزاحم این زنان می‌شوند و در بعضی از مواقع هم باعث می‌شود زنان جان خود را از دست بدهند، یعنی هم برای خود خطر می‌آفرینند و هم باعث انجام جرم برای دیگران می‌شوند.[3]
در نتیجه: بعد از شناخت پی‌آمدهای ناگواری که در اثر بدحجابی و بی‌حجابی زنان در اجتماع و خانواده رخ می‌دهد، باید واقعیات را قبول کرد و با حسن نیت به آن‌چه که در مورد حفظ حجاب و احکام آن در قرآن و روایات اهل‌بیت(علیهم السلام) آمده عمل کرد، هم‌چنین به آثار عمل به دستورات و فرامین الهی که در شرع مقدس در مورد رعایت حجاب آمده ایمان بیاوریم تا موجب رضایت خدا و خوش‌بختی خودمان در آخرت بشویم.
 
----------------------------------------------------------------------
پی‌نوشت
[1]. فروع کافی، ج5، ص535.
[2]. نهج البلاغه، حکمت 44.
[3]. برگرفته از کتاب آسیب شناسی شخصیت و محبوبیت زن، نوشته (محمد رضا کوهی)
پاسخ
 سپاس شده توسط ریحون بنفش
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Star صله رحم باعث بنیان خانواده و جامعه را محکم می‌کند
Information ریخت و پاش در مهمانی خانواده‌ها را از هم دور می‌کند
  پیامدهای دروغ
  پیامدهای نگاه به نامحرم
  ریشه‌ها و آسیبهای بدحجابی
  نقش خانواده در پازل سبك زندگی اسلامی
  دانلود مستند جهت تاثیرات مخرب و جبران ناپذیر شبکه های ماهواره بر خانواده
  سواستفاده از «شهدا» این بار به روایت خانواده ی «شهدا»
  اولین اجتماع مردم به جاهلیت پس از پیامبر!
  اینجا خانواده زندگی می کنه!!!!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان