امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نقد و بررسی Archos 9 PC Tablet

#1
متاسفانه وقتی مشخصات را نگاه می‌کنیم و آن را با عملکرد واقعی دستگاه مقایسه می‌کنیم تا حدود زیادی دچار تناقض می‌شویم و نتیجه این می‌شود که از این دستگاه نه به عنوان یک رایانه‌ی همراه راضی باشیم و نه به عنوان یک پخش کننده! نخستین ایراد را می‌توان به انتخاب 1.1GHz Intel Atom Z510 به عنوان پردازنده‌ی این دستگاه گرفت. هرچند که پیش از این از پردازنده‌های N270/N280 Atom و سپس مدل N450 راضی بودیم، ولی همانقدر هم از پردازنده‌های سری Z ناراضی بودیم و به نظر ما کار کردن با آن‌ها خسته کننده است چرا که به نسبت کندتر هستند. دومین شکایت ما از این دستگاه، از نمایشگر لمسی آن می‌باشد. متاسفانه فن‌آوری لمسی این نمایشگر از نوع Resistive و نه Capacitive می‌باشد و همان هم به نظر ما آمد که پاسخگویی مناسبی ندارد. حتی در هنگامی که از قلم مخصوص خود آن استفاده می‌کنیم هم باید فشار نسبتا زیادی را نسبت به استاندارهای نمایشگرهای لمسی امروزی برای عملکرد وارد کنیم.

با چنین قیمتی، این دستگاه از مدل 16GB تبلت Apple iPAD گران‌قیمت‌تر می‌باشد. ولی Archos 9 از ظاهری بسیار صیقلی، باریک، با ساختاری فلزی و گوشه‌های تیز می‌باشد. در کل به نظر ما از نظر ظاهری بسیار بیشتر شبیه به یک تبلت می‌باشد تا برای مثال Dell mini 10 Tablet. جهت در دست گرفتن این دستگاه به طور طبیعی به صورت افقی می‌باشد. با این حال به راحتی در یک دست و به صورت عمودی قرار می‌گیرد که اتفاقا ما متعجب شدیم که چرا حالت پیش‌فرض در دست گرفتن دستگاه بدین صورت نیست! با وزن 816 گرم کمی سنگین وزن می‌باشد. وقتی آن را با دو دست نگه می‌دارید، Archos 9 همانند یک پخش‌کننده‌ی خیلی بزرگ به نظر می‌رسد. با نمایشگر بزرگ 9 اینچی تجربه‌ی خوبی در تماشای ویدیوها و مرورگری وب داشتیم. تایپ کردن با صفحه کلید لمسی ویندوز و با این دستگاه کار سختی است و بدین خاطر Archos 9 دارای صفحه کلید مجازی مخصوص به خود که بزرگتر و راحت‌تر است می‌باشد که این صفحه کلید را می‌توان با دکمه‌ی فیزیکی قسمت سمت چپ نمایشگر احضار و یا مرخص کرد! دکمه‌ی دومی وظیفه‌ی Ctrl+Alt+del رد ویندوز را انجام می‌دهد که در مواقع بسیاری می‌تواند کاربردی باشد. در قسمت زیرین این دو دکمه، دکمه‌های عمل کننده به عنوان راست و چپ کلیک وجود دارند که طراحی شده‌اند تا با تاچ‌پد بسیار کوچک در قسمت سمت راست نمایشگر همکاری داشته باشند. کافی است که انگشت شست خود را بر روی این تاچ‌پد کوچک بگذارید تا با کوچکترین تکان انگشتتان، ماوس پوینتر بر روی نمایشگر حرکت کند. این را متوجه شدیم که تاچ‌پد با وجود اندازه‌ی بسیار کوچکش بسیار دقیق و آسان استفاده می‌باشد، به خصوص در مقایسه و قلم لمسی مخصوص.

نمایشگر لمسی Resistive فشار نسبتا زیادی را برای عمل کردن نیاز دارد و کیلومترها با نمایشگر لمسی iPhone یا iPad فاصله دارد. این نمایشگر رزولوشن 1024X600 پیکسل را ارایه می‌کند که برای بسیاری از نت‌بوک‌ها استاندارد می‌باشد. به نمایشگرهای HD نت‌بوک‌ها هم عادت کرده‌ایم ولی رزولوشن پایین‌تر به معنی درشت‌تر بودن آیکون‌ها، پنجره‌ها و متون می‌باشد که برای کار کردن و خواندن از روی آن‌ها کار ساده‌تر می‌شود. بعلاوه از سطح مات و ضد بازتاب نمایشگر هم کاملا راضی هستیم. با وجود تنها یک پورت USB و عدم امکان پذیرش کارت حافظه‌ی SD و یا خروجی Video، Archos 9 از نظر پورت‌ها چندان وضعیت خوبی ندارد. ما خوشحال می‌شدیم اگر کارت خوان SD را بر روی این دستگاه مشاهده می‌کردیم که برای مثال می‌توانست برای عکاسان همیشه در سفر کاملا مورد استفاده قرار گیرد. بعضی آپشن‌ها چون پورت Ethernet و یا دو پورت USB اضافی از طریق اتصال Archos Port Replicator مناسب هستند.

Archos 9 به عنوان یک نت‌بوک، یکی از کندترین‌هایی است که تا به حال دیده‌ایم. به خصوص اینکه قصد داشته تا با پردازنده‌ی 1.1GHz سری Z دارای سیستم‌عامل ویندوز 7 هم باشد! باز کردن یک صفحه‌ی مرورگر وب می‌تواند به اندازه‌ی 10 ثانیه به طول بینجامد! و مرور فایل‌ها و فولدرها نیز می‌تواند تا حدودی اعصاب خورد کن باشد. Benchmark‌های ابتدایی که با آن بدست آوردیم چیزی در حدود دو برابر کمتر از بنچ مارک‌هایی بود که با نت‌بوک‌های مجهز به پردازنده‌ی Atom N450 بدست آورده بودیم. جالب این جاست که آرکوس این سیستم را نسل جدید نت‌بوک‌ها می‌داند! در تست‌های باتری که انجام دادیم، این دستگاه در هنگام پخش ویدیو شارژ باتری را در عرض 3 ساعت و 42 دقیقه به اتمام رساند که برای یک چنین دستگاه کوچکی که وظیفه‌ی برقرار کردن نمایشگر لمسی را هم بر عهده دارد بد نیست. دوست داشتیم دکمه‌ای برای خاموش کردن نمایشگر و در نتیجه طولانی‌تر شدن مدت شارژدهی باتری وجود می‌داشت.

نقد و بررسی Archos 9 PC Tablet 1
طراحی باریک و صیقلی
ساختار مستحکم
مقدار زیاد حافظه‌ی داخلی

نقد و بررسی Archos 9 PC Tablet 1
پردازنده‌ی نسبتا کند
نبود راهی برای چرخش آسان جهت‌گیری تصویر نمایشگر
فن‌آوری نه چندان خوب نمایشگر
نقد و بررسی Archos 9 PC Tablet 1
  Heart B0z0rG Heart
 
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان