انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: # مخاطبمان سیگاری ها هستند .
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
برخی نکات مهم پس از کنار گذاشتن سیگار

پس از ترک سیگار بهتر است از یک سری روش های مفید برای جلوگیری از بازگشت مجدد به آن استفاده کنید!
ترک کردن سیگار سخت اما امکان پذیر است. پس از ترک سیگار لازم است چند نکته رعایت شود که در این مطلب به نقل از «Readers Digest» به آن پرداخته شده است.
*از مصرف نوشیدنی های کافئین دار بپرهیزید: بهتر است حداقل به مدت ۳ تا ۴ روز از نوشیدن قهوه اجتناب کنید؛ زیرا با مصرف کافئین ممکن است هوس سیگار کشیدن کنید.
*مصرف مشروبات الکلی: مصرف مشروبات الکلی علاوه بر عوارض بسیاری که دارد، میل به سیگار کشیدن را افزایش می دهد.
*استرس: زمانی که فرد دچار استرس می شود، برای برطرف کردن آن به سیگار کشیدن رومی آورد. بنابراین بهتر است در این زمان از قرار گرفتن در محیط های پراسترس پرهیز شود.
*اضطراب: افرادی که دچار اضطراب می شوند، پس از ترک سیگار به دلیل نداشتن سیگار در دست، احساس درماندگی می کنند.
*کارهای چالش برانگیز را به تأخیر بیندازید. کارهای چالش برانگیز باعث ایجاد استرس و اضطراب می شود از طرفی انجام آن به تمرکز نیاز دارد. در این شرایط این احتمال وجود دارد که مجدداً به سیگار کشیدن گرایش پیدا کنید.
*بحث یا بگومگو کردن: سعی کنید با نزدیکان و دوستان بگومگو نکنید تا مجدداً به سمت سیگار کشیدن گرایش پیدا نکنید.
مهمانی ها: از دورهمی هایی که افراد در آن سیگار می کشند، دوری کنید تا وسوسه نشوید.
* خودتان را فریب ندهید: نگذارید این وسوسه که «این سیگار آخرین نخ سیگارم خواهد بود» شما را گول بزند؛ زیرا این موضوع می تواند به عنوان یک دام عمل کند و این عادت مخرب در شما ادامه پیدا کند.
پاکسازی بدن از نیکوتین با این مواد

با این مواد خوراکی به راحتی می توانید بدنتان را از نیکوتین تخلیه کنید و آن را پاکسازی کنید!



سیگار کشیدن یکی از بدترین عادت‌ها است که خیلی‌ها گرفتار آن هستند. همه ما از این واقعیت آگاهیم اما همه نمی‌توانند موفق به ترک سیگار شوند. نیکوتین فشارخون را به سرعت بالا برده و به ریه‌ آسیب جدی می‌زند.

علاوه بر این، حتی اگر سیگار را ترک کنید، نیکوتین تا چند سال همچنان به بدنتان آسیب می‌زند اما با دنبال کردن یک سبک زندگی و برنامه‌غذایی سالم می‌توانید نیکوتین را از بدنتان بیرون کنید.

نیکوتین میزان ویتامین C، E و A را در بدنتان کم می‌کند. این ویتامین‌ها از ریه‌های شما محافظت می‌کنند، به همین دلیل بعد از اینکه سیگار را ترک می‌کنید، باید تا می‌توانید از این ویتامین‌ها در برنامه‌غذایی‌تان استفاده کنید.

موادغذایی زیر کمکتان می‌کنند نیکوتین را به کلی از بدنتان بیرون کنید.

پرتقال: آب‌پرتقال سرشار از ویتامین C است. مصرف منظم پرتقال به شما کمک می‌کند متابولیسمتان را بالا برده و استرس روزانه‌تان را هم از بین می‌برد.

انار: این میوه قرمز و خوشمزه گردش خون را در بدن تقویت کرده و تولید گلوبول‌های قرمز خون را بالا می‌برد. خوردن انار راهی عالی برای کاهش نیاز به سیگار است.

کیوی: کیوی به شما کمک می‌کند نیکوتین را از بدنتان بیرون کنید. این میوه فوق‌العاده سرشار از ویتامین A، C و E است و همانطور که احتمالاً متوجه شده‌اید نیکوتین این ویتامین‌ها را در بدن پایین می‌آورد.

آب‌هویج: اگر سیگاری هستید باید این واقعیت را بدانید: هر بار که سیگاری روشن می‌کنید، نیکوتین آن تا سه روز در بدن شما می‌ماند. نیکوتین حتی بر ساختار پوست شما هم اثر می‌گذارد. آب هویج برای پوست شما فوق‌العاده است. سرشار از ویتامین A، C، K و B است. تحقیقات نشان داده است که این ویتامین‌ها می‌تواند به از بین بردن نیکوتین در بدن کمک کند.

بروکلی: این سبزیجات حاوی میزان بالایی ویتامین C و B5 است. تحقیقات نشان داده است که سیگار کشیدن ویتامین C را در بدن پایین می‌آورد. مصرف منظم کلم بروکلی به شما کمک می‌کند نیکوتین را از بدنتان بیرون کنید. بروکلی همچنین به شما کمک می‌کند به طریقی بسیار سالم وزن کم کنید و برای زنان باردار هم فواید بسیار زیادی به همراه دارد.

سبزیجات: سبزیجات با برگ‌های سبز از جمله اسفناج، بخاطر محتوای بالای ویتامین و اسیدفولیک، به از بین رفتن نیکوتین در بدن کمک می‌کنند. اگر باردار هستید و نگران نیکوتین باقیمانده در بدنتان هستید، بیشتر اسفناج بخورید.

توت‌ها: توت‌ها، ازجمله توت‌فرنگی، از بین بردن نیکوتین و سایر سموم را در بدن بالا می‌برند.

آب: سیگار کشیدن بر آبرسانی بدن شما تاثیر می‌گذارد. محققان دریافته‌اند که آب می‌تواند به ترک سیگار کمک کرده و بقایای نیکوتین در بدن را از بین ببرد.
روش نوین برای مبارزه با سیگار

ترک سیگار با این روش توسط محققین با موفقیت روبه رو شده و آنان را به ابداع روش جدید برای مبارزه با نیکوتین امیدوار کرده است.
گروهی از پژوهشگران در تلاشی ۳۰ ساله به دنبال طراحی آنزیمی در محیط آزمایشگاه بودند که بتواند نیکوتین را تجزیه کند. آنها به تازگی توانستند به آنزیمی در طبیعت دست یابند که می‌تواند این کار را انجام دهد.
پژوهشگران موفق به شناسایی نوعی آنزیم شدند که نیکوتین را تجزیه می‌کند. این آنزیم می‌تواند در آینده برای طراحی درمان‌های موثرتر به منظور ترک سیگار به کار رود.
این آنزیم NicA۲ نام دارد و از دسته‌ای از باکتری‌ها موسوم به «سودوموناس» به دست می‌آید. این باکتری که به صورت طبیعی در خاک مزارع توتون وجود دارد، نیکوتین را مصرف کرده و از آن به عنوان تنها منبع تامین کربن و نیتروژن خود استفاده می‌کند.
این پژوهشگران سپس توانستند آنزیم Nic۲A را در این باکتری کشف کنند. آنها در آزمایشات خود برای بررسی میزان اثربخشی این آنزیم، ابتدا سرم (قسمتی از خون) موش‌ها را با مقداری نیکوتین (که برابر با میزان نیکوتین موجود در یک نخ سیگار بود) ترکیب کردند.
این دانشمندان مشاهده کردند که پس از افزوده شدن این آنزیم به ترکیب خون و نیکوتین، نیمه عمر نیکوتین از دو تا سه ساعت به ۹ تا ۱۵ دقیقه کاهش یافت. آنها همچنین به این نتیجه‌ رسیدند که استفاده از مقدار بیشتری از این آنزیم می‌تواند نیمه عمر نیکوتین را باز هم کاهش دهد. با توجه به اینکه رسیدن نیکوتین به مغز مدتی زمان می‌برد، با این شیوه جلوی رسیدن این ماده به مغز گرفته خواهد شد.
این محققان امیدوارند در آینده بتوان دارویی با استفاده از این آنزیم طراحی کرد که با یک بار تزریق برای یک بازه یک ماهه اثربخش باشد.
سرطانزا بودن الکل ثابت شد

آیا میدانستید بین مصرف الکل و ابتلا به انواع سرطان ها رابطه مستقیمی وجود دارد
موسسه ملی سوء مصرف الکل اخیرا طی یک مطالعه جدید که در BMJ منتشر شده، اعلام کرد که مصرف مشروبات الکلی، حتی در مقادیر اندک، موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود.
محققان اعلام کردند که زنانی که الکل مصرف می کنند، در معرض خطر بیشتری در خصوص ابتلا به انواع سرطان ها از جمله سرطان سینه هستند. این در حالی است که خطر فوق با مصرف سیگار حتی شدیدتر نیز می شود.
مطالعات قبلی ارتباط بین مصرف زیاد الکل و ابتلا به برخی سرطان ها مانند سرطان سینه، روده بزرگ، کبد و دهان را مورد بررسی قرار داده بودند، اما مطالعه دانشگاه هاروارد این ارتباط را به مقادیر اندک الکل نیز تعمیم می دهد.
همچنین محققان اعلام کرده اند که سیگار کشیدن یک عامل خطر برای بسیاری از سرطان هایی محسوب می شود که در نتیجه مصرف الکل روی می دهند. آنها معتقدند سیگار کشیدن ممکن است یک عامل مداخله گر در مطالعات قبلی در مورد ارتباط مصرف الکل با خطر ابتلا به سرطان باشد.
مهمترین کارها پس از ترک کردن سیگار

# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 11

حواستان باشد پس از ترک سیگار چه کارهایی به ضررو چه کارهایی به نفعتان هست تا بتوانید در این امر به موفقیت کامل برسید!
ترک سیگار سخت، اما امکان پذیر است. پس از ترک سیگار بهتر است از یک سری روش های مفید برای جلوگیری از بازگشت مجدد به آن استفاده کنید!
√ از مصرف نوشیدنی های کافئین دار بپرهیزید: پس از ترک سیگار بهتر است حداقل به مدت ۳ تا ۴ روز از نوشیدن قهوه اجتناب کنید؛ زیرا با مصرف کافئین ممکن است هوس سیگار کشیدن کنید.
√ دوری از استرس و اضطراب : زمانی که فرد سیگاری دچار استرس می شود، برای برطرف کردن آن به سیگار کشیدن رو می آورد. بنابراین بهتر است پس از ترک سیگار از قرار گرفتن در محیط های پراسترس پرهیز شود.
√ انجام کارهای چالش برانگیز را به تأخیر بیندازید: کارهای چالش برانگیز باعث ایجاد استرس و اضطراب می شود از طرفی انجام آن به تمرکز نیاز دارد. در این شرایط این احتمال وجود دارد که مجدداً به سیگار کشیدن گرایش پیدا کنید.
√ دوری از بحث یا بگومگو کردن: سعی کنید با نزدیکان و دوستان بگومگو نکنید تا مجدداً به سمت سیگار کشیدن گرایش پیدا نکنید.
√ خودداری از مصرف مشروبات الکلی: پس از ترک سیگار از مصرف مشروبات الکلی پرهیز کنید. مشروبات الکلی علاوه بر عوارض بسیاری که دارد، میل به سیگار کشیدن را افزایش می دهد.
√ مهمانی ها: از دورهمی هایی که افراد در آن سیگار می کشند، دوری کنید تا وسوسه نشوید.
√ خودتان را فریب ندهید: نگذارید این وسوسه که «این سیگار آخرین نخ سیگارم خواهد بود» شما را گول بزند؛ زیرا این موضوع می تواند به عنوان یک دام عمل کند و این عادت مخرب در شما ادامه پیدا کند.
ایست ناگهانی قلبی با مصرف سیگار..

# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 11

سیگار می تواند عاملی برای مرگ ناگهانی و ایست قلبی باشد پس تا می توانید از آن دوری کنید!
سیگار با مکانیزم‌های مختلف سبب ایجاد بیماری‌های قلبی مزمن می‌شود.
محققان می‌گویند: صدمه مستقیم به آندونلیال‌ها (دیواره رگ‌ها) به وسیله نیکوتین و منواکسید‌کربن می‌تواند یک شریان (سرخرگ) سالم را تخریب کرده و موجب ورود مواد چربی به داخل دیواره رگ و ضخیم شدن جدار آن و در نهایت موجب انسداد کامل شریان ‌شود.
بنابراین نیکوتین و منواکسیدکربن موجود در سیگار با افزایش کار قلب سبب افزایش نیاز به اکسیژن در عضله قلبی شده و از سوی دیگر ظرفیت حمل اکسیژن توسط خون را کاهش می‌دهد و تشدید ناتوانی و اختلال عملکرد قلب و عروق را به دنبال دارد.
محققان با اشاره به اینکه در افراد سیگاری، میزان مرگ‌ومیر ناشی از انفارکتوس قلبی افزایش می‌یابد، اظهار کردند: در سیگاری‌هایی که به عللی غیر از انفارکتوس قلبی از بین رفته‌اند، در نمونه‌برداری از جسد، علائم آترواسکلروزیس بیشتر از افراد غیرسیگاری است و در نتیجه عمده‌ترین عارضه در افراد سیگاری، مرگ ناگهانی است.

( ایسنا )
تاثیرات منفی اعتیاد بر اعضای خانواده

همه عوارض اعتیاد یکی از اعضای خانواده بر دیگر افراد را در این مطلب مورد ارزیابی قرار داده ایم با ما همراه باشید.
اعتیاد، یک بیماریِ خانوادگی است چون علاوه بر فرد معتاد، خواسته یا ناخواسته، خانواده اش را هم درگیر می کند. بسته به اینکه بیمار، پدر خانواده است یا مادر، دختر خانواده است یا پسر، آثار متفاوتی روی دیگر اعضا دارد، اما به شکل کلی، تاثیرات مشترکی دارد که در خانواده های مختلف، با شدت و ضعف گوناگون بروز می کند.
انکار
اعتیاد، «بیماری انکار» است. هم برای خود فرد و هم برای خانواده اش. مشکل معمولا آنقدر بزرگ است که خانواده یاد می گیرند وانمود کنند اتفاقی نیفتاده و طوری رفتار می کنند که انگار هیچ مشکلی متوجه شان نیست. اعضای خانواده معمولا در برخورد با اعتیادِ یکی از اعضا، وانمود می کنند: «مشکل آنقدرها هم بزرگ نیست!»
ترس
به خاطر رفتارهای غیرقابل پیش بینی فرد معتاد، زندگی خانوادگی پر از ترس و اضطراب می شود. هیچ کس نمی داند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، اما بنا به تجربه ای که دارند، همگی انتظارِ بحرانِ بعدی را می کشند و همین انتظار، باعث ایجاد فشار و استرس در خانواده فرد معتاد است.
دروغگویی
اعضای خانواده معمولاً سعی می کنند این مشکل را از بقیه مخفی کنند. آنها همواره و در هر موقعیتی به بچه ها، به فامیل، به دوستان و آشنایان، به در و همسایه، به طلبکار و کارفرما و حتی به خودشان دروغ می گویند.
حس تقصیر و گناه
اعضای خانواده هر یک به نوعی، خود را در اعتیاد فرد معتاد مقصر می دانند و مدام تصور می کنند اگر فلان کار را انجام می دادند یا فلان کار را انجام نمی دادند، فرد اصلا معتاد نمی شد.
تنهایی
گفت و گوها و روابط، عمیقا تحت تاثیر قرار می گیرد و اعضای خانواده دیگر قادر نیستند مثل قبل با هم حرف بزنند و به هم محبت کنند. از آنجا که اعتماد و محبتشان به فرد معتاد، با بی تفاوتی و خودخواهی در قالب اعتیاد پاسخ داده شده، ناخودآگاه تصمیم می گیرند که: «اعتماد نکن، حرف نزن، احساس نداشته باش!»
انتقال وظایف
وقتی یکی از اعضای خانواده معتاد می شود، بقیه مجبور می شوند وظایف و مسئولیت هایش را به دوش بکشند. مسئولیت هایی مثل نقش پدری یا مادری؛ تعهدات مالی یا خانه داری. در خانواده هایی که پدر یا مادر معتاد هستند، معمولا فرزند بزرگ خانواده، جورِ وظایف فرد بیمار را می کشد.
تغییر عشق
اعضای خانواده، کم کم از کسی که قبلا دوستش داشتند، متنفر می شوند. در خانواده فرد معتاد، به خصوص در بین بچه ها، تغییرات عجیب و عمیقی به لحاظ عاطفی پدید می آید.
میلِ به مجازات
آهسته آهسته اعضای خانواده به مجازات کردن فرد معتاد تمایل پیدا می کنند. آنها او را به خاطر تمام آسیب هایی که به خانواده رسانده، گناهکار می دانند و از همه مهم تر اینکه گاهی، همان افرادی که از اعتیاد آسیب دیده اند، شروع به آسیب رساندن به دیگران می کنند.
کشش به سمت مواد مخدر و راههای درمانی آن

# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 11

چه عواملی سبب کشش افراد مختلف به سمت مواد مخدر می شوند و چه درمان ها و راههای پیشگیرانه ای در این زمینه برای آنان وجود دارد؟
فرضیه هایی در گذشته مطرح بود که بطورمثال متاهلان یا آنانکه وضعیت بهتر دارند کمتر به سمت اعتیاد می روند اما اکنون مسوولان از ورود متاهلان و شاغلان به جرگه معتادان خبر می دهند و جالب تر آنکه آمار این دست از معتادان نیز رو به افزایش است.
در گذشته بیشتر مردان به سمت اعتیاد می رفتند اما اکنون جنس اعتیاد به سمت زنانه شدن پیش رفته بطوریکه شیوع اعتیاد در زنان طی 10 سال، دو برابر شده است.
طبق اعلام آمار رسمی ، 2.56 درصد جمعیت 15 تا 64 سال کشور دچار معضل اعتیاد هستند و از سوی دیگر نیز 85 درصد تریاک و 35 درصد هروئین جهان در ایران کشف می شود.
این اعداد و ارقام کار را برای مسوولان ذیربط سخت کرده و در کنار آن پوشیدگی علل اعتیاد به این وضعیت بغرنج، دامن می زند زیرا با پنهان ماندن علت اعتیاد، درمان آن نیز سخت تر می شود.
هرچند ایران در حوزه درمان اعتیاد، هاب منطقه است و شبکه درمان بسیار مطلوبی برای معتادان دارد چنانکه به گفته مسوولان هم اکنون 6 هزار و 700 مرکز درمانی اعتیاد و پنج هزار و 500 پزشک در حوزه اعتیاد فعالیت داشته و 800 هزار نفر در کشور تحت پوشش درمانی اعتیاد قرار دارند اما شاید به خاطر همین ناشناخته بودن علل اعتیاد باشد که 90 درصد بهبود یافتگان بعد از بهبود دوباره به سمت اعتیاد بازمی گردند در حالیکه این رقم در دنیا خیلی کمتر است.
**علل مختلف اعتیاد از زبان معاون مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران
معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران یکی از دلایل رو آوردن به اعتیاد را مانع شدن افراد در رسیدن به پاداش های طبیعی می داند و می گوید: موبایل، اینترنت، ورزش و مطالعه همه وابستگی می آورند و اگر جلوی اعتیادهای ساده را بگیریم، فرد سراغ وابستگی های دارویی می رود، بنابراین چرا وسایل ساده تری در اختیار افراد برای وابستگی قرار ندهیم تا آنان معتاد نشوند؟
دکتر «محمدرضا زرین دست» می افزاید: شاید اگر افراد در اعتیاد خود، مواد یا رفتارهای سالم تر را انتخاب کنند، بتوان جای اعتیاد به مواد مضر را گرفت؛ محیط و خانواده با گرفتن پاداش از افراد به عنوان عامل هایی عمل می کنند که می توانند افراد را به اعتیاد دارویی برسانند، پس نباید جلوی پاداش های طبیعی افراد را گرفت.
وی تصریح می کند: گاهی حتی افراد را در اعتیاد مقصر نمی دانیم، زیرا ژنتیک در اعتیاد و حتی درمان آن نقش دارد و امیدوارم روزی از طریق «ژن تراپی» معتادان را درمان کنیم.
معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران خاطرنشان می کند: از سوی دیگر بیماری های روحی و روانی مهمترین عاملی است که می توانند افراد را به اعتیاد برسانند، بنابراین در درمان نباید فقط دنبال درمان وابستگی جسمی باشیم بلکه باید به وابستگی روانی نیز توجه کنیم.
**ناشناختگی علل اعتیاد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید: اگر اعضای هر خانوار را چهار نفر در نظر بگیریم، اکنون بین هفت تا 10 میلیون نفر درگیر اعتیاد هستند.
علی ربیعی می افزاید: پیشتر فرضیه ای وجود داشت که بین بیکاری و فقر و اعتیاد رابطه معنادار وجود دارد و نوع دیگر آن نیز ناشی از لذت جویی بود و دو طبقه از معتادان را می توانستیم مشخص کنیم اما امروز این معادلات به هم ریخته و پدیده اعتیاد با علل مختلفی صورت می گیرد.
وی ، انزوای اجتماعی را یکی از دلایل روآوردن افراد به اعتیاد عنوان می کند و می گوید: علل پوشیده اعتیاد در حال حرکت به سمت ناشناختگی است.
**درمان هایی که روز بروز پیچیده تر می شوند
مصرف مواد مخدر و محرک هر روز در جامعه بیشتر می شود و از سوی دیگر مخلوط کردن این مواد با هم و ساختن مواد جدید، کار درمان اعتیاد را مشکل تر می کند.
پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در این باره می گوید: درمان های اعتیاد چند دارویی پیچیده است، این معتادان رفتارهای پرخطر دارند و زودتر به آخر خط می رسند.
علیرضا جزینی قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این باره می گوید: درمان همزمان و ترکیبی مواد مخدر، درمان را پیچیده و هزینه های درمانی را افزایش می دهد.
وی تاکید می کند: اعتیاد به عنوان یک بیماری مزمن نیاز به درمان بلند مدت و دایمی دارد.
**راهکارهای درمان اعتیاد
رییس سازمان بهزیستی ، راه اندازی مراکز سرپایی و تاسیس مراکز میان مدت و اجتماع محور را از راهکارهای مقابله با اعتیاد عنوان می کند.
انوشیروان محسنی بندپی می گوید: ارزیابی برنامه ها و مراکز نگهداری مراقبت درمان و مداخله –اقامتی میان مدت و دراز مدت- از اولویت های کاری بهزیستی در سال جاری است تا بهبود یافتگان دوباره به سمت اعتیاد بازنگردند.
وی می افزاید: همچنین در بعد مهارت پذیری و اشتغال باید اولویت هایی را در دستور کار قرار دهیم.
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز ایجاد نشاط و تغییرات اجتماعی را از راهکارهای مقابله با اعتیاد عنوان می کند و می گوید: حتما باید برای درمان اعتیاد، راه حل های اجتماعی جستجو کنیم؛ راهکارهای احیای روابط اجتماعی مهم ترین راهکار بازدارندگی اعتیاد است.
علیرضا جزینی قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این باره می گوید: کارگروه درمان ، دارو و کاهش آسیب در کنار کارگروه های پیشگیری و مطالعات اجتماعی در وزارت بهداشت تشکیل شده و امید می رود با تشکیل این کارگروه ها تا حدود کاستی های حوزه اعتیاد برطرف شود.
هر چند سازمان ها و وزارتخانه های مختلف امسال برنامه های متعددی برای مقابله و به ویژه درمان اعتیاد دارند اما بی تردید نباید فراموش کرد که در اعتیاد مانند هر پدیده اجتماعی دیگر ، نگاه پیشگیرایانه بر درمان اولویت دارد.ایرنا
پیامدهای مضر مالی ناشی از اعتیاد

اعتیاد چه تاثیرات منفی روی وضع اقتصادی خانواده و فرد مبتلا به آن می تواند بگذارد با ما در ادامه همراه باشید.
یک استاد دانشگاه با بیان اینکه ریسک مصرف و فروش مواد مخدر در کشور باید به میزان قابل توجهی افزایش یابد، تاکید کرد: سرمایه گذاری در تقویت دانش عمومی جهت پیشگیری از اعتیاد ضرورت دارد.
از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیژن صفوی اظهار کرد: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر رویکرد مثبتی است و به نظرم یکی از بهترین فراخوان‌ها جهت پیشگیری از اعتیاد به شمار می‌رود. اینکه همه باید خود را در مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد سهیم بدانند امری مبارک است و نتایج موثری را به همراه خواهد داشت. البته باید توجه داشت که اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر تنها در حد شعار نباشد بلکه به صورت عملی و منسجم در سراسر کشور و در برخی مناطق به صورت ویژه‌تر اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه اعتیاد ابعاد مختلفی دارد، افزود: مصرف مواد مخدر چه از نوع صنعتی و چه سنتی عوارض زیادی دارد ولی آنچه حائز اهمیت است، آن است که امروزه از مصرف ناآگاهانه مواد توسط جوانان گزارش‌های زیادی به دست رسیده است. به صورتی که فرد نمی‌داند ماده‌ای که به پیشنهاد دوستان برای لاغری و زیبایی استفاده می‌کند، مخدر و روانگردان است. به نظرم لازم است با ارائه آگاهی به جوانان و نوجوانان ، د راین زمینه هشدار داده شود. هشدارهایی که باید از مدارس تا دانشگاه ارائه شود تا شاهد گسترش اعتیاد نباشیم.
این استاد دانشگاه پیشگیری و آموزش عمومی را مهم برشمرد و تاکید کرد: دانش عمومی جامعه نسبت به پیشگیری از اعتیاد ضعیف است که برای جلوگیری از گسترش دامنه اعتیاد باید این مساله تقویت شود. ضعف دانش افراد یک آسیب به شمار می‌رود و باید بر روی این موضوع سرمایه‌گذاری بیشتری انجام گیرد.
صفوی ادامه داد: جهت اثرگذاری بیشتر در امر مبارزه با مواد مخدر آگاه سازی مردم حائز اهمیت است و در محافل اجتماعی و فرهنگی باید مساله پیشگیری مطرح شود.
وی به مشکلات اقتصادی و ارتباط آن با شیوع اعتیاد اشاره کرد و گفت: به لحاظ معیشتی اگر جوانان مشکلات ناشی از بیکاری را نداشته باشند زندگی مفرح و سالم را تجربه کرده و کمتر به رفتارهای پر خطر گرایش می‌یابند. لذا اشتغال و مهیا شدن شرایط ازدواج در کاهش اعتیاد موثر است و مسئولان باید توجه بیشتری نسبت به این مساله داشته باشند.
این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: ریسک مصرف و فروش مواد مخدر در کشور باید افزایش یابد تا فرد کمتر به سمت این مساله گرایش یابد. این موضوع در بسیاری از کشورهای دنیا تجربه شده و نتایج موثری به همراه داشته است.
صفوی با تاکید بر اینکه سیستم مبارزه با اعتیاد باید به صورتی باشد که فرد با اجبار ذهنی خود به سمت مواد مخدر گرایش پیدا نکند، تصریح کرد: لزوما با امر و نهی در مورد مواد مخدر به نتیجه نمی‌رسیم. باید سازوکاری را فراهم کرد که فردی که قصد ورود به عرصه قاچاق یا خرید و فروش همچنین مصرف را دارد، نتواند انجام دهد و به تعبیری برای آن مقرون به صرفه نباشد.
وی گفت: لازم است در مورد راهکارهای افزایش ریسک قاچاق یا خرید و فروش همچنین مصرف اقدامات کارشناسی و مطالعات دانشگاهی و تخصصی انجام گیرد تا در کنار مساله پیشگیری در مبارزه نیز موفق‌تر باشیم.
این استاد دانشگاه مصرف سیگار و قلیان را از دیگر مسائلی عنوان کرد که زمینه ابتلاء به اعتیاد را افزایش می‌دهد و ادامه داد: برنامه ریزی جهت پرکردن اوقات فراغت مناسب و ارزان قیمت برای همه جوانان و نوجوانان در کاهش اعتیاد موثر است. امروزه متاسفانه مصرف قلیان و سیگار رشد یافته و این موید ناکافی بودن آموزش‌های اجتماعی و فرهنگی است. آموزش‌هایی که با ارائه آن به صورت صحیح و پیوسته می توان به نتایج درخشان دست یافت.
صفوی در پایان ضمن ابراز خرسندی از رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که توسط وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است، ابراز امیدواری کرد که با ورود همه مسئولان دولتی و غیر دولتی، کارشناسان و صاحبنظران به این حوزه با همکاری مردم کاهش اعتیاد در جامعه را شاهد باشیم.
تهدید مخدر پان برای نسل امروز



# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 11
به تازگی یک ماده مخدر جدید وارد بازار شده است که پان نام دارد به والدین هشدار می دهیم مراقب جوانانشان باشند و آن ها را از مصرف آن دور نگه دارند این مخدر های روانگردان به بدنه جامعه و مخصوصا جوانان آسیب می رسانند!


قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر شیوع مصرف پان در بین جوانان با توجه به مخفی بودن علایم مصرف حتی تا پنج سال و در نتیجه عدم آگاهی والدین از ابتلای فرزندان به این ماده مخدر را زنگ خطری جدی دانست و بر اطلاع رسانی در این باره تاکید کرد.علیرضا جزینی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی ضمن اشاره به 95 فعالیت در نظر گرفته شده در حوزه مقابله، 34 فعالیت در حوزه امور قضایی، 82 فعالیت در حوزه درمان و 54 برنامه پیشگیری، گام برداشتن و انجام اقدامات متناسب با این برنامه ها را در کشور لازم دانست.جزینی ضمن اشاره به مصرف داروهای لاغری که اعتیاد روانی به همراه دارند، خواستار توجه و پیشگیری بیشتر در این خصوص به ویژه در آرایشگاه ها و باشگاه های زنانه شد.وی با افزودن این نکته که بیشتر جمعیت جوان ما در مراکز آموزشی تمرکز دارند و تنها هشت درصد مدارس کشور تحت پوشش پیشگیری قرار گرفته اند، گفت: سه درصد از جمعیت دانشجویی و یک درصد از جمعیت دانش آموزی کشور مصرف کننده مواد مخدر هستند و در این شرایط باید نسبت به امر آموزش و جریان سازی در حوزه دانش آموزی تاکید کرد.جزینی منظور کردن تنها چند برگ از کتب درسی اول و دوم متوسطه به امر پیشگیری از مواد مخدر را ناکافی عنوان کرد و گفت: این اقدام برای جلوگیری از ابتلای دانشجویان و دانش آموزان به مواد مخدر اقدامی کوچک است.وی با بیان اینکه دانش آموزان درخصوص بیشتر انواع مواد مخدر اطلاع دارند، شفاف سازی، آگاه سازی و ارایه آمار را جهت کسب اطلاعات کافی از مواد مخدر و نیز آگاهی والدین در این خصوص امری ضروری تلقی کرد و بی توجهی به این موضوع را به وجود آورنده بستر گرایش بیشتر به مواد مخدر در سنین پایین دانست.جزینی خوابگاه های دانشجویی به ویژه خوابگاه دختران را از جمله اماکن نیازمند به نظارت و نیازمند پرداختن به امر پیشگیری برشمرد و شیوع مصرف گل را نگران کننده عنوان کرد.وی با عنوان اینکه ناامیدی و بیکاری سبب رجوع فرد بهبود یافته به مصرف مواد مخدر می شود، یکی از مهم ترین اقدامات برای کمک به بهبودیافتگان را ایجاد اشتغال دانست.جزینی از ایجاد اشتغال برای دو هزار و 300 بهبود یافته در سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: مدنظر بودن ایجاد اشتغال برای سه هزار بهبود یافته در سال جاری و نیز آمادگی برای اعطای وام کارآفرینی به بهبودیافتگان در دستور کار قرار دارد.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12