انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: # مخاطبمان سیگاری ها هستند .
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
زَنآن مُعتآد وَ سرطآن در فرزندآن ..

# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 8

زنانی که در دروان بارداری سیگار می کشند و به آن اعتیاد دارند بدانند که فرزندشان در آینده دچار سرطان خواهند شد.
زنان بارداری که سیگار می‌کشند، نمی‌دانند که خطر ابتلا سرطان در دختران آنها با این عمل افزایش می‌یابد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، زنان بارداری که سیگار می‌کشند خطر ابتلا به سرطان در دختران آن افزایش می‌یابد.
در تحقیقات جدید که در دانشگاه ملی استرالیا روی زنان انجام شد، نشان داد زمانی که زنان باردار سیگار می کشند، دختران خود را در معرض خطر بیشتر ابتلا به سرطان تخمدان و پستان در مراحل بعدی زندگی خود قرار می‌دهند.
دکتر «آلیسون بیهی» رئیس این تحقیق اظهار داشت که قاعدگی زودرس در این زنان افزایش یافته و آنها را در معرض سرطان باروری و افزایش هورمون مانند استروژن قرار می‌دهد.
وی افزود: ما می‌دانیم که در معرض قرار گرفتن مادر در استرس مانند سیگار کشیدن می‌تواند در دراز مدت بر روی سلامت کودک تأثیر بگذارد.
این پژوهش‌ها کمک می‌کند تا مادران بیشتر خطرات ناشی از سیگار کشیدن بر روی جنین خود را درک کنند.
سیگار کشیدن در دوران بارداری معمولاً با خطرات بهداشتی برای کودکان از جمله کاهش وزن هنگام تولد، کاهش ظرفیت ریه، آسم و چاقی مرتبط است.
# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 8

مشاهده‌ی آمار اثرات مضّر سیگار بر سلامتی بدن، انسان را به‌ وحشت می‌اندازد.
کشیدن سیگار هر ساله، بیشتر از مجموع تلفات ایدز، الکل، مواد مخدّر، تصادفات رانندگی، قتل ، خودکشی و آتش سوزی موجب مرگ ومیر افراد می شود. 

کشیدن سیگار سبب افزایش خطر بیمارهای قلبی عروقی، بیماریهای ریوی و منجر به افزایش خطر ایجاد سرطان ریه، گلو، معده، مثانه و بسیاری از سرطانهای دیگر میشود.

یکی از مهم ترین اعضای بدن که کشیدن سیگار می توان روند کاری آن را با اختلال روبه رو کند قلب است. در این خصوص از صحبت های دکتر محمد رضا تابان فوق تخصص قلب و عروق استفاده کردیم تا بیشتر تاثیرات سیگار بر روی قلب را بشناسیم.


خطرات قلبی-عروقی مصرف سیگار
تشدید تصلب شرایین: 


مصرف دخانیات سبب آسیب به پوشش جدار عروق از جمله عروق خونرسانی کننده قلب، مغز و سایر اعضای بدن میشود. جدار آسیب دیده سرخرگها در مقابل تشکیل پلاک آترواسکلروز (تصلبشرایین) آسیب پذیرتر هستند. استعمال روزانه حتی یک تا سه نخ سیگار هم سبب تشدید اترواسکلروز عروقی می شود.


افزایش احتمال لخته شدن خون:


استعمال سیگار با افزایش چسبندگی پلاکتها به یکدیگر موجب آسانتر شدن تشکیل لخته و افزایش احتمال انسداد شریان ها میشود. لخته خون درصورت انسداد سرخرگها میتواند منجر به بروز سکته قلبی، سکته مغزی و بیماری سرخرگهای محیطی شود. شاید اثر لخته کننده سیگار حتی مهمتر از نقش آن در ایجاد تصلب شرایین بوده و می تواندبا ایجاد لخته موجب سکته قلبی و مغزی حتی در افراد سالم بدون تصلب شریانی شود.


اختلالات کلسترول خون :


استعمال دخانیات سبب کاهش کلسترول HDL یا “کلسترول خوب” میشود


افزایش فشارخون:


گرچه حتی یک نخ سیگار سیگار به طور مستقیم با تنگ کردن عروق سبب افزایش موقتی فشارخون میشود اما استعمال مداوم سیگار سبب پر فشاری مزمن خون خواهد شد.


انقباض سرخرگها (کاهش خونرسانی):


به جز انسداد ناشی از تصلب شرایین در سرخرگها بعلت تشدید اترواسکلروز ، سیگار سبب تنگ شدن سرخرگها نیز میگردد که خود سبب کاهش بیشتر جریان خون میشود.


کاهش محتوای اکسیژن خون (خونرسانی ناموثر):


مونوکسیدکربن موجود در دود سیگار با کاهش مقدار اکسیژن قابل حمل توسط خون سبب میشود که قلب برای اکسیژنرسانی در حد لازم ضربان بیشتری داشته باشد.


به خطر انداختن سلامت خانواده:


استعمال سیگار در محیط بسته ، سلامت سایر افراد غیرسیگاری حاضر در ان محیط را به خطر میاندازد. استعمال غیرفعال سیگار (تنفس دود سیگار دیگران) میتواند سبب بروز بیماریهای قلبیعروقی ، مشکلات تنفسی و سرطان شود. جهت حفظ و بهبود سلامت فرزندان، همسر و سایر افرادیکه با شما زندگی میکنند، سیگار را ترک کنید.


از دیگر عوارض کشیدن سیگار


نیکوتین و مواد سمّی موجود در سیگار فرآیند سم‌زدایی در بدن را مختل می‌کنند،
در نتیجه سلول‌های بدن آسیب می‌بینند و باعث بروز بیماری‌های مختلفی مثل سرطان ،
افزایش کلسترول خون ، مشکلات قلبی – عروقی و گردش خون ، اختلالات تنفسی و افزایش خطر پوکی استخوان می‌شوند.




هم‌چنین سیگار کشیدن باعث عدم جذب کافی ویتامین‌ها و املاح و کمبود آنها در بدن می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها از بروز برخی بیماری‌ها مثل آترواسکلروز و بیماری قلبی-عروقی و سکته های مغزی و سرطان های مختلف جلوگیری می‌کند. 

استعمال دخانیات سبب آسیب به پوشش جدار رگهای خونرسانی کننده قلب، مغز و سایر اعضای بدن میشود. جدار آسیب دیده سرخرگها بویژه در حضور اختلالات چربی خون (کاهش کلسترول HDL یا “کلسترول خوب” ) در مقابل تشکیل پلاک آترواسکلروز (تصلبشرایین) آسیب پذیرتر هستند.




با تشکیل پلاک جریان خون محدود میشود. 

حال بسته به محل اترواسکلروز در صورت انسداد سرخرگهای کرونری احتمال ایجاد حمله قلبی و در صورت انسداد سرخرگهای مغز ، سکته مغزی و در صورت انسداد عروق محیطی عامل خطری برای ایجاد بیماری عروق محیطی است که در آن رگهای دست و پا درگیر و موجب درد حرکتی پا میشوند.
زمانیکه تصلب شرایین با سایر عوامل خطر همراه میگردد 
(به عنوان مثال فشارخون بالا و کلسترول بالای خون)، میزان خطر باز هم بیشتر میشود.
راهی برای ترک مصرف الکل ..

# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 8

به تازگی محققان فرمولی برای ترک اعتیاد به الکل کشف کرده اند که در آن با یک نوع پروتئین فرد مصرف کننده را به ترک ان وامی دارد.
محققان آمریکایی در تحقیقات خود دریافته‌اند نوعی پروتئین طبیعی در مغز می‌تواند به توقف نوشیدن الکل کمک کند.
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی با استفاده از مجموعه‌ای از رویکردهای داروسازی و ژنتیکی، دریافته‌اند، ماده‌ای در مغز موسوم به نوروپپتید Y یا NPY می‌تواند رفتار اعتیاد به الکل را سرکوب کند.
نوروپپتید Y در بخشی از مغز به نام extended amygdala فعال است که با پاداش و استرس مرتبط است.
اثر ضد الکلی پروتئین NPY به دلیل افزایش توانایی آن در مهار‌کردن گروه خاصی از سلول‌هاست که مولکول محرک نوشیدن موسوم به مولفه آزادکننده corticotropin تولید می‌کنند.
دراین پژوهش، زمانی که فعالیت NPY با استفاده از پروتئین‌های مهندسی‌شده تقلید شدند، عملکرد نوشیدن الکل در موش‌ها متوقف شد.
محققان دریافتند، عملکرد پروتئین ضدالکلی نوروپپتید Y به دلیل نوشیدن طولانی‌مدت الکل تغییر می‌کند.
بر اساس این یافته‌ها، بازیابی‌کردن پروتئین NPY نه تنها می‌تواند برای درمان اختلالات مصرف الکل کارآمد باشد، بلکه قادر است از افراد در مقابل اعتیاد به الکل محافظت کند.
جزئیات این تحقیق در مجله Nature Neuroscience ارائه شده است.
نکاتی در باب اهمیت ترک سیگار ..

اعتیاد و ایدز,نکاتی در باب اهمیت ترک سیگار ,اگر می دانستید که فواید ترک سیگار از همان ساعات اولیه ترک خود را نشان می دهند و تاثیرات مثبت خود را روی فرد سیگاری می گذارند

# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 8

اعتیاد و ایدز,نکاتی در باب اهمیت ترک سیگار ,اگر می دانستید که فواید ترک سیگار از همان ساعات اولیه ترک خود را نشان می دهند و تاثیرات مثبت خود را روی فرد سیگاری می گذارند از همین الان آن را کنار می گذاشتید.

اگر سیگاری هستید بهتر است چند حقیقت و نکته را درباره عادتی که به آن مبتلا شده اید بدانید و شاید این نکته ها موثر باشد و شما را به ترک سیگار ترغیب کند.

واقعیت این است که بیشتر سیگاری ها هیچ وابستگی بدنی به کشیدن آن ندارند و اعتیاد به سیگار بیش از آنکه جنبه فیزیکی و جسمی داشته باشد علل و ریشه های روانی دارد و از همین رو مساله ترک آن بسیار دشوار است.

اما اگر شما هم جزء صدها میلیون سیگاری موجود در جهان هستید بهتر است بدانید که نتایج تحقیقات جدید (سال های 2013 و 2014) دانشمندان نشان می دهد ترک سیگار اگر زیر سن 40 سالگی روی دهد، فرد سیگاری می تواند بسیاری از خسارت هایی را که به دلیل کشیدن سیگار به بدن خود وارد کرده است را جبران کند و مانند یک فرد غیر سیگاری به حیات خود ادامه دهد.

اما در اهمیت ترک سیگار باید از چند جنبه به موضوع نگاه کرد:

1- نخست آنکه قوانین محدود کننده برای افراد سیگاری سال به سال در غالب نقاط جهان بیشتر و بیشتر می شود و این مساله پیدا کردن محیط مناسب برای سیگار کشیدن را از یک تفریح ” نشاط آور مضر” به یک "دغدغه ذهنی جدی” برای افراد سیگاری بدل می کند. در دهها و قرن های گذشته فرد سیگاری هر زمانی اراده می کرد تقریبا در همه محیط های عمومی می توانست سیگار خود را روشن کرده و آن را دود کند اما امروزه این امر تقریبا در هیچ کجای دنیا ممکن نیست و کشورهای مختلف بسته به سطح فرهنگ و اهمیت و بودجه ای که به مساله بهداشت عمومی اختصاص می دهند سیگاری ها را از محیط های باز به محیط های بسته و کوچک ، محدود و محدود تر کرده اند.

در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی سال به سال عرصه بر سیگاری ها تنگ تر می شود و قوانین محدود کننده شدید تر می شود به نحوی که یک فرد سیگاری در برخی مناطق از اروپا یا آمریکا و کانادا برای در امان ماندن از شکایت های احتمالی همسایه ها و افراد نزدیک به خانه یا محل کار و جریمه هایی که ممکن است دادگاه به دلیل این شکایت ها بر او وضع کند، به دنبال یافتن مکان هایی هستند که دود سیگار آنها مزاحم مشام دیگران نشود و همین امر خود تبدیل به یک دغدغه ذهنی و مشکل جدی برای بسیاری از سیگاری ها شده است.

2- غالب افراد سیگاری خود از بوی بد دهان و لباس هایشان عاصی هستند و از این مساله که وقتی وارد فضایی می شوند مشام دیگران را تحریک می کنند ، ناراحت اند.

3- مضرات مصرف سیگار برای غالب افراد سیگاری روشن است و دستکم آنها روزی چند بار به روی پاکت سیگار خود نگاه می کنند که روی آن علایم هشدار دهنده از قبیل "سیگار مرگ آور است و..” نوشته شده است و در برخی کشورها بر طبق قوانین شان حتی تصاویری وحشتناک از مضرات مصرف سیگار بر بدن (لثه، ریه و..) روی پاکت ها نقش بسته است و شرکت های دخانیات برای فروش محصولات خود ملزم شده اند بدون تبلیغ محصول ، بدون قرار دادن سیگار در انظار عمومی در فروشگاه ها و درج پیام ها و تصاویر هشدار دهنده از مصرف دخانیات ، محصولات خود را عرضه کنند.

4- فرد سیگاری علاوه بر خود، افرادی را که نیز در معرض دود سیگار او هستند در معرض آسیب قرار می دهد و این مساله نه به لحاظ اخلاقی رواست و هم از منظر حقوقی و قضایی قابل پیگرد به نظر می رسد ، کما اینکه در بسیار یاز کشورهای دنیا این موضوع در قوانین مرتبط با محدودیت برای سیگاری ها دیده شده است.

5- و نکته پایانی اینکه به هر جهت سیگار شاید تنها محصولی باشد که فرد سیگاری مبلغی از درآمد روزانه خود را بابت آن می پردازد در حالی که با هر ” پُک زدن ” بر نخ به نخ سیگارها، ثانیه هایی طلایی از طول عمر خود را از دست می دهد و از سوی دیگر خود را در معرض ابتلا به انواع و اقسام بیماری ها و سرطان های مهلک قرار می دهد.

خلاصه اینکه یک فرد سیگاری در یک معادله غیر منطقی گرفتار شده است و میلیون ها انسان در سرتاسر جهان گرفتار این اعتیاد به ظاهر ساده اما در عمل بسیار پیچیده و مرگبار هستند و رهایی از این اعتیاد به هر جهت می تواند در کمیت و کیفیت زندگی بخش بزرگی از مردم جهان موثر باشد.

با این مقدمه حالا شاید بسیار به جا باشد تا از نخستین ساعات ترک کردن عادت سیگار کشیدن و تاثیر بسیار مثبت و آنی آن بر عملکرد بدن و پاک شدن بدن فرد سیگاری از سموم سیگار تا هفته ها و ماه ها و سال های آتی بگوییم که طبق تحقیق جدید دانشمندان مشخص شده است یک فرد سیگاری از 6 ساعت نخست ترک این عادت یا اعتیاد می تواند شاهد بهبود و معکوس شدن (رو به مثبت) عملکرد بسیاری از دستگاه های داخلی بدن خود باشد.

# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 8

در زیر به نخستین علامات ترک سیگار در بدن یک فرد سیگاری از 6 ساعت نخست از آغاز ترک سیگار تا 15 سال پس از آن اشاره می شود:

– در شش ساعت نخست از ترک سیگار عملکرد قلب تغییر می کند و با آرامش و راحتی بهتری می زند و فشار به روی قلب و فشار خون آرام آرام پایین می آید.

– در روز نخست از ترک سیگار (24 ساعت پس از کشیدن آخرین سیگار) همه نیکوتین موجود در خون خارج می شود ، مونوکسید کرین خون کاهش قابل ملاحظه ای می یابد و اکسیژن به بافت های بدن و قلب راحت تر می رسد. نوک انگشتان گرم تر می شود و کمتر ” گز گز” می کند.

3- در هفته نخست ترک سیگار حس بویایی و چشایی به حد قابل ملاحظه ای بهتر می شود ، ریه (شُش) فرد سیگاری شروع به فرایند بازسازی می کند ؛ کیفیت خون فرد سیگاری بهتر می شود و سطح مواد آنتی اکسیدانی همچون ویتامین "سی ” در خون به نحو قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

4- در ماه نخست از ترک سیگار سرفه ها و "خِر خِر” ریه ها به نحو محسوسی کاهش می یابد ، قدرت انتقال مواد مغذی از خون به بافت های بدنی ارتقا قابل ملاحظه ای می یابد و این گونه توان سیستم ایمنی بدن فرد برای مبارزه با انواع و اقسام باکتری ها افزایش می یابد. غلظت و چسبندگی خون در رگ ها به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد و گردش خون در دست ها و پاها با قوت و قدرت بیشتری نسبت به گذشته جریان می یابد.

– در شش ماه نخست از زمان ترک سیگار ریه فرد سیگاری بسیار بهتر کار می کند و خلط بسیار کمتری دارد و فرد ترک کرده احساس استرس و فشار روانی کمتری می کند.

– یک سال پس ار ترک سیگار فرد تقریبا ریه بسیار سالم تری دارد و احساس تنگی نفس نمی کند و با راحتی بیشتری نفس می کشد.

-2 تا 5 سال پس از ترک سیگار ریسک حملات قلبی به ویژه در مردان به شدت کاهش یافته و با گذشت زمان این ریسک کمتر و کمتر می شود و برای زنان سیگاری 5 سال پس از ترک سیگار ریسک ابتلا به سرطان رحم تقریبا با یک زن غیر سیگاری برابر می شود.

– 10 سال پس از ترک سیگار ریسک ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

و در نهایت 15 سال پس از ترک سیگار ریسک ابتلا به حمله قلبی و سکته یک فرد ترک کرده تقریبا برابر با یک فرد غیر سیگاری است. فرد ترک کرده ریه های سالمی دارد و در بسیاری از شاخص های سلامتی تفاوت چندانی با یک فرد غیر سیگاری نمی کند.

همه اینها در حالی است که زمان ترک سیگار در زیر سن 40 سالگی باشد و هر چه زمان از 40 سالگی افراد بیشتر گذشته باشد امکان جبران بخش بزرگی از این آثار کاهش می یابد هر چند در همان سنین نیز می تواند در کاهش بخش بزرگی از ریسک های مربوط به بیماری ها موثر باشد.

شاید پس از خواندن این متن که برپایه نتایج علمی و یافته های تحقیقات دانشمندانی است که روی ترک سیگار مطالعات علمی انجام داده اند، عاقلانه ترین کار برای افراد سیگاری مچاله کردن بسته سیگار و خداحافظی دائمی با این تفریح مرگ بار باشد . شاید اگر در منزل هستید خاموش کردن سیگار در جاسیگاری و انداختن آن به همراه جاسیگاری در سطل زباله آغاز خوبی بر پایان سیگاری بودنتان باشد.
آمار جدید تلفات بر اثر دود کردن سیگار ..

# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 8

در اثر مصرف سیگار و استعمال دخانیات متاسفانه روزانه و به طور مکرر شاهد مرگ و میر افراد مصرف کننده هستیم هشدار های سازمان بهداشت جهانی حاکی از این است :هر شش ثانیه یک بار شاهد مرگ بر اثر مصرف سیگار هستیم.
-بر اثر استعمال دخانیات، در هر شش ثانیه یک نفر جان خود را در جهان از دست می دهد.
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: این آمار معادل مرگ نزدیک به شش میلیون نفر در سال، در جهان است.
سازمان بهداشت جهانی با اشاره به این که در مجموع ،در قرن بیست و یکم ، یک میلیارد نفر بر اثر استعمال دخانیات احتمالا جان خود را از دست خواهند داد، اجرای کامل «کنوانسیون کنترل دخانیات» را خواستار شد.
صد و هشتاد کشور جهان کنوانسیون سازمان بهداشت جهانی درباره کنترل دخانیات را امضا کرده اند.
این کنوانسیون ممنوعیت تبلیغات برای سیگار و ممنوعیت استعمال دخانیات در مکان های عمومی را خواستار شده است.
قرار است تمامی کشورهای جهان ، در سال 2018 میلادی این کنوانسیون را به امضا برسانند.
استعمال دخانیات درتمامی اشکال آن برای سلامتی انسان ضرر دارد.
استعمال دخانیات خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، سکته قلبی، دیابت و بیماری های تنفسی را افزایش خواهد داد.
به علاوه، استعمال دخانیات برای کشورهایی که از درآمد متوسط و یا کمی برخوردار هستند هزینه سنگینی در پی دارد.
سازمان بهداشت جهانی قصد دارد تا سال 2025 میلادی، مصرف دخانیات را تا سی درصد کاهش دهد.
هشدار جدی نسبت به قلیان کشیدن زنان ایرانی ..

# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 8

رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت امروز در جلسه هم اندیشی دخانیات که با حضور علیرضا مرندی در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، نسبت به افزایش مصرف دخانیات به خصوص قلیان در بین زنان ایرانی هشدار داد.
علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی امروز در جلسه هم اندیشی برنامه های کنترل دخانیات با اشاره به برنامه های کشوری، گذشته، حال، آینده تأکید کرد: مصرف دخانیات در گذشته بیشتر معطوف به سنین بزرگسالی بود اما امروزه در نوجوانان و جوانان رو به افزایش است و این امر مشکلات بسیاری را از جمله سقط جنین، سرطان ریه و بیماری های غیر واگیر دیگر به دنبال خواهد داشت.
وی با تأکید بر اینکه مصرف دخانیات هزینه های زندگی را نیز به مراتب افزایش و نیروی مولد را نیز کاهش می دهد گفت: باید مصرف دخانیات در اماکن عمومی ممنوع و فروش سیگار به افراد زیر ۱۸سال متوقف شود.
مرندی افزود: کشورها نباید زمین های کشاورزی خود را به کشت تنباکو اختصاص دهند.
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی تصریح کرد: افزایش قیمت دخانیات یکی از عوامل بازدارنده در این زمینه است و ما باید برنامه‌های مبارزه با دخانیات را به طور جدی دنبال کنیم.
در ادامه این جلسه کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه روند مصرف دخانیات از سال ۸۴ افزایش چشمگیری نداشته اما در زنان و بعضی از گروه های سنی افزایش داشته و همچنین مصرف روزانه قلیان از سال۸۸ تا ۹۰ به سرعت در حال افزایش بوده است و در بین بانوان نگران کننده ارزیابی شده است.
وی گفت: نقش آموزش و پرورش در این زمینه باید بسیار پررنگ باشد و افزایش قیمت دخانیات اثرات مثبتی در سلامت کشور دارد.
جلسه هم اندیشی برنامه های کنترل دخانیات، یک دهه پس از معاهده جهانی دخانیات با همکاری فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، پ‍ژوهشکده سل و بیماری های ریوی، مرکز تحقیقات و پیشگیری و کنترل دخانیات، جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات امروز در حال برگزاری است.

روشهای ترک اعتیاد به مواد مخدرهای جدید ..

# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 8

معتاد یک بیمار است نه یک مجرم

متاسفانه باور غالب اجتماعی این است که شخص معتاد موجودی است، کثیف، دزد ،نفرت انگیز و مجموعه ای از رذائل و خصوصیت های منفی که در یک انسان می تواند وجود داشته باشد، در معتاد متجلی است. بر پایه این دیدگاه باید از فرد معتاد حذر کرد و با نفرت و انزجار او را از جامعه دور کرده و یا نابودش ساخت. رفتار اجتماعی با معتادین توام با نفی و طرد ، نفرت و انزجار و خلاصه به شکل بر خورد با مجرم خطرناکی است که عدم اش به از وجود.
اگر چه عوارض ثانویه اعتیاد در بین گروهی از معتادین که به دلیل فقر و تنگدستی امکان تامین هزینه زندگی خود را ندارند ،سبب می شود که برای خرج اعتیاد خود دست به هر کاری بزنند ، نسبت به سر و وضع و بهداشت فردی بی تفاوت شوند و در یک کلام مشمول تمام صفاتی که جامعه به معتادان نسبت می دهد باشند اما این عمومیت ندارند و اکثریت معتادان را شامل نمی شود.
معتاد قبل از اینکه یک مجرم باشد یک بیمار است و این رفتارهای غلط اجتماعی و عملکرد نا درست دیگران است که به جای تلاش برای رفع درد و مرضش ، او را به وادی خلاف سوق می دهد. خوشبختانه مدتی است که در قوانین تجدید نظر شده و به عنوان مجرمیت معتاد به شرطی که اقدامات درمانی را شروع کرده باشد ، حذف گردیده اما باورهای اجتماعی فرقی نکرده و در زمینه آموزش اجتماعی و بخصوص خانواده ها تلاش چندانی صورت نگرفته است.
برای ترک اعتیاد روش مناسبی انتخاب کنید

کسانی که فکر می کنند روش ترک اعتیاد با بستن و زندانی کردن معتاد ( روش سقوط آزاد یا بهتر بگویم روش یابوئی – زور درمانی – شلاق درمانی – طناب درمانی ! ) پس از گذشت سه روز اعتیاد بر طرف می شود ، بدانند که چنین نخواهد شد و این فرد هر زمانی که آزاد شود و امکان دسترسی به مواد مخدر پیدا کند،در مصرف آن درنگ نخواهد کرد چون اختیارش دست خودش نیست. چنین روش هائی در مورد یک معتاد یا درواقع یک بیمار ، نوعی جنایت ناشی از عدم درک و آگاهی نسبت به اعتیاد است که متاسفانه با ساختن یکسری فیلم ها و القائات نادرست ، در ذهن مردم و جامعه رسوخ کرده است.
روشهای ترک اعتیاد

سه روش متداول ترک اعتیاد وجود دارد :
۱- روش ترک اعتیاد با قطع سریع مصرف مواد مخدر بدون استفاده از دارو
۲- روش ترک اعتیاد با قطع سریع مصرف مخدر و استفاده از دارو
۳- روش ترک اعتیاد سنتی با کاهش تدریجی مصرف مواد مخدر .
-روش اول ترک اعتیاد
در این روش ترک اعتیاد، بیمار به یک باره مصرف مواد مخدر را قطع می کند بدون آنکه دارو یا ترکیبی را جایگزین مصرف مواد بکند. به این روش ترک اعتیاد؛ سقوط آزاد ؛ یا ترک یابوئی گفته می شود. از این جهت این روش ترک اعتیاد را ترک یابوئی می گویند که در واقع تحمل عوارض و درد های ناشی از قطع سریع مواد به حدی است که قدرت و توان حیوانی چون یابو را طلب می کند اما بهتر است که به جای این اصطلاح نامانوس ، از واژه ترک سقوط آزاد استفاده شود.
در این روش ترک اعتیاد به علت قطع مصرف مواد ، مرحله عکس العمل های آشکار که ۱ تا ۲ هفته طول می کشد بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود اما نشدنی نیست و کسانی هستند که این عوارض را تحمل می کنند. بزرگترین عیب این روش اینست که یک شوک مخرب جسمی و روحی به بیمار وارد می گردد.
سیستم های تولید مواد شبه افیونی در بدن ، حدود ده ماه زمان نیاز دارند تا باز سازی شوند لذا پس از گذراندن سختی های دو هفته اول ، مشکلات بی خوابی ، افسردگی ، کم حوصلگی، گریه کردن ، کند ذهنی فراموشی تنبلی، عدم میل به زندگی و غیره در بیماران وجود داشته و طی این مدت شخص قادر به کار کردن نیست و یا راندمان کاری مساعدی ندارد. حتی تجویز می کنند که در این در این دوره ده ماهه شخص را بیشتر تنها بگذارندو تختخوابش را جدا کنند. در این مدت به علت عدم تعادل جسمی و روانی ، بیمار نباید تصمیمات سرنوشت ساز بگیرد.
شوک مخربی که در این روش ترک اعتیاد به بیمار وارد می شود ، سبب می گردد که بعضی از قسمت های تولید کننده مواد شبه افیونی بدن چه بسا تا آخر عمر هیچ وقت فعال نشود. این مطلب به تائید پروفسور آرتور گایتون رسیده و در عمل بین کسانی که با روش سقوط آزاد ترک کرده اند درصد کمی به مرحله تعادل پایدار می رسند و اکثراً دچار عدم تعادل در دراز مدت هستند و یا به تیک های عصبی دچار می شوند.
-روش دوم ترک اعتیاد
این روش ترک اعتیاد “ شبه سقوط آزاد “ است. بدین ترتیب که پس از قطع فوری مصرف مواد مخدر و در طول یک هفته اول ، برای کاهش عوارض و دردهای بیمار از دارو استفاده می شود.این همان روش رایج بین المللی منجمله در ایران و همچنین اگهی های ترک اعتیاد است. به دلیل نادیده گرفتن زمان بازسازی سیستم های تولید مواد شبه افیونی در بدن این روش فرق چندانی با روش سقوط آزاد و عوارض حاصل از آن ندارد. مثال علمی آن اینست که در روش روش سقوط آزاد شخص از بالای ساختمان ده طبقه به پائین می پرد ولی در شبه سقوط آزاد کمی تخفیف داده و ازیکی دو طبقه پائین تر سقوط می کند.

# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 8

-روش سوم ترک اعتیاد
سومین روش ترک اعتیاد ، کاهش تدریجی مصرف مواد است که به آن “ ترک سنتی “ گفته می شود و از زمان های قدیم تاکنون مرسوم بوده است. در ترک سنتی ، هر روز مقداری از مصرف مواد مخدر کم می شود تا بتدریج به صفر برسد. مثلاً مقداری تریاک یا شیره را در ظرف آبی حل کرده و سپس به جای مصرف مواد ، روزانه چند پیمانه مشخص از این شربت می خورند و به جای مقدار خورده شده آب می ریزند تا شربت رقیق تر شود.
اگر مقدار مواد مخدر در شربت اولیه طوری انتخاب شود که ظرف حدود ۱۵ روز مصرف مواد مخدر به صفر برسد در واقع مشابه ترک سقوط آزاد خواهد بود ولی اگر با حجم و مقدار بیشتر شربت عمل کنند به طوری که بیش از ۴۰ روز طول بکشد در این صورت نتیجه بهتری عاید شده و عوارض کمتری به جای می گذارد. عده بسیاری ازبیماران معتاد ، از روش ترک سنتی و کاهش تدریجی مصرف مواد استفاده کرده و نتیجه گرفته اند.
از روش ترک سنتی برای ترک اعتیاد به هروئین نیز می توان استفاده کرد

از روش ترک اعتیاد به صورت سنتی برای هروئین نیز می توان استفاده کرد مشروط بر آن که بیمار به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت از مواد مخدر استفاده نکرده و عوارض خماری آنرا تحمل کند و بعد به جای مصرف هروئین ، از تریاک یا آب شیره استفاده کرده و به تدریج میزان مصرف را کاهش داده و به صفر برساند. سنگین ترین عمل و مصرف بالای هروئین ، پس از ۴۸ ساعت از قطع مصرف مواد با تریاک یا شیره قابل جبران است و البته ۳ تا ۴ روز طول می کشد تا بدن بیمار با تغییر نوع مواد خود را تطبیق دهد و معمولاً‌ پس از یک هفته ، اوضاع عادی می گردد.
هر یک از روش های ترک سه گانه دارای محاسن و معایبی است. به عنوان مثال روش ترک سقوط آزاد برای کسانی که در ابتدای راه اعتیاد هستند و به طور تفریحی و تفننی از مواد مخدر استفاده می کنند و هنوز سیستم تولید کننده مواد شبه افیونی بدن آنان از کار نیفتاده است خوب جواب می دهد و چه بسا بهترین روش باشد ، اما همین روش ترک اعتیاد برای آن دسته بیماران معتاد حرفه ای که سالیان متمادی به مصرف مواد مخدر با دوز بالا مشغول هستند نه تنها موثر نیست بلکه اغلب عوارض شدید و غیر قابل جبرانی به جای خواهد گذاشت . بعلاوه برای بیمارانی که به کار دائم اشتغال دارند ، استفاده از روش سقوط آزاد میسر نیست چون تا ده ماه نمی توانند کار مثبتی انجام دهند.
یا در روش ترک اعتیاد شبه سقوط آزاد ، اگر چه مصرف دارو سبب کاهش عوارض عکس العمل های آشکار در بیمار خواهد شد لیکن همین ترکیبات داروئی بعضاً خطرناک تر از خود مواد مخدر می باشند و دسته ای از آنها بسیار اعتیاد آور هستند. مثال واضح آن هروئین است. این ماده مخدر به عنوان دارو برای درمان اعتیاد اختراع و تولید شد اما در عمل خود به اعتیاد خطرناک تری بدل گردید و یا انواع و اقسام قرص های آرام بخش و مسکن وهمچنین قرص های روان گردان و توهم زا که خود سرانه مصرف می گردد ، باعث رواج اعتیاد به قرص در بین بیماران و بخصوص جوانان شده است.
آنچه در قسمت روش های شناخته شده ترک اعتیاد گفته شد ، تنها راه های منحصر به فرد ترک اعتیاد نیست و امروزه شاهد ابتکارات فراوان دیگری هستیم ، یکی از این ابتکارات اینست که بیمار را سه روز بیهوش کرده و در طی این مدت به اصطلاح سم زدائی می کنند و می گویند دیگر مشکلات جسمی معتاد تمام شده یا آنکه شنیده می شود در کشور های دیگر با جراحی مغز و دستکاری در آن درصدد علاج اعتیاد هستند ! خلاصه معتاد بیچاره موش آزمایشگاهی کسانی شده است که داعیه ترک اعتیاد او را دارند.حتی اگر این روش های ترک اعتیاد منجر به نابودی یا نقص دائمی در وی شود . واقعاً که جای تاسف است.
روش پیشنهادی برای ترک اعتیاد روش طولانی مدت است و با حداقل ضایعات جسمی و روانی ، بیمار معتاد را به سمت ترک دائمی اعتیاد هدایت می کند به طوری که در انتها ی پله ها ،خود بیمار عجله در دوره ترک دارد و نوعی زدگی نسبت به مواد مخدر پیدا می کند.
روش ترک اعتیاد به شیشه
متخصصان درمانگر اعتیاد می‌گویند برای درمان کسی که به مواد محرک شیشه اعتیاد پیدا می‌کند، داروی خاصی در دنیا وجود ندارد و داروهایی که تجویز می‌شود تنها به کاهش علایم ناراحت‌کننده بیمار کمک می‌کند.درمان اعتیاد به شیشه همچون سایر مواد مخدر مشکل‌ترین درمان هاست. نکته اساسی این است که برای درمان اعتیاد به مواد مخدری که مرفین دارند مثل تریاک، کراک وهرویین، داروهایی مثل “متادون” و”بوپره‌نورفین” را تجویز می‌شود امابرای درمان اعتیاد به شیشه داروی خاصی وجود ندارد. دارویی که خاص درمان اعتیاد به شیشه باشد در ایران و حتی خارج از کشور وجود ندارد، بلکه داروهایی که برای ترک اعتیاد به شیشه استفاده می‌شود داروهای کمکی از جمله ضداضطراب‌ها و ضدافسردگی هاست که این داروها در کاهش علایم بیمار موثر هستند.
برای درمان عوارض اعتیاد به شیشه براساس مدت و نوع و روش مصرف ممکن است که فرد نیاز به درمان دارویی به شکل بستری شدن یا سرپایی داشته باشد. بعد از درمان اختلالات روان پزشکی بیمار باید به وسیله روان پزشک خبره مورد بررسی و درمان قرار گیرد و به دنبال آن یا همزمان آموزش خانواده، آموزش مهارت‌های بهبود اولیه و پیشگیری از بازگشت و رفتار درمانی برنامه ریزی شود.
بوپرنورفین (قرص ترک اعتیاد ) چیست ؟

بوپرنورفین یک داروی مسکن مخدر شبیه مورفین، کدئین و هروئین است. این دارو عمدتا برای درمان اعتیاد به مواد مخدر استفاده می شود، البته مصارف درمانی دیگری نیز دارد.
استفاده نامناسب از بوپرنورفین می تواند منجر به بروز عوارض جدی و حتی مرگ شود. در صورت استفاده از سایر مواد مخدر، عوارض جانبی بوپرنورفین شدت بیشتری می یابند. از شکستن قرص و حل نمودن آن در هر مایعی به منظور تزریق در رگ خودداری کنید. این عمل می تواند باعث مرگ بشود. این دارو را دقیقا باید طبق دستور پزشک مصرف کرد.
ترک اعتیاد به مواد مخدر با چه علائم جسمی و روانی همراه است؟

بدنبال قطع مصرف مواد مخدر در فردی که اعتیاد به این مواد دارد علائم متعددی بروز می کند که اصطلاحا به آن سندرم محرومیت (Withdrawal Syndrome) گفته می شود. این سندرم شامل:
درد عضلانی- استخوانی ، بیخوابی، بیقراری، عطسه، آبریزش بینی، خمیازه، اسهال، تهوع و استفراغ، بی اشتهایی، ضعف وبیحالی، پرش اندامها، احساس سرما و گرما، لرز، تعریق، تپش قلب، اشک ریزش، درد شکم، هذیان، پرخاشگری، وسوسه به مصرف مواد…. می باشد. شدت علائم فوق در افراد مختلف متفاوت بوده و تحمل آنها بدون اقدامات درمانی صحیح بسیار دشوار می باشد این علائم مدتی بعد از ترک اعتیاد برطرف میشود.
آیا ترک اعتیاد می تواند سلامتی فرد را به مخاطره اندازد؟

درمان وابستگی جسمی به مواد مخدر که اصطلاحا سم زدائی نامیده شده و در جامعه به ترک اعتیاد معروف است در مواردیکه بیمارتحت ارزیابی صحیح پزشکی و آزمایشات لازم انجام نگرفته و یا استانداردهای مراقبتهای پزشکی و پرستاری رعایت نشود می تواند با خطرات جدی همراه باشد، در غیر اینصورت سم زدائی سلامتی فرد را مورد تهدید قرار نمی دهد. سم زدائی از نظر علمی عبارتست از بکار بردن روشهایی که به بیمار کمک نماید تا دوره ترک را با حداقل علائم و بطور کنترل شده و بی خطر پشت سر گذارد.
واقعن درسته که طعم دارها و عطری ها عقیم میکننن؟

مثه دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
maddox و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
more و ... ؟
لطفا قلیان را کناربگذارید ..


# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 8

اگر سلامتی خود و خانواده و اطرافیانتان برایتان مهم است و دوست دارید سلامتی آنان را ببینید از قلیان کشیدن دست بکشید و بیش از این به خود و اطرافیانتان آسیب وارد نکنید.
قلیان وسیله‌ای آبی برای کشیدن تنباکو است که در خاورمیانه و آسیای مرکزی متداول است و پیشینه‌ی استفاده از قلیان در ایران را می‌توان به دوران شاه طهماسب یکم صفوی بازگرداند.
قلیان اغلب به‌صورت دسته جمعی مصرف می‌شود و ممکن است دو یا چند نفر به‌طور مشترک از آن استفاده کنند که این استفاده‌ی مشترک از بخش دهانی قلیان، خطر جدی برای انتقال بیماری‌های واگیرداری چون سل و هپاتیت است.
استفاده از اسانس در ترکیبات تنباکو به علت حرارت زیاد، موادی سمی وارد بدن می‌کند که عوارض ناگواری برای انسان به‌دنبال دارد.
تحقیقات اخیر نشان ‌اند که مواد داخل لوله قلیان حاوی صدها نوع قارچ و میکروب بوده و این میکروب‌ها و قارچ‌ها به‌راحتی توسط دود، وارد سیستم تنفس شده و عفونت‌های مزمن نظیر برونشیت، آمفیزم ریه و آسم ایجاد می‌کند و در نهایت در صورت تداوم آن به سرطان ریه مبتلا می‌شود.
از عوارض خوش‌خیم دود قلیان زخم‌های گوارشی، ریفلاکس معده(برگشت اسید معده به مری)، سوزش شدید سردل و تهوع است و مواجهه زنان باردار با دود قلیان باعث کاهش وزن نوزاد، زایمان زودرس و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد می‌شود.
کشیدن یک یا دو بار قلیان در روز به‌علت وجود نیکوتین در دود آن فرد را به اعتیاد دچار می‌کند و باور غلط جامعه این است که دود حاصل از قلیان از آب رد می‌شود و مواد سمی آن از بین می‌رود و دود ناشی آن به ریه نمی‌رسد و از دهان خارج می‌شود.
«ابوالفضل مظفری»، یک فوق تخصص ریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به مضرات قلیان گفت: در سال‌های اخیر استعمال قلیان به خصوص در میان جوانان افزایش یافته است و عده‌ای با تصور این‌که قلیان مضراتی ندارد سموم زیادی را به نام تفریح در ریه خود فرو می‌برند.
وی با بیان مضرات قلیان تصریح کرد: وجود آب در قلیان هیچ نقشی در تصفیه‌ی سموم ندارد و صدها سم خطرناک و سرطانزا از طریق قلیان به‌راحتی وارد ریه می‌شود.
این فوق تخصص ریه خاطرنشان کرد: استنشاق دود قلیان به ریه صدمه جدی می‌زند و موجب ابتلاء به بیماری‌های خطرناک می‌شود در این زمینه حتی تنباکوهای میوه‌ای نیز مضر هستند، چون از میوه‌های نامرغوب و ناسالم استفاده می‌شود و می‌تواند سلامت را به مخاطره بیندازد.
این فوق تخصص ریه درباره‌ی مضرات تنباکوهای میوه ای خاطرنشان کرد: این تنباکوها به مراتب عوارض بیشتری نسبت به تنباکوهای ساده دارند، چون ترکیبات آن با میوه و انواع گیاهان موجب طعم‌دار شدن و در نتیجه ایجاد جذابیت‌های کاذب می‌کند.
وی با اشاره به برخی از عوارض قلیان گفت: دود توتون، ۴۰۰۰ نوع ماده شیمیایی و ۴۰ ماده سرطانزا دارد و در آن فلزات سنگینی وجود دارد که وارد ریه می‌شود که در این راستا سرطان ریه، عفونت‌های ریه،‌ سرطان لب و دهان و حنجره،‌ سرطان مری و معده،‌ لوزالمعده، کبد و سرطان روده بزرگ، زخم‌های گوارشی از جمله این عوارض است.
مظفری اظهار کرد: یکی از نکات قابل توجه در خصوص استعمال قلیان این است که استفاده‌ی مداوم فرد را به اعتیاد دچار می‌کند از طرفی به‌علت مرطوب بودن راه‌های هوایی و مجرای خروج دود، قلیان می‌تواند عامل مهمی برای رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها باشد و این میکروب‌ها و قارچ‌ها به‌راحتی توسط دود، وارد دستگاه تنفس شده و عفونت‌های مزمن ایجاد می‌کند.
منواکسیدکربن، فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی سرطانزا منتشر شده از احتراق زغال در قلیان در مقایسه با سیگار به مراتب بیشتر و اثرات سوء آن برای مصرف‌کننده و اطرافیان فراتر است.
مصرف یک نخ سیگار بین ۵۰۰ سی.سی تا یک لیتر دود تولید می‌کند اما استفاده‌ی یک بار از قلیان ۱۰ تا ۲۰ لیتر دود تولید می‌کند و مدت زمان استعمال سیگار اغلب ۱۰ دقیقه، اما قلیان در هر بار مصرف بین ۴۰ تا ۶۰ دقیقه استفاده می‌شود.
به این ترتیب اثرات مضر قلیان کمتر از سیگار نیست. مصرف سیگار در میان گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ ساله سه درصد است. این در حالی است که مصرف قلیان در این گروه سنی ۲۳ درصد می‌باشد.
هم‌اکنون سالانه پنج میلیون نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که با ادامه‌ی این روند تا ۲۰ سال آینده شمار قربانیان به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد.
«پس بیاییم با ترک دخانیات جامعه‌ای سالم را برای خود و خانواده ایجاد کنیم».
به خاطر سلامتی قلیان را حذف کنیم


متأسفانه برخی هم‌وطنان به‌هنگام سفر قلیان را به‌عنوان یک وسیله تفریحی با خود می‌برند در حالی‌که باید قلیان را برای حفظ سلامت کنار گذاشت و آنها را از سفرهای نوروزی حذف کرد.

قلیان وسیله‌ای آبی برای کشیدن تنباکو است که در خاورمیانه و آسیای مرکزی متداول است و پیشینه‌ی استفاده از قلیان در ایران را می‌توان به دوران شاه طهماسب یکم صفوی بازگرداند.

قلیان اغلب به‌صورت دسته جمعی مصرف می‌شود و ممکن است دو یا چند نفر به‌طور مشترک از آن استفاده کنند که این استفاده‌ی مشترک از بخش دهانی قلیان، خطر جدی برای انتقال بیماری‌های واگیرداری چون سل و هپاتیت است.

استفاده از اسانس در ترکیبات تنباکو به علت حرارت زیاد، موادی سمی وارد بدن می‌کند که عوارض ناگواری برای انسان به‌دنبال دارد.

تحقیقات اخیر نشان ‌اند که مواد داخل لوله قلیان حاوی صدها نوع قارچ و میکروب بوده و این میکروب‌ها و قارچ‌ها به‌راحتی توسط دود، وارد سیستم تنفس شده و عفونت‌های مزمن نظیر برونشیت، آمفیزم ریه و آسم ایجاد می‌کند و در نهایت در صورت تداوم آن به سرطان ریه مبتلا می‌شود.

از عوارض خوش‌خیم دود قلیان زخم‌های گوارشی، ریفلاکس معده(برگشت اسید معده به مری)، سوزش شدید سردل و تهوع است و مواجهه زنان باردار با دود قلیان باعث کاهش وزن نوزاد، زایمان زودرس و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد می‌شود.

کشیدن یک یا دو بار قلیان در روز به‌علت وجود نیکوتین در دود آن فرد را به اعتیاد دچار می‌کند و باور غلط جامعه این است که دود حاصل از قلیان از آب رد می‌شود و مواد سمی آن از بین می‌رود و دود ناشی آن به ریه نمی‌رسد و از دهان خارج می‌شود.

«ابوالفضل مظفری»، یک فوق تخصص ریه با اشاره به مضرات قلیان گفت: در سال‌های اخیر استعمال قلیان به خصوص در میان جوانان افزایش یافته است و عده‌ای با تصور این‌که قلیان مضراتی ندارد سموم زیادی را به نام تفریح در ریه خود فرو می‌برند.

وی با بیان مضرات قلیان تصریح کرد: وجود آب در قلیان هیچ نقشی در تصفیه‌ی سموم ندارد و صدها سم خطرناک و سرطانزا از طریق قلیان به‌راحتی وارد ریه می‌شود.

این فوق تخصص ریه خاطرنشان کرد: استنشاق دود قلیان به ریه صدمه جدی می‌زند و موجب ابتلاء به بیماری‌های خطرناک می‌شود در این زمینه حتی تنباکوهای میوه‌ای نیز مضر هستند، چون از میوه‌های نامرغوب و ناسالم استفاده می‌شود و می‌تواند سلامت را به مخاطره بیندازد.

این فوق تخصص ریه درباره‌ی مضرات تنباکوهای میوه ای خاطرنشان کرد: این تنباکوها به مراتب عوارض بیشتری نسبت به تنباکوهای ساده دارند، چون ترکیبات آن با میوه و انواع گیاهان موجب طعم‌دار شدن و در نتیجه ایجاد جذابیت‌های کاذب می‌کند.

وی با اشاره به برخی از عوارض قلیان گفت: دود توتون، 4000 نوع ماده شیمیایی و 40 ماده سرطانزا دارد و در آن فلزات سنگینی وجود دارد که وارد ریه می‌شود که در این راستا سرطان ریه، عفونت‌های ریه،‌ سرطان لب و دهان و حنجره،‌ سرطان مری و معده،‌ لوزالمعده، کبد و سرطان روده بزرگ، زخم‌های گوارشی از جمله این عوارض است.

مظفری اظهار کرد: یکی از نکات قابل توجه در خصوص استعمال قلیان این است که استفاده‌ی مداوم فرد را به اعتیاد دچار می‌کند از طرفی به‌علت مرطوب بودن راه‌های هوایی و مجرای خروج دود، قلیان می‌تواند عامل مهمی برای رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها باشد و این میکروب‌ها و قارچ‌ها به‌راحتی توسط دود، وارد دستگاه تنفس شده و عفونت‌های مزمن ایجاد می‌کند.

منواکسیدکربن، فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی سرطانزا منتشر شده از احتراق زغال در قلیان در مقایسه با سیگار به مراتب بیشتر و اثرات سوء آن برای مصرف‌کننده و اطرافیان فراتر است.

مصرف یک نخ سیگار بین 500 سی.سی تا یک لیتر دود تولید می‌کند اما استفاده‌ی یک بار از قلیان 10 تا 20 لیتر دود تولید می‌کند و مدت زمان استعمال سیگار اغلب 10 دقیقه، اما قلیان در هر بار مصرف بین 40 تا 60 دقیقه استفاده می‌شود.

به این ترتیب اثرات مضر قلیان کمتر از سیگار نیست.

مصرف سیگار در میان گروه سنی 13 تا 15 ساله سه درصد است. این در حالی است که مصرف قلیان در این گروه سنی 23 درصد می‌باشد.

هم‌اکنون سالانه پنج میلیون نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که با ادامه‌ی این روند تا 20 سال آینده شمار قربانیان به 10 میلیون نفر می‌رسد.

«پس بیاییم با ترک دخانیات جامعه‌ای سالم را برای خود و خانواده ایجاد کنیم».
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12