انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: # مخاطبمان سیگاری ها هستند .
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
خطرناک ترین و مخرب ترین تاثیر محرک ها و روانگردان ها ..

# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 7

افرادی که مواد مخدر روانگردان مصرف می کنند بدانند که ممکن است دچار جنون آنی و نابهنگام شوند که یکی از مخرب ترین تاثیرات آنان به حساب می آید که اطرافیان و نزدیکان فرد معتاد را در خطر قرار می دهد.
سهیلا نریمانی’ افزود: جنونی که از طریق مصرف این مواد بروز می کند می تواند منجر به قتل، تجاوز و خودکشی شود.
وی اظهار کرد: تنوع محرک ها و روانگردان ها و به نوعی آمفتامین ها در سطح جامعه موجب شده که در برخی موارد افراد ناخواسته و برای درمان مشکلات جسمی از جمله در قالب قرص های لاغری در دام آن گرفتار شوند.
این روانشناس که در یک مرکز روانپزشکی معتادان به شیشه فعالیت دارد، افزود: اگر افراد، اطلاعات کافی از عوارض این گونه مواد داشته باشند در این گرداب گرفتار نخواهند شد اما متاسفانه در بسیاری از موارد عرضه این مواد در اشکال مختلف موجب فریب افراد شده است.
وی، بروز رفتارهای پرخطر جنسی در مصرف کنندگان آمفتامین ها را موجب ابتلا به بیماریهای جنسی پرخطر بیان کرد و گفت: در برخی افراد نیز مصرف روانگردان ها موجب مختل شدن کنترل اعصاب قسمت های مختلف بدن آنها می شود و بروز خشم، قتل و خودکشی ناخواسته را در پی دارد.
این روانشناس به خانواده ها توصیه کرد که تغییر ناگهانی در خلق و روحیه فرزندانشان را جدی بگیرند زیرا بروز حالات سرخوشی و شادابی بی دلیل، بی مقدمه و ناگهانی، افزایش ناگهانی انرژی و سطح تحرک بیمار و همچنین پرحرفی بدون مقدمه می تواند از نشانه های مصرف چنین موادی باشد.
نریمانی، پرخاشگری بویژه در واکنش به مسائل بی اهمیت، تغییر در میل و رفتار جنسی، بی محابا شدن و افزایش خطرپذیری، خواب آلودگی و چرت زدن، بی تفاوتی یا دقیق شدن به مسائل را از دیگر نشانه های اعتیاد به این مواد برشمرد.
بخور نخور برای سیگاری ها ..

# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 7

سیگاری ها چه غذاهایی میل کنند و چه غذاهایی به آنان کمک میکنند تا راحت تر سیگارشان را ترک کنند و از بیماری های ناشی از استعمال سیگار در امان بمانند.
در این تحقیق که در سال 2012 در دپارتمان قلب دانشکده پزشکی آتن (یونان) انجام شد، تاثیرمصرف روزانه 2 گرم اسیدهای چرب امگا- 3 به مدت 4 هفته، بر دیواره شریان های افراد سیگاری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مصرف کوتاه مدت اسیدهای چرب امگا- 3 توسط افراد سیگاری، سخت شدن و تصلب شریان ها را کاهش داده و اختلال حاد در خاصیت ارتجاعی عروق در اثر مصرف سیگار را تعدیل می کند.
این یافته ها نشان می دهند که اسیدهای چرب امگا- 3 اثرات زیان بار سیگار بر عملکرد شریان ها را که یک شاخص خطردر بیماری های قلبی- عروقی به شمار می رود، مهار می کنند. اثرات حفاظتی امگا- 3 بر قلب ناشی از هم افزایی بین مکانیسم های پیچیده ضد التهابی و ضد تصلب شرایین مربوط به این اسیدهای چرب است.
انجمن قلب امریکا توصیه می کند که افراد بدون سابقه بیماری های عروق کرونری قلب (عروق تغذیه کننده قلب) باید حداقل 2 بار در هفته ماهی (ترجیحا ماهی های چرب و غنی از اسیدهای چرب امگا- 3) مصرف کنند. رییس فدراسیون جهانی قلب، اظهار می دارد که تنها راه محافظت بدن در برابر اثرات زیان بار سیگار، ترک این عادت مضر است. وی در ادامه به همه افراد به ویژه افراد سیگاری توصیه می کند که از یک رژیم غذایی سالم و سرشار از اسیدهای چرب امگا- 3 پیروی کنند. ماهی ها به ویژه ماهی های چرب و روغنی (شاه ماهی، سالمون، ساردین، ماهی تن و قزل آلا)، دانه کتان و گردو منابع غذایی اسیدهای چرب امگا- 3 به شمار می روند.
ایجاد انواع تومورها با سیگار

آیا می دانستید با سیگار کشیدن مستعد ابتلا به انواع تومورهای خوش خیم و بدخیم در بدنتان می شوید و خود را درگیر انواع این اختلالات می کنید!
برهان‌الله اشراقی متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار گفت: توده های ایجاد شده در کلیه می‌تواند خوش خیم باشد یا به صورت تومور و بدخیم باشد. این تومور اغلب به علت ماندن طولانی مدت سنگ در لگنچه ایجاد می‌شوند.
دکتر اشراقی در ادامه افزود: عواملی محیطی از جمله سیگار و مواد شیمیایی و همچنین عوامل داخلی مانند کاهش دفاع بدن در مقابل شکل سلولها به سلولهای سرطانی در ایجاد تومور کلیه تقش دارند.
وی تصریح کرد: این تومور در ناحیه ریه، مغز و کبد پخش می‌شود که بعد از پخش شدن آن این نواحی از کار افتاده و منجر به مرگ می‌شود.
منبع:سی ای سی نیوز
ناراحتی روحی و روانی با مصرف مواد مخدر..

# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 7

مواد مخدر بیشترین آسیب و ضرر را به افراد معتاد می رسانند که یکی از موارد آن ابتلا به بیماری های روانی است که باعث تشدید و ایجاد مشکلات روحی در این افراد می شود.
منطقه علوم پزشکی تهران، محققان کینگز کالج لندن در تحقیقات خود بر روی بیماران روانی بستری در بیمارستانی در جنوب لندن دریافته‌اند، خطر ابتلا به بیماری‌های روانی در معتادان به حشیش سه برابر سایر معتادان است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد، در یک چهارم بیمارانی که به تازگی دچار مشکلات روانی شده‌اند، مواد مخدر عامل اصلی بروز این مشکل بوده است که در این بین جوانان معتاد به حشیش در خطر بیشتر ابتلا به اسکیزوفرنی قرار دارند.
همچنین افرادی که هر روز سیگار می‌کشند، پنج برابر بیشتر از سایرین دچار هذیان‌گویی و رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی می‌شوند.
«رابین مورای» از محققان این پژوهش تأکید می‌کند: اکنون یک شاهد قوی مبنی بر وجود رابطه علی و معلولی بین اعتیاد به حشیش و بروز بیماری‌های روانی وجود دارد و اعتیاد به این ماده از مهم‌ترین عوامل ابتلا به اسکیزوفرنی است.
این تحقیق حاکی از این است که قدرت اثرگذاری و تعداد دفعات مصرف حشیش با بروز بیماری‌های روانی ارتباط مستقیم دارد؛ افرادی که اعتیاد به اشکال خفیف‌تر مواد مخدر مانند مخلوط حشیش و گیاه شاهدانه دارند، در خطر کمتری ابتلا به بیماری‌های روانی قرار دارند.
فواید chantix برای ترک سیگار .. !

# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 7

این قرص ها برای کمک بیشتر و بهتر به افراد سیگاری تعبیه شده اند تا در ترک سیگار بیشتر به آنان کمک کنند.
راهنمای طب بالینی مدت‌هاست به پزشکان توصیه می کنند که قبل از تجویز دارو برای بیماران خود، تاریخ دقیقی را برای آ‌نان تنظیم کنند، برای داروهایی مانند chantix این دارو برای درمان افراد وابسته به نیکوتین در این مطالعه استفاده شده است.
ایده این بوده است که این داور نباید برای شخصی که در ترک جدی نیست، تجویز شود. در برخی موارد طرح‌های بیمه، پولی برای این دارو در صورتی که تاریخ دقیق ترک‌ آن مشخص نشده است، پرداخت نمی‌کند.
اما در این مطالعه که در روز سه شنبه در jama به چاپ رسید، محققان دریافتند که برای بیمارانی که قصد ترک سیگار را در نهایت داشتند، این قرص‌ها موثر بودند.
حدود 1500بیمار در 61 کلینیک در ایالات متحده و خارج از آن در این پژوهش شرکت کردند، هیچ کدام از آن‌ها قصد ترک سیگار را به زودی نداشتند اما، همه آنها می‌گفتند که قصد دارند میزان مصرف سیگار را کاهش دهند تا در طی تصادفی به دو گروه تقسیم شدند یک گروه داروی chantix دریافت کردند، که دوبار در طی مدت یکماه به شکل قرص مصرف می‌‌شد و گروه دیگر از داروی placebo استفاده کردند در طی مدت 6 ماه از شروع قرص‌ها، ترک کردند.
بآ شآدی سَد راه اعتیاد شَوید !

# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 7

می توان با شادبودن از گرایش به اعتیاد در جوانان پیشگیری کرد و جلوی گسترش آن در جامعه را گرفت!
یک پژوهشگر حوزه اعتیاد خواستار لزوم تسهیل فرآیند کاری سازمان‌های مردم‌نهاد جهت محقق شدن رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر شد و بر ارتقاء بهداشت روانی در جامعه به منظور پیشگیری از بروز اعتیاد در افراد تاکید کرد.
دکتر سید رامین رادفر در گفت‌وگو با روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر، راهكاري امیدوارکننده در این حوزه به شمار می‌رود و در صورت عملیاتی شدن قطعا مي‌تواند در کاهش گرایش به مواد مخدر بسيار موثر باشد.
وی با اشاره به اینکه مبارزه با مواد مخدر دو دیدگاه حکومتی و اجتماعی را شامل می‌شود، ادامه داد: در نگاه حکومتی مبارزه با مواد مخدر بر عهده حکومت و در نگاه اجتماعی، اجتماع این مسئولیت خطیر را بر دوش دارد.
این درمانگر اعتیاد گفت: مطرح شدن مبارزه با مواد مخدر به صورت اجتماعی جای شکر دارد و یکی از ابزارهای محقق شدن این رویکرد، تسهیل فرآیند کاری سازمان‌های مردم‌نهاد است که وزارت کشور باید زمینه ثبت راحت‌تر این سازمان‌ها را فراهم سازد.
دکتر رادفر با تاکید بر توانمند و تخصصی شدن سازمان‌های مردم‌نهاد در پیشگیری از اعتیاد افزود: مواد مخدر به دو دسته سنتی و صنعتي (محرک‌ها) تقسیم می‌شود. هیچ جای دنیا یک فرد مصرف‌کننده هروئین را پیدا نمی‌کنید که ادعا کند؛ از ابتدا از ضرر و عوارض این مواد آگاهی نداشته است ولی بسیاری از مصرف کننده‌های شیشه از عوارض مصرف این مواد اطلاع ندارند و برای بهتر شدن عملکرد درسی، زیبایی، لاغری و … به این مواد روی آورده‌اند.
این پژوهشگر حوزه اعتیاد خواستار ارتقاء آگاهی جوانان و نوجوانان و كسب مهارت‌‌های زندگی شد و افزود: گاهی دانشجویان به دلیل استرس و فشار درسی راه میانبر را انتخاب کرده و جهت تمرکز بیشتر از محرک‌ها استفاده می‌کنند. این موید این موضوع است که به جوانان آموزش نداده‌ایم چگونه در مقابل مشکلات بایستند و اقدامات و تصمیمات صحیح را اتخاذ کنند.
دکتر رادفر با اشاره به اینکه در حیطه مواد مخدر محرک مقابله با عرضه بسیار اهمیت دارد، اظهار داشت: بخش زیادی از پیش‌سازهای مواد مخدر از کارخانجات داروسازی داخل و خارج از کشور قابل استحصال است؛ لذا افزایش نظارت و کنترل جدی در این زمینه ضرورت دارد.
وی تصریح کرد: سیستم مقابله با عرضه باید فعالیت پررنگ‌تری داشته باشد و با ارائه بروشورهای آموزشی نیز اطلاع مردم را در مورد اینکه چگونه از فعالیت آشپزخانه یا لابراتوآر اطراف محل سکونت خود جهت مبارزه با خبر شوند، بالا ببریم.
این پژوهشگر حوزه اعتیاد یکی از نشانه‌های لابراتورهای روان‌گردان‌ها را مقادیر زیاد قرص سرماخوردگی عنوان کرد و توضیح داد: زباله‌های 10 تا 20 کیلویی قرص سرماخوردگی از نشانه‌‌های بارز آشپزخانه تولید روان‌گردان است چراکه پیش‌ساز متامفتامین‌ها در این قرص‌ها وجود دارد.
دکتر رادفر ضمن ابراز تاسف نسبت به این مساله که بسیاری از داروها بدون نسخه قابل تهیه از داروخانه هستند، گفت: در هیچ کشور پیشرفته دنیا ده بسته قرص بدون نسخه ارائه نمی‌شود و لازم است کنترل و نظارت بیشتری بر کار داروخانه‌ها صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه برخی کشورهای دنیا در صورت موارد مشکوک در داروخانه‌ها از مراجعه‌کننده، درخواست کارت شناسایی می‌کنند، افزود: در صورتی که پیش‌ساز روان‌گردان‌ها نباشد با کاهش تولید و عرضه این مواد مواجه خواهیم شد.
این درمانگر اعتیاد، منشاء پیش‌ساز روان‌گردان‌ها را خارج از کشور، نشتی از کارخانجات تولید دارو و ترکیبات دارویی تهیه شده از داروخانه‌ها دانست و در توضیح عوارض مصرف روان‌گردان‌ها گفت: فردی که این مواد را مصرف می‌کند مغزش دیگر هیچ عملکردی ندارد و دست به حرکات جنون‌آمیز می‌زند و قتل اعضای خانواده، تصادفات رانندگی از جمله عوارض مصرف این مواد است.
دکتر رادفر با اشاره به اینکه عوارض مصرف محرک‌ها، فردی و اجتماعی است، اضافه کرد: به دلیل از بین رفتن مهار جنسی در این افراد، امکان ابتلا به اچ آی وی در آنها بسیار افزایش می‌یابد. در کل مرگ بهترين عارضه مصرف روان‌گردان‌ها در اين افراد است چراکه فقط در این حالت خود فرد آسیب مي‌بيند.
این پژوهشگر حوزه اعتیاد در رابطه با اشتغال معتادان بهبودیافته و جامعه‌پذیری این افراد اظهار داشت: کارفرما بر خود این حق را می داند؛ کسی را استخدام کند که با اطمینان باشد و این مساله روشن و مبرهن است هیچ کارفرمایی تمایل ندارد کار خود را با چالش و دردسر همراه سازد و از طرفی بهبودیافته نیاز به اشتغال و پذیرش از جانب اجتماع دارد.
وی با اشاره به اینکه در درمان معتادان نباید فقط به پروسه دارویی اکتفا کرد، افزود: برای درمان معتادان باید از شبکه‌های درمانی بهره برد. به این معنا که علاوه بر درمان ترک اعتیاد، نگرش این افراد را تغیر داد و آنها را مسئولیت‌پذیر کرد تا بتوان بر مشکلات پس از درمان فائق آمد و مانع بازگشت مجدد این افراد به چرخه اعتیاد شد.
دکتر رادفر اضافه کرد: در صورتی که سازمان‌های غیردولتی تخصصی و توانمند شوند برای جامعه پذیری معتادان بهبودیافته بهتر می‌توان اقدامات لازم را انجام داد.
این پژوهشگر حوزه اعتیاد یکی از راه‌های پیشگیری از اعتیاد را فعالیت‌های جایگزین عنوان کرد و بیان داشت: وقتی به فردی می‌‌گوییم مواد مصرف نکن باید همزمان فعالیت جایگزینی را برای آن مهیا کرد که متاسفانه امروزه فعالیت‌های جایگزین به اندازه کافی وجود ندارد.
این درمانگر اعتیاد با تاکید بر لزوم شادبودن جوانان اظهار داشت: شاد بودن نکته بسیار حائز اهمیتی جهت پیشگیری از اعتیاد به شمار می‌رود ولی باید توجه داشت، شادی لازم نیست گران باشد یا شادی را صرفا در مسافرت داخل و خارج از کشور بدانيم بلكه در کنار هم بودن و رفتن به پارک با خانواده هم از روش‌هایی محسوب مي‌شوند که موجب تحکیم همبستگی میان افراد خانواده مي‌شود و شادي را فراهم مي‌كند.
دکتر رادفر در پایان خاطرنشان کرد: آموزش مهارت‌های زندگی، شاد بودن و … همه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتقاء بهداشت روانی موثر است و سبب جلوگیری از مصرف مواد و روی آوردن به انواع مواد مخدر می‌شود.
خطر سیگار برای مادران باردار را جدی بگیرید ..

# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 7

سیگار کشیدن در طول دوران بارداری نه تنها برای زنان بلکه برای بچه‌ی داخل شکم‌شان بسیار خطرناک است. مطالعات نشان می‌دهد زنانی که سیگار می‌کشند احتمال تولد نوزاد زودتر از موعد در آن‌ها بسیار بیشتر است. هم‌چنین احتمال این‌که نوزاد مرده به دنیا بیاید نیز بسیار بالاست. دلیل عمده‌ی این مسئله نیکوتین و مونوکسیدکربن موجود در سیگار است که با جریان خون قاطی شده و ذخیره‌ی اکسیژن بچه را از طریق تنگ کردن رگ‌های حامل خون در بدن زن و انتقال آن از طریق بند‌ناف کاهش می‌دهد.

...

با نرسیدن اکسیژن کافی به نوزاد، او دچار مشکل خطرناکی از جمله سندروم مرگ ناگهانی نوزاد(SIDS) می‌شوند که به آن «مرگ بچه در حال خواب» هم می‌گویند. این وضعیت بسیار شایع است چرا که پزشکان به سختی می‌توانند حتی بعد از کالبدشکافی علت مرگ را بیابند. مطالعات نشان می‌دهد احتمال این‌که زنان سیگاری نسبت به زنان غیرسیگاری، دچار سندروم مرگ ناگهانی نوزاد شوند تا سه برابر بیشتر است.
در راستای این مسئله، تحقیقات نشان می‌دهد نوزادان ِ مادران سیگاری نسبت به شرایط مختلف آسیب‌پذیرترند. آنها در اواخر دوران نونهالی یا در بزرگسالی دچار چاقی شده، و احتمال بروز تنگی نفس یا اختلال قلبی و سایر بیماری‌های قلبی‌عروقی در آنها بیشتر است.
همسرم سیگار می کشد، چگونه به او کمک کنم؟

همسرم سیگار می کشد، چگونه به او کمک کنم؟
یک روان شناس تعریف می‌کرد؛ روزی خانمی که به خاطر سیگاری بودن همسرش دلخور بود، به او مراجعه کرد و بعد از مدتی صحبت و گفت‌وگو، خانم جوان به این نتیجه رسید آن چیزی که بیشتر از سیگاری بودن همسر، او را آزرده می‌کند، بی توجهی شریکش نسبت به خواسته او برای ترک سیگار است و در واقع همسر این مرد سیگاری کسی بود که بیشتر از همه به توجه و روانکاوی نیاز داشت.

اگر شما هم از آن دسته از زنانی هستید که فقط به دنبال تأیید همسر و اطاعت بی چون و چرای او در مقابل خواسته‌هایتان هستید، بهتر است دست از این انتظار بیهوده بردارید و در عوض راه حلی بیابید که بتواند به همسرتان کمک کند. همسر شما به نیکوتین اعتیاد پیدا کرده و این حقیقتی است که باید قبل از هر چیز آن را بپذیرید.

از او بخواهید بیشتر زنده بماند
به همسرتان بگویید که دوست دارید مدت زمان طولانی را با او زندگی کنید و نمی‌خواهید که او به خاطر مشکلات تنفسی و سایر عوارض کشیدن سیگار، سلامتش به خطر بیفتد. علاوه بر این، صحبت در مورد هزینه مصرف سیگار هم می‌تواند او را متوجه خسارت مالی که به درآمد خود می‌زند بیندازد که از یادآوری آن غافل نشود.

وقتی کنارش نیستی
از همسرتان بخواهید که روزی را برای ترک سیگار تعیین کند تا در پایان آن روز، هدفش را به انجام برساند. در زمانی که از هم دور هستید از همسرتان بخواهید که هر زمان وسوسه کشیدن سیگار به سراغش آمد با شما تماس بگیرد و در آن زمان با یکدیگر صحبت کنید و این را بدانید همسرتان در این مرحله بیش از آنچه تصور می‌کنید به کمک شما نیاز دارد.

چیزی که معجزه می‌ کند
اگر همسرتان توانست یک هفته سیگار را ترک کند، به او هدیه‌ای بدهید مثلاً شام مورد علاقه‌اش را بپزید یا چیزی که به آن علاقه دارد را برایش بخرید. اجازه دهید او متوجه حمایت و توجه شما بشود. به همسرتان یادآوری کنید که شما هرگز اراده و توانش را در ترک سیگار نادیده نمی‌گیرید.

مردانی که زیاد سیگار می‌کشند
اغلب مردانی که خیلی سیگار می‌کشند حساب تعداد سیگارهایشان را ندارند. شما به عنوان شریک می‌توانید به او گوشزد کنید که تعداد آن را کمتر کند و علاوه بر این، به آرامی با او در مورد ضررهایی که سیگار می‌تواند به شما و فرزندان شما برساند صحبت کنید.

مراقب باشید
از به وجود آوردن شرایطی که باعث ایجاد استرس و نگرانی در همسرتان می‌شود خودداری کنید و محیطی آرام را برایش به وجود بیاورید. شنا و ورزش کردن در کنار حمایت شما می‌تواند محیط مناسبی را برای ترک سیگار در او به وجود بیاورد.مناجات با خدا و قرار گرفتن در محیط های مذهبی علاوه بر کمک های غیبی آرامش خاصی به انسان ها می دهد .

یک جایگزین به درد بخور
همسر شما به کشیدن سیگار عادت کرده و برای همین، شما به عنوان همسر، باید کاری دیگر را جایگزین این عادت کنید، مثل پیاده روی و ورزش، یا تنقلاتی را برایش تهیه کنید که در عین داشتن کالری کم بتواند او را در ساعاتی که عادت به کشیدن سیگار دارد، مشغول نگه دارد.

اگر ناامید می‌شود
کسانی که در مرحله ترک سیگار هستند ممکن است در این بین، گاهی سیگار هم بکشند و از ترک سیگار ناامید شوند. هرگز همسرتان را به خاطر این کار سرزنش نکنید، چون این موضوع در ترک سیگار بسیار طبیعی است. از شریکتان بخواهید که دوباره تلاش کند و او را نسبت به نتیجه کار امیدوار کنید.
بوی خوش مواد اعتیادزا

# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 7

قلیان هایی که با طعم ها و بوهای مختلف در بازار عرضه می شوند ،هدفی جز اعتیاد مصرف کننده و عادت دادن آنان به دود کردن ندارند
زهرا عبداللهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اظهار داشت: بسیاری از مردم به اشتباه قصد می‌کنند که قلیان از سیگار خطر کمتری دارد، در حالیکه در بسیاری از موارد قلیان مضرتر نیز عمل می‌کند. توتون قلیان بسیار نامرغوب بوده و مواد مصنوعی افزودنی به آن گازهای سمی زیادی تولید می‌کند.
وی ادامه داد: قلیان 400 ماده سمی و سرطان‌زا دارد. تنباکوهای میوه‌ای علاوه بر این 400 نوع سم، مواد مضرتری نیز دارند که از پوست میوه تخمیر شده با مواد افزودنی تهیه می‌شوند و می‌توانند باعث آلرژی، آسم و حساسیت شوند. نیکوتین نیز ماده اعتیاد آور تنباکو می‌باشد که منجر می‌شود فرد مصرف کننده قلیان برای تامین نیاز خود در طول زمان قلیان بیشتری بکشد. در نتیجه، یک قلیان می‌تواند ده‌ها برابر یک سیگار دود و گاز سمی وارد ریه افراد کند.
گفتنی است که هر وعده قلیان معادل 100-50 نخ سیگار بوده و بیش از 80 درصد افراد معتاد، ابتدا با سیگار شروع کردند. لذا لازم است افراد در صورت ترک کردن سیگار، قلیان را جایگزین آن نکنند.
عبداللهی خاطر نشان کرد: بنا به تحقیقات انجام شده افرادی که قلیان مصرف می‌کنند بیشتر از افراد سیگاری مستعد اعتیاد به مواد مخدر و حشیش می‌شوند. هرچند کشیدن قلیان بلافاصله فرد را معتاد نمی‌کند اما در دراز مدت آثار سوء خود را نشان می‌دهد.
به عبارت دیگر قسمت عمده‌ای از اعتیاد و عادت به قلیان مربوط به آداب و رسوم کشیدن آن در برخی جمع‌های دوستانه و خانوادگی است که متاسفانه به دلیل باورهای غلط و عدم اطلاع از ضرر وزیان آن باعث می‌شود تا جوانانی که در این جمع‌ها قلیان می‌کشند مورد نکوهش قرار نگیرند و نیز به دلیل بوی خوش، نداشتن سرفه و سوزش گلو، لذت و وقت گذرانی و … با استقبال روبرو شود
اثر مخرب سیگار بر ظاهر شما

# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 7

10 اثر مخرب سیگار بر ظاهر شما



موهای کم پشت
سیگار کشیدن علاوه بر اینکه باعث چروکیده شدن پوست می شود، موهای شما را هم کم پشت می کند. متخصصین معتقدند مواد شیمیایی سمی که در دود سیگار وجود دارد به DNA موجود در فولیکول موها صدمه می زند و رادیکال های آزاد را که به ساختار مو آسیب می زنند تولید می کند؛ در نتیجه افراد سیگاری مو های کم پشت تری دارند که زود تر هم سفید می شود. یعنی اگر مردان سیگاری در اصل مویی در سرشان باشد دوبرابر بیشتر از غیر سیگاری ها ممکن است دچار ریزش مو شوند.


ازدست دادن دندان ها
سیگار کشیدن انسان را در معرض انواع مشکلات دهانی اعم از سرطان دهان و بیماری لثه قرار می دهد. در واقع بر اساس تحقیقی که در سال 2005 در انگلستان انجام شده افراد سیگاری گاهی تا 6 برابر بیشتر از افراد غیر سیگار استعداد ابتلا به بیماری های لثه را دارند که در نهایت ممکن است منجر به از دست دادن دندان ها شود.


از بین رفتن درخشش طبیعی چهره
آیا تا به حال توجه کرده اید که پوست افراد سیگاری حالتی تیره و متفاوت دارد؟ در سال 1985 یک تحقیق علمی از عبارتی با عنوان " چهره ی سیگاری" استفاده کرد تا خصوصیات خاص این چهره ها را تعریف کند؛ خصوصیاتی مثل چین و چروک، گود افتادگی و تیرگی پوست چهره که بخاطر مصرف سیگار ایجاد می شود. دود سیگار حاوی مونواکسید کربن است که جایگزین اکسیژن موجود در پوست شما می شود علاوه بر این نیکونین هم دارد که گردش خون را کم کرده وپوست را خشک و بی روح می کند. علاوه بر این مصرف سیگار باعث تخلیه ی مواد مغذی مثل ویتامین سی می شود که در حفظ و بازسازی پوست نقش مهمی دارند.


بهبودی زخم ها
تحقیقات بسیاری نشان داده اند که زخم افراد سیگاری بعد از انجام اعمال جراحی به سرعت سایرین بهبود حاصل نمی کند. بنابراین اگرتصمیم دارید چین و چروک حاصل از سیگار کشیدن را با جراحی زیبایی از بین ببرید بدانید که این کار کمی مشکل خواهد بود. علاوه بر این جراحان هم تر جیح می دهند در صورتی شما را عمل کنند که سیگار کشیدن را ترک کنید.


سرطان پوست
مصرف سیگار یکی از دلایل اصلی ابتلا به سرطان است؛ از جمله سرطان های ریه، گلو، دهان و مری. بنابراین مایه ی تعجب نیست اگر سیگار کشیدن باعث ابتلا به سرطان پوست هم بشود. بر اساس تحقیقی که در سال 2001 چاپ شده ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی که دومین سرطان شایع پوست است در افراد سیگاری تا 3 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است.


ترک خوردن پوست
نیکوتین موجود در سیگار به ساختار و بافت سلولی پوست شما صدمه وارد می کند و باعث می شود که پوست انعطاف خود را از دست بدهد و در اثر افزایش وزن به راحتی ترک خورده و قرمز شود که کمکم رنگ قرمز خود را از دست می دهد. البته این حالت در اثر افزایش ناگهانی وزن اتفاق می افتد که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید اما مصرف سیگار این علایم را تشدید می کند.


زگیل
به دلایل نامعلومی افراد سیگاری به ویروس پاپیلوما مبتلا می شوند این ویروس باعث بروز زگیل و از جمله زگیل بر روی اندام تناسلی می شود. البته این ویروس از راه تماس جنسی منتقل می شود اما مصرف سیگار هم یک نشانه ی خطر است. افراد سیگاری نسبت به کسانی که شرکای جنسی متعددی دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.


شکم شل و ول
مصرف سیگار می تواند باعث کم اشتهایی شود و افراد سیگاری معمولاًنسبت به سایرین وزن کمتری دارند اما تحقیقی که در سال 2009 در کشور هلند انجام شده نشان داده است که میزان چربی اندام های داخلی افراد سیگاری بیشتر از غیر سیگاری ها است. این چربی ها که در بین بافت ها و اندام های داخلی وجود دارند در شکم جمع می شوند و کم کم زمینه ساز بیماری های دیگری از جمله دیابت می شوند.


چین و چروک و پیری زود رس
البته که چین و چروک های افراد پیر و مسن قابل احترام و و نشانه ی یک عمر تجربه اند اما این چین و چروک ها اگر در صورت افراد جوان باشند به هیچ وجه نشانه ی حکمت یا دانایی آنها نیستند. متخصصین معتقدند که سیگار کشیدن فرآیند پیر شدن را تسریع می کند و به طور میانگین افراد سیگاری 14 سال پیر تر از غیر سیگاری ها به نظر می رسند. در واقع مصرف سیگار مانع خون رسانی به بافت پوست شده وباعث می شود که پوست شما چروکیده و ناسالم شود.


انگشتان زرد
نیکوتین موجود در دود سیگار باعث تغییر رنگ دندان های شما و حتی دیوار های اتاقتان شده و در عین حال باعث زردی انگشتان و ناخن ها هم می شود. اگر در اینترنت به دنبال راه حلی برای این مشکل بگردید با پیشنهاد هایی مثل استفاده از آبلیمو، مایع سفید کننده وسابیدن با سیم مواجه می شوید اما مسلماً ترک سیگار کم هزینه تر، راحت تر و بی درد تر است.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12