انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: # مخاطبمان سیگاری ها هستند .
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
نکاتی ضروری برای موفقیت در درمان اعتیاد 

 بنابر آنچه كه گفته شد و چنانچه می خواهید در ترك و درمان اعتیاد خود یا نزدیكان خود موفق باشید ، رعایت موارد زیر ضروری است؛ در غیر این صورت احتمال بازگشت به اعتیاد حتمی است :
√ فرد معتاد از دیدگاه پزشكی خصوصاً روان پزشكی بیمار است.
√ فرد معتاد باید بخواهد و مصمم باشد كه از بلای خانمانسوز اعتیاد نجات یابد.
√ ارزیابی های روان پزشكی ، روان شناختی ، شخصیتی ، جسمی و ... قبل از شروع ترك و درمان ضروری است.
√ بیمار و خانواده بیمار بهتر است كه در حد امكان نظریات و توصیه های روان پزشك معالج را پذیرفته و به آن عمل نمایند.
√ بهتر است فرد معتاد با همراه مورد اعتماد خانواده و روان پزشك معالج در بیمارستان بستری گردد.

√ در صورتی كه پزشك معالج صلاح می داند ، بیمار معتاد در مدت زمان مشخصی ممنوع الملاقات باشد و تمام اطرافیان و نزدیكان باید این نكته را رعایت نمایند.
√ نوع و روش ترك یا سم زدایی با توافق بیمار معتاد یا خانواده او و روان پزشك معالج تعیین و انتخاب شود.
√ مدت زمان بستری توسط پزشك معالج تعیین و مشخص می گردد و بیمار و خانواده او نباید بر خلاف آن عمل نمایند.
√ بعد از انجام ترک اعتیاد بیمار باید حداقل به مدت یك سال تحت نظر روان پزشك به درمان خود ادامه داده و از داروهایی كه تجویز می شود استفاده و به توصیه های او عمل نماید.
√ درمان های غیر دارویی مانند روان درمانی انفرادی ، گروه درمانی ، خانواده درمانی و ... اگر لازم باشد بهتر است انجام شود.

√ شروع به كار ، فراهم نمودن كاری مناسب ، و بازگشت سریع فرد به كار قبلی در درمان بسیار مؤثر است.
√ فعالیت های ورزشی روزانه و منظم یكی از ضروریات درمان اعتیاد است.
√ در حال حاضر پیشرفته ترین ، سریعترین و بهترین روش ترک اعتیاد ، روش سم زدایی U.R.O.D می باشد كه بهتر است با بستری شدن در بیمارستان صورت پذیرد .


به امید این كه شاهد روزی باشیم كه اعتیاد به مواد مخدر و یا هرگونه اعتیاد دیگری در كشور عزیزمان ریشه كن گردد.
عوارض مصرف مرفین و کدئین


# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 9

مرفین یک ماده مخدر بسیار قوی و اعتیاد آور است که در مقایسه با هروئین، وابستگی روانی و جسمی شدیدتری ایجاد می کند. در یک مطالعه برای مقایسه تاثیرات روانی و ذهنی بین هروئین و مرفین، که بر روی معتادان تزریقی انجام می شد، مشخص شد که هیچیک از این دو ماده بر دیگری اولویت نداشته و معمولا معتادان تفاوتی بین آنان قائل نمی شوند.
نشانه های خماری ناشی از اعتیاد به مرفین، معمولا اندکی قبل از زمان تعیین شده برای مصرف دوز بعدی آغاز می شوند. این مدت که معمولا بین ٦ تا ١٢ ساعت به طول می انجامد، در برخی از موارد حتی به چند ساعت پس از مصرف نیز می رسد.

نشانه های اولیه مصرف مرفین عبارتند از: میل و اشتیاق شدید به مواد مخدر، ترشح اشک، بی خوابی، اسهال، آبریزش بینی، خمیازه کشیدن پی در پی، بیقراری، و عرق کردن. با ادامه یافتن مصرف مواد و گسترش یافتن تاثیرات مصرف مرفین، عوارض زیر ظاهر خواهند شد: بی قراری، تحریک پذیری، از دست دادن اشتها، بدن درد، درد شدید شکم، تهوع و استفراغ، لرزش، و حرص و ولع بسیار شدید برای مصرف مواد. افسردگی شدید و استفراغ از جمله مهمترین عوارض مصرف مرفین هستند. همچنین ضربان قلب و فشار خون نیز افزایش می یابد. گرم شدن بیش از حد و گر گرفتن، عادت لگد زدن پاها، و تعریق بیش از حد، درد شدید در استخوان ها و عضلات پشت و اسپاسم های عضلانی نیز از جمله نشانه های بارز باشد.

عمده نشانه های خماری ناشی از عدم مصرف مرفین، معمولا بین ٤٨ تا ٩٦ ساعت پس از مصرف رخ داده و عوارض جانبی نیز بین ٨ تا ١٢ روز به طول می انجامند. اگرچه خماری ناشی از ترک اعتیاد مرفین خطر کمتری نسبت به الکل یا باربیتوریک دارد، اما در مواردی می تواند برای افرادی که از سلامتی کامل برخوردار نیستند و وابستگی شدیدی نیز به مرفین دارند، خطرناک باشد.

وابستگی روانی ناشی از اعتیاد به مرفین بسیار پیچیده و طولانی مدت است. ممکن است سال ها پس از ترک اعتیاد فیزیکی و عدم مصرف مرفین، فرد معتاد اغلب به فکر کردن یا صحبت کردن در مورد مصرف آن (یا سایر مواد مخدر) ادامه داده و هنگام انجام فعالیت های عادی و روزمره خود ، احساس بی قراری داشته باشد. خماری روانی ناشی از ترک اعتیاد به مرفین، یک فرایند بسیار طولانی و دردناک است و معتادان اغلب از افسردگی، عصبانیت، بی خوابی، نوسانات اخلاقی، فراموشی، خود کوچک بینی، سردرگمی، پارانویا، و سایر اختلالات روانی شدید رنج می برند. همچنین به احتمال بسیار زیاد، این دسته از معتادان تا آخر عمر از نظر روانی به مرفین وابسته خواهند بود.

در صورتی که نه شرایط محیطی و نه انگیزه های رفتاری فرد معتاد برای مصرف مواد تغییری نکنند، به احتمال بسیار زیاد وی حتی پس از تحمل عوارض خماری، باز هم دچار لغزش شده و به مصرف مرفین روی می آورد. گواه و مدرک این مدعا نیز میزان بالای لغزش این دسته از معتادان است. معتادانی که مرفین یا هروئین مصرف می کنند در مقایسه با معتادان به سایر مواد از جمله انواع دیگر اپیوییدها، کوکائین، یا متامفتامین، دارای آمار لغزش بسیار بالاتری هستند. از دیگر پیچیدگی های اعتیاد به مرفین که در بلند مدت ایجاد شده و در داروهای اعتیاد آور دیگر یافت نمی شود، آسیب به سیستم عصبی و مغز می باشد. هنوز هم کاملا مشخص نشده است که مرفین چگونه باعث بروز این عارضه می شود، ولی احتمالا متابولیت موجود در مرفین عامل اصلی آن می باشد.
بچه ها لطفا توی این تاپیک اسپم دیدید گزارش کنید Shy


با سپاس.
عوارض ماده مخدرگل


دکتر محمدرضا قدیرزاده ضمن مثبت ارزیابی کردن رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: باید این رویکرد را به صورت ملموس به سطح جامعه بیاوریم و تنها در مورد این مساله صحبت کردن نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی با تاکید بر نهادینه‌شدن مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد به صورت اجتماعی افزود: استفاده از پتانسیل‌های مختلف اجتماعی در فرهنگ‌سازی این مساله نقش بسزایی دارد. لازم است که در کشور سالی را در این رابطه نام‌گذاری کرد تا مردم و همه مسئولین خود را عهده‌دار رفع این معضل اجتماعی بدانند.

این کارشناس پزشکی قانونی بيان كرد: در گذشته متاسفانه به مردم القاء شده بود که مبارزه با مواد مخدر تنها بر عهده حکومت و دولت است و مردم نقش مهمی در این زمینه ندارند. اما امروزه همگان دريافته‌اند كه اين مسئله تنها بر عهده يك نهاد نيست بلكه همه بايد مشاركت كنند تا شاهد نتایج موثر در كاهش و كنترل مواد مخدر در جامعه باشيم.

دکتر قدیرزاده ادامه داد: باید دستگاه‌های مسئول همچون ستاد مبارزه با مواد مخدر، پلیس، شهرداری، هلال احمر، صدا و سیما، مطبوعات و... بيش از گذشته در بحث‌های فرهنگی ورود يابند و برنامه‌های مدونی را با همکاری یکدیگر اجرا کنند تا علاوه بر ارتقاء دانش مردم در زمینه‌های پیشگیرانه، فرهنگ‌سازی لازم هم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های کنونی صدا و سیما در زمینه پیشگیری از اعتیاد خوب بوده اما کافی نيست، تصریح کرد:

26 درصد مصرف کننده‌های مواد مخدر، اعتیاد به شیشه دارند، پس بايد بدون سياه‌نمايي راجع به اين ماده مخدر و عوارض آن با مردم صحبت كرد. و صدا و سيما بهترين ابزار جهت انتقال اين مفاهيم به مردم است.

هشدار نسبت به مصرف "گل" در کشور

وی نسبت به افزایش مصرف ماده مخدر "گل" یا ماری‌جوآنا در میان جوانان هشدار داد و تاکید کرد: عوارض مصرف روان‌گردان‌ها و محرک‌‌ها بسیار وحشتناک بوده و متاسفانه مصرف اين ماده مخدر در میان زنان هم راه يافته که مبارزه با تولید و عرضه و توزیع این مواد در پیشگیری از اعتیاد بسیار حائز اهمیت است. نیروی انتظامی و قوه قضائیه هم باید در این زمینه‌ها ورود یابند و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی عنوان داشت: بسیاری از جوانان و نوجوانان روان‌گردان‌ها‌‌ را نمیشناسند؛ حتی آنها را ماده ممنوعه نمی‌دانند وبه دلیل عدم آگاهی درگیر اعتیاد به این مواد مي‌شوند که عوارض جانبی آن مخرب‌تر از مخدرهای سنتی است. بنابراین ضرورت آموزش و ارائه راهکارهای پیشگیرانه از این مواد میان افراد جامعه وجود دارد و دست اندرکاران و مسئولان باید اقدامات آموزشی را بیش از گذشته و با کیفیت بیشتر مورد توجه قرار دهند.
محبوبیت مصرف قلیان ..

# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 9

متاسفانه افراد محبوبیت مصرف قلیان در بین افراد غیرسیگاری به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یافته است غافل از اینکه ضرری که قلیان برای سلامتی آنان دارد چندین برابر مصرف سیگار است!
ثابت شده که مصرف دخانیات به هر شکلی با افزایش خطر بیماری‌های قلبی‌-‌عروقی و سرطان‌هایی مثل ریه همراه است. حتی مصرف کم دخانیات سبب بیماری‌های بسیاری می‌شود و مصرف قلیان نیز می تواند با مشکلات جدی همراه باشد.
دخانیات عامل 90 تا 95 درصد بروز سرطان‌های ریه و 40 درصد بیماری‌های قلبی و عروقی‌ست. همچنین 50 تا 70 درصد سرطان‌های دهان، حلق، حنجره و 40 درصد سرطان‌های لوزالمعده و 30 درصد سرطان‌های مثانه در اثر مصرف دخانیات است. طرز مصرف قلیان که در آن قسمت دهانی شلنگ بین افراد جابه‌جا می‌شود باعث انتقال بیماری‌هایی مثل هپاتیت، تبخال و سل می‌شود. اعتیاد به نیکوتین موجود در قلیان در ابتدا با تمایل به استنشاق بوی قلیان شروع می‌شود، به طور قطع قسمتی از نیکوتین قلیان توسط آب گرفته می‌شود ولی در نهایت مقدار کلی نیکوتین به حدی بالاست که چند برابر سیگار حاوی نیکوتین است.
دود سیگار مثل دود قلیان تلخ نیست
به طور قطع مواد افزودنی بیشتری به توتون قلیان اضافه کرده‌اند در نظر بگیرید که دود قلیان به دلیل ذغالی که در سوختن آن به کار می رود بیشتر حاوی مونوکسید‌کربن است. به جز اینکه قلیان در حرارت پایین‌تری نسبت به سیگار می‌سوزد و در نتیجه مونوکسید‌کربن و قطران بالاتری دارد. بعد از مصرف یک قلیان به مدت 45 دقیقه مونوکسید‌کربن به 45 تا 70 پی‌پی‌ام می‌رسد که برابر است با مصرف 45 تا 70 سیگار در عرض یک ساعت. بدانیم که در اروپا وقتی مونوکسید‌کربن به 35پی‌پی‌ام می‌رسد ماشین‌ها اجازه تردد ندارند.
باید دقت کنیم که اولین گام‌های اعتیاد به نیکوتین و بسیاری از انواع دیگر مواد مخدر می‌تواند با استعمال قلیان آغاز شود. توتون تنها یک چهارم وزن ماده‌ای که برای استعمال قلیان مصرف می‌شود است و بقیه آن را مواد افزودنی تشکیل می‌دهد، در نتیجه ماده‌ای که مصرف می‌شود حاوی نیکوتین و بسیاری مواد سمی دیگر است. به دلیل وجود نیکوتین کمتر پک‌های مصرف کنندگان قلیان عمیق‌تر و در نتیجه ضررهای قلیان نسبت به سیگار به مراتب بیشتر است.
تهیه‌کنندگان توتون قلیان به خوبی از ترفندهای گوناگون برای فروش هر چه بیشتر محصولات خود استفاده می‌کنند.در نظر بگیریم که با مصرف قلیان در اماکن عمومی فقط قلیان به شما تحویل داده می‌شود و بسته‌های آلوده و فاسد شده توتون قلیان را نمی‌بینید. از آن گذشته سازمان بهداشت جهانی با بررسی 18 نوع تنباکوی قلیان که در کشورهای مختلف دنیا به مصرف کنندگان عرضه می‌شود به این نتیجه رسید که در هیچکدام از آنها برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان هشدار بهداشتی و یا مشخصات محتویات آن اعلام نشده بود.
بنابر اعلام دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات، در سال‌های گذشته مصرف قلیان به طور قابل توجهی در کشور ما افزایش یافته است. بر اساس مطالعات مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات که در سال‌های 85 و 86 صورت گرفته مشخص شد قلیان فراورده‌ای‌ست که نیمی از مردان ایرانی آن را تجربه کردند و 50 درصد مردان و 37 درصد زنان تجربه مصرف سیگار را داشته‌اند. همچنین در مطالعاتی که انجام گرفته 23 درصد سیگاری‌ها حداقل یکبار در هفته قلیان مصرف می‌کنند. این رقم در غیرسیگاری‌ها 25 درصد است این بدین معناست که غیرسیگاری‌ها حتی بیش از سیگاری‌ها در حال مصرف قلیان هستند و به سمت اعتیاد به آن پیش می‌روند.
دخانیات و ازدیاد باکتری های مضر

# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 9

آیا تا بحال با خود فکر کرده ایدد دود سیگاری که می کشید موجب تقویت،ازدیاد و مقاوم تر شدن باکتری های بیماری زای کشنده در محیط اطرافتان می شود؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد مقاومت آنتی‌بیوتیکیِ باکتریِ خطرناک «استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین» (MRSA) با دود سیگار تشدید می‌شود.
بنابر نتایج این مطالعه دود سیگار به رشد یک گونه باکتری موسوم به استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین که به طور معمول در بیمارستان‌ها یافت می‌شود، کمک می‌کند.
در حقیقت دود سیگار این باکتری را تقویت کرده و در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم‌تر می‌سازد و در نتیجه برای سلامت انسان ضرر بیشتری دارد.
استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین، نوعی باکتری مقاوم در برابر اکثر آنتی‌بیوتیک‌هاست و می‌تواند عفونت‌های خونی و پوستی کشنده‌ای را بوجود آورد.
طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا در سال 2005 شیوع «MRSA» به مرگ حدود 19 هزار تن در این کشور انجامید. در سال‌های اخیر، تعداد عفونت‌ها بیش از 25 درصد کاهش یافته و در سال 2012 حدود 10 هزار مورد مرگ و میر بر اثر ابتلا به «MRSA» در این کشور گزارش شده‌ است.
مطالعه جدید به دنبال آن انجام گرفت که دکتر «لائورا کروتی آلکساندر» مشاهده کرد بسیاری از بیماران تحت درمان او که سیگار مصرف می‌کردند به عفونت «MRSA» مبتلا بوده‌اند و به همین دلیل بر آن شد تا این ارتباط را بررسی کند.
در این بررسی «کروتی» و تیم تحقیقاتی‌اش از دانشگاه کالیفرنیا دو نمونه از «MRSA» را در محیط آزمایشگاهی بررسی کردند. یکی از این نمونه‌ها در شرایط معمولی و نمونه دیگر در معرض دود سیگار رشد کردند. سپس سلول‌های ایمنی انسان را که ماکروفاژ نام دارند با هر یک از این دو نمونه، آلوده ساختند.
ماکروفاژها نوعی از گلبول سفید هستند که در اولین خط دفاعی حمله به «MRSA» و دیگر انواع عفونت‌ها قرار دارد. ماکروفاژها با ترشح ماده شیمیایی عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برند. در این بررسی ماکروفاژها با دو نمونه از «MRSA» مقابله کرده و آن‌ها را از بین بردند اما «MRSA»های قرار گرفته در معرض دود سیگار، مدت زمان بیشتری طول کشید تا از بین بروند.
این متخصصان دریافتند «MRSA»های قرار گرفته در معرض دود سیگار نه تنها در برابر ترشحات دفاعی ماکروفاژها محافظت می‌شوند بلکه در مقابل پروتئین‌های ضدمیکروبی که پستانداران تولید می‌کنند، مقاوم‌تر هستند.
به گزارش لایوساینس، اگرچه مکانیزم دقیق اینکه چگونه دود سیگار باکتری را تغییر می‌دهد، به طور کامل مشخص نیست اما متخصصان معتقدند دود سیگار می‌تواند دیواره سلولی باکتری «MRSA» را دگرگون کند.
پزشکان در یک آزمایش جدید روی مغز نوجوانان سیگاری و غیرسیگاری متوجه تغییرات غیرعادی در منطقه مربوط به تصمیم‌گیری در مغز نوجوانان سیگاری شدند.

«ادیت دی لندن»، متخصص ارشد این مطالعه از دانشگاه کالیفرنیا به مقایسه تصاویر مغزی 42 شرکت‌کننده 16 تا 21 ساله پرداختند که 18 نفر از آنان به استمال سیگار اعتیاد داشتند. دکتر «لندن» در توضیح این مطالعه گفت: در این بررسی ساختار مغز این نوجوانان به منظور مشاهده تفاوت‌ها در ساختار منطقه «کورتکس اینسولا»ی مغز افراد سیگاری و مطرح کردن پرسش‌هایی در مورد سابقه استعمال این ماده دخانی و میزان مصرف آن ارزیابی شد.
نتایج این بررسی نشان داد که ساختار کورتکس اینسولای مغز در نوجوانان سیگاری نسبت به سایر همسالانشان نازک‌تر است. اینسولا ناحیه‌ای در قشرمخ است که فرایند تصمیم‌گیری را برعهده دارد.

پزشکان در این مطالعه همچنین اظهار داشتند: تاثیر مصرف سیگار روی این منطقه از مغز باعث می‌شود تا نوجوانان نتوانند در مورد مسائل مختلف از جمله ترک سیگار، تصمیم عقلانی و منطقی بگیرند.
داروی موثر برای ترک سیگار ..

# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 9

با این دارو به مرور زمان تمایل افراد به مصرف سیگار کاهش یافته و از بین می رود،این داروی موثر و مفید که روی چندین نفر امتحان خود را پس داده به شما عزیزان معرفی می کنیم.
تحقیقات تازه بر روی اشخاص سیگاری نشان داده است که می‌توان کاری انجام داد که این اشخاص بعد از ۸۴ روز، دیگر تمایلی به کشیدن سیگار نداشته باشند.
«هال استرلنیک» متخصص در ترک سیگار می‌گوید: مطالعات بر روی ترک سیگار مطالعات جدیدی نیست اما مطالعات انجام شده با مطالعات قبل تفاوت‌هایی را نشان می‌دهند که از نظر طول مدت نظارت و همچنین تعداد بیماران نقش مهم و متفاوتی دارند.
در خصوص مطالعات جدید دکتر «کوئنراد کوئگلنبرگ» از دانشگاه استلنبوش و تیم وی بر روی ۴۴۶ نفر داوطلب از هفت مرکز بهداشت و درمان در سراسر آفریقای جنوبی آزمایشاتی انجام دادند.
یک هفته قبل از زمان ترک به نیمی از شرکت کنندگان varenicline «وارنیسلین» دادند که حدود سه ماه باید استفاده می‌کردند؛ سیگاری‌هایی که از این دارو استفاده کردند نسبت به افرادی که بدون استفاده از این دارو تلاش بر ترک سیگار داشتند، سه برابر در ترک سیگار موفق‌تر بودند، زیرا تمایل فرد سیگاری را به سیگار کشیدن کاهش داد.
محققان با اندازه‌گیری میزان مونواکسید کربن موجود در نفس شرکت کنندگان دریافتند که ۵۵ درصد کسانی که از قرص و تکه‌های واقعی نیکوتین استفاده کردند در مقایسه با ۴۱ درصد دیگر پس از ۱۲ هفته، دیگر سیگار نکشیدند.
نتایج نشان دادند عوارض جانبی در هر دو گروه یکسان هستند اما واکنش پوست در میان افرادی که از تکه نیکوتین واقعی استفاده کرده بودند، دو برابر معمول بود.
سیگار این ویتامین را میسوازند


رئیس مركز تحقیقات كنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: مصرف سیگار موجب كاهش ذخیره ویتامین A در بدن می‌شود. این ویتامین نقش محافظت پوست در برابر عوارض مخرب موجود در سیگار را به عهده دارد.
غلامرضا حیدری  افزود: سیگار علاوه بر اثرات تهدید‌كننده حیات بر ارگان‌های داخلی از جمله قلب و ریه، موجب كاهش طول زندگی می‌شود. وی گفت: سیگار بر پوست تأثیرگذار است و مصرف آن موجب پیری زودرس می‌شود.
رئیس مركز تحقیقات كنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: مصرف سیگار موجب پخش شدن مواد شیمیایی مضر در محیط، خشكی سطح پوست، خارش و نهایتاً اثر تخریبی بر پوست می‌شود.
حیدری گفت: سیگار با انقباض عروق خونی منجر به كاهش جریان خون در بافت‌ها از جمله پوست شده و كمبود اكسیژن و مواد مغذی اساسی پوست را در پی دارد.
رئیس مركز تحقیقات كنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: در هنگام سیگار كشیدن جمع شدن دهان منجر به ایجاد چین و چروك‌های اطراف دهان و اطراف چشم‌ها می‌شود
ماده مخدر قارچ

# مخاطبمان سیگاری ها هستند . 9

نام این گیاه مجیک ماشروم است که می تواند به نوبه خود یکی از سمی ترین قارچ های دنیا باشد که نوعی ماده مخدر نیز به حساب می آید.
تصویر کسی درحالی که در جنگل راه می‌رود ناگهان با یک قارچ سمی در کنار درخت برخورد کرده و وقتی آن را می‌خورد، صورتش چند رنگ شده و توانایی‌های خارق‌العاده کسب می‌کند، برای خیلی از ما در کارتون‌های دوران کودکی تصویر آشنایی بوده است بی‌آنکه بدانیم، این صحنه خیالی نیست و واقعی است.
ماشروم یا قارچ سمی شاید قدیمی‌ترین گیاه طبیعی باشد که بدون دخالت انسان‌ها و در طبیعت به شکل اتوماتیک رشد می‌کرده و یافت می‌شود. با وجود اینکه این گیاه قدیمی‌ترین ماده طبیعی بوده است که در طبیعت رشد می‌کرده، به‌دلیل اثراتی که بر ذهن و روان افراد می‌گذاشته، در قرون جدید به‌عنوان یک ماده مخدر سمی و با نام تجاری مجیک ماشروم نامگذاری شده است.
قارچ سمی یا جادویی یکی از قارچ‌هایی است که ایجاد مسمومیت می‌کند و با نام پزشکی پسیلوسیبین شناخته می‌شود. این قارچ به‌نام قارچ سحرآمیز شناخته شده و حتی اگر آن را خشک کنند یا بپزند، قدرت سمی خود را از دست نخواهد داد. این ماده توهم‌زا درحالی در میان برخی از جوانان درحال مصرف است که شاید از عوارض و میزان آسیب‌هایی که به مغز وارد می‌کند، آگاهی ندارند. مجیک ماشروم موجب حالت‌های عجیبی در مصرف‌کننده می‌شود.
ماشروم به‌راحتی کشت می‌شود
احمد، جوان 29 ساله‌ای که در هلند به دنیا آمده و پدر و مادرش ایرانی هستند درمورد مصرف مجیک ماشروم می‌گوید: ماشروم 10 مدل دارد که با نام‌هایی مانند GOLDEN ،SALVI، EKVADORو… تقسیم‌بندی می‌شود اما، در ایران همه اینها را یک ماده می‌دانند. وی ادامه می‌دهد: برخی مخدرها و محرک‌هایی که در کشورهای دیگر وجود دارد باوجود محدودیت در ایران هم هست. او می‌گوید: چند ماه پیش شنیدم اعلام کرده بودند ماشروم توسط مسافرانی که از کشورهای دیگر وارد ایران می‌شوند به اینجا آورده شده است. ظاهرا کاشت گیاهان متعدد و خود قارچ خوراکی ممنوعیتی ندارد. بذر این گیاه هم با قارچ طبیعی فرقی ندارد و همین باعث می‌شود بذر و ابزار این کار راحت‌تر از جاهای دیگر دنیا در اینجا رایج شود زیرا در کشورهای دیگر مانند آلمان مجیک ماشروم یک مخدر شناخته شده است و پلیس هرکجا بذر این گیاه یا کیت کاشت آن را از شما بگیرد به‌عنوان فروشنده دستگیرتان می‌کند.
اثرات ماشروم تا سال‌ها در بدن باقی می‌ماند
همه رنگ‌ها پررنگ می‌شوند، صداها بلندتر شده و بهتر به گوش می‌رسند، حتی اتفاقات و پیشامدهای اطراف هم به شکلی رخ می‌دهند که انگار قرار است شما را وارد یک فرآیند داستانی هیجان‌انگیز بکنند. شاید توهمی زیاد و عجیب مانند آنچه در روانگردان‌های دیگر وجود دارد در مصرف ماشروم به چشم نخورد اما، نکته مهم این است که چون این مخدر خوراکی است و از طریق خوردن و جذب در معده وارد جریان خون و مغز می‌شود تا ماه‌ها و سال‌ها در بدن باقی می‌ماند و اثراتش با کمترین اتفاقی بروز می‌کند. بعضا بعد از مصرف تا مدت‌ها فردی که از خواب بلند می‌شود سردرد و تهوع دارد و با کمترین مسمومیت و یا مصرف ماده مشکوکی کل حالات , برمی‌گردد و این تجربه واقعا ناخوشایند است چون توان تمرکز و کنترل مغزی را از فرد می‌گیرد و زندگی عادی را سلب می‌کند.
با ماشروم هیجاناتشان را تخلیه می‌کنند
در اروپا در مهمانی‌ها و مکان‌های عمومی فقط افراد سالی چندبار به بهانه‌های مختلف دور هم جمع می‌شوند تا با مصرف روانگردان‌هایی نظیر قرص، اسید و یا ماشروم هیجانات خود را تخلیه کنند اما این مصرف شکل و چارچوب مشخصی دارد و فرد مصرف‌کننده فقط آنجا و آن شب آن مخدر را مصرف می‌کند و برای مثال از فردا سرخود در خانه آن را امتحان نمی‌کند. لیکوییداسید فقط تا پنج بار در کل زندگی هر فرد قابلیت مصرف دارد و یا درمورد قارچ اگر مصرف متوالی صورت گیرد، اختلالات روانی و هذیانی ایجاد می‌کند که غیرقابل کنترل است. در کشورهای دیگر چون نحوه استفاده و اثرات واقعی هر دارو و مخدری شفاف بیان می‌شود، اگر فردی هم دچار مصرف و سوءمصرف بشود به خواست خود او بوده درحالی که جاهای دیگر درمورد همه مخدرهای موجود حتی بعد از اینکه نصف جمعیت به‌دلیل مصرف آن گرفتار می‌شوند کمتر اطلاع‌رسانی می‌شود و قضیه مسکوت می‌ماند.
ماشروم شبیه قارچ‌های طبیعی است
نادیا، دختر 18 ساله‌ای که در یک آسایشگاه روانی به‌دلیل مصرف ماشروم بستری شده، یک روز متوالی و هر روز بالای پنج گرم قارچ سمی مصرف کرده است. او با دوستانش این ماده را تجربه می‌کند؛ تجربه‌ای که بهای سنگینی برایش دارد. پدر او درمورد بیماری روانی که در اثر مصرف این قارچ‌ها برای دخترش ایجاد شده، می‌گوید: ماشروم شکلی طبیعی دارد و هیچ تفاوتی با قارچ‌های معمولی ندارد. نادیا هم به همین دلیل فکر کرده است این گیاه بی‌خطر است و با دوستانش آن را مصرف کرده است. بعد از اینکه نادیا از مسافرت بازگشت تا ماه‌ها یا در خانه می‌ماند و بی‌حرکت به یک نقطه چشم دوخته و کاری نمی‌کرد، یا با پرخاشگری و شکستن وسایل منزل خودش را تخلیه می‌کرد. وقتی برای درمان، او را نزد پزشک بردیم، متوجه شدیم به اختلال دوقطبی دچار شده و دکتر دلیل آن را مصرف این مخدر عنوان کرده بود.
روزنامه آرمان
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12